Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Studiju programmas absolventi:
– pārvalda nozares modernās tehnoloģijas, to ieviešanas un specializētās izstrādājumu un ražošanas projektēšanas metodes;  
– spēj patstāvīgi radoši strādāt un vadīt kādu no tekstila nozares jomām, risināt ar izstrādājumu izvēli, ražošanas organizāciju un produkcijas realizāciju saistītās problēmas, sekojot līdzi un veicinot moderno tehnoloģiju attīstību kvalitatīvas produkcijas nodrošināšanai;  
– spēj patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas zinātniskas un profesionālas problēmas, pamatot lēmumus, un, ja nepieciešams, veikt papildu analīzi;  
– spēj integrēt dažādu jomu zināšanas, dot ieguldījumu jaunu profesionālās darbības metožu attīstībā, kā arī parādīt izpratni un ētisko atbildību par profesionālās darbības iespējamo ietekmi uz vidi un sabiedrību.   

 

Apģērbu un tekstila ražošanas inženieris

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. socioloģija un politikas zinātnes;
    1.2. saskarsmes pamati;
    1.3. ētikas principi;
    1.4. tirgzinības;
    1.5. apģērbu un tekstilpreču loģistika.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. vispārējās inženierzinības – matemātika, fizika, inženierķīmija, apģērbu un tekstila nozares mašīnzinības;
    2.2. vizuālās mākslas pamati;
    2.3. modes prečzinību pamati;
    2.4. ekonomiskās zinības, tai skaitā apģērbu un tekstila ražošanas un tirdzniecības ekonomika, uzņēmuma saimnieciskās darbības tehniski ekonomiskā analīze;
    2.5. grāmatvedība;
    2.6. finanses, inovāciju efektivitāte;
    2.7. profesionālie termini valsts valodā un divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. vispārējās inženierzinības – tēlotāja ģeometrija un inženiergrafika, datormācība, tekstilķīmija, tekstilmateriālu apdare;
    3.2. tekstilmateriālu un preču zinības;
    3.3. apģērbu un tekstila nozares tradicionālās un progresīvās tehnoloģijas (individuālajā un sērijveida ražošanā);
    3.4. apģērbu un tekstila nozares tehnoloģiskās iekārtas, instrumenti un aprīkojums;
    3.5. apģērbu un tekstila nozares uzņēmumu un darbnīcu projektēšana;
    3.6. apģērbu un tekstila izstrādājumu un tehnoloģijas projektēšana, automatizētā projektēšana;
    3.7. apģērbu un tekstila vizuālais noformējums;
    3.8. apģērbu un tekstila kvalitātes vadība un kontrole, kontroles sistēmas izveide un uzturēšana;
    3.9. projekta vadīšanas pamati;
    3.10. darba tiesiskās attiecības;
    3.11. civilā aizsardzība;
    3.12. darba aizsardzība;
    3.13. vides aizsardzība;
    3.14. valsts valoda;
    3.15. divas svešvalodas saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Veikt darba uzdevuma profesionālu analīzi, informācijas apstrādi un darba uzdevuma saskaņošanu ar ražošanas tehnoloģiskajām iespējām.
    2. Lietot darba izpildei nepieciešamo tehnisko un normatīvo dokumentāciju, nozares tehniskos standartus un ar nozari saistīto juridisko dokumentāciju, gatavot lietišķos dokumentus.
    3. Analizēt, vērtēt un izmantot zinātniskos un lietišķos pētījumus, lietot informācijas meklēšanas un atlases līdzekļus, ieviest jaunas tehnoloģijas un datorprogrammas.
    4. Brīvi orientēties apģērbu un tekstila izgatavošanas tradicionālajās un mūsdienu tehnoloģijās, novērtēt esošo iekārtu tehnoloģiskās iespējas un atbilstību jaunākajām tendencēm, pamatot iekārtu maiņas nepieciešamību un efektivitāti.
    5. Analizēt apģērbu un tekstila nozares produkcijas tirgus situāciju, tās attīstības tendences un novērtēt ražotā produkta realizācijas iespējas.
    6. Mērķtiecīgi izmantot iekārtas jaudu un organizēt tās tehnisko apkopi.
    7. Racionāli organizēt savstarpēji saistīto darba procesu izpildi.
    8. Projektēt iekārtu izvietojumu un organizēt darba sadali starp strādājošajiem.
    9. Risināt apģērbu un tekstila nozares attīstības problēmu stratēģiskos un analītiskos aspektus.
    10. Piedalīties ražošanas projektu analīzē, izstrādē, saskaņošanā un vadīšanā, sastādīt projekta vai programmas budžetu un ievērot to darba procesā.
    11. Ieviest tikai apkārtējai videi draudzīgas tehnoloģijas.
    12. Pārvaldīt valsts valodu.
    13. Pārvaldīt divas svešvalodas saziņas līmenī.
    14. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un divās svešvalodās.
    15. Darboties komandā/grupā, plānot, organizēt un vadīt profesionālās komandas darbu, noteikt izpildāmo darbu prioritātes, veikt darbu arī individuāli.
    16. Veikt jaunrades un pētniecības darbu.
    17. Piedalīties pasākumu organizēšanā un sagatavošanā.
    18. Argumentēt savu viedokli, pārliecināt citus un risināt konfliktsituācijas.
    19. Ievērot profesionālos un vispārīgos ētikas principus.
    20. Ievērot darba drošības, ugunsdrošības un higiēnas prasības.
    21. Sistemātiski pilnveidot savu profesionālo kvalifikāciju.

  • Kompetences

    1. Spēja izstrādāt apģērbu un tekstila ražošanas tehnisko dokumentāciju.
    2. Spēja noteikt optimālos tehnoloģisko partiju/pasūtījumu apjomus.
    3. Spēja pētīt un izvēlēties materiālu, palīgmateriālu un furnitūras piedāvājumus un kontrolēt to kvalitāti.
    4. Spēja nodrošināt pasūtījumus ar nepieciešamo materiālu un palīgmateriālu apjomu un noteikt starpoperāciju rezerves.
    5. Spēja izvērtēt un noteikt pasūtījuma izpildei nepieciešamo tehnoloģiju.
    6. Spēja izstrādāt tehnoloģisko operāciju secību un noteikt to veikšanai nepieciešamo laiku.
    7. Spēja noteikt nepieciešamās tehnoloģiskās iekārtas un plānot to izvietojumu.
    8. Spēja izstrādāt struktūrvienības biznesa/ražošanas plānus.
    9. Spēja organizēt un vadīt struktūrvienības personāla darbu.
    10. Spēja analizēt izmaksas un sastādīt ražošanas kalkulācijas.
    11. Spēja plānot darbus un organizēt to savlaicīgu izpildi.
    12. Spēja uzskaitīt un kontrolēt darba un citu resursu apjomus.
    13. Spēja risināt apģērbu un tekstila ražošanas loģistikas uzdevumus.
    14. Spēja nodrošināt tehnoloģiskā procesa un produkcijas kvalitātes stabilitāti.
    15. Spēja nodrošināt vides un darba aizsardzības normatīvo aktu prasību izpildi.
    16. Spēja sazināties valsts valodā un divās svešvalodās.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
LKI 6. līmeņa augstākās izglītības kvalifikācija (bakalaurs profesionālais bakalaurs vai profesionālās augstākās izglītības kvalifikācija) tajā pašā vai radniecīgā zinātnes nozarē vai profesionālajā jomā, kā arī noteikta veida profesionālā pieredze, ko nosaka augstskola
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Kopš 11.10.2022. 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS).

Līdz 11.10.2022. 1 Latvijas kredītpunkts atbilda 1,5 ECTS kredītpunkts.
?
100
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1-2 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Ražošana un pārstrāde (54)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Tekstiliju ražošanas tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (542)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2022

Pēdējie labojumi: 06.09.2021

Ievietots: 12.10.2016