Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu: Profesiju standartu reģistrs

 

Asistents personām ar dzirdes traucējumiem

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. sociālās izolācijas cēloņi, sekas un iespējamie risinājumi sabiedrībā;
    1.2. ES pamattiesību harta un sociālā harta;
    1.3. valsts sociālās politikas veidošanas un īstenošanas pamatprincipi;
    1.4. valsts pārvaldes un pašvaldības darbības principi;
    1.6. vispārīgās cilvēktiesības;
    1.7. probācijas sistēma Latvijā;
    1.8. veselības aprūpes sistēma Latvijā;
    1.9. izglītības sistēma Latvijā;
    1.10. tiesību pamati un tiesību sistēma Latvijā;
    1.11. darba tiesiskās attiecības.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. sociālie pakalpojumi un sociālā palīdzība Latvijā;
    2.2. saskarsmes psiholoģijas pamati;
    2.3. socializācijas un individualizācijas process;
    2.4. personu ar dzirdes traucējumiem specifiskās vajadzības un viņu sociālās problēmas, sociālo un vides faktoru ietekme;
    2.5. vides pieejamība;
    2.6. brīvprātīgo kustība;
    2.7. personu ar invaliditāti specifiskās vajadzības atkarībā no invaliditātes veida;
    2.8. reliģijas un to loma personu ar dzirdes traucējumiem dzīvē;
    2.9. atkarības un līdzatkarības veidi un problēmas;
    2.10. personu ar dzirdes traucējumiem kultūrvide, dzīves veids, paražas, vērtības un stereotipi;
    2.11. vardarbība, tās veidi, pazīmes, vardarbību izraisošie faktori;
    2.12. normatīvo aktu prasības nodarbinātības jomā;
    2.13. personu ar invaliditāti tiesības Latvijā;
    2.14. psihiatrijas pamati;
    2.15. cilvēka anatomija un fizioloģija;
    2.16. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. saziņas prasmes;
    3.2. zīmju valoda;
    3.3. profesionālās vērtības, attieksmes un ētiskie principi;
    3.4. IKT (informācijas komunikāciju tehnoloģijas);
    3.5. komandas darba principi;
    3.6. sociālās rehabilitācijas principi;
    3.7. aprūpes principi;
    3.8. pirmā palīdzība;
    3.9. pašaizsardzības mehānismi stresa un krīzes situācijās;
    3.10. tehniskie palīglīdzekļi;
    3.11. darba aizsardzība;
    3.12. valsts valoda;
    3.13. viena svešvaloda saziņas līmenī;
    3.14. vides aizsardzība.

  • Prasmes

    1. Sekmēt personas ar dzirdes traucējumiem mijiedarbību ar sociālo vidi, sniedzot ieteikumus starppersonu atbalsta sistēmas pilnveidei.
    2. Piesaistīt un izmantot resursus personas ar dzirdes traucējumiem vajadzībām.
    3. Veidot profesionālo un psihoemocionālo kontaktu ar personu ar dzirdes traucējumiem un personas ar dzirdes traucējumiem atbalsta personām.
    4. Identificēt un izvērtēt vides atbilstību personas ar dzirdes traucējumiem vajadzībām.
    5. Īstenot pasākumus, kas mazina dzirdes zuduma ietekmi uz personas ar dzirdes traucējumiem sociālās komunikācijas spējām.
    6. Pārvaldīt valsts valodu.
    7. Pārvaldīt vienu svešvalodu, izmantojot zīmju valodu.
    8. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    9. Ievērot darba aizsardzības un vides aizsardzības noteikumu prasības.

  • Kompetences

    1. Spēja identificēt un izvērtēt personas ar dzirdes traucējumiem vajadzības, izvēloties atbilstošo darbību.
    2. Spēja plānot, organizēt un vadīt personas ar dzirdes traucējumiem sazināšanos ar citām personām.
    3. Spēja precīzi interpretēt informāciju.
    4. Spēja piedāvāt alternatīvus individuālo problēmu risinājumus.
    5. Spēja sekmēt personas ar dzirdes traucējumiem iekļaušanu sabiedrībā.
    6. Spēja novērtēt sociālo pakalpojumu pieejamību personām ar dzirdes traucējumiem.
    7. Spēja sazināties zīmju valodā.
    8. Spēja pārvaldīt valsts valodu un sazināties vienā no svešvalodām, izmantojot zīmju valodu.
    9. Spēja veicināt izpratni sabiedrībā par personas ar dzirdes traucējumiem kultūrvidi.
    10. Spēja izprast un ievērot normatīvos aktus, kas saistīti ar asistenta darbību.
    11. Spēja analizēt, izvērtēt un pilnveidot savu profesionālo darbību.
    12. Spēja respektēt personas ar dzirdes traucējumiem pašnoteikšanos, veicināt viņa neatkarības sasniegšanu.
    13. Spēja ievērot konfidencialitāti.
    14. Spēja praktiski pielietot darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības noteikumu prasības darba vidē.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
ne mazāk kā 640 vai ne mazāk kā 960 stundas (640 st. nozīmē 2. PKL, 960 st. atbilst 3. PKL)

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Sociālās integrācijas valsts aģentūras Jūrmalas profesionālā vidusskola

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Sociālā labklājība (76)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Sociālie pakalpojumi (762)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija (tālākizglītība)

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 15.07.2020

Ievietots: 07.05.2016