Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Parādītas padziļinātas zināšanas un izpratne karjeras konsultēšanas jomā, kas nodrošina pamatu radošai domāšanai, pētniecībai, tajā skaitā darbojoties dažādu jomu saskarē, un karjeras konsultanta profesionālai darbībai;
– apgūtas prasmes identificēt klienta karjeras attīstības problēmas un veikt karjeras atbalstam nepieciešamās darbības gan individuāli, gan sadarbojoties ar citu nozaru speciālistiem;
– pilnveidota zinātniski pētnieciskā darba kompetence karjeras atbalsta jomā, veicot pētniecisko darbu, prezentējot pētījuma rezultātus un izstrādājot maģistra darbu.

 

Karjeras konsultants

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. speciālā pedagoģija;
    1.2. darba medicīna;
    1.3. projektu vadība;
    1.4. vadības teorija;
    1.5. sabiedriskās attiecības.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. normatīvie akti karjeras pakalpojumu sniegšanas jomā;
    2.2. normatīvie akti izglītībā;
    2.3. izglītības sistēmas un mūžizglītības iespējas;
    2.4. profesiju klasifikācija;
    2.5. organizāciju kultūra;
    2.6. nodarbinātības tendences (īstermiņa, vidējā un ilgtermiņa);
    2.7. tautsaimniecības attīstības prognozes un tendences valstī, Eiropas Savienībā;
    2.8. personības psiholoģija;
    2.9. vecumposmu (attīstības) psiholoģija;
    2.10. sociālā pedagoģija;
    2.11. mācīšanas un mācīšanās metodes;
    2.12. cilvēkresursu vadība;
    2.13. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. karjeras konsultēšanas teorijas un metodes;
    3.2. profesionālās piemērotības noteikšana;
    3.3. darba meklēšanas process, veidi un metodes;
    3.4. profesionālā ētika;
    3.5. pētījumu metodoloģija;
    3.6. pētnieciskā darba metodes;
    3.7. datorzinības;
    3.8. lietišķie raksti karjeras konsultēšanas jomā;
    3.9. komunikācija ar klientu;
    3.10. informācijas meklēšanas, apstrādes un publiskošanas metodes;
    3.11. grupu darbs un komandas veidošana;
    3.12. vides aizsardzība;
    3.13. valsts valoda;
    3.14. vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.15. darba aizsardzība;
    3.16. darba tiesiskās attiecības;
    3.17. komercdarbības pamati.

  • Prasmes

    1. Plānot un īstenot dažādus karjeras pakalpojumu veidus individuālajiem un korporatīvajiem klientiem.
    2. Izvēlēties un lietot piemērotāko saziņas veidu ar dažādu kultūru, vecuma un sociālo grupu klientiem (ieskaitot klientus no sociālās atstumtības riska grupām) un sadarbības partneriem.
    3. Noteikt un izvērtēt organizāciju kultūru veidojošos faktorus.
    4. Noteikt klientu spējas un resursus un nozīmīgākos darba vides faktorus.
    5. Sniegt profesionālu atbalstu klientiem viņu personīgo īpašību, spēju un prasmju samērošanā ar izvēlētājam karjeras virzienam nepieciešamajām kompetencēm.
    6. Izvērtēt klientu individuālās atšķirības un vajadzības.
    7. Noteikt klientiem piemēroto profesiju loku vai darbības jomas.
    8. Veidot un kopā ar klientiem izvērtēt individuālās karjeras attīstīšanas programmas.
    9. Palīdzēt klientiem atrast un izvērtēt nepieciešamo informāciju par izglītības un nodarbinātības iespējām.
    10. Palīdzēt klientiem sagatavot CV un pieteikuma (motivācijas) vēstules.
    11. Organizēt un vadīt darba intervijas.
    12. Informēt, atbalstīt un veidot atgriezenisko saiti ar klientiem.
    13. Pārzināt un ievērot karjeras atbalstu regulējošos normatīvos aktus.
    14. Ievērot ētikas normas profesionālajā darbībā.
    15. Pārvaldīt valsts valodu.
    16. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    17. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    18. Patstāvīgi plānot, organizēt, vadīt, analizēt un izvērtēt karjeras atbalsta pakalpojumus.
    19. Patstāvīgi gūt un uzkrāt profesionālajā darbībā nepieciešamās zināšanas.
    20. Izmantot informācijas tehnoloģijas nepieciešamās informācijas ieguvei, apstrādei, rezultātu izvērtēšanai, kā arī lietišķu rakstu sagatavošanai.
    21. Izvēlēties un izmantot pētījuma mērķiem, uzdevumiem un iegūto datu specifikai atbilstošas datu ieguves un apstrādes metodes, analizēt un izvērtēt iegūtos rezultātus un izstrādāt ieteikumus.
    22. Ievērot darba tiesisko attiecību noteikumus.
    23. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības noteikumus.

  • Kompetences

    1. Spēja izmantot karjeras konsultēšanas teorētiskās zināšanas praktiskā konsultēšanas darbībā atbilstoši profesionālās darbības profilam un mērķauditorijai, tautsaimniecības nozares vai uzņēmuma darbības specifikai un vides kontekstam.
    2. Spēja apzināt un novērtēt klientu karjeras attīstību ietekmējošos faktorus dažādos dzīves posmos, viņu individuālās atšķirības, vajadzības un vēlmes.
    3. Spēja pētīt un analizēt ES darba tirgus, kā arī izglītības politikas pamatnostādnes un tautsaimniecības attīstības tendences un izmantot aktuālo informāciju konsultēšanā.
    4. Spēja izprast un izvērtēt klientu profesionālās piemērotības iespējas un karjeras lēmumu veidošanas prasmes.
    5. Spēja sniegt profesionālu atbalstu klientiem karjeras attīstībā, noteikt karjeras konsultācijas mērķi, plānot konsultēšanas procesu un izstrādāt individuālu karjeras attīstības programmu.
    6. Spēja sniegt atbalstu darba meklēšanā vai individuālās komercdarbības uzsākšanā.
    7. Spēja izstrādāt dažāda veida (piemēram, individuālas, grupu, specifisku mērķgrupu klientu u.tml.) konsultēšanas metodikas un programmas, veikt to aprobāciju un izvērtēšanu.
    8. Spēja atrast, apkopot un analizēt ar karjeras konsultēšanu saistīto informāciju.
    9. Spēja ieviest jaunākos profesionālos sasniegumus karjeras konsultēšanas praksē.
    10. Spēja ievērot ētikas normas un konfidencialitātes prasības, pildot profesionālos pienākumus un uzdevumus.
    11. Spēja noteikt organizāciju kultūru ietekmējošos faktorus.
    12. Spēja autonomi un sadarbībā ar citiem pētniekiem plānot un veikt lietišķos pētījumus karjeras konsultēšanas jomā.
    13. Spēja izvērtēt savu un citu sniegto karjeras konsultēšanas pakalpojumu kvalitāti un veikt to pilnveidošanas pasākumus, kā arī noteikt savas profesionālās darbības izvērtēšanas kritērijus un rezultatīvos rādītājus.
    14. Spēja patstāvīgi turpināt profesionālās pilnveides procesu.
    15. Spēja konsultēt dažāda vecuma, sociālo grupu, kultūru un izglītības līmeņa klientus individuāli un grupās.
    16. Spēja izveidot un uzturēt atbilstošu konsultēšanas vidi un attiecības ar klientiem.
    17. Spēja izprast savu resursu atjaunošanas nepieciešamību, lai saglabātu psiholoģisko noturību un spētu relaksēties pēc psiholoģiskām stresa/konflikta situācijām.
    18. Spēja sadarboties ar citiem profesionāļiem karjeras konsultēšanas jomā, lai uzlabotu konsultēšanas kvalitāti.
    19. Spēja organizēt un vadīt karjeras atbalsta pakalpojumus.
    20. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās atbilstoši konsultējamai mērķgrupai.
    21. Spēja nodrošināt darba tiesisko attiecību normu ievērošanu.
    22. Spēja nodrošināt darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasību izpildi.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
LKI 6. līmeņa augstākās izglītības kvalifikācija (bakalaurs profesionālais bakalaurs vai profesionālās augstākās izglītības kvalifikācija) tajā pašā vai radniecīgā zinātnes nozarē vai profesionālajā jomā, kā arī noteikta veida profesionālā pieredze, ko nosaka augstskola
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Kopš 11.10.2022. 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS).

Līdz 11.10.2022. 1 Latvijas kredītpunkts atbilda 1,5 ECTS kredītpunkts.
?
80
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1-2 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Pedagogu izglītība un izglītības zinātne (14)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Izglītības zinātne (142)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2023

Pēdējie labojumi: 05.10.2020

Ievietots: 07.05.2016