Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– iegūt padziļinātas zināšanas par starptautiskajiem finanšu pārskatu standartiem, starptautiskajiem revīzijas standartiem un iekšējā audita profesionālās prakses standartiem un citas speciālas zināšanas, kuras saistītas ar profesionālo jomu grāmatvedībā un auditā;
– apgūt uzņēmējdarbības vadīšanā nepieciešamo vadības grāmatvedības informācijas saturu, uzņēmuma izmaksu uzskaites modeļus un lēmumu pieņemšanas tehnoloģijas, zināšanas saistību tiesību principos, tiesību aktos;
– iegūt praktiskās iemaņas profesionālajās praksēs starptautisko grāmatvedības standartu prasību pielietojumā, vadības grāmatvedības informācijas izmantošanā un arī grāmatvedības un audita problēmu risināšanā uzņēmumos un organizācijās;
– veikt patstāvīgus pētījumus par aktuālām zinātniskām, praktiskām grāmatvedības un audita problēmām, to rezultātus apkopot maģistra darbā un publiski aizstāvēt.

Programmas mērķis ir:
– sagatavot darbam Latvijas un starptautiskajos uzņēmumos speciālistus ar nepieciešamām akadēmiskām un augstākā līmeņa profesionālām kompetencēm grāmatvedībā un auditā,
– nodrošinot iespēju iegūt profesionālā maģistra grādu ar tiesībām turpināt izglītību doktora studiju programmās.

Minētā mērķa sasniegšanai izvirzīti šādi uzdevumi;
1. nodrošināt iespēju apgūt otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības maģistra studiju programmu atbilstoši LR Ministru kabineta pieņemtajiem „Noteikumiem par otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu” un piektā līmeņa Ekonomista profesijas standartam;
2. nodrošināt iespēju, sekmīgi apgūstot profesionālo augstākās izglītības maģistra studiju programmu un sekmīgi nokārtojot valsts pārbaudījumu, iegūt profesionālā maģistra grādu ekonomikā un piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju ekonomists;
3. nodrošināt elastīgu pieeju studiju procesa saturam attiecībā uz mainīgu ekonomisko, tai skaitā arī grāmatvedības un audita problēmu risināšanas nepieciešamību;
4. radīt nepieciešamos nosacījumus Latvijas un Eiropas Savienības darba tirgū konkurētspējīgu, augsti kvalificētu grāmatvedības un audita speciālistu sagatavošanai;
5. nodrošināt tādu zināšanu un prasmju kopuma apguves iespējas, kas ļautu programmas beidzējiem padziļināt zināšanas un pielietot Starptautisko grāmatvedības standartu, Starptautisko finanšu pārskatu standartu un Starptautisko revīzijas standartu prasības un patstāvīgi risināt teorētiskas un praktiskas grāmatvedības un audita problēmas;
6. attīstīt studentos ekonomisko un radošo domāšanu, sekmēt studentu intelektuālo pilnveidi un atbalstīt centienus patstāvīgai zināšanu paplašināšanai un praktisko iemaņu nostiprināšanai.

Studiju programmas absolventi spēj:
– patstāvīgi praksē izvēlēties un pielietot Starptautisko finanšu pārskatu standartu (IFRS) prasības dažādu uzņēmumu grāmatvedībā;
– izvēlēties visefektīvākās procedūras revīzijā, balstoties uz Starptautisko revīzijas standartu (IAS) prasībām, kā arī pielietot revīzijas metodes un paņēmienus revīzijas uzdevumu veikšanā;
– analizēt iekšējās kontroles sistēmas kļūdas, organizēt un plānot atbilstošas iekšējā audita procedūras, pielietot iekšējā audita metodes un ētikas principus.
Izmantojot studiju laikā iegūtās zināšanas:
– absolventi spēj identificēt konkrētas praktiskas un metodoloģiskas grāmatvedības un audita problēmas dažādos uzņēmumos,
– kā arī spēj izstrādāt, publiski prezentēt un aizstāvēt pamatotus priekšlikumus to risināšanai.

Pie tam absolventi spēj:
– patstāvīgi izmantot specifiskās statistikas metodes ekonomisko un biznesa parādību analīzē;
– sastādīt saistību līgumu paraugu;
– identificēt un analizēt dažādas pasaules ekonomikas attīstības problēmas, tajā skaitā arī Latvijas ekonomikas attīstības problēmas, un izvērtēt to ietekmējošos faktorus un apstākļus.

 

Ekonomists

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. ekonomikas teorijas;
    1.2. ekonomisko sistēmu attīstības tendences pasaulē;
    1.3. saimnieciskās tiesības.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. nodokļu politika;
    2.2. starptautiskās ekonomiskās attiecības;
    2.3. lietišķā komunikācija;
    2.4. statistika;
    2.5. socioloģija;
    2.6. nozares tehnoloģijas;
    2.7. vides ekonomika;
    2.8. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. makroekonomika;
    3.2. mikroekonomika;
    3.3. komercdarbības ekonomika;
    3.4. ekonomiskā analīze un plānošana;
    3.5. ekonomiskā prognozēšana;
    3.6. vadības zinības;
    3.7. finanšu vadība un analīze;
    3.8. tirgzinības;
    3.9. kvalitātes vadība;
    3.10. projektu izstrāde, vadīšana un īstenošana;
    3.11. informācijas tehnoloģijas;
    3.12. finanšu grāmatvedība;
    3.13. vadības grāmatvedība;
    3.14. pētnieciskā darba metodoloģija;
    3.15. vides aizsardzība;
    3.16. valsts valoda;
    3.17. divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.18. darba aizsardzība;
    3.19. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Izmantot ekonomikas teorijas atzinumus konkrētu faktu vērtēšanā un analīzē.
    2. Plānot un analizēt ekonomiskās aktivitātes produktu, finanšu un darba tirgos.
    3. Izprast sabiedrībā notiekošos procesus un to ietekmi uz sociāli ekonomisko vidi.
    4. Izprast likumdošanas procesu un tā ietekmi uz uzņēmumu un ekonomiku kopumā.
    5. Izvērtēt sabiedriskajā apspriešanā izvirzīto normatīvo aktu projektus ekonomikas jomā un sniegt priekšlikumus to pilnveidošanai.
    6. Izvērtēt un salīdzināt saimnieciskās darbības alternatīvas, novērtēt to iespējamās sekas.
    7. Noteikt uzņēmuma mērķus.
    8. Novērtēt makroekonomisko situāciju un plānot uzņēmuma saimniecisko darbību atbilstoši mainīgiem apstākļiem.
    9. Izprast saimnieciskās darbības ietekmi uz sociālekonomisko un ekoloģisko vidi īsā un ilgā laika posmā.
    10. Veikt saimnieciskās darbības plānošanu un finanšu vadību.
    11. Prognozēt uzņēmuma saimniecisko darbību un to ietekmējošos faktorus.
    12. Noteikt finanšu piesaistīšanas un izvietošanas veidus atbilstoši saimnieciskās darbības mērķiem.
    13. Izprast un analizēt uzņēmuma pamatdarbības, finanšu un investīciju darbības kopsakarības un rezultātus.
    14. Izstrādāt uzņēmuma saimnieciskās darbības efektivitātes palielināšanas pasākumus.
    15. Vērtēt investīciju projektu efektivitāti.
    16. Pārzināt un pielietot risku identificēšanas, novērtēšanas un novēršanas metodes.
    17. Izstrādāt saimnieciskās darbības un finanšu risku samazināšanas plānu.
    18. Pārzināt un pielietot aktīvu vērtības noteikšanas metodes.
    19. Lietot finanšu un statistikas informāciju.
    20. Pārzināt saimnieciskās darbības uzskaiti un kontroli.
    21. Pārzināt funkcionālo un finanšu budžetu un finanšu pārskatu sastādīšanas metodes.
    22. Pārzināt banku un finanšu sektora darbību un nodokļu sistēmu.
    23. Izmantot atbilstošas vadības metodes un formas.
    24. Pārzināt un lietot uz argumentiem balstītas lēmumu pieņemšanas metodes.
    25. Lietot modernās informācijas tehnoloģijas.
    26. Strukturēt, analizēt un izmantot iegūto saimnieciskās darbības informāciju.
    27. Izmantot secinājumu veidošanas loģiskās metodes.
    28. Izstrādāt ar saimniecisko darbību saistītus projektus un piedalīties to vadīšanā.
    29. Plānot, koordinēt un vadīt darba grupu, kā arī darboties tajā.
    30. Formulēt problēmas, dot uzdevuma nostādni.
    31. Veikt zinātnisko un pētniecisko darbu un pētījumu rezultātus ieviest praksē.
    32. Sagatavot prezentācijas un uzstāties ar ziņojumiem par profesionāliem jautājumiem konferencēs, semināros, sanāksmēs.
    33. Pārvaldīt valsts valodu.
    34. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    35. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    36. Pastāvīgi pilnveidot profesionālās zināšanas.
    37. Ievērot darba tiesisko attiecību noteikumus.
    38. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības noteikumus.

  • Kompetences

    1. Spēja analizēt un novērtēt ekonomisko vidi makro un mikro līmenī, tās attīstības tendences un perspektīvas Latvijā un pasaulē un izstrādāt priekšlikumus nozaru un tautsaimniecības attīstības politikas pilnveidošanā.
    2. Spēja identificēt sociālās un ekonomiskās vides un to procesu izmaiņas un pieņemt lēmumus par uzņēmuma saimnieciskās darbības mērķu un plānu maiņas nepieciešamību.
    3. Spēja noteikt darbības mērķus un pamatvirzienus uzņēmuma, kā arī nozares un valsts ilgtspējīgas izaugsmes un attīstības efektivitātes paaugstināšanas nodrošināšanai.
    4. Spēja orientēties normatīvo aktu prasībās ekonomikas jomā.
    5. Spēja sastādīt, analizēt un koriģēt ekonomisko procesu prognozes.
    6. Spēja pielietot finanšu un statistikas informāciju uzņēmuma saimnieciskās darbības uzskaitē, plānošanā un analīzē.
    7. Spēja sastādīt, analizēt un koriģēt funkcionālos un finanšu budžetus, mērķtiecīgi analizējot ieņēmumu un izdevumu dinamiku un struktūru.
    8. Spēja izvēlēties un izmantot uzņēmuma darbības alternatīvus finansēšanas avotus, izvērtējot resursu piesaistīšanas iespējas, riskus un to ietekmi uz rezultātu efektivitāti.
    9. Spēja analizēt un novērtēt saimnieciskās darbības (pamatdarbības, investīciju un finanšu) rezultātus un identificēt uzņēmuma saimniecisko darbību ietekmējošos faktorus.
    10. Spēja apkopot datus, izmantojot modernās informācijas tehnoloģijas darbības plānošanai, kontrolei un koriģēšanai.
    11. Spēja nodrošināt efektīvu finanšu izlietošanu, analizējot, plānojot un koriģējot naudas plūsmu.
    12. Spēja sagatavot informāciju uzņēmuma vadībai par plāna izpildes gaitu lēmumu pieņemšanai saimnieciskās darbības attīstībai.
    13. Spēja izstrādāt un pielietot uzņēmumu saimnieciskās darbības efektivitātes rādītāju sistēmu.
    14. Spēja izstrādāt un kontrolēt saimnieciskās darbības efektivitātes palielināšanas plānu.
    15. Spēja izvērtēt un izmantot normatīvajos aktos noteiktos (tai skaitā, nodokļu) atvieglojumus darbības efektivitātes paaugstināšanai.
    16. Spēja izstrādāt investīciju, jauno produktu ieviešanas un jauno tirgu apgūšanas projektus, tos vadīt.
    17. Spēja pielietot ilgtermiņa ieguldījumu projektu efektivitātes novērtēšanas metodes, noteikt to ienesīgumu un riskus, sagatavot informāciju lēmumu pieņemšanai par investīcijām.
    18. Spēja izstrādāt programmas un pasākumus darba efektivitātes paaugstināšanā, nodrošināt to īstenošanu, uzraudzību un kontroli.
    19. Spēja izstrādāt programmas un pasākumus resursu (cilvēkresursu, finanšu, materiālu u.c. resursu) pārvaldībā, veikt to īstenošanu, uzraudzību un kontroli.
    20. Spēja kontrolēt uzņēmuma aktīvu vērtību, izmantot uzskaites datu bāzes informāciju operatīvai kontrolei.
    21. Spēja analizēt nodarbinātību, darba ražīgumu un darbaspēka izmaksas makro un mikro līmenī.
    22. Spēja interpretēt un izmantot darbības plānošanai pamatdarbības, finanšu un investīciju darbības analīzes rezultātus.
    23. Spēja noteikt finanšu vadības pasākumus mērķu sasniegšanai.
    24. Spēja novērtēt saimnieciskās darbības un finanšu riskus un sastādīt to novēršanas plānu.
    25. Spēja nodrošināt darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    26. Spēja nodrošināt darba tiesisko attiecību normu ievērošanu.
    27. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    28. Spēja veikt pētījumus ar zinātnisko vērtību ekonomikas nozarē un prezentēt iegūtos rezultātus.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
LKI 6. līmeņa augstākās izglītības kvalifikācija (bakalaurs profesionālais bakalaurs vai profesionālās augstākās izglītības kvalifikācija) tajā pašā vai radniecīgā zinātnes nozarē vai profesionālajā jomā, kā arī noteikta veida profesionālā pieredze, ko nosaka augstskola
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Kopš 11.10.2022. 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS).

Līdz 11.10.2022. 1 Latvijas kredītpunkts atbilda 1,5 ECTS kredītpunkts.
?
40-80
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1-2 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Komerczinības un administrēšana (34)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Grāmatvedība un nodokļi (344)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Uzņēmējdarbības, finanšu, grāmatvedības, administrēšanas (vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība un komerczinības) nozare

Ekonomists analizē un plāno dažādus ekonomiskos procesus tautsaimniecības līmenī, t.i. analizē nodarbinātības, darba ražīguma un samaksas, ražošanas un pakalpojumu sniegšanas ieņēmumu un izdevumu gūšanas procesus, veic izmaksu kalkulāciju. Piedalās valsts ekonomiskās politikas un resursu plānošanā ar mērķi palielināt rezultātu efektivitāti, meklē risinājumus, kas palīdz novērst riskus. Piedalās budžeta sastādīšanā un seko tā izpildei, izveido rezultātu efektivitātes novērtēšanas sistēmu un kontrolē normatīvajos aktos minēto procesu reglamentējošo prasību ievērošanu. Organizē un vada plānošanas un analīzes darbu, informē un konsultē par ilgtspējīgas izaugsmes un saimnieciskās darbības plānošanas jautājumiem, kā arī patstāvīgi plāno un veic pētniecības darbu ekonomikas jomā un izstrādā priekšlikumus tā rezultātu ieviešanai.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Finansists (RTA) , Profesionālais bakalaura grāds apdrošināšanā un finansēs, Finansists (LU) , Profesionālā bakalaura grāds finansēs, Finansists (BA) , Profesionālā bakalaura grāds finanšu vadībā, Finansists (BSA) , Profesionālā maģistra grāds finansēs (finases), Finansists (BA) , Profesionālā maģistra grāds finansēs, Finansists (Starptautiskās finanses un banku darbība) (BA) , Profesionālā maģistra grāds finansēs, Finansists (RA) , ĪSĀ CIKLA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Grāmatvedis

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2019

Pēdējie labojumi: 15.02.2019

Ievietots: 07.05.2016