Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu: Profesiju standartu reģistrs

Dispečers (iekšlietu jomā)

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura “112” darbības nostādnes Eiropas Savienības normatīvajos aktos un direktīvās;
    1.2. trauksmes sirēnu darbības tiesiskā bāze.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam saistošie normatīvie akti;
    2.2. vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura “112” darbība Latvijā, tās mērķi un uzdevumi;
    2.3. civilās aizsardzības sistēma Latvijā;
    2.4. prognozējamās katastrofas un krīžu pārvaldīšana valstī;
    2.5. sakaru organizēšana;
    2.6. glābšanas darbu tehniskais nodrošinājums;
    2.7. glābšanas darbi elpošanai nepiemērotā vidē;
    2.8. ugunsdzēsības automobiļi, to tehniskais nodrošinājums;
    2.9. sarunas vadīšana, lēmumu pieņemšana;
    2.10. profesionālā psiholoģija;
    2.11. citu operatīvo dienestu funkcijas un uzdevumi;
    2.12. paaugstinātas bīstamības objektu sarakstu veidošanas kritēriji;
    2.13. trauksmes sirēnu sistēmas vadības pults darbība;
    2.14. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā;
    2.15. profesionālā saziņa;
    2.16. vides aizsardzība;
    2.17. darba aizsardzība;
    2.18. darba tiesiskās attiecības.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta funkcijas, uzdevumi un tiesības;
    3.2. pieteikumu pieņemšanas algoritmi;
    3.3. ugunsdzēsības tehnikas piesaistīšana notikumiem;
    3.4. informācijas apmaiņa ar glābšanas darbu vadītāju, apakšvienībām un iesaistītajiem dienestiem;
    3.5. resoru un pašvaldību ugunsdzēsības tehnikas piesaistīšana;
    3.6. operatīvo dienestu piesaistīšana;
    3.7. valsts un pašvaldību institūciju piesaistīšana;
    3.8. sadarbība ar citiem operatīvajiem dienestiem vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura “112” zvanu apstrādē;
    3.9. darbs ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta datu bāzēm un informācijas sistēmām;
    3.10. darbs ar sakaru līdzekļiem;
    3.11. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta vadības apziņošanas kārtība;
    3.12. sirēnu centrālās vadības pults datora kontrole;
    3.13. valsts valoda;
    3.14. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Pieņemt un izvērtēt pieteikumus par notikumiem, izsūtīt uz notikuma vietu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta apakšvienības.
    2. Pieņemt zvanus uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru “112” un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta tālruņa numuru 01, noteikt atbildīgo dienestu un nepieciešamības gadījumā pāradresēt zvanu pēc piekritības.
    3. Uzturēt sakarus ar ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas darbu dalībniekiem.
    4. Uzturēt sakarus ar operatīvo, avārijas un citu notikumā iesaistīto institūciju amatpersonām.
    5. Izvērtēt saņemto informāciju, piesaistīt notikumam citus operatīvos un avārijas dienestus, valsts un pašvaldību institūcijas.
    6. Veikt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta struktūrvienību resursu uzskaiti un aktualizēšanu.
    7. Pārzināt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta datu bāzes un informācijas sistēmas, prast ar tām strādāt.
    8. Prast strādāt ar informāciju un pieņemt lēmumus paaugstināta stresa apstākļos.
    9. Sniegt informāciju iedzīvotājiem apdraudējuma gadījumā.
    10. Reģistrēt notikumus informācijas nesējā atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
    11. Prast strādāt ar datoru (biroja programmatūru un interneta pārlūkprogrammām), citu biroja tehniku, sakaru līdzekļiem un skaņu ierakstu iekārtām.
    12. Strādāt patstāvīgi un komandā.
    13. Ievērot darba aizsardzības un vides aizsardzības prasības.
    14. Pārvaldīt valsts valodu.
    15. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    16. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    17. Pilnveidot profesionālās zināšanas un prasmes.
    18. Uzturēt atbilstošu fiziskās sagatavotības līmeni.

  • Kompetences

    1. Spēja saprast un precīzi izpildīt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbību reglamentējošo normatīvo aktu prasības.
    2. Spēja apstrādāt un glabāt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darba nodrošināšanai nepieciešamo informāciju.
    3. Spēja pārbaudīt un novērtēt darba vietas tehniskā aprīkojuma, biroja tehnikas un sakaru līdzekļu gatavību darbam.
    4. Spēja strādāt ar darba vietas tehnisko aprīkojumu.
    5. Spēja strādāt ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta datu bāzēm un informācijas sistēmām.
    6. Spēja pastāvīgi pilnveidot savas profesionālās zināšanas un prasmes, un fizisko sagatavotību.
    7. Spēja precīzi izpildīt priekšnieku rīkojumus, savus pienākumus un kopējos uzdevumus.
    8. Spēja adekvāti rīkoties stresa situācijās, izvērtēt informāciju un pieņemt lēmumus.
    9. Spēja pieņemt pieteikumus pēc algoritma un izsūtīt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta apakšvienības uz notikuma vietu.
    10. Spēja noteikt un piesaistīt nepieciešamos operatīvos dienestus notikumam.
    11. Spēja noteikt un piesaistīt citu institūciju resursus notikumam.
    12. Spēja veikt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta resursu uzskaiti un aktualizēšanu.
    13. Spēja izprast un ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumu prasības, veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.
    14. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
No 15 gadu vecuma, sekmju izraksts par daļēji apgūtu pamatizglītību VAI Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
ne mazāk kā 480 vai ne mazāk kā 640 stundas

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Civilā un militārā aizsardzība (86)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Personu un īpašuma aizsardzība (861)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Pamatizglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija (tālākizglītība)

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 03.09.2021

Ievietots: 29.08.2016