Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Finanšu vadītājs (PKL 6)

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    1. Komercdarbības vide, tās galvenie elementi, t.sk., nozaru politika.
    2. Ekonomikā, nozarē un komercdarbībā eksistējošā problemātika.
    3. Ekonomisko procesu likumsakarības un principi.
    4. Komercdarbības vidi raksturojošo rādītāju analīze.
    5. Statistiskās analīzes metodes ekonomikā.
    6. Komercdarbības vides faktoru attīstības likumsakarības.
    7. Pasaules (ekonomiskās) attīstības tendences.
    8. Uzņēmuma attīstības teorijas.
    9. Ietekmes faktoru analīzes metodes.
    10. Tautsaimniecības nozaru specifika.
    11. Starptautiskās sadarbības stratēģijas.
    12. Tirgus attīstības novērtēšanas metodes.
    13. Uzņēmuma stratēģijas.
    14. Mērķu plānošanas un formulēšanas pamatprincipi.
    15. Mērķu formulēšanas metodes.
    16. Mērķu kontroles indikatoru un mērījumu noteikšana.
    17. Uzņēmuma attīstības stratēģijas.
    18. Uzņēmuma iekšējās vides faktori un to analīzes metodes.
    19. Resursu un finanšu analīze.
    20. Efektivitātes novērtēšanas metodes.
    21. Informācijas atlases un analīzes metodes.
    22. Konkurētspējas analīzes un novērtēšanas metodes.
    23. Tirgvedības stratēģijas.
    24. Tirgus segmentēšanas pamatprincipi.
    25. Pārdošanas kanālu veidi.
    26. Pārdošanas veicināšanas pasākumi un pieejas.
    27. Informācijas atlases un analīzes metodes.
    28. Konkurētspējas analīzes un novērtēšanas metodes.
    29. Tirgvedības stratēģijas.
    30. Tirgus segmentēšanas pamatprincipi.
    31. Pārdošanas kanālu veidi.
    32. Pārdošanas veicināšanas pasākumi un pieejas.
    33. Saimnieciskās darbības uzskaites pamatprincipi un metodes.
    34. Uzņēmuma saimnieciskās darbības rādītāju analīzes metodes.
    35. Finanšu analīzes metodes.
    36. Statistiskās analīzes metodes.
    37. Pašizmaksas kalkulācija.
    38. Dokumentu pārvaldība.
    39. Uzņēmuma procesu veidošanas pamatprincipi.
    40. Funkcionālās jomas procesu būtība un likumsakarības.
    41. Procesu organizēšana.
    42. Procesu analīze un novērtēšana.
    43. Kvalitātes sistēmas darbības pamatprincipi un pilnveides metodes.
    44. Riski, kas saistīti ar kvalitātes sistēmas trūkumu vai nepilnībām.
    45. Produkcijas piegādes drošības ķēdes un to darbības principi.
    46. Darba vides iekšējā uzraudzība.
    47. Loģistikas sistēmu darbības pamatprincipi un loģistikas procesu nodrošināšana.
    48. Personāla vadība un attīstība.
    49. Darba tiesības, t.sk. darba ņēmēju organizācijas.
    50. Efektīva komunikācija.
    51. Motivācijas teorijas.
    52. Darbs komandā.
    53. Līderība un emocionālā inteliģence.
    54. Paaudžu mijiedarbība komandā.
    55. Projektu sagatavošanas un vadības pamatprincipi.
    56. Projekta īstenošana, analīze un vadīšana uzņēmuma ietvaros.
    57. Projektu veidi, tai skaitā, starptautiski projekti, sociāli projekti.
    58. Datu analīzes metodes.

    Izpratnes līmenī
    1. Darbs komandā.
    2. Finanšu analīzes teorija.
    3. Finanšu pārskatu veidi.
    4. Finanšu pārvaldības teorijas.
    5. Finanšu plānošana.
    6. Finanšu plānošanas dokumenti.
    7. Finanšu risku veidi.
    8. Finanšu vadības politiku veidošanas pamatprincipi.
    9. Finanšu vadības teorija.
    10. Investīciju efektivitāte.
    11. Investīciju efektivitātes rādītāji.
    12. Investīciju politikas principi.
    13. Investīciju portfeļu struktūra.
    14. Investīciju portfeļu veidi.
    15. Investīciju veidi.
    16. Motivācijas teorijas.
    17. Personāla vadības un attīstības teorijas.
    18. Plāna noviržu analīze.
    19. Projektu vadības principi.
    20. Resursu un procesu vadības principi.
    21. Revīzijas, audita teorija.
    22. Risku vadības pamatprincipi.
    23. Risku vadības teorija/ pamatprincipi.
    24. SFPS (starptautiskie grāmatvedības pārskati).
    25. Stratēģiskās plānošanas process.
    26. Tradicionālās un netradicionālās risku samazināšanas metodes (riska uzņemšanās, riska nodošana, atteikšanās no riska).
    27. Uzņēmējdarbības plānošanas principi.
    28. Varbūtību teorija.

    Lietošanas līmenī
    1. Biznesa vērtēšanas metodes.
    2. Cenu politikas veidošanas metodes.
    3. Finanšu analīzes metodes.
    4. Finanšu budžeta sastādīšanas metodes.
    5. Finanšu kontroles un uzraudzības procesi, tos reglamentējošie normatīvie akti.
    6. Finanšu pārskati, to veidi.
    7. Finanšu pārskatu struktūra un sagatavošanas principi.
    8. Finanšu plānošana un kontrole.
    9. Finanšu plānu konsolidēšana.
    10. Finanšu risku analīzes metodes.
    11. Finanšu risku pārvaldīšanas pasākumi.
    12. Finanšu risku vadīšanas un novēršanas pasākumi.
    13. Finanšu vadība.
    14. Finanšu vadības principi un metodes.
    15. Investīciju avoti.
    16. Investīciju ienesīguma analīze.
    17. Investīciju novērtēšanas metodes.
    18. Investīciju portfeļa izveide.
    19. Investīciju portfeļa risku analīze.
    20. Komandas darba vadīšana.
    21. Komercdarbību reglamentējošie normatīvie akti.
    22. Lēmumu pieņemšanas metodes.
    23. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un starptautisko un nacionālo sankciju reglamentējošie normatīvie akti.
    24. Personāla motivēšana.
    25. Risku klasifikācija pēc varbūtības.
    26. Risku vadības koncepcijas.
    27. Risku vadīšanas stratēģijas veidi.
    28. Saskarsmes prasmes.

    Vispārējās zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Jomu regulējošie normatīvie akti un standarti.
    2. Darba aizsardzības sistēmas organizācija.

    Izpratnes līmenī:
    1. Aprites ekonomikas pamatprincipi.
    2. Sabiedrības sociālā un politiskā struktūra.
    3. Sociālā daudzveidība un vienlīdzības princips.
    4. Starpkultūru saskarsme.
    5. Efektīvas komunikācijas paņēmieni.
    6. Komunikācija (tai skaitā starpkultūru) sabiedrībā (tai skaitā) multikulturālajā.
    7. Argumentācijas paņēmieni.
    8. Informācijas tehnoloģiju iespējas un potenciālie riski.
    9. Elektroniskās informācijas drošība.
    10. Plānošana un lēmumu pieņemšana.

    Lietošanas līmenī:
    1. Jomas regulējošo normatīvo aktu un standartu prasības.
    2. Darba aizsardzības, civilās aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības regulējošie normatīvie aktu prasības.
    3. Laika plānošana.
    4. Lietišķā komunikācija.
    5. Vispārējā un profesionālā ētika.
    6. Sabiedrības ilgtspējīgas attīstības veicināšanas principi.
    7. Zinātniski pētnieciskās metodes.
    8. Statistikas pamatprincipi.
    9. Ilgtspējīgas attīstības principi.
    10. Pārskatu un publikāciju sagatavošana.
    11. Informācijas tehnoloģijas datu apstrādei, analīzei un vadībai.
    12. Pašnovērtējuma mehānismi.
    13. Mācību, karjeras un darba gaitas plānošana.
    14. Laika plānošanas paņēmieni.
    15. Plašs un atbilstošs vārdu krājums.
    16. Funkcionālā gramatika.
    17. Profesionālā terminoloģija.
    18. Starpkultūru komunikāciju pamati.

     

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes
    1. Novērtēt ekonomikas un kopējās tirgus attīstības likumsakarības un principus.
    2. Analizēt ekonomiskās politikas ietekmi uz uzņēmuma darbību un attīstību.
    3. Novērtēt komercdarbības attīstības tendences.
    4. Analizēt nozares/jomas politikas ietekmi uz uzņēmuma darbību un attīstību.
    5. Novērtēt komercdarbības vidi ietekmējošos faktorus.
    6. Analizēt ārējās vides faktorus un to ietekmi uz uzņēmuma darbību.
    7. Novērtēt pasaules (ekonomiskās) attīstības tendenču ietekmi uz uzņēmuma darbību un attīstību.
    8. Novērtēt tautsaimniecības nozaru tirgus un attīstības tendences.
    9. Analizēt uzņēmuma attīstības iespējas vietējā tirgū.
    10. Analizēt uzņēmuma attīstības iespējas starptautiskā mērogā.
    11. Līdzdarboties uzņēmuma mērķu noteikšanā.
    12. Līdzdarboties uzņēmuma darbības stratēģijas izstrādē.
    13. Formulēt jomas stratēģiskos, taktiskos un operatīvos mērķus.
    14. Formulēt dažāda līmeņa mērķu kontroles indikatorus.
    15. Analizēt uzņēmuma darbību ietekmējošos iekšējās vides faktorus.
    16. Novērtēt uzņēmuma resursu pietiekamību atbilstoši uzņēmuma stratēģijai.
    17. Sagatavot resursu analīzes ziņojumu.
    18. Sagatavot priekšlikumus resursu racionālai izmantošanai.
    19. Analizēt uzņēmuma attīstības tendences un kopsakarības.
    20. Izstrādāt priekšlikumus uzņēmuma darbības plānu izstrādei.
    21. Novērtēt riskus saistītus ar uzņēmuma darbību un attīstību.
    22. Izstrādāt operatīvās darbības plānus.
    23. Analizēt produkcijas pārdošanas iespējas un kanālus.
    24. Novērtēt tirgus situāciju un attīstības iespējas.
    25. Novērtēt konkurences situāciju un uzņēmuma konkurētspēju.
    26. Noteikt mērķa tirgu, t.sk. mērķauditoriju.
    27. Noteikt cenu veidošanas stratēģiju.
    28. Izvēlēties piemērotus pārdošanas veicināšanas pasākumus.
    29. Analizēt produkcijas pārdošanas iespējas un kanālus.
    30. Sagatavot atskaites, pārskatus un citus saistītos dokumentus.
    31. Kalkulēt izmaksas.
    32. Analizēt saimnieciskās darbības un finansiālās darbības rezultātus.
    33. Noteikt uzņēmuma darbības plānu īstenošanai nepieciešamās investīcijas.
    34. Budžeta plānošana.
    35. Analizēt procesus uzņēmumā.
    36. Novērtēt procesu efektivitāti un lietderību.
    37. Sniegt argumentētus priekšlikumus uzņēmuma attīstībai.
    38. Izstrādāt priekšlikumus procesu pilnveidei un inovācijām.
    39. Vadīt funkcionālo procesu atbilstoši kvalitātes un drošības sistēmu prasībām.
    40. Piedalīties kvalitātes sistēmas uzturēšanā un pilnveidē.
    41. Piedalīties darba aizsardzības sistēmas uzturēšanā un pilnveidē.
    42. Piedalīties loģistikas sistēmas uzturēšanā.
    43. Plānot personālu.
    44. Sagatavot priekšlikumus potenciālo darbinieku atlases kritērijiem.
    45. Vadīt komandu / darbiniekus.
    46. Novērtēt darbinieka kvalifikāciju un darba rezultātus.
    47. Kontrolēt pakļautībā esošā personāla pienākumu izpildi.
    48. Organizēt personāla mācības.
    49. Sadarboties uzņēmuma mērķu sasniegšanai.
    50. Sniegt priekšlikumus personāla motivācijas kritēriju izstrādei.
    51. Atbalstīt darbiniekus.
    52. Sagatavot projektu.
    53. Vadīt projektu.
    54. Īstenot projektu.
    55. Piedalīties projektu īstenošanā, pārstāvot savu uzņēmumu.
    56. Lasīt, analizēt un interpretēt datus.
    57. Novērtēt komercdarbības vidi un to ietekmējošos faktorus.
    58. Izstrādāt finanšu vadības un kontroles sistēmu atbilstoši organizācijas biznesa modelim.
    59. Izstrādāt organizācijas finanšu pārvaldības kontroles mehānismu.
    60. Novērtēt finanšu resursu pieejamību organizācijas stratēģisko mērķu īstenošanai.
    61. Izstrādāt sasniedzamos finanšu rādītājus organizācijas stratēģijas īstenošanai.
    62. Identificēt organizācijas finanšu stāvokli.
    63. Novērtēt faktiskās situācijas atbilstību organizācijas izvirzītajiem finanšu mērķiem.
    64. Uzraudzīt finanšu plānu izpildi.
    65. Uzraudzīt izmantojamos finanšu avotus.
    66. Uzraudzīt apgrozāmo līdzekļu pārvaldību.
    67. Uzraudzīt naudas plūsmas pārvaldību.
    68. Izstrādāt priekšlikumus organizācijas finanšu plānu pilnveidei, pamatot priekšlikumu lietderību.
    69. Nodrošināt sadarbību ar uzraudzības iestādēm normatīvajos aktos noteiktā kārtībā.
    70. Izstrādāt organizācijas kredītpolitiku.
    71. Koordinēt organizācijas īpašnieku lēmumu par peļņas sadali.
    72. Izstrādāt finanšu resursu piesaistes un kapitāla struktūras veidošanas politiku.
    73. Izstrādāt organizācijas cenu politiku.
    74. Izstrādāt kontrolciparus un vadlīnijas budžetam atbilstoši organizācijas mērķiem.
    75. Konsolidēt funkcionālos budžetus kopbudžetā.
    76. Izvērtēt organizācijas kopbudžeta/budžeta izpildi.
    77. Analizēt faktisko rādītāju novirzes no plānotajiem.
    78. Izvērtēt budžeta efektivitāti un atbilstību organizācijas mērķiem.
    79. Izvērtēt budžeta atbilstību tirgus situācijai.
    80. Izstrādāt budžeta korekcijas atbilstoši tirgus situācijas izmaiņām un organizācijas faktiskajiem darbības rezultātiem.
    81. Izstrādāt finanšu pārskatu kvalitātes kontroles mehānismu.
    82. Nodrošināt finanšu pārskatu kvalitātes kontroli.
    83. Nodrošināt finanšu pārskatu sagatavošanu atbilstoši normatīvajiem aktiem, SFPS/SGS un ESG principiem.
    84. Identificēt organizācijas finanšu stāvokli.
    85. Novērtēt organizācijas finanšu stāvokļa iespējamās izmaiņas nākotnē.
    86. Novērtēt organizācijas finanšu pārskatu datus.
    87. Salīdzināt finanšu datus ar vidējiem rādītājiem nozarē, uz kuru attiecas organizācijas uzņēmējdarbība.
    88. Noteikt/aprēķināt komercdarbības vērtību.
    89. Prognozēt un novērtēt organizācijas nākotnes vērtības izmaiņas.
    90. Strādāt komandā un organizēt komandas darbu.
    91. Novērtēt darbinieku darba sniegumu un darba rezultātu.
    92. Izstrādāt organizācijas investīciju finanšu politikas vadlīnijas.
    93. Izvērtēt investīciju finanšu politikas efektivitāti un atbilstību organizācijas mērķiem.
    94. Noteikt investīciju portfeļa lielumu un struktūru.
    95. Izstrādāt investīciju portfeļa struktūru, izvērtējot pieejamos finanšu līdzekļus un riskus.
    96. Izveidot investīciju portfeli atbilstoši ieguldījuma mērķim, pamatojoties uz biznesa stratēģiskās attīstības lēmumu.
    97. Uzraudzīt investīciju finanšu projekta veikšanu atbilstoši plānotajam.
    98. Veikt korekcijas investīciju finanšu projekta īstenošanā.
    99. Izvērtēt optimālos investīciju finanšu projektu finansējuma avotus un organizācijas gatavību to piesaistei.
    100. Izstrādāt plānu investīciju finanšu piesaistei.
    101. Identificēt organizācijas finanšu riskus.
    102. Novērtēt organizācijas iespējamos finanšu riskus.
    103. Izstrādāt organizācijas finanšu risku pārvaldīšanas un darījumu uzraudzības mehānismu, tai skaitā, ievērojot prasības noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā un starptautisko un nacionālo sankciju ierobežojumus.
    104. Pielietot izstrādāto organizācijas finanšu risku pārvaldīšanas mehānismu.
    105. Izstrādāt ieteikumus lēmumu pieņemšanai finanšu risku apstākļos.
    106. Izstrādāt preventīvos pasākumus risku mazināšanai.
    107. Izvērtēt finanšu risku ietekmes līmeni.
    108. Izvērtēt ienākumu maksimizēšanas iespējas pie pastāvošo risku līmeņa.

    Vispārējās prasmes un attieksmes
    1. Izprast jomu regulējošo normatīvo aktu prasības.
    2. Pielietot problēmas risināšanai nepieciešamos regulējošos normatīvos aktus.
    3. Pielietot jomai atbilstošos standartus.
    4. Organizēt darba vietu atbilstoši darba aizsardzības prasībām.
    5. Ievērot darba aizsardzības prasības.
    6. Identificēt iespējamos riskus, veicot darba uzdevumus.
    7. Pielietot darba aizsardzības, civilās aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības prasības.
    8. Ievērot saskarsmes kultūras un profesionālās ētikas normas.
    9. Argumentēti izteikt viedokli, to aizstāvēt.
    10. Sagatavot un publiskot prezentācijas materiālus.
    11. Būt tolerantam viedokļu dažādībā.
    12. Rast kompromisus.
    13. Pārvaldīt stresu sociālās komunikācijas procesā.
    14. Kritiski un radoši domāt.
    15. Pārzināt pētniecības metodes nozarē.
    16. Apkopot, sistematizēt un analizēt datus.
    17. Apstrādāt informāciju, izvēloties piemērotāko risinājumu.
    18. Apstrādāt un interpretēt pētījumu rezultātus.
    19. Sagatavot pētījumu rezultātu atskaiti.
    20. Īstenot pētījumus un apkopot to rezultātus.
    21. Veikt datu statistisko apstrādi.
    22. Sagatavot pārskatus un publikācijas.
    23. Sagatavot prezentācijas materiālus un publikācijas.
    24. Argumentēt savu viedokli.
    25. Lietot informācijas tehnoloģiju rīkus un pakalpojumus.
    26. Komunicēt sadarbības tīklos, izmantojot internetu.
    27. Meklēt un apkopot iegūto informāciju.
    28. Droši uzglabāt elektronisko dokumentāciju un datus.
    29. Novērtēt savu profesionālo pieredzi.
    30. Izprast mācīšanās vajadzības karjeras izaugsmei.
    31. Sistemātiski apgūt jaunas zināšanas un pieredzi.
    32. Sekot aktualitātēm nozarē.
    33. Pielietot iegūtās zināšanas praksē.
    34. Sazināties mutiski un rakstiski dažādās profesionālās situācijās un vidēs.
    35. Lietot profesionālo terminoloģiju.
    36. Prezentēt sjautājumus gan profesionālajā vidē, gan sabiedrībai.

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences
    1. Spēja analizēt vidi, kura ietekmē uzņēmuma darbību.
    2. Spēja analizēt valsts ekonomisko politiku un starptautiskās tendences.
    3. Spēja novērtēt tirgus situācijas izmaiņas.
    4. Spēja kritiski vērtēt komercdarbību ietekmējošos faktorus un to ietekmi uz uzņēmuma darbību.
    5. Spēja argumentēt komercdarbības vides izmaiņu radītās sekas.
    6. Spēja novērtēt tirgus attīstības tendences
    7. Spēja izvērtēt uzņēmuma attīstības iespējas vietējā un starptautiskā mērogā.
    8. Spēja izstrādāt priekšlikumus un piedalīties uzņēmuma mērķu noteikšanā un stratēģijas izstrādē.
    9. Spēja formulēt jomas stratēģiskos, taktiskos un operatīvos mērķus, saskaņojot tos ar uzņēmuma mērķiem.
    10. Spēja kritiski vērtēt uzņēmuma darbību ietekmējošos iekšējās vides faktorus.
    11. Spēja novērtēt uzņēmuma resursus un izstrādāt priekšlikumus to efektīvai un racionālai izmantošanai.
    12. Spēja noteikt aktivitātes atbilstoši uzņēmuma stratēģijai un zīmola pozicionējumam.
    13. Spēja izvērtēt jomas/virziena attīstības iespējas un riskus un izstrādāt darbības plānu.
    14. Spēja novērtēt konkurences situāciju un uzņēmuma konkurētspēju.
    15. Spēja noteikt mērķa tirgu un izvēlēties atbilstošu mārketinga un pārdošanas stratēģiju.
    16. Spēja novērtēt uzņēmuma saimnieciskās darbības rādītājus.
    17. Spēja plānot un nodrošināt jomas ekonomisko efektivitāti.
    18. Spēja organizēt un kontrolēt dokumentu izstrādi un noformēšanu, atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
    19. Spēja piedalīties nepieciešamo investīciju apzināšanā, plānošanā un piesaistē.
    20. Spēja efektīvi organizēt funkcionālos procesus.
    21. Spēja analizēt un novērtēt dažādus procesus, inovācijas un to efektivitāti.
    22. Spēja piedalīties uzņēmuma kvalitātes sistēmas, darba aizsardzības sistēmas un loģistikas sistēmas pilnveidošanā un uzturēšanā.
    23. Spēja vadīt darbiniekus, ņemot vērā uzņēmuma personāla vadības politiku.
    24. Spēja plānot, organizēt un koordinēt padotā personāla darbību noteikto uzdevumu precīzai, savlaicīgai un kvalitatīvai izpildei.
    25. Spēja sadarboties un motivēt darbiniekus, kontrolēt sev pakļautā personāla pienākumu izpildi.
    26. Spēja izstrādāt, ieviest un vadīt projektus savas darbības jomas ietvaros.
    27. Spēja pielietot analītiskos rīkus.
    28. Spēja analizēt datus.
    29. Spēja izstrādāt finanšu vadības un kontroles sistēmu atbilstoši organizācijas biznesa modelim.
    30. Spēja novērtēt finanšu resursu pieejamību organizācijas stratēģisko mērķu īstenošanai.
    31. Spēja izstrādāt sasniedzamos finanšu rādītājus organizācijas stratēģijas īstenošanai.
    32. Spēja salīdzināt organizācijas finanšu rādītājus/rezultātus ar izvirzītajiem kritērijiem.
    33. Spēja kontrolēt organizācijas finanšu plānu izpildi.
    34. Spēja sniegt priekšlikumus organizācijas finanšu plānu pilnveidei.
    35. Spēja pārstāvēt organizāciju finanšu jautājumos sadarbībā ar ārējām uzraudzības iestādēm.
    36. Spēja izstrādāt organizācijas kredītpolitiku.
    37. Spēja izstrādāt organizācijas peļņas sadales politiku.
    38. Spēja izstrādāt finanšu resursu piesaistes un kapitāla struktūras veidošanas politiku.
    39. Spēja izstrādāt kontrolciparus un vadlīnijas finanšu budžetam.
    40. Spēja izstrādāt organizācijas cenu politiku.
    41. Spēja izvērtēt organizācijas kopbudžeta/budžeta izpildi.
    42. Spēja konsolidēt funkcionālos budžetus kopbudžetā.
    43. Spēja izvērtēt budžeta efektivitāti un atbilstību organizācijas mērķim.
    44. Spēja izvērtēt budžeta atbilstību tirgus situācijai.
    45. Spēja izstrādāt budžeta korekcijas atbilstoši tirgus situācijas izmaiņām un organizācijas faktiskajiem darbības rezultātiem.
    46. Spēja nodrošināt finanšu sagatavošanu atbilstoši normatīvajiem aktiem un SFPS.
    47. Spēja izstrādāt finanšu pārskatu kvalitātes kontroles mehānismu.
    48. Spēja nodrošināt finanšu pārskatu kvalitātes kontroli.
    49. Spēja izvērtēt organizācijas finanšu stāvokli.
    50. Spēja aprēķināt organizācijas vērtību ar dažādām vērtēšanas metodēm.
    51. Spēja prognozēt un novērtēt organizācijas nākotnes vērtības izmaiņas.
    52. Spēja efektīvi organizēt un vadīt komandas darbu.
    53. Spēja izstrādāt, noteikt, koordinēt struktūrvienības darbinieku darba pienākumus, nodrošināt noteikto uzdevumu precīzu, savlaicīgu un kvalitatīvu izpildi.
    54. Spēja motivēt darbiniekus un objektīvi novērtēt darbinieku darba sniegumu un darba rezultātu.
    55. Spēja izstrādāt organizācijas investīciju finanšu politiku.
    56. Spēja sagatavot priekšlikumus investīciju portfeļa un struktūras veidošanai.
    57. Spēja veidot un analizēt finanšu instrumentu portfeļus.
    58. Spēja sniegt priekšlikumus investīciju projektu finanšu īstenošanai.
    59. Spēja izvērtēt optimālos investīciju projektu finansējuma avotus un organizācijas gatavību to piesaistei.
    60. Spēja izstrādāt plānu investīciju finanšu piesaistei.
    61. Spēja identificēt un novērtēt organizācijas finanšu riskus.
    62. Spēja izstrādāt un vadīt organizācijas finanšu kontroles mehānismus.
    63. Spēja izvērtēt finanšu darījumus atbilstoši noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasībām un starptautisko un nacionālo sankciju ierobežojumiem.
    64. Spēja noteikt riska iestāšanās varbūtību.
    65. Spēja izstrādāt preventīvos pasākumus risku mazināšanai.
    66. Spēja pārvaldīt finanšu riskus.
    67. Spēja izvērtēt finanšu risku ietekmes līmeni.

    Vispārējās kompetences
    1. Spēj efektīvi sadarboties komandā, pildot profesionālos darba uzdevumus.
    2. Spēj ievērot ar jomu saistošo normatīvo aktu prasības.
    3. Spēj ievērot darba tiesiskās attiecības.
    4. Spēj veikt darba uzdevumus, ievērojot darba aizsardzības prasības.
    5. Spēj veikt darba uzdevumus, ievērojot darba aizsardzības, civilās aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    6. Spēj demonstrēt personīgās, sociālās un pilsoniskās, starppersonu un starpkultūru prasmes, kas nodrošina aktīvu un efektīvu dalību profesionālajā darbībā un sociālā dialoga veidošanā sabiedrībā.
    7. Spēj ievērot profesionālās un vispārējas ētikas pamatprincipus un vispārpieņemtās uzvedības normas.
    8. Spēj veikt lietišķos pētījumus, sagatavot publikācijas un prezentēt tās.
    9. Spēj lietot zināšanas un metodes, lai izskaidrotu ilgtspējīgas attīstības jautājumus un veiktu pierādījumos balstītus secinājumus.
    10. Spēj sagatavot publikācijas un prezentēt tās.
    11. Spēj veikt pētījumus ar pievienoto vērtību, interpretēt un analizēt to rezultātus.
    12. Spēj droši izmantot informācijas tehnoloģijas darbam, t.sk. komunikācijai atbilstošajā jomā.
    13. Spēj sevi organizēt un, uzņemoties atbildību, turpināt mācīties un sevi izglītot profesionālajā jomā, kā arī attīstīt personiskās prasmes.
    14. Spēja brīvi sazināties, rakstīt, lasīt, strādāt un uzstāties vienā vai vairākās svešvalodās, saprotot un lietojot profesionālo terminoloģiju un jēdzienus.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

6

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Komerczinības un administrēšana (34)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Vadība un administrēšana (345)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Uzņēmējdarbības, finanšu, grāmatvedības, administrēšanas (vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība un komerczinības) nozare

Finanšu vadītājs vada organizācijas finanses, balstoties uz ētikas un ESG principiem un finanšu vadības labākajām praksēm, tai skaitā starptautiskā mērogā. Pārzina ekonomikas un finanšu vadības teorētiskās koncepcijas, vadības un pārvaldības praktiskās metodes, prot pielietot kvantitatīvās un kvalitatīvās pētījuma un analīzes metodes, lielo datu apstrādes un analīzes metodes, t.sk., inovatīvās tehnoloģijās balstītus risinājumus. Pārzina aktuālo normatīvo bāzi un nodokļu pārvaldes un plānošanas principus. Prot analizēt ekonomikas un finanšu tirgus situāciju, organizācijas finanšu stāvokli, prognozēt un izstrādāt nākotnes finanšu darbības modeļus. Nodrošina finanšu plānošanu un kontroli, risku pārvaldību atbilstošu organizācijas izvirzītiem stratēģiskajiem mērķiem. Patstāvīgi plāno un veic zinātniskās pētniecības darbu ekonomikas un finanšu tirgus jomā, un izstrādā priekšlikumus pētījuma rezultātu izmantošanai.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Pamata kvalifikācijas specializācija:
Saistīta ar: Profesionālais bakalaura grāds cilvēkresursu vadībā, Personāla vadītājs* (LU) , Profesionālā bakalaura grāds cilvēkresursu vadībā, Personāla vadītājs (RPIVA) , Profesionālā bakalaura grāds biznesa administrēšanā, Personāla Vadītājs (LiepU) , Profesionālā bakalaura grāds iestāžu darba organizācijā un vadībā, Personāla vadītājs (RTU) , Profesionālā maģistra grāds personāla vadībā, Personāla vadītājs (RISEBA) , Profesionālais maģistra grāds starptautiskajā biznesā, Personāla vadītājs (RISEBA)

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2021-2027

Pēdējie labojumi: 17.07.2025

Ievietots: 15.02.2019