Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu: Profesiju standartu reģistrs

 

Elektrotehniķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. elektroapgādes principi un nodrošinājums;
    1.2. sociālās zinības;
    1.3. vadības pamati;
    1.4. uzskaitvedības pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. elektrotīkla automatizācijas pamati;
    2.2. elektroiekārtas (uzbūve, darbības principi un ekspluatācija);
    2.3. elektronikas pamati;
    2.4. loģisko kontroleru programmēšana;
    2.5. mehānikas principi;
    2.6. darbu organizācija un plānošana;
    2.7. saskarsmes pamatprincipi;
    2.8. tehnoloģiskais process;
    2.9. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. elektriskie materiāli;
    3.2. elektriskie mērījumi;
    3.3. elektroinstalācija;
    3.4. elektrotehniskie grafiskie apzīmējumi;
    3.5. tehniskā grafika;
    3.6. materiālzinība;
    3.7. metālapstrādes darbu tehnoloģija;
    3.8. elektroiekārtu atslēdznieka darbi;
    3.9. pirmā palīdzība;
    3.10. datorzinības, datoru lietojumprogrammas, datubāzes;
    3.11. lietvedības pamati;
    3.12. profesionālās un vispārējās ētikas principi;
    3.13. valsts valoda;
    3.14. viena svešvaloda saziņas līmenī;
    3.15. darba vides iespējamie riska faktori un to novēršana;
    3.16. darba aizsardzība;
    3.17. vides aizsardzība;
    3.18. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Lasīt un pārzināt tehnisko dokumentāciju (rasējumus, materiālu specifikācijas, elektriskās shēmas).
    2. Izskaidrot elektroietaišu darbību un ierīkošanu.
    3. Izstrādāt un noformēt tehniskos risinājumus.
    4. Izstrādāt darba uzdevuma elektrotehnisko skici.
    5. Veikt elektroinstalācijas darbus.
    6. Veikt elektroiekārtu atslēdznieka darbus.
    7. Veikt elektromontāžas darbus.
    8. Veikt un fiksēt elektrisko lielumu un vērtību mērījumus.
    9. Veikt un fiksēt ģeometriskus mērījumus.
    10. Regulēt elektroiekārtas un elektroietaises.
    11. Pārbaudīt elektroiekārtas.
    12. Konstatēt, novērtēt un novērst elektroiekārtu defektus.
    13. Veikt nepieciešamās elektrotehniskās aplēses.
    14. Izvērtēt darba apstākļus, sagatavojot darba vietu drošai darba veikšanai.
    15. Plānot un organizēt savu un sev pakļautā personāla darbu atbilstoši uzdevumam.
    16. Apzināt veicamajam darba uzdevumam nepieciešamos resursus.
    17. Noteikt tehnoloģiskā procesa izmaksas un izveidot tāmi.
    18. Strādāt komandā vai patstāvīgi, kā arī uzņemties iniciatīvu, ievērot darba kultūru un profesionālās un vispārējās ētikas principus, risināt problēmsituācijas darba procesā.
    19. Pārzināt materiālu, instrumentu, darbarīku sagādes norisi.
    20. Noformēt dokumentāciju atbilstoši lietvedības un nozares normatīvo aktu prasībām.
    21. Veikt darbus atbilstoši darba aizsardzības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām, lietot videi draudzīgus materiālus.
    22. Pieņemt atbilstošus lēmumus.
    23. Veikt tehniskos un organizatoriskos darba un iekārtu uzraudzības pasākumus.
    24. Iegūt darba veikšanai nepieciešamo informāciju.
    25. Atrast, analizēt un lietot informāciju par jaunākajām tehnoloģijām nozarē, pastāvīgi pilnveidot profesionālo kompetenci.
    26. Novērtēt paveiktā darba atbilstību darba uzdevumam, uzņemties atbildību par sava darba rezultātiem.
    27. Lietot informācijas tehnoloģijas un speciālo programmatūru darba veikšanai.
    28. Sniegt pirmo palīdzību.
    29. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    30. Pārvaldīt valsts valodu.
    31. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālajā saziņas līmenī.
    32. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja lasīt un izprast rasējumus, elektriskās principiālās shēmas un materiālu specifikācijas, lai sagatavotos elektrotehniķa darba uzdevuma izpildei.
    2. Spēja patstāvīgi veikt darba vietas un uzdevuma analīzi.
    3. Spēja saimnieciski plānot resursus elektroiekārtām atbilstoši darba uzdevumam un izvērtētajai informācijai.
    4. Spēja projektēt vienkāršas principiālās elektrotehniskās shēmas, izmantojot elektroiekārtu shēmu analogus.
    5. Spēja precīzi un uzmanīgi izstrādāt elektroietaišu montāžas shēmu atbilstoši principiālajai shēmai.
    6. Spēja izbūvēt elektroinstalāciju, izmantojot atbilstošus materiālus, darbarīkus un instrumentus.
    7. Spēja veikt elektroiekārtu atslēdznieka darbus.
    8. Spēja precīzi veikt elektriskos un citus mērījumus ar atbilstošiem mērinstrumentiem.
    9. Spēja regulēt un pārbaudīt elektroiekārtas, nepieciešamības gadījumā lietojot datortehnoloģijas.
    10. Spēja veikt elektroiekārtu defektēšanu un novērst atklātos defektus elektroiekārtās, izmantojot atbilstošus materiālus un instrumentus.
    11. Spēja veikt darbus elektroiekārtu darbspēju uzturēšanai un darbmūža pagarināšanai.
    12. Spēja patstāvīgi izstrādāt un saskaņot darba grafiku darba pienākumu veikšanai.
    13. Spēja sazināties ar darba procesā iesaistītajiem speciālistiem.
    14. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas principus.
    15. Spēja izveidot elektrotehnisko darbu tāmi.
    16. Spēja izveidot un uzturēt materiāltehnisko bāzi elektrotehnisko un ekspluatācijas darbu veikšanai.
    17. Spēja sadarboties ar tiešo darba vadītāju, mērķtiecīgi organizēt savu un sev pakļautā elektrotehniskā personāla darbu.
    18. Spēja noformēt un uzturēt elektrotehnisko dokumentāciju.
    19. Spēja uzraudzīt sev pakļauto elektrotehnisko personālu un darba vietu drošai darba veikšanai.
    20. Spēja novērtēt un novērst riskus elektrotehnisko darbu veikšanas procesā.
    21. Spēja veikt elektrotehniskos darbus, ievērojot darba un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, lietojot individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus.
    22. Spēja atrast, izvērtēt un radoši lietot elektroietaišu projektēšanas, izbūves un ekspluatācijas gaitā iegūto informāciju.
    23. Spēja novērtēt paveikto darbu un sniegt priekšlikumus par darba gaitu elektroiekārtās, lietojot nepieciešamās tehnoloģijas.
    24. Spēja sagatavot elektrotehnisko personālu veicamajam darbam.
    25. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    26. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    27. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    28. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
ne mazāk kā 640 vai ne mazāk kā 960 stundas (640 st. nozīmē 2. PKL, 960 st. atbilst 3. PKL)
Papildinformācija 

Profesionālās kvalifikācijas “Elektrotehniķis” specializācijas:

  • Rūpnīcu elektroiekārtu tehniķis 
  • Elektromontāžas tehniķis

  • Elektrisko tīklu tehniķis

  • Atjaunojamās enerģētikas tehniķis

  • Kuģa elektriķis

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

- Profesionālās tālākizglītības centrs "Mācību centrs MAGNUM"

- Profesionālās tālākizglītības centrs "KOMUNĀLCELTNIEKS"

- Profesionālās tālākizglītības centrs "Austrumi"

Koledža:

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Daugavpils tehnikums

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

- Rīgas Uzņēmējdarbības tehniskā vidusskola

Profesionālās tālākizglītības un pilnveides izglītības iestāde:

- AS "Sadales tīkls" Mācību centrs

- Profesionālās tālākizglītības un pilnveides izglītības iestāde "Komunālceltnieks"

- Profesionālās izglītības iestāde PROFESIJUSKOLA.LV

- Mācību centrs Austrumi

- Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latgales mācību centrs"

- Profesionālās tālākizglītības un pilnveides izglītības iestāde "PIEAUGUŠO APMĀCĪBAS CENTRS"

- Sabiedrība ar ierobežotu atbildību mācību centrs "AUSTRUMVIDZEME"

- Profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības iestāde "Mācību centrs MAGNUM"

- "Mācību centrs Liepa"

- Mācību centrs "BUTS"

Izdevējiestādes:

- "Mācību centrs Liepa"

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Enerģētika (522)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija (tālākizglītība)

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Enerģētikas nozare

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar:

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 30.11.2022

Ievietots: 30.11.2022