Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu: Profesiju standartu reģistrs

Apsardzes organizators

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. materiālo vērtību uzskaites principi;
    1.2. preču un citu materiālo vērtību uzglabāšanas noteikumi;
    1.3. monitoringa principi;
    1.4. informācijas avoti.

    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. uzņēmuma struktūra;
    2.2. iekšējo normatīvo aktu izstrādes principi;
    2.3. dokumentu uzglabāšanas noteikumi;
    2.4. dokumentu aprite;
    2.5. pūļa psiholoģija;
    2.6. civilā aizsardzība;
    2.7. plānošana;
    2.8. efektīva resursu izmantošana;
    2.9. vadības stili;
    2.10. pārmaiņu vadība;
    2.11. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.

    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. risku un draudu klasifikācija;
    3.2. objekta teritorijas plānošana;
    3.3. objekta ģeogrāfiskā atrašanās vieta;
    3.4. drošības tehnikas noteikumi;
    3.5. veiksmīga komunikācija;
    3.6. drošības organizēšana;
    3.7. dokumentu pārvaldība;
    3.8. atskaišu sagatavošana;
    3.9. drošības koncepcija;
    3.10. ārkārtas situāciju klasifikācija;
    3.11. drošības tehniskās sistēmas;
    3.12. informācijas tehnoloģijas un biroja tehnika;
    3.13. saskarsmes psiholoģija;
    3.14. tiesībsargājošās iestādes un tehniskie dienesti;
    3.15. normatīvie akti apsardzes jomā;
    3.16. darba tiesisko attiecību normas;
    3.17. darba aizsardzības noteikumi;
    3.18. personīgās higiēnas normas un formas tērpu nēsāšanas noteikumi;
    3.19. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.20. apsargājamā objekta darbības specifika;
    3.21. pirmā palīdzība;
    3.22. apsardzes darba un objekta specifika;
    3.23. laika plānošana;
    3.24. konfliktu risināšana;
    3.25. valsts valoda;
    3.26. viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī;
    3.27. vides aizsardzība.

  • Prasmes

    1. Sastādīt organizācijas drošības audita plānu.
    2. Apsekojot objektu, apzināt riskus un draudus.
    3. Izstrādāt priekšlikumus risku un draudu novēršanai.
    4. Izstrādāt risku un draudu novēršanas pasākumu secību.
    5. Veikt drošības instruktāžu apsargājamā objekta darbiniekiem un uzraudzīt instruktāžas izpildi.
    6. Sadarboties ar kolēģiem un strādāt komandā, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    7. Identificēt problēmas un trūkumus drošības jautājumos.
    8. Konsultēt uzņēmuma citu struktūrvienību darbiniekus drošības jautājumos.
    9. Noteikt uzņēmuma rīkoto pasākumu raksturu, kā arī izstrādāt pasākumu norises drošības plānu un organizēt pasākumos drošību atbilstoši drošības plānam.
    10. Pārzināt normatīvos aktus un citus saistošos dokumentus drošības jomā un izpildīt tos.
    11. Lietot informācijas tehnoloģijas un biroja tehniku savā profesionālajā darbībā.
    12. Izvērtēt, atspoguļot un apkopot notikumu secību apsargājamajā objektā.
    13. Pārzināt apsargājamo objektu.
    14. Izstrādāt iekšējos normatīvos aktus drošības jomā atbilstoši apsargājamā objekta drošības koncepcijai.
    15. Pārzināt dokumentu uzglabāšanas un aprites noteikumus.
    16. Izvērtēt un klasificēt ārkārtas situācijas atbilstoši to bīstamības pakāpei, prognozēt un plānot rīcības gaitu, kontrolēt plāna izpildi.
    17. Rīkoties ar drošības sistēmām, kontrolējot to uzstādīšanu, darbību un apkopi.
    18. Novērtēt drošības aprīkojuma tehnisko stāvokli, identificēt problēmas sarežģītību un rīkoties atbilstoši konkrētajai situācijai.
    19. Kontrolēt materiālo vērtību drošību.
    20. Novērst ļaunprātīgu rīcību pret uzņēmuma materiālajām vērtībām.
    21. Saskatīt nepilnības un formulēt priekšlikumus apsargājamā objekta materiālo vērtību saglabāšanai.
    22. Novērtēt objekta apsardzes darbinieku uzticamību.
    23. Sekot līdzi apsardzes nozares aktualitātēm un sniegt priekšlikumus jaunāko risinājumu ieviešanai.
    24. Novērtēt situāciju un identificēt pretlikumīgu darbību.
    25. Nodot precīzu informāciju tiesībsargājošajām iestādēm pretlikumīgu darbību konstatēšanas gadījumos.
    26. Lietot speciālus cīņas paņēmienus un apsardzes speclīdzekļus.
    27. Pārzināt normatīvos aktus apsardzes jomā un sekot līdzi izmaiņām tajos.
    28. Analizēt jaunākās noziedzības tendences un metodes, lietot iegūto informāciju preventīvo pasākumu veikšanai.
    29. Ievērot darba aizsardzības un drošības tehnikas normatīvo aktu prasības.
    30. Organizēt un veikt pakļauto darbinieku instruktāžas drošības tehnikas jautājumos.
    31. Piedalīties darba intervijās un izvērtēt pretendentu atbilstību uzņēmumā veicamajiem drošības pasākumiem.
    32. Izvērtēt darbinieka piemērotību veicamajam darbam un nepieciešamās iemaņas konkrētu darbu izpildei.
    33. Instruēt darbinieku par veicamajiem pienākumiem, ņemot vērā objekta specifiku.
    34. Plānot darba gaitu, efektīvi izmantojot resursus.
    35. Elastīgi reaģēt uz izmaiņām darba procesos un pielāgoties pārmaiņām.
    36. Organizēt komandas darbu, veidojot pozitīvu saskarsmi un efektīvi risināt problēmsituācijas.
    37. Motivēt darbiniekus labākai darba izpildei.
    38. Kontaktēties ar darbiniekiem un radīt pozitīvu psiholoģisko klimatu kolektīvā.
    39. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    40. Paaugstināt kvalifikāciju.
    41. Pilnveidot komunikācijas prasmes.
    42. Pārvaldīt valsts valodu.
    43. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    44. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    45. Lietot jauniegūtās zināšanas apsardzes darba organizēšanā.
    46. Patstāvīgi organizēt savu darbu, analizēt darba gaitu, uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    47. Pamatot savu viedokli un argumentēt to.
    48. Ievērot personīgās higiēnas prasības un uzraudzīt, lai tās ievērotu arī citi darbinieki.
    49. Kontrolēt darbinieku formas tērpu nēsāšanas noteikumu ievērošanu.
    50. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un veikt profesionālos pienākumus, nekaitējot videi.
    51. Sniegt pirmo palīdzību, novērtējot situāciju.

  • Kompetences

    1. Spēja nodrošināt apsargājamā objekta drošību un aizsardzību.
    2. Spēja veikt un pilnveidot apsargājamā objekta drošības auditu, un izstrādāt drošības koncepciju.
    3. Spēja nodrošināt apsardzes darbu apsargājamā objekta rīkotajos pasākumos.
    4. Spēja konsultēt apsargājamā objekta darbiniekus drošības jautājumos.
    5. Spēja noformēt nepieciešamo dokumentāciju, ievērojot dokumentu pārvaldības noteikumus.
    6. Spēja sniegt priekšlikumus iekšējo normatīvo aktu izstrādei un uzlabošanai drošības jautājumos.
    7. Spēja organizēt un kontrolēt apsargājamā objekta dokumentu uzglabāšanu un pārzināt to aprites prasības.
    8. Spēja izstrādāt apsardzes rīcības plānu un kontrolēt tā izpildi.
    9. Spēja izprast un pārzināt drošības tehniskās sistēmas.
    10. Spēja kontrolēt drošības sistēmas uzstādīšanu, darbību un apkopi.
    11. Spēja pārzināt apsargājamā objekta materiālo vērtību saglabāšanas principus un izstrādāt priekšlikumus to pilnveidei.
    12. Spēja novērtēt apsargājamā objekta apsardzes darbinieku uzticamību.
    13. Spēja sekot līdzi jaunākajām noziedzības tendencēm un metodēm, lietot apsardzes nozares novitātes.
    14. Spēja sadarboties ar tiesībsargājošajām iestādēm.
    15. Spēja pārzināt un sekot līdzi ar apsardzes darbību saistītajiem normatīvajiem aktiem.
    16. Spēja piedalīties darba intervijās un izvērtēt apsardzes darbinieku pretendentu atbilstību veicamo pienākumu izpildei.
    17. Spēja atlasīt apsardzes darbiniekus atbilstoši veicamajam uzdevumam apsargājamajā objektā, plānot un organizēt viņu darbu, motivējot efektīvākai darba izpildei.
    18. Spēja novērtēt un motivēt pakļautībā esošos darbiniekus.
    19. Spēja celt profesionālo kvalifikāciju, kā arī motivēt citus darbiniekus profesionāli pilnveidoties.
    20. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    21. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    22. Spēja strādāt komandā un sadarboties ar kolēģiem, ievērojot saskarsmes prasmes, profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    23. Spēja racionāli izmantot savu darba laiku.
    24. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    25. Spēja ievērot darba aizsardzības un drošības tehnikas normatīvo aktu prasības.
    26. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, veikt profesionālos pienākumus, nekaitējot apkārtējai videi.
    27. Spēja ievērot personīgās higiēnas prasības.
    28. Spēja, ja nepieciešams, sniegt pirmo palīdzību.
    29. Spēja ievērot formas tērpa nēsāšanas noteikumus.
    30. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.

     

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
ne mazāk kā 640 vai ne mazāk kā 960 stundas (640 st. nozīmē 2. PKL, 960 st. atbilst 3. PKL)

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās tālākizglītības un pilnveides izglītības iestāde:

- Mācību centrs "DAIZPON"

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Civilā un militārā aizsardzība (86)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Personu un īpašuma aizsardzība (861)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija (tālākizglītība)

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Uzņēmējdarbības, finanšu, grāmatvedības, administrēšanas (vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība un komerczinības) nozare

Apsardzes organizators veido, uztur un uzrauga ar objektu drošību saistīto dokumentāciju, organizē apsardzes darbinieku darbu, izstrādā drošības koncepciju, kontrolē un organizē pasākumus iespējamo apdraudējumu objektam identificēšanai un izstrādā pasākumus to novēršanai. Veido, uztur un uzrauga ar apsardzes darbību saistītās dokumentācijas uzturēšanu objektā. Organizē apsargu, apsardzes darbinieku darbu apsargājamajos objektos. Sadarbojas ar Valsts policiju prettiesisku darbību gadījumos apsardzes objektos. Pārzina apsardzes un ugunsaizsardzības sistēmu darbību un apkopi. Ievēro Apsardzes darbības likumu, darba aizsardzības noteikumus un citus normatīvos aktus apsardzes darbības jomā. Pielieto apsardzes tehniskos līdzekļus, radiosakarus, ugunsaizsardzības tehniskās sistēmas, fizisko spēku, speciālos līdzekļus, gāzes pistoles (revolverus), šaujamieročus.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Apsargs , PIRMĀ LĪMEŅA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Drošības speciālists

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 16.03.2023

Ievietots: 01.06.2017