Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– prot apkopot un analizēt ekonomiskās likumsakarības un izprast to ietekmi uz muitas un nodokļu administrēšanas procesiem un izskaidrot iegūtos rezultātus;
– spēj interpretēt un piemērot nacionālos un starptautiskos tiesību aktus nodokļu un muitas jautājumos, spēj sagatavot priekšlikumus normatīvo aktu projektiem, izstrādāt metodiskos materiālus un citus ar muitas un nodokļu administrēšanu saistītos dokumentus;
– spēj interpretēt un piemērot administratīvo tiesību un krimināltiesību aktus, kvalificēt administratīvos pārkāpumus, sastādīt un novērtēt ar administratīvo lietvedību saistītus dokumentus;
– pārvalda un prot pielietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, spēj veikt zinātniskās pētniecības darbus, radīt inovācijas, veidot sociālo dialogu sabiedrībā, turpināt mācīties un izglītoties profesionālajā jomā, rīkoties ētiski un atbildīgi, lai neradītu kaitējumu sabiedrībai un videi.
– spēj plānot, vadīt un koordinēt muitas un nodokļu administrācijas funkcionālo struktūrvienību darbu, analizēt un novērtēt darbības rezultatīvos un kvalitatīvos rādītājus;

Apakšprogramma “Nodokļu administrēšana”:
– prot analizēt nodokļu maksājumu plūsmu, prognozēt nodokļu ieņēmumus valsts budžetā, analizēt nodokļu parādu ietekmējošos faktorus;
– prot organizēt nodokļu maksātāja grāmatvedību, prot izvēlēties nodokļu režīmus, sagatavot nodokļu deklarācijas, veikt preču, pakalpojumu vai darījumu uzskaiti, reģistrāciju, izmaksu un cenu aprēķināšanu
– prot pārvaldīt nodokļu riskus un īstenot pasākumus nodokļu risku mazināšanai, veikt nodokļu kontroles pasākumus, analizēt nodokļu kontroles darba rezultātus un to efektivitāti.
– spēj nodrošināt klientu apkalpošanu, identificēt nodokļu maksātāju izglītības un konsultācijas vajadzības un sniegt konsultācijas nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu normatīvo aktu piemērošanas jautājumos

Nodokļu ekonomists

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Ekonomikas pamatprincipi, statistiskās analīzes metodes.
    2. Nodokļu teorija, vēsture un administrēšanas pamatprincipi.
    3. Makroekonomisko un mikroekonomisko procesu likumsakarības.
    4. Faktoru mijiedarbība ekonomikā.
    5. Fiskālā politika.
    6. Valsts budžets, tā veidošana.
    7. Datorprogrammatūras.
    8. Politikas dokumentu un normatīvo aktu hierarhija.
    9. Transfertcenu būtība un noteikšanas metodika.
    10. Fiziska un juridiska persona, tās saimnieciskā un finansiālā darbība.
    11. Komercdarījumi un to tiesiskais regulējums.
    12. Maksātnespēja un tās process.
    13. Biznesa plānošana.
    14. Administratīvās tiesības.
    15. Krimināltiesības.
    16. Tirgzinības.
    17. Nodokļu maksātāju izglītošanas principi un metodes.
    18. Dokumentu noformēšanas prasības.
    19. Starptautiskā sadarbība.
    20. Loģistikas būtība: vide, darbības jomas.
    21. Terorisms un tā attīstības tendences.
    Izpratnes līmenī:
    1. Citu valstu ekonomikas.
    2. Pasaulē notiekošie monetārās un finanšu sadarbības un integrācijas procesi, to ietekme uz valsts un komersantu finansēm.
    3. Kvalitatīvas un kvantitatīvās ekonomiskās analīzes metodes.
    4. Nodokļu veidi, to klasifikācija, sadalījums pa budžetiem un nodokļu maksātāji.
    5. Nodokļu funkcijas ekonomikā.
    6. Finanšu atskaites.
    7. Nodokļu sistēmas uzbūve, nodokļu administrēšanas normatīvais regulējums.
    8. Nodokļu atlaides, speciālie nodokļu režīmi.
    9. Nodokļu maksāšanas veidi, režīmi, atvieglojumi.
    10. Saimnieciskās darbības izmaksu sastāvs, struktūra, veidošanās, to nozīme.
    11. Optimāla saimnieciskās darbības varianta izvēle ierobežotu resursu apstākļos.
    12. Grāmatvedības būtība, principi, formas, metodes, objekti, reglamentējošie normatīvie akti, kontu plāns.
    13. Gada pārskats, tā sastādīšanas principi.
    14. Risku veidi, klasifikācija, varbūtība un ietekme.
    15. Risku pārvaldīšanas process.
    16. Administratīvais process iestādē.
    17. Iekšējais un ārējais audits.
    18. Nodokļu maksātāju konsultēšanas organizēšanas būtība un metodes.
    19. Ārvalstu pieredze un Latvijas prakse nodokļu jautājumu konsultēšanā.
    20. Starptautiskie ekonomiskie sakari Ārējā tirdzniecība, tās politika.
    21. Eiropas Savienības būtība un tiesības, institūcijas.
    22. Muitas pamatprincipi, funkcijas un tiesību sistēma.
    23. Starptautiskās biznesa iespējas.
    24. Vienotais tirgus, tā darbības principi.
    25. Ārējās tirdzniecības darījumu noslēgšanai un īstenošanai nepieciešamie dokumenti.
    26. Ar nodokļiem un muitas jomu saistītās starptautiskās konvencijas.
    27. Preču piegādes drošības ķēdes un to darbības pamatprincipi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Informācijas atlases un analīzes metodes.
    2. Galvenie valsts finanšu statistikas rādītāji, to ietekme uz tautsaimniecību un komersantu finansēm.
    3. Analītisko metožu pielietošana.
    4. Nodokļu slogs, tā aprēķināšana.
    5. Nodokļu maksājumu plūsmas analīzes principi.
    6. Nodokļu parādu būtība un analīzes principi.
    7. Prognozēšana metodes un rīki.
    8. Nodokļu ieņēmumus ietekmējošie faktori.
    9. Ekonomiskie modeļi (funkcijas), to pielietošana un programmatūra.
    10. Latvijas nodokļu administrēšana, Valsts ieņēmumu dienesta darbība.
    11. Tiesību aktu izstrādes pamatprincipi.
    12. Priekšlikumu sagatavošanas principi un kārtība.
    13. Nacionālo un starptautisko nodokļu normatīvo aktu piemērošanas kārtība.
    14. Nodokļu aprēķināšana.
    15. Nacionālie un starptautiskie nodokļu jomu regulējošie normatīvie akti.
    16. Nodokļu deklarācijas, informatīvās deklarācijas.
    17. Nodokļu deklarāciju sagatavošana.
    18. Finanšu analīzes metodes.
    19. Finanšu un naudas apgrozījuma organizācija un īpatnības.
    20. Nodokļu riski un to pārvaldīšana.
    21. Nodokļu kontroles veidi.
    22. Nodokļu kontroles metodes.
    23. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa, pievienotās vērtības nodokļa un uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķināšana un maksāšanas kārtība.
    24. Nodokļu revīzija (audits).
    25. Nodokļu pamatparāda, soda naudas un nokavējuma naudas aprēķināšana.
    26. Nodokļu maksātāju statuss.
    27. Nodokļu maksātāju tiesības un pienākumi.
    28. Brīvprātīgā nodokļu saistību izpilde.
    29. Tiešā un netiešā komunikācija ar nodokļu maksātājiem.
    30. Nodokļu maksātāju apkalpošanas metodes.
    31. Starptautiskie nodokļu aspekti.
    32. Eiropas Savienības nodokļu tiesības.
    33. Preču deklarēšanas pienākumi.
    34. Muitas procedūras un to piemērošana.
    35. Galvojumu sistēmas būtība un pielietošana.
    36. Muitas brokera, muitas noliktavu, deklarētāja, atzītā uzņēmēja jeb Authorised Economic Operator (AEO) tiesības un pienākumi.
    37. Starptautisko nolīgumu preču piegādes drošības prasības un drošības kritēriji.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Pastāvīgi iegūt informāciju par nodokļu jautājumiem un ekonomiku kopumā.
    2. Pielietot ekonomiskos modeļus problēmu analīzē un risinājumos.
    3. Precīzi analizēt iegūto informāciju.
    4. Izdarīt secinājumus par nodokļu ietekmi uz ekonomiku.
    5. Sagatavot galvenās atziņas par nodokļu būtību un devumu sabiedrībai.
    6. Identificēt mērķa grupas un sociālos procesus, kurus ietekmē nodokļu maksāšana.
    7. Novērtēt nodokļu ietekmi uz mērķa grupām.
    8. Noteikt nodokļu ietekmi uz sociālajiem procesiem.
    9. Analizēt nodokļu ietekmi uz ekonomiku.
    10. Analizēt nodokļu ietekmi uz tirgu.
    11. Aprēķināt nodokļu slogu konkrētiem nodokļu maksātājiem.
    12. Novērtēt nodokļu saistību izpildes administratīvo slogu.
    13. Patstāvīgi analizēt nodokļu maksājumu plūsmu.
    14. Precīzi analizēt un aprēķināt nodokļu maksātāju pārskatos un deklarācijās ietvertās summas.
    15. Analizēt nodokļu parādus un to ietekmējošos faktorus.
    16. Noteikt nodokļu ieņēmumu ietekmējošos faktorus.
    17. Noteikt faktoru izmaiņu fiskālo ietekmi.
    18. Sagatavot priekšlikumus nodokļu normatīvo aktu pilnveidošanai.
    19. Sagatavot priekšlikumus nodokļu administrēšanas procesa uzlabošanai.
    20. Plānot nodokļu maksāšanas kārtību, atvieglojumus, atlaides, speciālos režīmus atbilstoši nacionālajam un starptautiskajam nodokļu regulējumam.
    21. Piemērot atbilstošu nodokļu maksāšanas veidu, režīmu, atvieglojumus un citas normas praksē.
    22. Veikt nodokļu aprēķinus atbilstoši nacionālajam un starptautiskajam nodokļu regulējumam.
    23. Precīzi sagatavot nodokļu deklarācijas un nepieciešamās informatīvās deklarācijas.
    24. Novērtēt juridisko un fizisko personu saimniecisko un finansiālo darbību nodokļu saistību izpildei.
    25. Izprast preču, pakalpojumu, darījumu uzskaiti, reģistrāciju un preču.
    26. inventarizāciju nodokļu piemērošanas vajadzībām.
    27. Izprast saimniecisko operāciju grāmatojumus.
    28. Identificēt un analizēt nodokļu riskus.
    29. Novērtēt nodokļu risku varbūtību, ietekmi un būtiskumu.
    30. Izstrādāt un īstenot pasākumus nodokļu risku novēršanai un mazināšanai.
    31. Pārbaudīt nodokļu aprēķinu atbilstoši nacionālajam un starptautiskajam nodokļu regulējumam.
    32. Pārbaudīt nodokļu deklarācijas un pārskatus, tajā sniegto ziņu patiesumu.
    33. Plānot un izvēlēties nodokļu kontroles veidu.
    34. Novērtēt iekšējās kontroles sistēmu.
    35. Analizēt nodokļu kontroles darba rezultātus un efektivitāti.
    36. Identificēt nodokļu maksātāju vajadzības.
    37. Ieteikt nodokļu maksātājam piemērotāko risinājumu.
    38. Konsultēt mutiski un rakstiski nodokļu maksātājus.
    39. Identificēt nodokļu administrācijas klientu apkalpošanas procesu trūkumus.
    40. Ieteikt risinājumus trūkumu novēršanai.
    41. Orientēties starptautiskās un Eiropas.
    42. Savienības tiesībās nodokļu un saistītos jautājumos, kā arī nodokļu konvenciju piemērošanā.
    43. Analizēt Eiropas Savienības nodokļu.
    44. politiku, Eiropas Komisijas rīcības plānus un iniciatīvas nodokļu un muitas jautājumos.
    45. Orientēties nacionālajos un starptautiskajos muitas lietas regulējošos tiesību aktos.
    46. Piemērot muitas procedūras, orientēties muitas vērtības noteikšanā, preču klasifikācijā, tarifa noteikšanā, kā arī noteikt muitas parādu un piemērot galvojumu tā segšanai.
    47. Pārvaldīt Starptautiskos preču piegāžu drošības jautājumus.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja izprast ekonomiskās likumsakarības.
    2. Spēja analizēt un pētīt ekonomiku, tās procesus un ietekmi uz nodokļiem.
    3. Spēja analizēt iegūtos rezultātus un izskaidrot to nozīmi.
    4. Spēja novērtēt nodokļu ietekmi uz mērķu grupām.
    5. Spēja novērtēt nodokļu ietekmi uz sociālajiem procesiem.
    6. Spēja novērtēt nodokļu slogu konkrētiem nodokļu maksātājiem.
    7. Spēja novērtēt nodokļu saistību izpildes administratīvo slogu.
    8. Spēja analizēt nodokļu maksātāju nodokļu pārskatus un deklarācijas.
    9. Spēja novērtēt nodokļu maksātāja nodokļu parādu ietekmējošos faktorus.
    10. Spēja prognozēt nodokļu ieņēmumus valsts budžetā.
    11. Spēja pielietot ekonomiskos modeļus problēmu analīzē un risinājumos.
    12. Spēja orientēties nodokļu administrēšanas pamatjautājumos.
    13. Spēja sagatavot priekšlikumus normatīvo aktu projektiem, metodiskiem materiāliem vai citiem dokumentiem nodokļu un saistītos jautājumos.
    14. Spēja izvēlēties nodokļu režīmus.
    15. Spēja piemērot nodokļu atvieglojumus un citas normas.
    16. Spēja aprēķināt nodokļus Spēja sagatavot nodokļu deklarācijas un informatīvās deklarācijas.
    17. Spēja veikt preču inventarizāciju, preču, pakalpojumu vai darījumu uzskaiti, reģistrāciju, izmaksu un cenas aprēķināšanu.
    18. Spēja organizēt nodokļu maksātāja grāmatvedību.
    19. Spēja pārvaldīt nodokļu riskus.
    20. Spēja īstenot pasākumus nodokļu risku novēršanai vai mazināšanai.
    21. Spēja veikt nodokļu kontroli.
    22. Spēja veikt datu atbilstības pārbaudi.
    23. Spēja pārbaudīt deklarācijas un pārskatus.
    24. Spēja veikt nodokļu maksātāja revīziju (auditu).
    25. Spēja aprēķināt nodokļu pamatparādu, soda naudu un nokavējuma naudu.
    26. Spēja pareizi interpretēt un piemērot administratīvo tiesību aktus.
    27. Spēja kvalificēt administratīvos pārkāpumus, sastādīt un novērtēt ar administratīvo lietvedību saistītus dokumentus.
    28. Spēja identificēt nodokļu maksātāju izglītības un konsultācijas vajadzības un ieteikt risinājumus, sniegt konsultācijas.
    29. Spēja identificēt nodokļu administrācijas klientu apkalpošanas procesu trūkumus un ieteikt risinājumus.
    30. Spēja nodrošināt klientu apkalpošanu.
    31. Spēja izprast Eiropas Savienības tiesības, institucionālo sistēmu nodokļu, muitas un saistītos jautājumos.
    32. Spēja interpretēt un piemērot nacionālos un starptautiskos ārējo tirdzniecību regulējošos tiesību aktus, nodokļu konvencijas un Eiropas Savienības tiesību normas.
    33. Spēja interpretēt un piemērot nacionālos un starptautiskos muitas regulējošos tiesību aktus.
    34. Spēja orientēties starptautiskajās preču piegādes drošības ķēžu prasībās un to piemērošanā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Civilā un militārā aizsardzība (86)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Personu un īpašuma aizsardzība (861)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2024-2030

Pēdējie labojumi: 16.08.2024

Ievietots: 08.07.2024