Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Lopkopības tehniķis

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Zoopsiholoģija.
    2. Etoloģija.
    3. Tirgzinību pamati.
    4. Grāmatvedības uzskaite.
    5. Dokumentu pārvaldības pamati.
    Izpratnes līmenī:
    1. Ciltsdarbs.
    2. Veterinārija:
    – lauksaimniecības dzīvnieku fizioloģija;
    – lauksaimniecības dzīvnieku ginekoloģijas un dzemdniecības pamati;
    – dzemdību fizioloģija lauksaimniecības dzīvniekiem;
    – neatliekamās palīdzības sniegšana lauksaimniecības dzīvniekiem.
    3. Kūts mehanizācija.
    4. Lopbarības sagatavošana
    5. Augkopība.
    6. Higiēnas un nekaitīguma prasības lopkopības produkcijai.
    7. Pārtikas produktu fasēšana un marķēšana.
    8. Normatīvie akti lopkopības jomā.
    9. Cilvēkresursu vadības pamati.
    10. Saskarsmes psiholoģija.
    11. Profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    Lietošanas līmenī:
    1. Lauksaimniecības dzīvnieku ēdināšana, tur ēšana un kopšana.
    2. Lauksaimniecības dzīvnieku mākslīgā apsēklošana.
    3. Lauksaimniecības dzīvnieku labturība.
    4. Lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzība.
    5. Zoohigiēna, novietnes biodroš ība.
    6. Lopbarības līdzekļu sagatavošanas un uzglab āšanas veidi, iesp ējas un nosacījumi.
    7. Lauksaimniecības dzīvnieku izcelsmes produktu aprite, higiēna un nekaitīgums (lopkopības produkcijas kvalitātes rādītāji, pārtikas produktu pirmapstrāde, lopkopības produkcijas piesārņojumu veidi).
    8. Lauksaimniecības dzīvnieku un produktu pārvadāšana.
    9. Ekonomiskas un energoefektīvas saimniekošanas principi.
    10. Personīgās un darba higiēnas prasības.
    11. Pirmā palīdzība lauksaimniecības dzīvniekiem.
    12. Darba aizsardzība (darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, darba aizsardzības līdzekļi un to lietošana, pirm ā palīdzība).
    13. Vides aizsardzība (vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, videi draudzīgas tehnoloģijas un materiāli).
    14. Ugunsdroš ības noteikumi, ugunsdzēsības līdzekļi un to lietošana.
    15. Ķīmisko un bioloģiski aktīvo vielu uzglabāšanas noteikumi.
    16. Informācijas tehnoloģijas.
    17. A un B kategorijas tratortehnikas vadīšana.
    18. Lietiš ķā komunikācija.
    19. Profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi.
    20. Darba tiesiskās attiecības.
    21. Valsts valoda.
    22. Viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Organizēt un veikt lauksaimniecības dzīvnieku ēdināšanu, tur ēšanu un kopšanu.
    2. Īstenot lauksaimniecības dzīvnieku labturību atbilstoši tur ēšanas tehnoloģijai.
    3. Novērtēt novirzes lauksaimniecības dzīvnieku uzvedībā, veselībā.
    4. Novērtēt lauksaimniecības dzīvnieku novietnes un apkārtnes sanitāro un veterināro stāvokli.
    5. Novērtēt lauksaimniecības dzīvnieku barības līdzekļus organoleptiski, noņemt un nosūtīt vidējo barības paraugu laboratoriskai izmeklēšanai.
    6. Uzskaitīt barības līdzekļu ikmēneša un gada pat ēriņu un atlikumu.
    7. Nodrošināt atbilstošu barības līdzekļu uzglabāšanu.
    8. Nodrošināt barības līdzekļu izēdināšanas noteikumu izpildi.
    9. Apzīmēt lauksaimniecības dzīvniekus.
    10. Noteikt lauksaimniecības dzīvnieku ķermeņa kondīciju.
    11. Grupēt lauksaimniecības dzīvniekus atbilstoši to produktivitātei, veselības un fizioloģiskajam stāvoklim.
    12. Veikt lauksaimniecības dzīvnieku attīstības kontroli, izmantojot svēršanu, mērīšanu vai nosakot citus parametrus atkarībā no dzīvnieku sugas.
    13. Veikt lauksaimniecības dzīvnieku ražības rādītāju uzskaiti.
    14. Īstenot mērķtiecīgu atražošanai augstvērtīgu lauksaimniecības dzīvnieku atlasi, pārojumu plānošanu un pārojumu plāna izpildi.
    15. Noteikt lauksaimniecības dzīvnieku meklēšanās pazīmes un apkopot informāciju.
    16. Lietot aprīkojumu lauksaimniecības dzīvnieku apaugļošanai, grūsnības noteikšanai un dzemdību palīdzībai.
    17. Atšķirt fizioloģiskas dzemdības no apgrūtinātām.
    18. Uzraudzīt un vadīt dzemdību procesu lauksaimniecības dzīvniekiem.
    19. Veikt vienkāršas veterinārmedicīniskās manipulācijas saskaņā ar licencēta veterinārārsta norādījumiem.
    20. Uzturēt labu apkārtējo vidi lauksaimniecības dzīvnieku novietnē un teritorijā.
    21. Noteikt piemērotāko kūtsmēslu izvākšanas, uzglabāšanas un izlietošanas veidu atbilstoši vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    22. Novērtēt un nodrošināt iekārtu un aprīkojuma tehnisko stāvokli atbilstoši lietošanas prasībām, ievērojot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    23. Lietot lopkopības tehniku un iekārtas.
    24. Uzskaitīt un uzglabāt lauksaimniecības tehnikas darbībai nepieciešamos materiālus atbilstoši vides normatīvo aktu prasībām.
    25. Izprast lopkopības produkcijas noieta tirgus tendences.
    26. Sastādīt lopkopības produkcijas ražošanas un realizācijas plānus.
    27. Sagatavot dzīvus lauksaimniecības dzīvniekus realizācijai.
    28. Veikt atsevišķas iegūtās lopkopības produkcijas fasēšanu, marķēšanu un realizāciju gala patērētājam.
    29. Noformēt ar lopkopības nozari saistītos dokumentus atbilstoši noteiktajām prasībām.
    30. Aizpildīt dokumentus, izmantot elektroniskās datubāzes, izmantojot datorprogrammas (MS Office, ar nozari saistītās vadības programmas).
    31. Sazināties un veidot sadarbību ar partneriem lopkopības produkcijas ražošanas un realizācijas procesu nodrošināšanai.
    32. Identificēt un novērst iegūtās lopkopības produkcijas piesārņojuma avotus un veidus.
    33. Nodrošināt lopkopības produkcijas nemainīgu kvalitāti.
    34. Nodrošināt ķīmisko un bioloģiski aktīvo vielu uzglabāšanu un atbilstošu lietošanu.
    35. Uzskaitīt un organizēt darba procesā radušos atkritumu šķirošanu, uzglabāšanu un nodošanu utilizācijai.
    36. Ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, izvēlēties atbilstošus individuālos un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    37. Sniegt pirmo palīdzību lauksaimniecības dzīvniekiem.
    38. Sniegt pirmo palīdzību cilvēkiem.
    39. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, lopkopības produkcijas ražošanā izmantot videi draudzīgas tehnoloģijas.
    40. Ievērot ugunsdrošības normatīvo aktu prasības.
    41. Patstāvīgi organizēt un analizēt darba gaitu, uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    42. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    43. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    44. Pārvaldīt valsts valodu.
    45. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    46. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja veikt lopkopības produkcijas ražošanu un realizāciju atbilstoši labas lauksaimniecības prakses nosacījumiem.
    2. Spēja novērtēt un nodrošināt lauksaimniecības dzīvnieku sugai un tās fizioloģiskajam stāvoklim atbilstošus tur ēšanas, ēdināšanas un kopšanas apstākļus.
    3. Spēja novērtēt vispārējo veterināro un sanitāro situāciju lauksaimniecības dzīvnieku novietnē un vajadzības gadījumā atbilstoši rīkoties.
    4. Spēja novērtēt novietnes mikroklimatu, tehniskā aprīkojuma stāvokli un turēšanas iekārtas atbilstoši lauksaimniecības dzīvnieku labturībai un vajadzības gadījumā atbilstoši rīkoties.
    5. Spēja patstāvīgi plānot un īstenot mērķtiecīgu ganāmpulka atražošanu.
    6. Spēja nodrošināt pārtikas nekaitīguma prasību ievērošanu lopkopības produkcijai visos ražošanas ķēdes posmos.
    7. Spēja izmantot speciālo lopkopības tehniku, aprīkojumu, iekārtas un to jauninājumus atbilstoši lietošanas instrukcijām un apmācīt uzņēmuma personālu to izmantošanā.
    8. Spēja izprast lopkopības produkcijas ražošanas rādītājus, pieņemt atbilstošus lēmumus rādītāju uzlabošanai un īstenot tos.
    9. Spēja novērtēt tirgus situāciju, plānot un īstenot lopkopības produkcijas realizāciju.
    10. Spēja lietot lopkopībā izmantojamās ķīmiski un bioloģiski aktīvās vielas.
    11. Spēja racionāli plānot un veikt darba pienākumus, uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    12. Spēja sadarboties ar lopkopības produkcijas ražošanas procesa nodrošināšanā iesaistītajiem darbiniekiem un sadarbības partneriem.
    13. Spēja lietot datorprogrammas (MS Office, ar nozari saistītās vadības programmas).
    14. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, lopkopības produkcijas ražošanā izmantot videi draudzīgas tehnoloģijas.
    15. Spēja ievērot darba aizsardzības un ugunsdrošības normatīvo aktu prasības.
    16. Spēja izvēlēties un lietot atbilstošus individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus.
    17. Spēja sniegt pirmo palīdzību lauksaimniecības dzīvniekiem.
    18. Spēja sniegt pirmo palīdzību cilvēkiem.
    19. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    20. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    21. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    22. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām) vai Formāls (caur ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procesu, kārtojot kvalifikācijas eksāmenu profesijā)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
ne mazāk kā 640 vai ne mazāk kā 960 stundas (640 st. nozīmē 2. PKL, 960 st. atbilst 3. PKL)

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Izdevējiestādes:

- Smiltenes tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība (62)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Lauksaimniecība (621)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija (tālākizglītība)

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Lauksaimniecības nozare

Lopkopības tehniķis plāno un organizē dzīvnieku pavairošanu, audzēšanu un ēdināšanu, īsteno ciltsdarbu atbilstoši programmai, plāno un organizē dzīvnieku sagatavošanu produkcijas ieguvei un produkcijas ieguvi. Izprot un identificē novirzes no vesela dzīvnieka veselības stāvokļa kritērijiem, īsteno neārstnieciskas operācijas un manipulācijas, sniedz pirmo palīdzību pēc veterinārārsta norādījumiem.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Veterinārārsta asistents , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Veterinārārsta asistents , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Veterinārārsta asistents* , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Veterinārārsta asistents*

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 01.09.2023

Ievietots: 02.12.2019