Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).
EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.
Uz Jēdzienu sadaļu
Informācija par Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā (LKI) iekļautajām kvalifikācijām
6
6
5
1. ZINĀŠANAS priekšstata līmenī:
1.1. valsts militārās aizsardzības stratēģija;
1.2. dažādu spēku vienību (jūra/gaiss/sauszeme) sadarbības principi;
1.3. starptautiskie līgumi un vienošanās;
1.4. NATO un Eiropas Savienības tiesību akti, to hierarhija un piemērošana;
1.5. NATO struktūra un galvenie uzdevumi, vēsture un veiktās operācijas;
1.6. pasaules un valsts politikas un ekonomikas procesi.
2. ZINĀŠANAS izpratnes līmenī:
2.1. dažādu ieroču šķiru (artilērija, inženieri, pretgaisa vienības u.tml.) apgādes organizācijas pamatprincipi;
2.2. civilmilitārā sadarbība (sadarbība ar valsts un sabiedriskajām institūcijām un plašsaziņas līdzekļiem);
2.3. NBS, NATO un nosacītā pretinieka struktūra, bruņojums, taktika;
2.4. militārās pedagoģijas, vadības un psiholoģijas pamati;
2.5. normatīvo aktu izstrādes kārtība;
2.6. fiziskā sagatavotība, fizioloģija, treniņu programmu izstrāde;
2.7. darbs starpkultūru lietišķajā/militārajā vidē un lietišķā etiķete, protokols, tradīcijas;
2.8. aizsardzība no masveida iznīcināšanas ieročiem;
2.9. karamākslas vēsture;
2.10. projektu vadība;
2.11. profesionālie termini valsts valodā un vienā no NATO oficiālajām valodām.
3. ZINĀŠANAS lietošanas līmenī:
3.1. visu veidu militārās operācijas (savas profesijas līmenī) – to plānošana, analīze, īstenošana;
3.2. lēmuma pieņemšanas process, vadības un kontroles cikls (situācijas izpratne, plānošana, pavēļu izdošana, uzraudzība/kontrole);
3.3. NBS struktūras, uzdevumu, bruņojuma, tehnikas, ekipējumu apkopes prasību un standartu pārzināšana, lietošanas uzdevuma izpildes nodrošināšana atbilstoši specialitātei;
3.4. sakaru sistēmas pārzināšana un lietošana;
3.5. informācijas tehnoloģijas un biroja tehnika;
3.6. prezentācijas māksla;
3.7. personāla vadība un personāla vadība paaugstinātas spriedzes/stresa apstākļos;
3.8. nodarbību sagatavošana un vadīšana, nodarbību analīze un vērtēšana (t.sk. augstas un paaugstinātas bīstamības nodarbību plānošana, organizēšana, vadīšana, kontrole un izvērtēšana);
3.9. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
3.10. pirmās palīdzības sniegšana;
3.11. dokumentu pārvaldība;
3.12. vides aizsardzība;
3.13. valsts valoda;
3.14. viena no NATO oficiālajām valodām.
1. Vadīt padoto personālu (līdz pat 40 karavīriem un civilajiem darbiniekiem) miera laikā un valsts apdraudējuma gadījumā dažādās ekstremālās un bīstamās vidēs, nodrošinot personāla gatavību ikdienas un kaujas uzdevumu izpildei.
2. Analizēt saņemtos uzdevumus un pavēles, plānot, organizēt un vadīt to izpildi atbilstoši uzdevumam, situācijai un standarta procedūrām.
3. Pieņemt un formulēt savu lēmumu, kā arī kontrolēt tā izpildi.
4. Identificēt nozīmīgākos no vienlaikus veicamajiem dienesta uzdevumiem un organizēt to izpildi prioritātes secībā.
5. Izrādīt iniciatīvu un uzņemties atbildību par pieņemtajiem lēmumiem un rīcību.
6. Plānot un nodrošināt apakšvienības karavīru militārās apmācības, vadīt to realizāciju, kā arī personīgi piedalīties padotā personāla apmācībā.
7. Plānot un vadīt pasākumus militārās disciplīnas nostiprināšanai, karavīru apmācībai un komandas veidošanai.
8. Orientēties ar valsts drošību un aizsardzību saistītajos starptautiskajos, valsts un valsts aizsardzības jomas iekšējos normatīvajos aktos un piemērot tos atbilstoši situācijai.
9. Zināt un rīkoties ar noteiktajā vidē (jūra/gaiss/sauszeme) izmantojamo militāro tehniku un iekārtām.
10. Pārzināt specifiskās militārās tehnikas, mehānismu un iekārtu uzbūves un darbības principus, kā arī apkopes prasības un standartus atbilstoši specialitātei.
11. Analizēt un izmantot vides mērījumu (meteoroloģiskos, sinoptiskos u.c.) statistiskos datus atbilstoši dienesta vides specifikai un uzdevumam.
12. Pārzināt un izmantot militārās darbības vides (jūra/gaiss/sauszeme) standarta operāciju procedūras.
13. Pārzināt un vadīt specifiskās militārās operācijas atbilstoši pakļautās apakšvienības līmenim un vietai kopējā militārā uzdevuma plānā.
14. Pārzināt dienesta vides specifiku noteiktajā jomā (jūra/gaiss/sauszeme) un ar to saistītos reglamentējošos normatīvos aktus.
15. Pārzināt protokola un lietišķās saskarsmes prasības.
16. Analītiski lietot dienesta pienākumu izpildei pieejamo informāciju.
17. Pildīt uzdevumus gan individuāli, gan komandā, vadīt grupas darbu, uzņemoties līdera funkcijas.
18. Strādāt psiholoģiski sarežģītās situācijās un risināt problēmas.
19. Izprast un lietot psiholoģijas un pedagoģijas principus un metodes darbā ar personālu.
20. Pārzināt un izmantot datu iegūšanas, apstrādes un sistematizēšanas tehnoloģijas, lietot biroja tehniku.
21. Sagatavot un sniegt prezentācijas.
22. Organizēt sadarbību ar valsts un pašvaldību institūcijām, nevalstiskajām organizācijām un plašsaziņas līdzekļiem, ievērojot saskarsmes lietišķo etiķeti.
23. Patstāvīgi apgūt jaunas zināšanas un prasmes.
24. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz vienā no NATO oficiālajām valodām.
25. Pārvaldīt valsts valodu.
26. Pārvaldīt vismaz vienu no NATO oficiālajām valodām.
27. Mutiski un rakstiski sazināties un noformēt dokumentus atbilstoši valodas un dokumentu pārvaldības prasībām.
28. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus un rīkoties atbilstoši tiem.
29. Veikt pirmās palīdzības pasākumus nelaimes gadījumos.
30. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības dienesta pienākumu un uzdevumu izpildes laikā.
1. Spēja komandēt vadu.
2. Spēja pieņemt lēmumus, risināt problēmas un vadīt padotās apakšvienības personālu dažādos un pastāvīgi mainīgos vai neskaidros apstākļos miera laikā un valsts apdraudējuma gadījumā, tai skaitā ekstrēmās un bīstamās vidēs.
3. Spēja iegūt, analizēt un lietot dienesta pienākumu izpildei nepieciešamo informāciju.
4. Spēja formulēt un analītiski aprakstīt informāciju, problēmas un risinājumus, tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem.
5. Spēja nodrošināt un uzturēt padotās apakšvienības profesionalitāti un kaujas gatavību.
6. Spēja īstenot padotā personāla apmācību un audzināšanas darbu un nodrošināt disciplīnu un labu psiholoģisko mikroklimatu apakšvienībā.
7. Spēja plānot, lietot un uzturēt savā vai pakļautās apakšvienības atbildībā esošo kaujas tehniku (tai skaitā sauszemes transporta līdzekļus, kuģus, gaisa kuģus), tehniskos līdzekļus un ekipējumu atbilstoši attiecīgā NBS veida specifikai.
8. Spēja izprast un orientēties pasaules un valsts politiskajos, ekonomiskajos procesos un militāro konfliktu procesos.
9. Spēja orientēties Ziemeļatlantijas Līguma organizācijas (NATO – North Atlantic Treaty Organization) un nacionālās militārās un civilās jomas normatīvajos aktos tiešo dienesta pienākumu izpildes kontekstā un lietot šīs zināšanas ikdienas dienesta situācijās.
10. Spēja izprast NBS un pārstāvētās specialitātes lomu un vietu valsts aizsardzībā, sabiedrībā, pasaules kontekstā, nodrošinot sadarbību ar valsts, ārvalstu un pašvaldību institūcijām, juridiskām un fiziskām personām valsts aizsardzības jomā atbilstoši savai kompetencei.
11. Spēja izprast ar valsts drošību un aizsardzību saistītos jautājumus un izprast pārstāvētā NBS veida apakšvienības vietu un lomu kopējā NBS uzdevumu kontekstā.
12. Spēja organizēt padotā personāla darbu ar informācijas sistēmām, ievērojot datu aizsardzību.
13. Spēja nodrošināt vides aizsardzības un personāla drošības pasākumus dienesta pienākumu un uzdevumu izpildes laikā, ievērojot militārās vides specifiku un, ja nepieciešams, sadarbojoties ar kompetentajām institūcijām.
14. Spēja patstāvīgi uzturēt ieņemamajam amatam atbilstošu fizisko un psiholoģisko sagatavotību, kā arī rūpēties par savu veselību.
15. Spēja pildīt dienesta pienākumus valsts valodā un vismaz vienā no NATO oficiālajām valodām.
16. Spēja novērtēt un atbilstoši rīkoties dzīvībai bīstamās situācijās, sniegt pirmo palīdzību nelaimes gadījumā.
6
6
5
Civilā un militārā aizsardzība (86)
Izglītības programmu grupa (ISCED)Militārā aizsardzība (863)
Kvalifikācija izglītības pakāpēAugstākā izglītība
Kvalifikācijas veidsProfesionālā augstākās izglītības kvalifikācija
Pilna vai daļējaPilna kvalifikācija
Cita informācija
Aktīva kvalifikācija
Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2024
Pēdējie labojumi: 22.09.2021
Ievietots: 07.05.2016