Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).
EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.
Uz Jēdzienu sadaļu
Informācija par Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā (LKI) iekļautajām kvalifikācijām
Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).
EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.
6
Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).
Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.
LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).
6
5
Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.
Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).
Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.
Apgūt māszinības teoriju, kas nodrošina māsu prakses izpratni;
– papildināt māsu klīniski- teorētiskās zināšanas pacientu aprūpes jomā;
– apgūt pacienta aprūpes vadību un darba organizācijas pamatus, saskaņā ar ētikas un jurisdikcijas principiem;
– apgūt pacientu un māsu izglītošanas darbam nepieciešamos psiholoģijas un pedagoģijas kursus;
– veikt patstāvīgu pētījumu (12 kredītpunkti) izvēlētajā specialitātē un rezultātus apkopot bakalaura darbā;
– apgūt teorētiskās un praktiskās zināšanas un iemaņas specialitātē – ambulatorās aprūpes māsa: aprūpes nodrošināšana ambulatorās iestādēs un mājas apstākļos un veselības veicināšana (26 kredītpunkti);
– apgūt teorētiskās un praktiskās zināšanas un iemaņas specialitātē – anestēzijas, intensīvās un neatliekamās aprūpes māsa: aprūpes nodrošināšana anestezioloģijā, intensīvajā terapijā, neatliekamajā medicīnā (26 kredītpunkti);
– apgūt teorētiskās un praktiskās zināšanas un iemaņas specialitātē – bērnu aprūpes māsa: visu vecumu bērnu aprūpes nodrošināšanā veselības traucējumu gadījumos un bērnu veselības veicināšanā (26 kredītpunkti);
– apgūt teorētiskās un praktiskās zināšanas un iemaņas specialitātē – operāciju māsa: pacientu sagatavošana operācijai un aprūpes nodrošināšana operācijas laikā, operāciju zāles, instrumentu, aprīkojuma un materiāla sagatavošana operāciju veikšanai, operāciju instrumentēšana (26 kredītpunkti);
– apgūt teorētiskās un praktiskās zināšanas un iemaņas specialitātē – internās aprūpes māsa: aprūpes nodrošināšana pacientiem iekšķīgo slimību un infekcijas slimību gadījumos un veselības veicināšanā (26 kredītpunkti);
– apgūt teorētiskās un praktiskās zināšanas un iemaņas specialitātē – ķirurģiskās aprūpes māsa: aprūpes nodrošināšana pacientiem ar akūtām un hroniskām ķirurģiskām slimībām un veselības veicināšana (26 kredītpunkti);
– apgūt teorētiskās un praktiskās zināšanas un iemaņas specialitātē – garīgās veselības aprūpes māsa: aprūpes nodrošināšana pacientiem dažādu psihisko traucējumu un slimību gadījumos un veselības veicināšana (26 kredītpunkti).
Studiju programmas mērķis ir;
– nodrošināt profesionālas izglītības iegūšanu Profesionālā augstākās izglītības bakalaura studiju programmā „Māszinības”,
– attīstot studentos analītiskās spējas, zinātniski pētnieciskās prasmes un kritisku teorētisko un praktisko zināšanu izvērtēšanu un pielietošanu,
– veicinot profesionālo izaugsmi un konkurētspēju mainīgajos sociālekonomiskajos apstākļos un starptautiskajā darba tirgū.
Studiju programmas uzdevumi:
– attīstīt filozofisku domāšanu un pētniecību, aplūkojot parādības no dažādiem aspektiem, novērtēt zināšanu saturu un attīstīt spējas izteikt savu viedokli, pamatojoties uz māsu prakses pētījuma datiem;
– analizēt veselības aprūpes pārmaiņas Latvijas sabiedrībā un sagatavot profesionālas māsas darbam atšķirīgās veselības nozarēs;
– sniegt zināšanas par nodarbinātību un uzņēmējdarbību veselības aprūpes sistēmā, māsu darba organizēšanu un vadīšanu;
– sniegt pedagoģiskās zināšanas veselības aprūpētājiem par sabiedrības, ģimenes un indivīda veselības veicināšanu, uzturēšanu;
– attīstīt spēju nodrošināt un veicināt pacienta līdzestību ārstēšanas un aprūpes procesā izvērtēt un dokumentēt pacienta zināšanas, izpratni, prasmes un līdzdarbību veselību veicinošajos un uzturošajos pasākumos;
– pilnveidot zināšanas par cilvēka vecumposmu attīstību, īpatnībām un pedagoģisko psiholoģiju;
– attīstīt pamatspecialitātē noteiktās prasmes un kompetences.
Zināšanas:
Padziļinātas zināšanas māszinību teorijās, teoriju analīzē, māsu prakses filozofijā.
Padziļinātas zināšanas veselības aprūpes darba vadīšanā un organizēšanā, sabiedrības un indivīda veselības aprūpes un uzturēšanas izglītošanā.
Pētniecības metožu un pētniecības darba organizācijas un realizācijas izpratne.
Zināšanas lietvedības, ekonomikas, tiesību zinātnēs.
Padziļinātas zināšanas studenta izvēlētajā pamatspecialitātē.
Prasmes:
Pielietot teorētiskās un praktiskās zināšanas māszinību prakses parādību noteikšanā, analīzē, izvērtēšanā un darbību prognozēšanā.
Vadīt un organizēt veselības aprūpes procesu un ar to saistītos praktiskos pasākumus.
Veikt veselības aprūpes darba pētījumus un izmantot savu un cita veikto pētījuma rezultātus veselības aprūpes darbā.
Veikt sabiedrības un indivīda izglītošanu veselības aprūpes un uzturēšanas jautājumos.
Kompetences:
Spēja izteikt savu viedokli, pamatojoties uz māsu prakses pētījuma datiem.
Spēja nodrošināt uzņēmējdarbību veselības aprūpes sistēmā.
Spēja veikt māsu darba organizēšanu un vadīšanu.
Spēja nodrošināt tiesisko attiecību normu ievērošanu.
Spēja lietot medicīnisko terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
Spēja īstenot specifiskās prasmes pamatspecialitātē.
Kvalifikācijas dokuments
Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).
EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.
6
Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).
Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.
LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).
6
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).
PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).
PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
5
Veselības aprūpe (72)
Izglītības programmu grupa (ISCED)Māszinības (723)
Kvalifikācija izglītības pakāpēAugstākā izglītība
Kvalifikācijas veidsProfesionālā augstākās izglītības kvalifikācija
Pilna vai daļējaPilna kvalifikācija
Cita informācija
Aktīva kvalifikācija
Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2022
Pēdējie labojumi: 06.09.2021
Ievietots: 07.05.2016