Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– apgūt dažādu matemātikas apakšnozaru pamatkursus;
– apgūt matemātiskās statistikas un matemātiskās ekonomikas kursus;
– prast izmantot datorus un speciālās datorpaketes;
– izpildīt mācību praksi statistikā vai matemātiski ekonomisku modeļu izstrādāšanā valsts vai privātā uzņēmumā;
– izstrādāt un publiski aizstāvēt bakalaura darbu, kam nepieciešama gan dažādu matemātikas studiju kursu, it sevišķi varbūtību teorijas un matemātiskās statistikas bloku kursu, un to savstarpējo sakaru izpratne, gan matemātikas, statistikas un datorzinātņu pamatu zināšanu praktisks lietojums konkrētu matemātikas un statistikas uzdevumu risināšanai.

Matemātiķa statistiķa programmas mērķis ir;
– sagatavot kvalificētus matemātiķus un statistiķus Latvijas valsts iestādēm, kā arī privātā sektora uzņēmumiem, vadoties no tā, lai viņu zināšanas un prasmes atbilstu Latvijas Republikas profesiju klasifikatorā minētai profesijai Statistikas matemātiķis.

Galvenie uzdevumi:
– nodrošināt iespēju, apgūstot profesionālo augstākās izglītības studiju programmu un sekmīgi nokārtojot valsts pārbaudījumus,
– iegūt statistikas matemātiķa piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju;
– nodrošināt iespēju, apgūstot profesionālo bakalaura programmu un sekmīgi nokārtojot valsts pārbaudījumus,
– iegūt statistikas matemātiķa piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju un profesionālo bakalaura grādu statistikas matemātikā;
– attīstīt studentos matemātisko domāšanu, veicināt centienus patstāvīgai zināšanu paplašināšanai un praktisko iemaņu nostiprināšanai;
– attīstīt studentos iemaņas patstāvīgu zinātnisko pētījumu veikšanai un to rezultātu praktiskai pielietošanai;
– attīstīt studentos augstu profesionālo ētiku un piedāvāt sociālās pamata prasmes komunikācijā, patstāvīgajā un komandas darbā;
– nodrošināt stabilu un drošu studiju procesu, īstenojot studiju programmas saturu.

Studiju rezultāti:
Zināšanas:
– pamatzināšanas matemātikas nozarē;
– specializētas zināšanas matemātiskās statistikas apakšnozarē;
– specializētas zināšanas matemātiskajā modelēšanā;
– zināšanas par datu iegūšanu, to matemātisku apstrādi un analizēšanu, iegūto rezultātu interpretēšanu;
– zināšanas par IT izmantošanu dažādu matemātisko un statistisko modeļu apstrādē.

Prasmes:
– prasme matemātiski formulēt statistiskās problēmas un uzdevuma nostādni;
– prasme izstrādāt matemātiskos un statistiskos modeļus;
– prasme iegūt statistikas datus;
– prasme izstrādāt un veikt izlases apsekojumus;
– prasme strādāt ar informācijas tehnoloģijām;
– prasme veikt daudzdimensiju analīzi, tai skaitā regresiju un korelāciju analīzi, faktoru analīzi;
– prasme veikt zinātnisko un pētniecisko darbu.

Kompetences:
– spēj orientēties galvenajos matemātikas un statistikas modeļos un metodēs;
– spēj risināt matemātikas un statistikas problēmas, izmantojot atbilstošās matemātiskās un statistiskās metodes;
– prot izmantot IT paketes datu analīzei un nepieciešamās informācijas iegūšanai;
– spēj izstrādāt un veikt teorētisku pētījumu, analizēt tā rezultātus, izdarīt pamatotus secinājumus;
– prot iegūtos rezultātus prezentēt un interpretēt.

 

Statistikas matemātiķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. Eiropas Savienības konvencija par personas datu aizsardzību;
    1.2. vietējās un starptautiskās ekonomiskās vides, tirgus attīstības tendences un perspektīvas;
    1.3. starptautiskie finanšu un vērtspapīru tirgi;
    1.4. ar darbu profesijā saistītās Latvijas un starptautiskās tiesību normas.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. tautsaimniecības attīstība;
    2.2. statistikas teorijas;
    2.3. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās;
    2.4. apdrošināšanas tirgi;
    2.5. makroekonomikas, mikroekonomikas un grāmatvedības teorijas;
    2.6. makroekonomikas un mikroekonomikas, finanšu, demogrāfijas, sabiedrības veselības u.c. statistikas rādītāju analīze;
    2.7. patērētāju tiesību aizsardzība;
    2.8. normatīvie akti statistikas, fizisko personu datu aizsardzības un komercdarbības jomā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. matemātiskā statistika;
    3.2. varbūtību teorija;
    3.3. laikrindu analīze;
    3.4. optimizācijas metodes;
    3.5. matemātiskā analīze;
    3.6. izlases apsekojumi;
    3.7. apsekojuma instrumentārija izstrāde;
    3.8. gadījuma procesi;
    3.9. datorprogrammas, to pielietošana;
    3.10. vērtspapīru portfeļi;
    3.11. ekonometrija;
    3.12. masu apkalpošanas modeļi;
    3.13. matemātisko modeļu veidošana;
    3.14. lineārā programmēšana;
    3.15. informācijas tehnoloģijas;
    3.16. prezentāciju veidošana un pasniegšana;
    3.17. biroja tehnika un tās pielietošanas iespējas;
    3.18. pētnieciskā darba metodoloģija;
    3.19. valsts valoda;
    3.20. divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.21. projektu izstrāde, vadīšana un īstenošana;
    3.22. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.23. darba aizsardzība;
    3.24. vides aizsardzība;
    3.25. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Pārzināt un ievērot Latvijas Republikas normatīvos aktus statistikas, fizisko personu datu aizsardzības un komercdarbības jomā.
    2. Izprast uzņēmuma struktūru un darbību, orientēties galvenajos statistikas modeļos un metodēs, kas tiek pielietotas uzņēmumā.
    3. Formulēt matemātiski statistikas problēmas un uzdevuma nostādni.
    4. Izstrādāt matemātiskos un statistikas modeļus uzņēmuma vajadzībām.
    5. Iegūt kvalitatīvus statistikas datus no dažādiem informācijas avotiem.
    6. Strādāt ar dažādiem informācijas izklāsta veidiem (mājaslapām internetā, izdrukām, prezentācijām, bukletiem, gadagrāmatām u.c.).
    7. Izstrādāt anketas vai cita veida aptaujas līdzekļus, ar kuru palīdzību var iegūt informāciju.
    8. Plānot un veikt izlases apsekojumus.
    9. Veikt datu apstrādi, izmantojot specializētas matemātikas un statistikas datorprogrammu paketes.
    10. Veikt analīzi, izmantojot daudzdimensiju analīzes metodes.
    11. Analizēt un prognozēt Latvijas un starptautisko finanšu tirgu tendences, veikt vērtspapīru portfeļu analīzi.
    12. Sastādīt un analizēt ielaides-izlaides tabulas.
    13. Sastādīt un analizēt maksājumu bilanci.
    14. Interpretēt statistikas rezultātus saprotami un attēlot uzskatāmi.
    15. Izmantot secinājumu veidošanas loģiskās metodes.
    16. Veikt zinātnisko un pētniecisko darbu un konsultēt pētījumu rezultātu ieviešanu praksē.
    17. Sagatavot prezentācijas un uzstāties ar ziņojumiem par profesionāliem jautājumiem konferencēs, semināros, sanāksmēs.
    18. Pārzināt lietišķo dokumentu noformēšanu.
    19. Pārvaldīt valsts valodu.
    20. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    21. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    22. Lietot un apstrādāt datubāzes, kas satur statistikas informāciju.
    23. Lietot modernās informācijas iegūšanas, apstrādes un sistematizēšanas tehnoloģijas.
    24. Apgūt jaunākās informācijas tehnoloģijas un pielietot tās praksē.
    25. Ievērot informācijas aizsardzību un konfidencialitāti.
    26. Izstrādāt, vadīt un īstenot projektus, kas saistīti ar matemātiskās statistikas nozari.
    27. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    28. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    29. Lietot datortehniku un biroja aprīkojumu.
    30. Ievērot biroja tehnikas lietošanas noteikumus.
    31. Plānot un organizēt savu darbu.
    32. Veikt darbu patstāvīgi un komandā.
    33. Izmantot saskarsmes prasmes.
    34. Patstāvīgi apgūt jaunas zināšanas, pilnveidojot savas profesionālās kompetences.
    35. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    36. Saglabāt statistiķa profesionālo neitralitāti un objektivitāti, izskaidrojot statistisko datu nozīmi un rezultātus objektīvi, profesionāli un pārskatāmi, ievērojot zinātnisko neatkarību un vienlīdzīgi izturoties pret visiem lietotājiem.

  • Kompetences

    1. Spēja kvalitatīvi pildīt darba uzdevumus, ievērojot normatīvo aktu prasības.
    2. Spēja izprast uzņēmuma struktūru un darbību, orientēties galvenajos statistikas modeļos un metodēs, kuras tiek pielietotas uzņēmumā.
    3. Spēja iegūt, pārbaudīt, izvērtēt darba uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju un datus, zinātniski pamatoti plānot statistiskos eksperimentus.
    4. Spēja analizēt un novērtēt ekonomisko vidi un komercdarbības vidi ar matemātiskās statistikas metodēm, kā arī veidot zinātniski pamatotas prognozes par to attīstības tendencēm pasaulē, Latvijā un tās reģionos.
    5. Spēja analizēt un prognozēt finanšu tirgus tendences, veikt vērtspapīru portfeļu analīzi.
    6. Spēja novērtēt dažādu stohastisku procesu varbūtisko scenāriju, savstarpējo ietekmi, korelāciju un atkarību.
    7. Spēja apkopot datus, izmantojot informācijas tehnoloģijas darbības plānošanai, kontrolei un koriģēšanai.
    8. Spēja veikt pētījumus ar zinātnisku vērtību matemātiskās statistikas nozarē un prezentēt iegūtos rezultātus.
    9. Spēja veikt analīzi, izmantojot daudzdimensiju analīzes metodes.
    10. Spēja plānot, organizēt izlases veida apsekojumus un analizēt to rezultātus.
    11. Spēja veikt laikrindu modelēšanas un prognozēšanas metodoloģijas izstrādes, pielietošanas un pilnveidošanas darbus.
    12. Spēja veikt datu apstrādi, izmantojot specializētas matemātikas un statistikas datorprogrammu paketes.
    13. Spēja patstāvīgi uzturēt un papildināt uzņēmuma datubāzes, kas satur vispārīgu statistikas informāciju.
    14. Spēja sadarboties, piedāvāt un izstrādāt esošajām statistikas metodēm modifikācijas un pilnveidojumus.
    15. Spēja sazināties ar klientiem mutvārdos, lietišķajā sarakstē, elektroniski, pa telefonu, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    16. Spēja iegūtos statistikas rezultātus saprotami izskaidrot, uzskatāmi attēlot, padarot tos saprotamus un pieejamus personām, kuras vērsušās pēc konsultācijas.
    17. Spēja pilnvērtīgi izmantot lietojumprogrammas, tehniku un elektroniskos sakaru līdzekļus kvalitatīvai un patstāvīgai profesionālai darbībai.
    18. Spēja izstrādāt un attīstīt zinātniski jaunas metodes vai to lietojumu matemātiskajā statistikā praktiskiem mērķiem.
    19. Spēja plānot un organizēt savu darbu un darba vietu, strādājot patstāvīgi un komandā, lai precīzi un radoši pildītu darba uzdevumus.
    20. Spēja izstrādāt, vadīt un īstenot projektus, kas saistīti ar matemātiskās statistikas nozari.
    21. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    22. Spēja uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem.
    23. Spēja ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    24. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
160
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Matemātika un statistika (46)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Matemātika un statistika (460)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2023

Pēdējie labojumi: 06.09.2021

Ievietots: 07.05.2016