Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Dispečers (iekšlietu jomā)

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    Priekšstata līmenī
    1. Ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas dabu veikšana.
    2. Apdraudējuma veidi.
    3. Valsts un pašvaldību iestāžu pienākumi un atbildība apdraudējuma gadījumā.
    4. Valsts un pašvaldību funkcijas un uzdevumi.

    Izpratnes līmenī:
    1. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta funkcijas un uzdevumi.
    2. Valsts Policijas funkcijas un uzdevumi.
    3. Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta funkcijas un uzdevumi.
    4. Valsts un pašvaldības iestāžu funkcijas un uzdevumi.
    5. Ugunsdzēsības automobiļu veidu un tehniskā nodrošinājuma raksturojums un to pielietojums.
    6. Izbraukumu bez trauksmes signāla veidi.
    7. Balss radiosakaru radio apmaiņas sistēmas darbības principi un noteikumi.
    8. Zvanu un notikumu reģistrēšanas sistēmas raksturojums.
    9. Zvanītāja atrašanās vietas noteikšanas informācijas sistēmas raksturojums.
    10. Sistēmu darbība kārtība sakaru traucējumu režīmā.
    11. VUGD amatpersonu informēšanas kārtība.
    12. Izprast starpresoru līgumu un vienošanās noteikto rīcības kārtību.
    13. Izprast ieteikumu nozīmi iedzīvotāju rīcībai apdraudējuma gadījumā.
    14. Izprast civilās aizsardzības sistēmas un valsts agrīnās brīdināšanas sistēmas nozīmi un pamatprincipus.
    15. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbību reglamentējošo normatīvo aktu prasības, kas nosaka sadarbības jomu ar valsts un pašvaldības iestādēm un uzņēmumiem.
    16. Izprast starpresoru līgumu un vienošanās noteikto rīcības kārtību.
    17. Prevencijas pasākumu mērķis un veidi.
    18. Galvenie iespējamie apdraudējumi Latvijā, iedzīvotāju rīcība.
    19. Valsts agrīnās brīdināšanas sistēma. Iedzīvotāju evakuācija apdraudējuma gadījumā.
    20. Ugunsdrošības prasības būvēm un to konstrukcijām.
    21. Evakuācijas ceļi un izejas.
    22. Ugunsdrošībai nozīmīgas inženiertehniskās sistēmas. Rīcība ugunsgrēka gadījumā.
    23. Administratīvā atbildība un
    24. kriminālatbildība par ugunsdrošības prasību pārkāpumiem.

    Lietotāja līmenī:
    1. Informācijas saņemšanas veidi un iespējas.
    2. Sakaru līdzekļu un informācijas sistēmu lietošana.
    3. Sarunas vadīšanas algoritms.
    4. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Valsts policijas, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta definētie notikumu veidi.
    5. Valsts administratīvi teritoriālais dalījums.
    6. Profesionālās komunikācijas pamatprincipi.
    7. Komunikācijas pa telefonu pamatprincipi un etiķete.
    8. Komunikācijas īpatnības konfliktsituācijās.Komunikācijas īpatnības telefonsarunā ar dažādām sabiedrības grupām.
    9. VUGD teritoriālo struktūrvienību pārziņas rajoni.
    10. VUGD resursu dislokācija.
    11. VUGD notikumu izsaukumu numuri. VUGD resursu nosūtīšanas tabula.
    12. VUGD notikumu klasifikācija. Paaugstinātas bīstamības objektu kritēriji.
    13. VUGD resursu nosūtīšanas kārtība. Pārrobežu sadarbības kārtība resursu iesaistīšanā notikumos un zvanu pāradresācijā.
    14. VUGD resursu nosūtīšanas kārtība uz izbraukumiem bez trauksmes signāla.
    15. Informācijas ievadīšana un precizēšana par notikumu.
    16. Zvanu un notikumu reģistrēšanas informācijas sistēmā.
    17. Zvanītāja atrašanās vietas informācijas pielietošana.
    18. Balss radiosakaru radio apmaiņas organizēšanas kārtība, balss radiosakaru saukļi.
    19. Notikumi, par kuriem jāinformē VUGD amatpersonas.
    20. VUGD amatpersonu informēšanas veidi.
    21. Padomi un ieteikumi iedzīvotāju rīcībai apdraudējuma gadījumā.
    22. Informācijas nodošanas kārtība.
    23. Atgriezeniskās saites nodrošināšana. Informācijas apkopošana.
    24. Prevencijas metodes.
    Vispārējās zināšanas
    Izpratnes līmenī:
    1. Gramatikas un valodas funkcijas.
    2. Valodas daudzveidība dažādos kontekstos.
    3. Fiziskās sagatavotības treniņu raksturojums, līdzekļi un metodes.
    4. Darba/dienesta tiesību normatīvie akti.
    5. Darba aizsardzības sistēma.
    6. Civilās aizsardzības sistēma.
    7. Vides aizsardzības sistēma.
    8. Ārkārtējās situācijas un izņēmuma stāvokļa normatīvais regulējums.
    9. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta funkcijas, uzdevumi un struktūra.
    10. Tiesību akti ārējā izskata un savstarpējo attiecību jomā.

    Lietošanas līmenī:
    1. Valsts valodas vārdu krājums un lietojums.
    2. Profesionālā terminoloģija.
    3. Starpkultūru mijiedarbība
    4. Profesionālā terminoloģija.
    5. Jautājumu un dialogu veidošana lietojot daudzvalodu kompetenci.
    6. Specializētās lietojumprogrammas atbilstoši darba uzdevumam.
    7. Biroja tehnika un tās darbības principi.
    8. Informācijas sistēmu drošība.
    9. Datoru drošības programmas.
    10. Pašnovērtējuma mehānismi.
    11. Mācīšanās stratēģijas.
    12. Fiziskās sagatavotības normatīvu prasības un ar tām saistītie tiesību akti;
    13. Spēka, ātruma un izturības attīstības treniņi.
    14. Stiepšanās vingrinājumi pirms un pēc treniņa.
    15. Amatpersonas tiesības, pienākumi un atbildība.
    16. Iekšējie kārtības noteikumi.
    17. Ētikas normas.
    18. Saskarsmes psiholoģija.
    19. Darba likumdošana.
    20. Darba aizsardzības noteikumi.
    21. Drošības signāli un zīmes.
    22. Darba vides ergonomika.
    23. Rīcība darba vides risku iestāšanās gadījumā.
    24. Vides aizsardzības noteikumi. “Zaļās domāšanas” principi.
    25. Elektrodrošības noteikumi.
    26. Rīcība ugunsgrēka gadījumā.
    27. Civilās aizsardzības noteikumi.
    28. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbību reglamentējošie tiesību akti.
    29. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta rīkojumos noteiktās prasības.
    30. Ierindas paņēmieni uz vietas un kustībā.

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes
    1. Saņemt ziņojumu balss zvanu veidā.
    2. Saņemt ziņojumu SMS veidā.
    3. Saņemt ziņojumu e-zvana veidā.
    4. Saņemt ziņojumu no mobilās aplikācijas.
    5. Saņemt ziņojumu no plašsaziņas līdzekļiem.
    6. Saņemt ziņojumu caur radiosakariem.
    7. Patstāvīgi pieņemt lēmumu par nepieciešamo dienestu iesaistīšanu notikumā.
    8. Atbildīgi sniegt informāciju ziņotājam par problēmu, kas neattiecas uz Vienoto ārkārtas palīdzības izsaukuma numuru “112” darbības jomu (savas kompetences ietvaros).
    9. Profesionāli korekti vadīt sarunu atbilstoši algoritmam.
    10. Pārzināt valsts administratīvās teritorijas un apdzīvotās vietas, valsts nozīmes ceļus.
    11. Patstāvīgi pieņemt lēmumu par VUGD resursu iesaistīšanu notikumā.
    12. Patstāvīgi pieņemt lēmumu par dienestu, valsts un pašvaldības iestāžu iesaistīšanu notikumā.
    13. Nosūtīt VUGD resursus uz izbraukumiem bez trauksmes signāla.
    14. Veikt balss radiosakaru radio apmaiņu.
    15. Reģistrēt informāciju par saņemtajiem zvaniem un notikumiem informācijas sistēmās.
    16. Noteikt zvanītāja atrašanās vietu kartē.
    17. Atlasīt un noklausīties balss sarunu ierakstus.
    18. Pārsūtīt balss sarunu ierakstus pēc Valsts policijas vai Valsts Drošības dienesta pieprasījuma.
    19. Strādāt sakaru traucējumu režīmā.
    20. Informēt VUGD amatpersonas par notikumiem.
    21. Nosūtīt informāciju plašsaziņas līdzekļiem.
    22. Informēt iedzīvotājus pa Vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112.
    23. Informēt un iesaistīt valsts un pašvaldības iestādes un uzņēmumus notikumos.
    24. Identificēt piemērotu ugunsdrošības prevencijas materiālu attiecīgajai mērķa grupai un pasākumam.
    25. Zināt, kur atrast institūciju sagatavotos informatīvos materiālus par rīcību dažādu apdraudējumu gadījumā.
    26. Zināt katastrofu pārvaldīšanā iesaistīto institūciju atbildību.
    27. Zināt spēkā esošos tiesību aktus par ugunsdrošības nodrošināšanas pamatiem.
    28. Zināt spēkā esošos tiesību aktus par atbildību ugunsdrošības pārkāpumiem.
    Vispārējās prasmes un attieksmes
    1. Sazināties valsts valodā.
    2. Lietot nozares profesionālo leksiku valsts valodā.
    3. Sazināties svešvalodā, apstrādājot uz Vienoto ārkārtas palīdzības izsaukuma numuru “112” ienākošos ziņojumus.
    4. Lietot specializētās datorprogrammas atbilstoši darba uzdevumam.
    5. Izmantot drošas datora lietošanas programmas.
    6. Sazināties, izmantojot informācijas tehnoloģijas, digitālo vidi.
    7. Patstāvīgi atrast nepieciešamo informāciju interneta resursos, datu nesējos.
    8. Rīkoties saskaņā ar tiesību normām, kas attiecināmas uz digitālo tehnoloģiju datu izmantošanu.
    9. Novērtēt savu profesionālo pieredzi un profesionālās kompetences līmeni.
    10. Plānot profesionālo pilnveidi, apgūstot jaunas zināšanas un pieredzi.
    11. Piedalīties kvalifikācijas paaugstināšanas pasākumos.
    12. Sekot līdzi nozares aktualitātēm.
    13. Zināt savu fiziskās sagatavotības līmeni.
    14. Pārzināt normatīvās prasības fiziskajā sagatavotībā.
    15. Mērķtiecīgi pilnveidot savu fizisko sagatavotību.
    16. Atbildīgi piedalīties ikgadējā fiziskās sagatavotības pārbaudē.
    17. Ievērot tiesību aktus, kas regulē darba/dienesta tiesiskās attiecības.
    18. Ievērot amatpersonas tiesības un pienākumus.
    19. Ievērot iekšējās kārtības noteikumus.
    20. Ievērot ētikas normas.
    21. Sadarboties komandā, konstruktīvi komunicēt dažādās vidēs.
    22. Pieņemt patstāvīgi lēmumus savas kompetences ietvaros, risinot profesionālos jautājumus.
    23. Atbildēt par savu darba rezultātu.
    24. Organizēt darba vietu atbilstoši darba aizsardzības un vides aizsardzības prasībām.
    25. Identificēt iespējamos riskus, veicot darba uzdevumu.
    26. Rīkoties atbilstoši elektrodrošības, darba aizsardzības un vides aizsardzības prasībām.
    27. Rīkoties iestādes/uzņēmuma vai valsts mēroga ārkārtas situācijā atbilstoši civilās aizsardzības plāniem.
    28. Atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijā un izņēmuma stāvokļa laikā, ievērojot valsts noteiktos regulējumus.
    29. Rīkoties atbilstoši “zaļās domāšanas” un ilgtspējīgas attīstības principiem.
    30. Labi pārzināt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbību reglamentējošos ugunsdzēsības un glābšanas dienesta rīkojumos noteiktās prasības.
    31. Apzinīgi pildīt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbību reglamentējošos tiesību aktus un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta rīkojumos noteiktās prasības.
    32. Pildīt augstākstāvošo amatpersonu likumīgos rīkojumus un uzdevumus.
    33. Precīzi un ātri izpildīt komandiera rīkojumu.
    34. Zināt savus uzdevumus.
    35. Ievērot ārējā izskata un savstarpējo attiecību prasības.

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences
    1. Spēja pieņemt uz Vienoto ārkārtas palīdzības izsaukuma numuru 112 saņemtos ziņojumus.
    2. Spēja izvērtēt ziņojumu atbilstoši dienestu kompetencēm.
    3. Spēja orientēties dažādās dzīves situācijās.
    4. Spēja patstāvīgi iegūt informāciju un pieņemt lēmumus.
    5. Spēja profesionāli rīkoties stresa situācijās.
    6. Spēja vadīt sarunu.
    7. Spēja pārbaudīt un novērtēt iekārtu un sistēmu gatavību darbam.
    8. Spēja strādāt ar sakaru līdzekļiem.
    9. Spēja patstāvīgi noteikt nepieciešamos resursus un nosūtīt tos uz notikumu.
    10. Spēja patstāvīgi nosūtīt resursus uz izbraukumiem bez trauksmes signāla.
    11. Spēja ievadīt un rediģēt informāciju par zvaniem un notikumiem informācijas sistēmā.
    12. Spēja atlasīt informāciju pēc pazīmēm.
    13. Spēja strādāt sakaru traucējumu režīmā.
    14. Spēja strādāt ar balss radiosakaru sistēmu.
    15. Spēja pieņemt patstāvīgu lēmumu par VUGD amatpersonu informēšanu.
    16. Spēja pielietot atbilstošo saziņas veidu.
    17. Spēja adekvāti rīkoties kritiskā situācijā.
    18. Spēja novērtēt dzīvību un veselību apdraudošas situācijas.
    19. Spēja patstāvīgi pieņemt lēmumu un sniegt informāciju iedzīvotājiem.
    20. Spēja noteikt un piesaistīt nepieciešamos citu iestāžu resursus notikumam.
    21. Spēja nodrošināt atgriezenisko saiti.
    22. Spēja iesaistīties un, vienkāršā veidā izskaidrojot, veikt prevencijas pasākumus ugunsdrošības un civilās aizsardzības jomā.
    23. Spēja vienkāršā veidā izskaidrot iedzīvotāju rīcību dažādu apdraudējumu gadījumā.
    24. Spēja pielietot zināšanas par ugunsdrošību, veicot ugunsgrēku dzēšanu, neatliekamos avāriju seku likvidācijas un glābšanas darbus, kā arī veicot prevencijas pasākumus.
    Vispārējās kompetences
    1. Spēja brīvi sazināties valsts valodā mutvārdos, izteikt un interpretēt jēdzienus, domas, faktus un viedokli un lietot profesionālo terminoloģiju darba pienākumu veikšanai.
    2. Spēja komunicēt lietojot daudzvalodu kompetenci apstrādājot uz Vienoto ārkārtas palīdzības izsaukuma numuru “112” ienākošos ziņojumus.
    3. Spēja pārliecinoši un droši izvēlēties un lietot digitālos komunikācijas līdzekļus.
    4. Spēja lietot specializētās datorprogrammas atbilstoši darba uzdevumam.
    5. Spēja novērtēt un pastāvīgi pilnveidot savas profesionālās kompetences.
    6. Spēja uzturēt dienesta pienākumu veikšanai atbilstošu fizisko sagatavotību.
    7. Spēja veikt darba uzdevumus, ievērojot tiesību aktu prasības.
    8. Spēja ievērot darba/dienesta vietas iekšējās kārtības noteikumus.
    9. Spēja efektīvi komunicēt ievērojot ētikas normas konstruktīvas komunikācijas principus un efektīvi iesaistīties komandas darbā un sekmīgi sadarboties darba kolektīvā.
    10. Spēja pieņemt patstāvīgus lēmumus.
    11. Spēja organizēt, izmantot un uzturēt drošu darba vidi un atbildīgi veikt darba uzdevumus, ievērojot darba aizsardzības, vides aizsardzības, elektrodrošības un civilās aizsardzības prasības.
    12. Spēja kritiski savas kompetences ietvaros novērtēt darba vides riska faktorus un droši ekspluatēt tehniku, instrumentus, aprīkojumu un individuālos aizsardzības līdzekļus.
    13. Spēja veikt darba uzdevumus atbildīgi ievērojot vides aizsardzības prasības.
    14. Spēja rīkoties atbilstoši “zaļās domāšanas” un ilgtspējīgas attīstības principiem.
    15. Spēja atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijā un izņēmuma stāvokļa laikā un apzināties savu atbildību nacionālās drošības saglabāšanā.
    16. Spēja zināt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbību reglamentējošos tiesību aktus un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta rīkojumos noteiktās prasības.
    17. Spēja pildīt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbību reglamentējošos tiesību aktus un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta rīkojumos noteiktās prasības
    18. Spēja saprast un precīzi pildīt komandiera rīkojumus.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
No 15 gadu vecuma, sekmju izraksts par daļēji apgūtu pamatizglītību VAI Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
ne mazāk kā 480 vai ne mazāk kā 640 stundas

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Civilā un militārā aizsardzība (86)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Personu un īpašuma aizsardzība (861)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Pamatizglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija (tālākizglītība)

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 01.07.2025

Ievietots: 29.08.2016