Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Sistēmu vadības inženieris

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. materiālzinības;
    1.2. tiesību pamati, darba tiesības;
    1.3. dokumentu pārvaldība;
    1.4. korporatīvā sociālā atbildība;
    1.5. biznesa ētika;
    1.6. komercdarbība;
    1.7. tirgzinības;
    1.8. socioloģija un saskarsmes psiholoģija.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. vispārējā kvalitātes vadība;
    2.2. tehnisko, ekonomisko un citu risku analīze;
    2.3. modelēšana;
    2.4. radošuma metodes un tehnikas;
    2.5. tēlotājģeometrija un inženiergrafika;
    2.6. komandas veidošana un vadīšana;
    2.7. sistēmu funkcionālanalīze;
    2.8. sistēmu un funkciju savstarpējā integrēšana;
    2.9. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. sistēmu inženierijas pamatprincipi;
    3.2. sistēmu izstrādāšana un projektēšana;
    3.3. sistēmu integrēšana un testēšana;
    3.4. projektu vadīšana;
    3.5. stratēģijas un pārmaiņu vadīšana;
    3.6. komandas darbs, problēmu un konfliktu risināšanas metodes;
    3.7. inženierekonomika un izmaksu analīze;
    3.8. iekārtu noderīguma, izturības un remonta analīze;
    3.9. tehnoloģiju plānošana;
    3.10. valsts valoda;
    3.11. divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.12. vadības zinības;
    3.13. datorzinības;
    3.14. darba tiesiskās attiecības;
    3.15. darba aizsardzība;
    3.16. vides aizsardzība.

  • Prasmes

    1. Izprast sistēmu, procesu un produktu izstrādāšanu un uz tiem attiecināmās normatīvo aktu un standartu prasības.
    2. Noteikt sistēmu, procesu un produktu izstrādāšanas iespējas un nepieciešamību atbilstoši definētajam uzdevumam.
    3. Izmantot zināšanas sistēmu, procesu un produktu izstrādāšanas vadībā.
    4. Ieviest mūsdienīgas metodes sistēmu, procesu un produktu izstrādāšanas vadībā.
    5. Izstrādāt priekšlikumus un metodes sistēmu, procesu un produktu pilnveidei.
    6. Izmantot sistēmu, procesu un produktu atbilstības novērtēšanas metodes.
    7. Analizēt sistēmas izmaksas un ekonomiskos rādītājus.
    8. Izprast ar sistēmu, procesu un produktu izstrādi un ekspluatāciju saistītos riskus.
    9. Izprast uzņēmuma darbības un procesu kopsakarības, piedalīties uzņēmuma īstermiņa un ilgtermiņa darbības plānu izstrādāšanā.
    10. Apkopot pētījumu rezultātus, veikt datu statistisko apstrādi, sagatavot pārskatus un publikācijas, kā arī prezentēt tos.
    11. Izmantot mūsdienīgas darba organizācijas formas un informācijas tehnoloģijas.
    12. Sadarboties ar uzņēmuma darbiniekiem, sadarbības partneriem, īpašniekiem, masu saziņas līdzekļiem, valsts un pašvaldību iestādēm, nevalstiskām organizācijām.
    13. Rīkoties atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un ētikas normām.
    14. Plānot un organizēt savu darbu, pieņemt lēmumus atbilstoši situācijas izmaiņām un risināt problēmsituācijas, prast argumentēti izteikt savu viedokli.
    15. Organizēt un vadīt struktūrvienības darbu.
    16. Patstāvīgi apgūt jaunas zināšanas.
    17. Prast strādāt komandā un grupā.
    18. Pārvaldīt valsts valodu.
    19. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    20. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    21. Ievērot darba tiesisko attiecību noteikumus.
    22. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības noteikumus.

  • Kompetences

    1. Spēja noteikt, izvērtēt, vadīt un pilnveidot uzņēmuma procesus un to mijiedarbību.
    2. Spēja definēt sistēmu izstrādāšanai nepieciešamos parametrus.
    3. Spēja noteikt sistēmas funkcijas un tās sadalīt (dekompozīcija), lai izstrādātu sistēmu, un noteikt sistēmas izstrādāšanu ietekmējošos faktorus un riskus.
    4. Spēja izstrādāt sistēmu un vadīt sistēmas izstrādāšanu atbilstoši definētajiem kritērijiem.
    5. Spēja izprast sistēmas, procesus un produktus reglamentējošo normatīvo aktu prasības un nodrošināt to izpildi.
    6. Spēja izprast sistēmām, procesiem un produktiem piemērojamos standartus un nodrošināt to izpildi.
    7. Spēja izprast sistēmu izstrādāšanas, testēšanas, auditēšanas, uzturēšanas budžeta veidošanas principus un plānot nepieciešamos resursus sistēmu izstrādāšanai un pilnveidei.
    8. Spēja noteikt nepieciešamā personāla kompetences, pienākumu un pilnvaru sadalījumu sistēmu izstrādāšanai, testēšanai, ieviešanai, uzturēšanai un pilnveidei.
    9. Spēja izveidot, ieviest un pilnveidot sarežģītu sistēmu.
    10. Spēja izprast integrētas vadības sistēmas izveides principus.
    11. Spēja vadīt sistēmu izstrādāšanas struktūrvienības darbu, darba grupas un panākt vienošanos.
    12. Spēja izprast sistēmas izstrādāšanas ekonomiskos kritērijus, uzņēmuma saimnieciskās darbības pamatrādītājus.
    13. Spēja rosināt un vadīt uzņēmuma pārmaiņu procesus, izprast un virzīt informācijas apmaiņas plūsmu uzņēmumā.
    14. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    15. Spēja veikt pētījumus ar zinātnisku vērtību sistēmu vadības un pilnveides jomā, interpretēt un analizēt to rezultātus.
    16. Spēja lietot informācijas tehnoloģijas savas darbības veikšanai.
    17. Spēja nodrošināt darba tiesisko attiecību normu ievērošanu.
    18. Spēja nodrošināt darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasību ievērošanu.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
160
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Citas inženierzinātnes (526)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2021

Pēdējie labojumi: 13.12.2021

Ievietots: 18.10.2017