Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Galvenā vecmāte

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. vispārīgā bakterioloģija, virusoloģija, parazitoloģija;
    1.2. vispārīgā biofizika, bioķīmija, radioloģija;
    1.3. vispārīgā socioloģija un medicīnas sociālie jautājumi.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. vispārīgā anatomija un fizioloģija;
    2.2. vispārīgā patoloģija;
    2.3. pediatrija;
    2.4. higiēna, veselības mācība, profilakse, agrīna slimību diagnostika;
    2.5. vispārīgā farmakoloģija;
    2.6. psiholoģija;
    2.7. veselības aprūpes organizāciju reglamentējošie tiesību akti;
    2.8. atsāpināšana, anestezioloģija un reanimācija;
    2.9. jaundzimušā fizioloģija un patoloģija (neonatoloģija);
    2.10. profesionālie termini valsts valodā un divās svešvalodās (krievu un angļu valodā).
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. uzturmācība un dietoloģija (akcentējot tās uz sievietēm, jaundzimušajiem, zīdaiņiem);
    3.2. mācību metodes un principi;
    3.3. vecmātes profesionālā ētika un ar profesionālo darbību saistītie normatīvie akti;
    3.4. seksuālā izglītošana un ģimenes plānošana;
    3.5. mātes un bērna tiesību aizsardzība;
    3.6. embrioloģija un augļa attīstība;
    3.7. grūtniecība, dzemdības un pēcdzemdību periods;
    3.8. ginekoloģiskā un dzemdību patoloģija;
    3.9. topošo vecāku sagatavošana dzemdībām un vecāku statusam, ietverot psiholoģiskos aspektus;
    3.10. sagatavošanās dzemdību pieņemšanai (ietverot zināšanas par dzemdniecībā izmantojamo tehnisko aprīkojumu un tā lietošanu);
    3.11. jaundzimušā aprūpe, tās psiholoģiskie un sociālie faktori;
    3.12. divas svešvalodas (krievu un angļu valoda) saziņas līmenī;
    3.13. valsts valoda;
    3.14. darba tiesiskās attiecības;
    3.15. darba aizsardzība;
    3.16. vides aizsardzība.

  • Prasmes

    1. Vadīt fizioloģisko grūtniecību un dzemdības.
    2. Veikt fizioloģiskas grūtniecības un dzemdību aprūpi.
    3. Vadīt fizioloģisko pēcdzemdību periodu un nedēļnieces aprūpi.
    4. Novērtēt jaundzimušā stāvokli.
    5. Veikt jaundzimušā aprūpi.
    6. Plānot ārpusstacionāra dzemdību vadīšanu.
    7. Noteikt epidemioloģiskajos datos riskus reproduktīvajai veselībai.
    8. Izmantot sievietes reproduktīvās izmeklēšanas metodes, tai skaitā onkocitoloģisko izmeklējumu veikšanu.
    9. Pielietot diagnostiskās un ārstnieciskās procedūras grūtniecēm, dzemdētājām un nedēļniecēm.
    10. Sniegt neatliekamo medicīnisko palīdzību.
    11. Nozīmēt papildu izmeklēšanu un ārstēšanu saistībā ar reproduktīvo veselību.
    12. Izstrādāt klīniskās vadlīnijas attiecībā uz riskiem dzemdniecībā.
    13. Integrēt zinātnes sasniegumus aprūpes darbā.
    14. Izstrādāt un aktualizēt dzemdību palīdzībā lietojamo dokumentāciju.
    15. Plānot un veikt pacientu aprūpes darba kvalitatīvo un kvantitatīvo datu savākšanu un analīzi.
    16. Pielietot kvalitātes pilnveidošanas pasākumus aprūpes darbā.
    17. Ievērot savā profesionālajā darbībā normatīvos aktus un ētikas principus.
    18. Noteikt prioritātes savā darbā.
    19. Veicināt un pielietot pozitīvas saskarsmes iemaņas aprūpes darbā.
    20. Sadarboties ar sievietēm, viņu ģimenēm.
    21. Sadarboties ar citiem veselības un sociālās aprūpes profesionāļiem un institūcijām.
    22. Radīt un uzturēt drošu veselības aprūpes un dzemdībpalīdzības darba vidi.
    23. Ievērot higiēnas un darba aizsardzības prasības.
    24. Pielietot ar izpratni zinātnes sasniegumus un pētniecības rezultātus.
    25. Piedalīties kolēģu/studentu profesionālajā pilnveidē.
    26. Ievērot konfidencialitāti aprūpes darbā.
    27. Uzturēt savu profesionālo kompetenci.
    28. Lietot verbālas un neverbālas saskarsmes metodes.
    29. Uzņemties atbildību par profesionālo darbību.
    30. Spēt kritiski domāt un risināt problēmas.
    31. Vākt, analizēt un sniegt informāciju.
    32. Lietot datoru informācijas glabāšanai un apstrādei.
    33. Analizēt un dokumentēt faktus.
    34. Plānot un organizēt veicamo darbu.
    35. Noteikt prioritātes un darba uzdevumus.
    36. Sagatavot lietišķos un profesionālos dokumentus.
    37. Līdzdarboties komandas darbā.
    38. Ievērot multidisciplināras komandas darba principus.
    39. Pārvaldīt valsts valodu.
    40. Pārvaldīt divas svešvalodas (krievu un angļu valodu) saziņas līmenī.
    41. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un divās svešvalodās (krievu un angļu valodā).
    42. Ievērot darba tiesiskās attiecības.

  • Kompetences

    1. Spēja organizēt un vadīt dzemdībpalīdzību.
    2. Spēja nodrošināt fizioloģiskas grūtniecības vadīšanu un grūtnieces aprūpi.
    3. Spēja vadīt fizioloģiskas dzemdības un pēcdzemdību periodu.
    4. Spēja veikt jaundzimušā aprūpi.
    5. Spēja veikt sievietes un jaundzimušā stāvokļa izvērtēšanu.
    6. Spēja veikt grūtnieču, dzemdētāju un nedēļnieču uzraudzību stacionāra un ārpusstacionāra dzemdībās.
    7. Spēja veikt un uzņemties atbildību par fizioloģiskas grūtniecības, dzemdību un pēcdzemdību perioda norišu un veikto aktivitāšu dokumentāciju.
    8. Spēja nodrošināt un uzņemties atbildību par normatīvo aktu ievērošanu dzemdībpalīdzībā.
    9. Spēja izvērtēt sievietes un viņas ģimenes zināšanas un iemaņas dzemdībpalīdzības un veselības uzturēšanas, veicināšanas un saglabāšanas jautājumos.
    10. Spēja izglītot sievietes, viņas ģimenes locekļus un sabiedrību par dzemdībpalīdzības un veselības uzturēšanas, veicināšanas un saglabāšanas jautājumiem.
    11. Spēja izvērtēt epidemioloģisko situāciju un veikt ģimenes ārsta, ginekologa, dzemdību speciālista informēšanu par pamanītajām novirzēm saistībā ar seksuālo un reproduktīvo veselību.
    12. Spēja uzņemties atbildību par sievietes un viņas ģimenes informēšanu par seksuālo un reproduktīvo veselību ietekmējošiem faktoriem.
    13. Spēja veikt sabiedrības veselības veicināšanas pasākumus ikdienas praksē, sadarbojoties ar citiem veselības veicināšanas pasākumu organizētājiem.
    14. Spēja sadarboties ar primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, sniedzot reproduktīvās veselības pakalpojumus.
    15. Spēja izvērtēt un dokumentēt pacientu zināšanas, izpratni, prasmes un līdzdarbību veselību veicinošajos un uzturošajos pasākumos.
    16. Spēja analizēt epidemioloģisko rādītāju dinamiku.
    17. Spēja lietot sievietes reproduktīvās izmeklēšanas metodes.
    18. Spēja analizēt reproduktīvās izmeklēšanas datus un uzņemties atbildību par ģimenes ārstu vai ginekologu informēšanu par tiem.
    19. Spēja nodrošināt sievietei grūtniecības, dzemdību un pēcdzemdību periodā nepieciešamo aprūpi, diagnostiskās un ārstnieciskās procedūras, izmantojot atbilstošas medicīniskās tehnoloģijas.
    20. Spēja nodrošināt neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu grūtniecēm, dzemdētājām, nedēļniecēm un jaundzimušajiem un sniegt to ārsta prombūtnē.
    21. Spēja nodrošināt medikamentu ordinēšanu un uzņemties atbildību par precīzu un drošu medikamentu saņemšanu.
    22. Spēja veikt reproduktīvās veselības traucējumu diagnosticēšanu, nepieciešamās ārstēšanas nozīmēšanu un veselības stāvokļa stabilizēšanu.
    23. Spēja atpazīt patoloģiskus stāvokļus grūtniecēm, dzemdētājām, nedēļniecēm un jaundzimušajiem, kuru dēļ nepieciešama ārsta konsultācija, un uzņemties atbildību par šādas konsultācijas organizēšanu.
    24. Spēja izstrādāt klīniskās vadlīnijas attiecībā uz riskiem dzemdniecībā.
    25. Spēja veikt dzemdību palīdzības personāla skaita plānošanu un piesaisti.
    26. Spēja izstrādāt un pilnveidot grūtnieču un dzemdētāju aprūpes darba vadlīnijas un personāla amatu aprakstus.
    27. Spēja izvērtēt un pārraudzīt katra grūtnieču un dzemdētāju aprūpes personāla paveiktā darba apjomu un kvalitāti.
    28. Spēja veicināt dzemdību palīdzības, seksuālās un reproduktīvās veselības veicināšanas personāla mūžizglītību un profesionālo kompetenci.
    29. Spēja sazināties.
    30. Spēja analizēt un izvērtēt savu profesionālo darbību.
    31. Spēja sadarboties ar pacientu tiesību aizsardzības organizācijām.
    32. Spēja piedalīties profesionālās pilnveides programmu izstrādē un realizācijā.
    33. Spēja pilnveidot vecmāšu izglītību patstāvīgas prakses veikšanai.
    34. Spēja izvērtēt un analizēt veikto izglītošanas darbu.
    35. Spēja plānot un veikt grūtnieču un dzemdētāju aprūpes darba kvalitatīvo un kvantitatīvo datu savākšanu un analīzi.
    36. Spēja analizēt iegūtos datus un veikt grūtnieču un dzemdētāju aprūpes kvalitātes pilnveidošanas pasākumus.
    37. Spēja ieviest jaunākos uz pierādījumiem balstītos medicīnas zinātnes sasniegumus savā darbā.
    38. Spēja sazināties valsts valodā un divās svešvalodās (krievu un angļu valodā).

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Veselības aprūpe (72)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Māszinības (723)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2024-2030

Pēdējie labojumi: 04.07.2024

Ievietots: 06.06.2024