Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– fizioterapeita kvalifikācijai atbilstošas zināšanas un izpratne profesionālajā jomā, kas balstās uz jaunākajiem sasniegumiem zinātnē, ļauj radoši domāt;
– izprast likumsakarības un analizēt, nezaudējot kritisku pieeju;
– augsta līmeņa prasmes fizioterapeita profesijā, kas ļauj radoši veikt fizioterapeita darbu, veicot pacientu/klientu fizioterapeitisko izmeklēšanu;
– novērtēšanu, ārstēšanu, konsultēšanu un profilakses darbu izmantojot fizioterapijas tehnoloģijas un ir vērstas uz pacientu/klientu funkcionālo spēju veicināšanu, uzlabošanu, atjaunošanu un saglabāšanu indivīdiem vai to grupām dažādos vecuma posmos;
– pamata un specializētas zināšanas pētniecības metodoloģijā un fizioterapijā, lai piedalītos pētniecībā un ar to saistītos projektos, veicinātu fizioterapijas nozares attīstību un veiktu inovatīvu darbību savas profesijas ietvaros;
– pamatzināšanas, lai darbotos dažādu veselības aprūpes jomu, kuras ir iesaistītas rehabilitācijas procesā, saskarē rehabilitācijas procesa organizācijas un realizācijas ietvaros gan vietējā, gan starptautiskā kontekstā;
– spējas izrādīt iniciatīvu, pieņemt lēmumus, uzņemoties atbildību par to īstenošanu un rezultātu, kritiski izvērtējot un nepieciešamības gadījumā veicot izmaiņas savā darbībā fizioterapeita profesionālās darbības ietvaros;
– spējas radoši risināt ar pacienta funkcionālo spēju uzlabošanu saistītas problēmas sarežģītās un neprognozējamās situācijās, strādājot ar pacientu/klientu un veicot organizatoriskus pienākumus savas profesionālās darbības ietvaros;
– spēja organizēt savu un savu padoto profesionālo pilnveidi mūžizglītības kontekstā, integrēt darbā jaunas zināšanas un prasmes no dažādām ar fizioterapiju saistītām jomām;
– spēja strādāt individuāli, komandā vai vadot komandas darbu, demonstrējot labas komunikācijas spējas ar pacientiem/klientiem, to tuviniekiem un kolēģiem, izprotot un ievērojot ētikas normas;
– spēja iesaistīties uzņēmējdarbībā un to organizēt.

 

Fizioterapeits

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. sociālā un profesionālā rehabilitācija;
    1.2. filozofija;
    1.3. vispārīgā psiholoģija.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. traumatoloģija un ortopēdija;
    2.2. neiroloģija;
    2.3. biomehānika;
    2.4. pediatrija;
    2.5. bioloģija;
    2.6. internā medicīna;
    2.7. medicīnas vēsture;
    2.8. psihiatrija;
    2.9. saskarsmes psiholoģija;
    2.10. farmakoloģija;
    2.11. ķirurģija;
    2.12. gerontoloģija;
    2.13. sievietes veselība;
    2.14. profesionālās darbības tiesiskie pamati;
    2.15. sabiedrības veselība un epidemioloģija;
    2.16. ekonomika un komercdarbība;
    2.17. sporta medicīna;
    2.18. vispārējā rehabilitācija;
    2.19. veselības sports;
    2.20. uztura pamati;
    2.21. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. cilvēka anatomija, fizioloģija;
    3.2. patoloģiskā fizioloģija;
    3.3. fizioterapijas teorētiskie pamati (motorā attīstība un motorā kontrole);
    3.4. kinezioloģija;
    3.5. fizioterapijā pielietojamās fiziskā funkcionālā stāvokļa izmeklēšanas metodes;
    3.6. fizioterapijā pielietojamās pacienta vispārējā veselības stāvokļa un sociālās situācijas analīzes metodes;
    3.7. fizioterapijā pielietojamās pacienta aktivitāšu un dalības izvērtēšanas metodes;
    3.8. fizioterapijas izmeklēšanas rezultātu interpretācija, fizioterapeita slēdziena un terapijas mērķu formulēšana, fizioterapijas ārstēšanas plānošana;
    3.9. fizioterapijā pielietojamās ārstēšanas metodes;
    3.10. medicīnas terminoloģija;
    3.11. sporta pedagoģija;
    3.12. veselības aprūpes organizācijas un rehabilitācijas pamati;
    3.13. profesionālā ētika;
    3.14. funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācija;
    3.15. fizioterapijas integrācija kopējā ārstēšanas procesā un komandas darbs rehabilitācijā;
    3.16. pirmā un neatliekamā medicīniskā palīdzība;
    3.17. fizioterapija pediatrijā;
    3.18. fizioterapija pie iekšķīgajām slimībām;
    3.19. fizioterapija gerontoloģijā;
    3.20. fizioterapija neiroloģijā;
    3.21. fizioterapija ortopēdijā un traumatoloģijā;
    3.22. fizioterapija veselības veicināšanā un profilaksē;
    3.23. ergonomija;
    3.24. pētījumu metodoloģija veselības aprūpē;
    3.25. informācijas tehnoloģijas;
    3.26. lietvedība;
    3.27. darba aizsardzība;
    3.28. darba tiesiskās attiecības;
    3.29. vides aizsardzība;
    3.30. valsts valoda;
    3.31. divas svešvalodas saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Prast ievākt anamnēzi, lai iegūtu informāciju no pacienta, un analizēt citu izmeklējumu rezultātus un slēdzienus.
    2. Prast apkopot, analizēt un interpretēt atbilstošo informāciju par pacienta problēmu, vispārējo veselības stāvokli, pašreizējo ārstēšanu, lai varētu plānot turpmāko funkcionālo izmeklēšanu.
    3. Izvēlēties un prast pielietot pacienta fiziskā funkcionālā stāvokļa izmeklēšanas metodes un kritiski interpretēt to rezultātus, ņemot vērā aktuālos ietekmējošos faktorus.
    4. Prast izmeklēšanas procesā sekot līdzi pacienta veselības stāvoklim, lai nodrošinātu pacienta drošību un maksimāli novērstu iespējamos riskus.
    5. Izvēlēties un prast pielietot pacienta aktivitāšu un dalības izvērtēšanas metodes, analizēt un kritiski interpretēt to rezultātus.
    6. Prast analizēt dažādu faktoru (darba vietas, nodarbošanās, socioekonomiskās situācijas, kultūras, reliģijas) ietekmi uz identificētajām problēmām, analīzi veicot saskaņā ar Starptautisko funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikāciju.
    7. Identificēt pacienta problēmas (funkcionālos ierobežojumus, aktivitāšu un dalības ierobežojumu), interpretēt sūdzību un identificēto problēmu savstarpējo saistību un to saistību ar struktūras bojājumu.
    8. Formulēt fizioterapeita atzinumu un izvirzīt specifiskus, izmērāmus, pacientam pieņemamus, īstenojamus un laikā ierobežojamus fizioterapijas mērķus.
    9. Plānot fizioterapijas ārstēšanas procesu, kas ietver atkārtotu pacienta novērtēšanu.
    10. Īstenot fizioterapijas ārstēšanas procesu, pielietojot dažādas ārstēšanas metodes, kuru izvēle balstīta uz to efektivitāti (uz pierādījumiem balstītu), pieejamību, izmaksām, individuālo piemērotību un kuras ir pacientam pieņemamas.
    11. Motivēt pacientu aktīvai līdzdalībai ārstēšanas procesā, kā arī veselību veicinošam dzīvesveidam.
    12. Nodrošināt pacienta atkārtotu izvērtēšanu un fizioterapijas mērķu sasniegšanu ārstēšanas procesa laikā, ja nepieciešams, mainīt ārstēšanas metodes.
    13. Fizioterapeita kompetences ietvaros atbilstoši ārstēšanas mērķiem izveidot pacientam (klientam) patstāvīgi veicamu un izvērtējamu rehabilitācijas programmu un apmācīt pacientu izpildīt šo programmu.
    14. Sniegt pirmo un neatliekamo medicīnisko palīdzību.
    15. Prast pielietot fizioterapijas metožu īstenošanā nepieciešamās tehniskās iekārtas.
    16. Profesionālās kompetences ietvaros konsultēt pacientu (klientu) par ergonomiskajiem aspektiem darba vietā un mājas vidē, rekomendēt korekcijas un profilakses pasākumu programmu.
    17. Dokumentēt pacienta (klienta) izmeklēšanas datus, fizioterapeita atzinumu, terapijas mērķus un programmu, terapijas programmas norisi un atkārtotas izmeklēšanas datus, nodrošinot datu konfidencialitāti.
    18. Strukturēti izklāstīt fizioterapeitiskās izmeklēšanas un interpretācijas rezultātus, ārstēšanas mērķus un plānu citiem pacienta veselības aprūpes procesā iesaistītajiem profesionāļiem, rehabilitācijas komandas locekļiem.
    19. Prast iesaistīties kompleksu veselības aprūpes jautājumu un situāciju risināšanā.
    20. Prast pacienta problēmas analīzes un klīniskās sintēzes procesā integrēt citu profesionāļu formulētus viedokļus, pielietojot komandas darbā balstītu lēmuma pieņemšanas stratēģiju.
    21. Prast aktīvi klausīties un aktīvi iesaistīties komunikācijā, pielietot pozitīvās saskarsmes iemaņas ar pacientiem (klientiem), viņu tuviniekiem un veselības aprūpes profesionāļiem.
    22. Prast argumentēt un pamatot savu profesionālo viedokli un idejas gan individuāli, gan auditorijas priekšā, izmantojot verbālās un neverbālās komunikācijas prasmes.
    23. Izprast un izvērtēt viedokļu atšķirības un risināt konflikta situācijas, kas radušās profesionālo pienākumu veikšanas laikā.
    24. Fizioterapeita kompetences ietvaros plānot, organizēt un vadīt dažādu veidu aktivitātes, kurās iesaistītas veselības aprūpes profesionāļu vai pacientu (klientu) grupas.
    25. Veikt zinātniskos pētījumus fizioterapijas jomā.
    26. Konsultēties ar kolēģiem un citiem veselības aprūpes darbiniekiem un ziņot viņiem par zinātniskās izpētes jautājumiem.
    27. Kritiski izvērtēt zinātniskajās publikācijās pieejamos datus.
    28. Lietot informācijas tehnoloģijas fizioterapeita profesionālās darbības veikšanai.
    29. Administrēt fizioterapijas praksi.
    30. Analizēt un izteikt priekšlikumus darba procesa pilnveidošanai savā darba vietā.
    31. Veikt pašnovērtējumu un refleksiju par paša profesionālo darbību, izvērtēt savas profesionālās darbības kvalitāti un tās uzlabošanai nepieciešamos pasākumus.
    32. Prast piemērot ar fizioterapeita darbību saistītos normatīvos aktus un dokumentēt savu profesionālo darbību, ievērojot dokumentu pārvaldības prasības.
    33. Ievērot profesionālās ētikas principus un saskarsmes kultūru.
    34. Pārvaldīt valsts valodu.
    35. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    36. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    37. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības noteikumus.
    38. Ievērot darba tiesisko attiecību noteikumus.

  • Kompetences

    1. Spēja izvēlēties un plānveidīgi pielietot zinātniski pamatotas, mērķtiecīgas un piemērotas fizioterapijas novērtēšanas metodes, balstoties uz profesionālajām zināšanām un prasmēm un apkopojot, analizējot un kritiski interpretējot atbilstošo informāciju par pacienta vajadzībām.
    2. Spēja formulēt fizioterapeita atzinumu, analizējot un kritiski izvērtējot pieejamo atbilstošo informāciju un iegūtos izmeklēšanas rezultātus, sintezējot vispārējās un profesionālās zināšanas.
    3. Spēja plānot un realizēt fizioterapijas ārstēšanas procesu, pamatojoties uz izvirzīto fizioterapeita atzinumu, sistemātiski kritiski izvērtējot dažādu fizioterapijas teoriju un Latvijas Republikā apstiprināto fizioterapijas ārstēšanas tehnoloģiju pielietošanas aktuālās iespējas.
    4. Spēja ārstēšanas procesā kritiski novērtēt pielietoto metožu ietekmi un pacienta aktuālo stāvokli, pēc nepieciešamības mainīt terapijas metodes vai pārtraukt ārstēšanu.
    5. Spēja plānot un veikt zinātniskus pētījumus fizioterapijas nozarē, ziņot par pētījumu rezultātiem, kā arī piedalīties zinātniski pētnieciskajos projektos.
    6. Spēja fizioterapijas profesionālim sadarboties ar citiem veselības aprūpes profesionāļiem multiprofesionālās aprūpes formā.
    7. Spēja sazināties ar pacientiem (klientiem) un viņu tuviniekiem, ievērojot profesionālās ētikas principus, respektējot un cienot pacientu (klientu) un viņu tuvinieku pārliecību, ticību un kultūru, informējot un izglītojot par nepieciešamību aktīvi līdzdarboties ārstēšanas procesā un uzņemties atbildību par veselību veicinošu dzīvesveidu.
    8. Spēja fizioterapeita profesionālajā darbībā ievērot ētiskās, deontoloģijas un tiesību normas, profesionālo darbu balstot uz zinātnisku pieeju (uz pierādījumiem balstīta prakse), kritisku attieksmi un profesionālo mūžizglītību.
    9. Spēja izveidot un administrēt fizioterapeita praksi, dokumentēt savu darbību, ievērojot dokumentu pārvaldības prasības.
    10. Spēja ievērot pacienta tiesības un pienākumus, nodrošināt datu konfidencialitāti.
    11. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    12. Spēja ievērot ar fizioterapeita darbību saistīto regulējošo normatīvo aktu prasības.
    13. Spēja nodrošināt darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    14. Spēja nodrošināt darba tiesisko attiecību normu ievērošanu.
    15. Spēja izmantot mūsdienu informācijas tehnoloģijas dokumentācijai, izglītības turpināšanai, komunikācijai, informācijas apstrādei un izmantošanai saistībā ar fizioterapeita darbību.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Kopš 11.10.2022. 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS).

Līdz 11.10.2022. 1 Latvijas kredītpunkts atbilda 1,5 ECTS kredītpunkts.
?
160
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Veselības aprūpe (72)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Medicīniskie pakalpojumi (722)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2024

Pēdējie labojumi: 19.08.2024

Ievietots: 07.05.2016