Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Elektronikas inženieris

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas:
    Izpratnes līmenī:
    1. Elektronisko iekārtu darbības principi un tehniskie parametri.
    2. Ķīmija.
    3. Elektroakustika.
    4. Video un multimediju sistēmas.
    5. Tehniskās dokumentācijas veidi.
    6. Aktuālās elektronisko iekārtu ražošanas tehnoloģijas.
    7. Ārēju faktoru ietekme uz iekārtu darbību.
    8. Elektromagnētiskās saderības pamati.
    Lietošanas līmenī:
    1. Datoru lietojumprogrammas un informācijas tehnoloģijas.
    2. Fizika.
    3. Ķēžu teorija.
    4. Signālu teorija.
    5. Analogā shēmtehnika.
    6. Ciparu shēmtehnika.
    7. Balss un datu pārraides sistēmas.
    8. Datu pārraides tīkli.
    9. Barošanas iekārtas.
    10. Elektrodinamika.
    11. Elektromagnētiskā savietojamība.
    12. Elektromagnētisms un antenu teorija.
    13. Ciparsignālu apstrāde.
    14. Sensori un izpildmehānismi.
    15. Industriālā elektronika.
    16. Materiāli un elektronikas elementi.
    17. Mikrokontrolieru programmēšana augsta līmeņa valodā.
    18. Programmējamās loģiskās shēmas.
    19. Pusvadītāju elektronika, mikroelektronika.
    20. Optiskās sistēmas.
    21. Kvalitatīvās lodēšanas metodes.
    22. Elektronisko iekārtu un sistēmu izgatavošanas tehnoloģijas.
    23. Mēraparatūra un mērīšanas metodes.
    24. Testēšanas principi un metodes.
    25. Tehniskās dokumentācijas izstrādes principi.
    26. Izstrādes dokumentācijas veidi un veidošanas principi.
    27. Prezentācijas prasmes.
    28. Efektīvās komunikācijas paņēmieni.
    29. Ražošanas dokumentācijas izstrāde.
    30. Ražošanas automatizācijas elementu darbības principi.
    31. Sistēmu, procesu un produktu kvalitātes vērtēšanas metodes, to lietojums.
    32. Resursu plānošanas principi.
    33. Elektronisko iekārtu uzstādīšanas paņēmieni.
    34. Elektronisko iekārtu testēšanas un regulēšanas metodoloģijas.
    35. Elektronisko iekārtu un sistēmu diagnostikas un remontu metodoloģijas.

    Vispārējās zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Darba tiesiskās attiecības.
    2. Uzņēmējdarbības pamati.
    Izpratnes līmenī:
    1. Apkārtējās vides ietekme uz iekārtu darbību.
    2. Informācijas tehnoloģiju iespējas un potenciālie riski.
    3. Elektroniskās informācijas drošība.
    4. Pētījumu metodoloģija.
    5. Argumentācijas paņēmieni.
    6. Plānošana un lēmumu pieņemšana.
    7. Starpkultūru komunikāciju pamati.
    Lietošanas līmenī:
    1. Elektronikas nozares regulējošo normatīvo aktu un standartu prasības.
    2. Darba aizsardzība, elektrodrošība un ugunsdrošība.
    3. Darba vides iespējamie riski un to novēršana.
    4. Civilo un vides aizsardzību regulējošie normatīvie dokumenti un standarti.
    5. Informācijas tehnoloģijas datu apstrādei, analīzei un vadībai.
    6. Saskarsmes pamati.
    7. Profesionālā un vispārējā ētika.
    8. Pētniecības metodes.
    9. Statistikas pamatprincipi.
    10. Ilgtspējīgās attīstības principi.
    11. Pārskatu sagatavošana.
    12. Saskarsme un komunikācija.
    13. Profesionālā ētika.
    14. Argumentācijas paņēmieni.
    15. Tehnoloģiju iespējas.
    16. Pašnovērtējuma mehānismi.
    17. Mācību, karjeras un darba gaitas plānošana.
    18. Laika plānošanas paņēmieni.
    19. Plašs un atbilstošs vārdu krājums.
    20. Funkcionālā gramatika.
    21. Profesionālā terminoloģija valsts valodā un svešvalodā.

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes:
    1. Veikt sistemātisku informācijas meklēšanu un izpēti, balstoties uz definētiem iekārtu tehniskiem parametriem.
    2. Veikt elektronisko iekārtu salīdzinošu analīzi.
    3. Pielietot aktuālās tehnoloģijas un datora lietojumprogrammas elektronisko iekārtu projektēšanas un izgatavošanas procesā.
    4. Izstrādāt elektroniskās shēmas un modelēt to darbību.
    5. Izstrādāt elektronisko iekārtu vadības programatūru.
    6. Izstrādāt elektroniskās iekārtas un sistēmas.
    7. Pielietot virsmas un caurumu montāžas elektroniskās komponentes.
    8. Izstrādāt un montēt iespiedplates.
    9. Veikt lodēšanas darbus.
    10. Veikt elektronisko ierīču un iekārtu testēšanu.
    11. Veikt mērījumu rezultātu analīzi.
    12. Veikt tehniskās dokumentācijas izstrādi.
    13. Sagatavot elektronisko iekārtu vai sistēmu izstrādes projekta tehnisko uzdevumu un sastādīt projekta izpildes plānu.
    14. Sniegt pārskatus par projekta gaitu vadībai.
    15. Piedalīties pieņemšanas – nodošanas procesa kontrolpārbaudēs.
    16. Izstrādāt ražošanas tehnisko dokumentāciju.
    17. Izvēlēties piemērotākās ražošanas tehnoloģijas un elektroniskās iekārtas.
    18. Veikt nepieciešamo ražošanas procesu palaišanas vadību.
    19. Nodrošināt ražošanas procesa laika grafika un kvalitātes prasību izpildi.
    20. Uzstādīt elektroniskās iekārtas un sistēmas un veikt to apkopi.
    21. Testēt un pieskaņot elektroniskās iekārtas un sistēmas.
    22. Veikt elektronisko iekārtu un sistēmu remontu.
    23. Veikt sistemātisku elektronisko iekārtu bojājumu identificēšanu un novēršanu.
    24. Vadīt personālu operatīvai elektronisko iekārtu bojājumu novēršanai.
    Vispārējās prasmes un attieksmes:
    1. Izprast jomu regulējošo normatīvo aktu prasības.
    2. Ievērot problēmas risināšanai nepieciešamos regulējošos normatīvos aktus.
    3. Ieverot jomai atbilstošos standartus.
    4. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un elektrodrošības prasības.
    5. Sniegt pirmo medicīnisko palīdzību.
    6. Ievērot profesionālās ētikas principus un darba tiesisko attiecību normas.
    7. Ievērot civilās aizsardzības prasības.
    8. Ievērot vides aizsardzības prasības.
    9. Lietot informācijas tehnoloģiju rīkus un pakalpojumus.
    10. Komunicēt sadarbības tīklos, izmantojot internetu.
    11. Meklēt un apkopot iegūto informāciju.
    12. Droši uzglabāt elektronisko dokumentāciju un datus.
    13. Sadarboties ar projekta vadītāju.
    14. Prezentēt projekta izpildes gaitu un rezultātus.
    15. Veikt zinātniskās literatūras un patentu analīzi.
    16. Pārzināt pētniecības metodes nozarē.
    17. Apkopot, sistematizēt un analizēt datus.
    18. Apstrādāt informāciju, izvēloties piemērotāko risinājumu.
    19. Īstenot pētījumus, apstrādāt, interpretēt un apkopot rezultātus.
    20. Veikt datu statistisku apstrādi.
    21. Sagatavot pētījumu rezultātu atskaiti.
    22. Sagatavot pārskatus.
    23. Sniegt konsultācijas par elektronisko iekārtu un sistēmu izstrādi, darbību, pilnveidošanas iespējām.
    24. Novērtēt savu profesionālo pieredzi.
    25. Izprast mācīšanās vajadzības karjeras izaugsmei.
    26. Sistemātiski apgūt jaunās zināšanas un pieredzi.
    27. Sekot aktualitātēm nozarē.
    28. Izmantot iegūtās zināšanas praksē.
    29. Sazināties mutiski un rakstiski un argumentēti skaidrot savu viedokli, risinot darba uzdevumus, dažādās profesionālās situācijās un vidēs.
    30. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un svešvalodā.
    31. Prezentēt darba rezultātus gan profesionālā vidē, gan sabiedrībai.

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences:
    1. Spēja izpētīt elektronisko iekārtu un sistēmu uzbūvi un darbību, izmantotos materiālus, procesus un izstrādes tehnoloģijas.
    2. Spēja patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju.
    3. Spēja veikt tirgus piedāvājuma un pieprasījuma izpēti.
    4. Spēja izstrādāt elektronisko iekārtu un mezglu shēmas.
    5. Spēja projektēt, analizējot dažādus tehniskos risinājumus un izvēloties piemērotāko.
    6. Spēja veikt elektronisko un magnētisko elementu aprēķinus.
    7. Spēja sastādīt aprēķinu un modelēšanas programmas.
    8. Spēja lasīt un izprast elektroniskās principiālās shēmas un materiālu specifikācijas.
    9. Spēja izgatavot iekārtu un sistēmu prototipus, izmantojot atbilstošus materiālus, iekārtas un instrumentus.
    10. Spēja veikt izstrādāto prototipu testēšanu un darbības analīzi.
    11. Spēja veikt precīzus, ticamus mērījumu ar atbilstošiem mērinstrumentiem.
    12. Spēja dokumentēt mērījumu rezultātus.
    13. Spēja izstrādāt un uzturēt nepieciešamo tehnisko dokumentāciju: tehnisko projektu un tehnisko uzdevumu.
    14. Spēja sagatavot elektroniskās principiālās shēmas, materiālu specifikācijas, darbības aprakstus.
    15. Spēja vadīt elektronisko iekārtu un sistēmu izstrādes un attīstības projektus.
    16. Spēja sastādīt nepārtrauktās darbības plānu.
    17. Spēja patstāvīgi veikt darba uzdevuma analīzi.
    18. Spēja sagatavot prezentācijas materiālus.
    19. Spēja argumentēt un diskutēt par profesionālās jomas aspektiem.
    20. Spēja noformēt lietišķos dokumentus.
    21. Spēja veikt ražošanas dokumentācijas izstrādi, uzturēšanu un pilnveidošanu.
    22. Spēja izvēlēties projekta realizācijai nepieciešamo aparatūru, tehnoloģijas, elektroniskās iekārtas un papildaprīkojumu.
    23. Spēja nodrošināt ražošanas procesa palaišanu.
    24. Spēja nodrošināt ražoto elektronisko iekārtu atbilstību izmantojamo tehnoloģiju un kvalitātes dokumentācijas prasībām.
    25. Spēja vadīt un veikt elektronisko iekārtu un sistēmu uzstādīšanu, uzturēšanu un remontu.
    26. Spēja veikt elektronisko iekārtu testēšanu.
    27. Spēja pamatot un realizēt elektronisko iekārtu regulēšanu.
    28. Spēja nodrošināt elektronisko iekārtu optimālo darbspēju.
    29. Spēja atklāt elektronisko iekārtu un sistēmu bojājumus vai kļūmes.
    30. Spēja novērst atklātos bojājumus/kļūmes, izmantojot atbilstošos materiālus, metodes un instrumentus.
    Vispārējās kompetences:
    1. Spēja efektīvi sadarboties komandā, pildot profesionālos darba uzdevumus.
    2. Spēja izprast un ievērot ar jomu saistošo normatīvo aktu prasības.
    3. Spēja ievērot darba tiesiskās attiecības.
    4. Spēja veikt darba uzdevumus, ievērojot darba aizsardzības prasības.
    5. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    6. Spēja veikt darba uzdevumus, ievērojot civilās aizsardzības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    7. Spēja droši izmantot informācijas tehnoloģijas profesionālā darbībā, t.sk. komunikācijai atbilstošajā jomā.
    8. Spēja argumentēt savu viedokli un pārliecināt citus.
    9. Spēja ievērot profesionālās un vispārējas ētikas pamatprincipus un vispārpieņemtās uzvedības normas.
    10. Spēja darboties ar zinātniskās literatūras datu bāzēm.
    11. Spēja realizēt pētījumus un priekšlikumu izstrādi elektronikas jomā.
    12. Spēja veikt pētījumu ar pievienoto vērtību, interpretēt un analizēt to rezultātus.
    13. Spēja izstrādāt pārskatus elektronikas jomā.
    14. Spēja sniegt konsultācijas par elektronisko iekārtu izstrādes un darbības aspektiem.
    15. Spēja apkopot darba rezultātus, sniegt atskaites.
    16. Spēja sevi organizēt un, uzņemoties atbildību, turpināt mācīties un sevi izglītot profesionālā jomā, kā arī attīstīt personiskās kompetences.
    17. Spēja pastāvīgi sekot jaunumiem elektronikas nozares attīstībā un jaunu tehnoloģiju izmantošanā.
    18. Spēja brīvi sazināties, rakstīt, lasīt, strādāt un uzstāties valsts valodā un vienā vai vairākās svešvalodās, saprotot un lietojot profesionālo terminoloģiju un jēdzienus.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Elektronika un automātika (523)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Elektronisko un optisko iekārtu ražošanas, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas nozare

Elektronikas inženieris plāno, organizē un vada elektronisko iekārtu un sistēmu izstrādi, testēšanu, uzturēšanu, remontu un modernizāciju, nosaka un optimizē ražošanas tehnoloģiskos procesus, ievieš jaunas tehnoloģijas un procesus. Izstrādā elektroniskās iekārtas, sistēmas, veic pētniecības darbus un sniedz konsultācijas. Plāno un uzrauga tirgus, vajadzību un ražošanas iespēju izpētes procesu.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2023-2029

Pēdējie labojumi: 12.12.2023

Ievietots: 12.12.2023