Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu: Profesiju standartu reģistrs

Kokapstrādes iekārtu operators

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. saskarsmes pamati;
    1.2. ergonomika;
    1.3. elektrotehnikas pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. kokapstrādes palīgierīču uzbūve un darbības principi;
    2.2. kokapstrādes aizsargierīču uzbūve un darbības principi;
    2.3. kokizstrādājumu rasēšana;
    2.4. kokapstrādes tehniskie apzīmējumi;
    2.5. kokapstrādes tehnoloģiskais process;
    2.6. koka detaļu izgatavošanas tehnoloģija;
    2.7. izejmateriālu veidi, īpašības un apzīmējumi;
    2.8. atslēdznieka instrumentu lietošanas veidi;
    2.9. koku sugas;
    2.10. tehniskā dokumentācija un tehnoloģiskās kartes;
    2.11. fizikas un matemātikas pamati;
    2.12. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. koksnes materiālu veidi un to īpašības;
    3.2. koksnes uzbūve un vainas;
    3.3. griezējinstrumentu stiprināšanas veidi un paņēmieni;
    3.4. mērinstrumenti, kontroles instrumenti un to lietošana;
    3.5. kokapstrādes iekārtu uzbūve un darbības principi;
    3.6. koksnes sagataves bāzes virsmu noteikšana un uzstādīšanas veidi;
    3.7. koksnes griezējinstrumentu un abrazīvo materiālu veidi;
    3.8. koksnes griešanas process un apstrādes pamati;
    3.9. darba aizsardzība (drošības zīmes un signāli, individuālie aizsardzības līdzekļi);
    3.10. ugunsdrošības noteikumi (rīcība ugunsgrēka gadījumā);
    3.11. elektrodrošības noteikumi (rīcība elektriskās strāvas noplūdes gadījumā);
    3.12. pirmā palīdzība;
    3.13. vides aizsardzība;
    3.14. darba vietas uzkopšanas paņēmieni un secība;
    3.15. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.16. darba tiesiskās attiecības;
    3.17. valsts valoda;
    3.18. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Pārzināt ražošanā izmantojamo koku sugas, kokmateriālu un plātņu materiālu veidus, citus koksnes materiālus.
    2. Izvērtēt koksnes un koksnes materiālu kvalitātes atbilstību darba uzdevuma veikšanai.
    3. Lasīt kokizstrādājumu rasējumus, tehniskos apzīmējumus un lietot tehnisko dokumentāciju.
    4. Noteikt pasūtījuma izpildei nepieciešamo koksnes izejmateriāla daudzumu un darba apjomu.
    5. Novērtēt kokapstrādes iekārtu, koksnes griezējinstrumentu, abrazīvo materiālu, palīgierīču un aizsargierīču tehnisko un vizuālo stāvokli, izprast un atbilstoši reaģēt uz iekārtu skaņas un vizuālajiem signāliem, ievērot drošības zīmes.
    6. Uzstādīt un regulēt aizsargierīces, palīgierīces un citu tehnoloģisko aprīkojumu, t.sk. līnijlāzerus.
    7. Izvēlēties koksnes griezējinstrumentus un abrazīvo materiālu, noteikt to atbilstību, nostiprināt un veikt to nomaiņu.
    8. Izmantot atslēdznieka instrumentus.
    9. Veikt koksnes mehāniskās apstrādes darbus ar pozīcijas tipa un mobili stacionārām kokapstrādes darbmašīnām (ripzāģmašīnām, lentzāģmašīnām, garenfrēzmašīnām, frēzmašīnām, urbjmašīnām, urbšanas-dobšanas mašīnām, slīpmašīnām u.c.).
    10. Izvēlēties un lietot piemērotus apstrādes režīmus un mainīt kokapstrādes iekārtas iestatījumus.
    11. Plānot savu darbu, strādāt patstāvīgi vai darba grupā, uzklausīt norādījumus.
    12. Strādāt kolektīvā, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    13. Veikt saražotās produkcijas uzskaiti un noformēt dokumentāciju.
    14. Izgatavot dažādus vienkāršus kokizstrādājumus un darbam nepieciešamos šablonus, izmantojot tehnisko dokumentāciju un rasējumus.
    15. Izvēlēties un lietot mērinstrumentus un kontroles instrumentus.
    16. Veikt regulāru saražotās produkcijas izmēru un kvalitātes pārbaudi.
    17. Sagatavot darba vietu un veikt darbus atbilstoši darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    18. Veikt iekārtu apkopi, ievērojot grafiku un lietojot atbilstošas smērvielas un tehniskos palīglīdzekļus.
    19. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    20. Sniegt pirmo palīdzību.
    21. Pārvaldīt valsts valodu.
    22. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    23. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    24. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja vizuāli novērtēt kokapstrādes iekārtas tehnisko stāvokli un iespējamos riskus.
    2. Spēja lasīt kokizstrādājumu rasējumus un tehnisko dokumentāciju.
    3. Spēja noteikt un izvēlēties koksnes apstrādes veidu atbilstoši darba uzdevumam.
    4. Spēja noteikt atbilstošus izejmateriālus darba uzdevumu veikšanai.
    5. Spēja sagatavot darbam kokapstrādes iekārtas, instrumentus, palīgierīces un pārbaudīt to atbilstību darba drošības prasībām.
    6. Spēja sagatavot darba vietu atbilstoši tehnoloģiskajam procesam, ergonomikai un darba drošības prasībām.
    7. Spēja noteikt un izvēlēties apstrādājamajam materiālam atbilstošu koksnes griezējinstrumentu un abrazīvos materiālus.
    8. Spēja veikt koksnes mehāniskās apstrādes darbus ar pozīcijas tipa iekārtām, mobili stacionārām iekārtām un mainīt iekārtu uzstādījumus.
    9. Spēja izvēlēties atbilstošus mērinstrumentus un citus tehniskos līdzekļus kontrolmērījumu veikšanai.
    10. Spēja izvēlēties un uzstādīt nepieciešamās palīgierīces un aizsargierīces.
    11. Spēja patstāvīgi novērtēt kokapstrādes iekārtu, palīgierīču un aizsargierīču tehnisko stāvokli.
    12. Spēja novērtēt, izvēlēties un lietot piemērotu darba apģērbu un individuālos aizsardzības līdzekļus.
    13. Spēja izprast un ievērot darba aizsardzības, vides aizsardzības un ugunsdrošības normatīvo aktu prasības, veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu personu veselībai.
    14. Spēja plānot savu darbu, strādāt patstāvīgi un darba grupā.
    15. Spēja uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    16. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    17. Spēja pilnveidot kvalifikāciju atbilstoši darba devēja prasībām.
    18. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    19. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    20. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
No 15 gadu vecuma, sekmju izraksts par daļēji apgūtu pamatizglītību VAI Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
ne mazāk kā 480 vai ne mazāk kā 640 stundas

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Izdevējiestādes:

- Jelgavas tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Ražošana un pārstrāde (54)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Kokapstrādes tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (543)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Pamatizglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija (tālākizglītība)

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 08.05.2024

Ievietots: 07.05.2016