Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Māsas palīgs

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenis:
    1. Sterilizācija un dezinfekcija.
    2. Infekciju kontrole.
    3. Aprūpes procesa pamati.
    4. Aprūpes procesa principi dažādu saslimšanu gadījumos.
    5. Pacienta aprūpes līmeņi.
    6. Cilvēka ķermeņa uzbūve un fizioloģija.
    7. Pacienta aprūpes būtība un tās posmi.
    8. Pacienta aprūpes līdzekļi un materiāli.
    9. Vispārējās informācijas par pacienta veselības stāvokli iegūšana.
    10. Pacienta novērošana un novērtēšana.
    11. Pacienta atbildes reakcija uz esošajiem un iespējamajiem veselības traucējumiem.
    12. Pacienta atbildes reakcija uz sniegtās aprūpes kvalitāti.
    13. Vispārējas zināšanas par infekciju slimībām.
    14. Vispārējas zināšanas par epidēmisko procesu.
    15. Vitālie rādītāji dažāda vecuma grupu pacientiem: normas, ietekmējošie faktori un īpatnības.
    16. Pacienta veselības stāvokļa novērošanas un novērtēšanas principi.
    17. Antropometriskie rādītāji un to izmaiņas saistībā ar pacienta vecumu un pamatsaslimšanu.
    18. Antropometrisko rādītāju mērinstrumenti.
    19. Cilvēka pamatvajadzību teorijas.
    20. Pacienta pamatvajadzību novērtēšanas principi.
    21. Orgānu sistēmu saslimšanas (elpošanas, sirds asinsvadu u.c.).
    22. Organisma patoloģiskie stāvokļi un funkciju traucējumi.
    23. Slimību cēloņi, ārstēšana un profilakse.
    24. Gremošanas orgānu saslimšanu pamati.
    25. Uroģenitālās orgānu sistēmas saslimšanas pamati.
    26. Barības vielu uzsūkšanās procesi un to traucējumi.
    27. Šķidruma uzsūkšanās procesi un to traucējumi.
    28. Skābekļa padeves veidi.
    29. Drošības pasākumi skābekļa padeves laikā.
    30. Saslimšanas, kuras ietekmē eliminācijas un urīna izvadīšanas procesus.
    31. Patoloģiski procesi pēc eliminācijas un urinācijas.
    32. Ķermeņa termoregulācijas principi.
    33. Miega higiēna.
    34. Atpūtas režīms.
    35. Personības attīstības psiholoģijas pamati.
    36. Vispārīgās psiholoģijas pamati.
    37. Āda, tās uzbūve, funkcijas.
    38. Ādas slimības un patoloģijas.
    39. Ādas bojājumi.
    40. Mutes dobuma slimības.
    41. Nagu uzbūve un biežākās slimības.
    42. Galvas āda, apmatojums un biežākās slimības.
    43. Ādas infekciju slimības, to pazīmes.
    44. Patoloģiskie stāvokļi un ar tiem saistītie izdalījumi.
    45. Infekciju slimības.
    46. Skeleta – muskuļu sistēma.
    47. Asinsrites sistēma.
    48. Audu un šūnu uzbūve.
    49. Elpošanas sistēma.
    50. Šoks un tā veidi.
    51. Sāpes un to veidi.
    52. Propedeitikas pamati.
    53. Infekciju slimības.
    54. Ādas un seksuāli transmisīvās slimības.
    55. Ķirurģiskas slimības.
    56. Terapeitiskas slimības.
    57. Ginekoloģiskas slimības.
    58. Urīnizvadsistēmas slimības.
    59. Neiroloģiskas slimības.
    60. Endokrinoloģiskas slimības.
    61. Diagnostisko izmeklējumu veidi.
    62. Ārstniecisko procedūru veidi.
    63. Sterilizācijas process ķirurģisko instrumentu sagatavošanā.
    64. Dezinfekcija ķirurģisko instrumentu sagatavošanā.
    65. Mātes un bērna aprūpes pamatprincipi.
    66. Pieauguša cilvēka aprūpes pamatprincipi.
    67. Geriatriska pacienta (seniora) aprūpes pamatprincipi.
    68. Onkoloģiskās slimības.
    69. Pacientu un klientu apmierinātība ar aprūpes procesu.
    70. Sūdzību izskatīšanas kārtība.
    71. Atgadījumu ziņošanas kārtība.

    Izpratnes līmenis:
    1. Higiēnas normas.
    2. Profesionālās darbības juridiskie pamati.
    3. Personas datu aizsardzība.
    4. Pozitīvas saskarsmes veidi un komunikācijas šķēršļi.
    5. Asiņošanas pazīmes.
    6. Dzīvībai svarīgas pazīmes.
    7. Pašaprūpe un to ietekmējošie faktori.
    8. Vesela cilvēka organisms. Novirzes cilvēka orgānu un sistēmu darbībā, to izcelsme un attīstības mehānismi.
    9. Pacienta aprūpes problēmu noteikšana akūtu un hronisku saslimšanu gadījumā.
    10. Šķidruma nozīme organismā.
    11. Šķidruma līdzsvara traucējumi un to sekas.
    12. Diētas.
    13. Pilnvērtīgs uzturs.
    14. Mākslīgās barošanas veidi.
    15. Gremošanas orgānu sistēmas uzbūve un funkcijas.
    16. Vielmaiņas procesi un to saistība ar cilvēka vecumu.
    17. Uroģenitālās orgānu sistēmas uzbūve un funkcijas.
    18. Urīnizvadsistēmas uzbūve un funkcijas.
    19. Zarnu trakta uzbūve un funkcijas.
    20. Infekciju kontrole.
    21. Bioloģiskie riska faktori.
    22. Saskarsmes psiholoģijas pamati.
    23. Medicīnas ētikas pamati.
    24. Psihosociālā atbalsta sniegšana.
    25. Veļas uzglabāšanas noteikumi.
    26. Tīrās un netīrās veļas plūsma.
    27. Higiēnas prasības.
    28. Vides tīrības prasības.
    29. Infekciju kontrole.
    30. Higiēnas un epidemioloģiskās normas.
    31. Higiēnas prasības.
    32. Infekcijas kontroles prasības.
    33. Infekcijas slimību pārnešanas ceļi.
    34. Inficēšanās risku analīze, pārnēsāšanas ceļi un risku vadība.
    35. Infekciju kontrole.
    36. Organisma patoloģiskie stāvokļi.
    37. Kustību nozīme un pozitīvā ietekme uz organismu dažāda vecuma pacientu grupās visos aprūpes līmeņos.
    38. Mazkustīgs dzīvesveids, tā ietekme uz organismu.
    39. Ergonomikas principi pacienta transportēšanas un pārvietošanas procesā.
    40. Atdzīvināšanas pasākumi.
    41. Desmurģijas pamatprincipi.
    42. Imobilizācija.
    43. Patoloģija: organisma dzīvības funkciju novirze no normas.
    44. Pacienta aprūpes īpatnības dažādu saslimšanu gadījumos: traheostomas kopšana, aukstuma un siltuma procedūras, n/g zondes kopšana, drenu kopšana u.c.
    45. Izmeklējamie materiāli.
    46. Ekspresdiagnostikas veidi.
    47. Diagnostisko un ārstniecisko procedūru pamati.
    48. Pašizmeklēšanas metodes.
    49. Šķidruma līdzsvara mērījumi.
    50. Ķirurģisko instrumentu apstrādes pamatprincipi.
    51. Sterilizācijas pamatprincipi.
    52. Imobilizācijas līdzekļi.
    53. Operāciju veidi.
    54. Pacienta pozas operācijas laikā.
    55. Pacienta ķirurģiskā imobilizācija.
    56. Aprūpes resursu un laika plānošana.
    57. Onkoloģisku slimību ārstēšanas īpatnības.
    58. Ķīmijterapija.
    59. Staru terapija.
    60. Drošības datu lapas.
    61. Vide un piesārņojums.
    62. Higiēnas un epidemioloģiskās normas.
    63. Infekciju kontrole gadījumos.
    64. Prasības personīgās higiēnas ievērošanai.
    65. Droši darba paņēmieni visos aprūpes darba posmos.
    66. Drošas vides uzturēšanas principi pacienta aprūpē.
    67. Toksiskas vielas: marķējums, apzīmējumi, lietošanas noteikumi.
    68. Avārijas un pirmsavārijas situācijas.
    69. Apdegumi, to veidi un pakāpes.
    Lietošanas līmenī:
    1. Māsas palīga darba drošība, to ietekmējošie fizikālie, ķīmiskie, bioloģiskie un sociālie faktori.
    2. Drošības zīmes un signāli.
    3. Objekta evakuācijas plāns.
    4. Darba drošības noteikumi, strādājot ar skābekli.
    5. Darba drošības noteikumi, strādājot ar toksiskām vielām.
    6. Darba drošības noteikumi, strādājot ar radioaktīvu starojumu.
    7. Cilvēka, veselības, vides un aprūpes savstarpējā mijiedarbība.
    8. Aprūpes līdzekļu veidi, izvēles principi un pielietošana.
    9. Informācijas apstrāde.
    10. Aprūpes procesa nodrošināšana visos tās posmos.
    11. Tehniskā aprīkojuma un iekārtu veidi, to lietošana aprūpes procesā.
    12. Medicīnas ierīces.
    13. Ārstniecības iestāžu telpu higiēnas normas.
    14. Pacienta tiesības.
    15. Personas datu aizsardzība.
    16. Pacienta aprūpes darbības.
    17. Profesionālā ētika.
    18. Sadarbības veidošana ar pacienta tuviniekiem un ārstniecības personām.
    19. Aprūpes veikšana dažāda vecuma pacientu pamatvajadzību nodrošināšanai.
    20. Pacienta pašaprūpes spēju noteikšana.
    21. Atbalsts pacientiem ar ierobežotas pašaprūpes spējām.
    22. Jaundzimušā, zīdaiņa, bērna un pieaugušā, t.s. geriatriska pacienta, aprūpe.
    23. Pacienta droša pārvietošana.
    24. Ergonomika.
    25. Traumu guvuša pacienta aprūpe.
    26. Geriatriska pacienta aprūpe.
    27. Jaundzimušā, zīdaiņa, bērna aprūpe.
    28. Pacienta ar funkciju traucējumiem aprūpe.
    29. Pacienta ar psihiskiem, uzvedības un nervu sistēmas attīstības traucējumiem aprūpe.
    30. Terapeitisko pacientu aprūpe.
    31. Neiroloģisko pacientu aprūpe.
    32. Pacienta aprūpe pirmsoperācijas periodā.
    33. Pacienta aprūpe pēcoperācijas periodā.
    34. Pacienta aprūpe akūtu un hronisku saslimšanu gadījumos.
    35. Pacienta aprūpe ķirurģisku un onkoloģisku saslimšanu gadījumos.
    36. Izgulējumu profilakse un aprūpe.
    37. Pārtikas produktu uzglabāšanas noteikumi.
    38. Šķidruma un uztura uzņemšanas veidi atbilstoši pacienta aprūpes līmenim un vecumam.
    39. Pacienta elpošanas un atklepošanas veicināšanas metodes.
    40. Higiēnas un pretepidemioloģiskie pasākumi.
    41. Klizmu veidi un pielietošanas tehnika.
    42. Katetru un stomu veidi, to lietošana un aprūpe.
    43. Piesardzības pasākumi darbā ar bioloģiski bīstamiem materiāliem: antibakteriālie, ķīmijterapeitiskie līdzekļi, radioaktīvie materiāli, potenciāli infekciozi organisma izdalījumi u.c.
    44. Temperatūras mērīšanas metodes.
    45. Aukstuma aplikāciju veidi un to lietošana.
    46. Ķermeņa siltuma uzturēšanas veidi un to lietošana.
    47. Komforta nodrošināšana pacientam.
    48. Ārstniecības iestādes dienas režīms.
    49. Saskarsmes kultūra.
    50. Vispārējās un profesionālās ētikas normas.
    51. Komforta un higiēnas prasību nodrošināšana pacientam.
    52. Aprūpes procesā izmantojamā veļa.
    53. Aprūpes līmeņa noteikšana.
    54. Ģērbšanas tehnika, ievērojot pacienta īpašās vajadzības.
    55. Higiēnas prasības.
    56. Higiēnas līdzekļi.
    57. Kosmētikas līdzekļi.
    58. Inventārs higiēnas procedūru nodrošināšanai.
    59. Tehniskie palīglīdzekļi higiēnas procedūru nodrošināšanai.
    60. Inventāra un tehnisko palīglīdzekļu kopšanas, uzturēšanas, uzglabāšanas noteikumi.
    61. Veļas uzglabāšanas noteikumi.
    62. Tīrās un netīrās veļas plūsma.
    63. Aizņemtas gultas gultasveļas nomaiņas un gultas klāšanas tehnika.
    64. Neaizņemtas gultas klāšanas tehnika.
    65. Pacienta higiēnas procedūru veidi (mazgāšana gultā, vannā, dušā). Aprīkojums, inventārs un tehniskie palīglīdzekļi higiēnas procedūru nodrošināšanai pacientam. Inventāra un tehnisko palīglīdzekļu dezinfekcijas līdzekļi.
    66. Pacienta sejas (acu, ausu, deguna) kopšanas tehnika, līdzekļi un aprīkojums.
    67. Mutes dobuma kopšanas tehnika, līdzekļi un aprīkojums.
    68. Zobu protēžu kopšanas tehnika, līdzekļi un aprīkojums.
    69. Pacienta matu sakārtojuma tehnika un aprīkojums.
    70. Nagu kopšanas tehnika, līdzekļi un aprīkojums.
    71. Starpenes higiēniskās aprūpes līdzekļi, aprīkojums un tehnika. Inkontinences higiēnas līdzekļi.
    72. Individuālie un kolektīvie aizsardzības līdzekļi.
    73. Pedikulozes pazīmes.
    74. Kašķa saslimšanas pazīmes.
    75. Ārstniecības līdzekļi ādas apstrādei kašķa gadījumā.
    76. Ārstniecības līdzekļi galvas ādas un apmatojuma apstrādei pedikulozes gadījumā.
    77. Galvas ādas un apmatojuma apstrādes specifika pacientam pedikulozes gadījumā.
    78. Ādas apstrādes specifika kašķa gadījumā.
    79. Pacienta izdalījumu veidi un to utilizācijas iespējas.
    80. Pacienta izdalījumu savākšanas tehnika atbilstoši izdalījumu veidam.
    81. Infekciozās pacienta veļas dezinfekcija.
    82. Higiēnas līdzekļu lietošana pacienta izdalījumu savākšanai.
    83. Dezinfekcijas līdzekļi un to lietošana.
    84. Baktericīdās lampas lietošana.
    85. Pacienta pozicionēšanas tehnika.
    86. Izgulējumu profilakse.
    87. ABC atdzīvināšanas algoritmi.
    88. Pirmās palīdzības sniegšana.
    89. Elpošanas nodrošināšanas pamatprincipi.
    90. Kardiovaskulārās sistēmas stabilizācijas pamatprincipi.
    91. Apdegumi.
    92. Atdzišana un pārkaršana.
    93. Apsaldējumi.
    94. Slīkšana.
    95. Traumu veidi.
    96. Atsāpināšana.
    97. Dzīvnieku un kukaiņu kodumi.
    98. Ķīmiskas, toksiskas vielas un maisījumi darba vidē.
    99. Radioaktīvas vielas, to ietekme.
    100. Elektrotraumas.
    101. Pirmsanalītiskais laboratoriskais process.
    102. Transportēšanas noteikumi.
    103. Ekspresdiagnostika.
    104. Pacientu aprūpes īpatnības pirms diagnostiskajām, ārstnieciskajām procedūrām un izmeklējumu veikšanas.
    105. Pacientu aprūpes īpatnības pēc diagnostiskajām, ārstnieciskajām procedūrām un izmeklējumu veikšanas.
    106. Mērinstrumenti un mērīšanas veidi.
    107. Veselības profilakses pamatprincipi.
    108. Rehabilitācijas pamatprincipi.
    109. Dzīves kvalitāte: veselības atjaunošana,
    110. uzturēšana un saglabāšana.
    111. Pacienta izglītošanas pamati.
    112. Ķirurģiskās imobilizācijas līdzekļu veidi.
    113. Dokumentācija aprūpes procesa nepārtrauktības nodrošināšanai.
    114. Specifiskas aprūpes darbības
    115. onkoloģisku pacientu aprūpē.
    116. Paliatīva pacienta aprūpe.
    117. Mirstoša cilvēka aprūpe.
    118. Pēcnāves aprūpe.
    119. Darba drošības noteikumi ārstniecības iestādē.
    120. Darba apstākļi un cilvēka veselība kā dzīves kvalitātes nosacījums.
    121. Personas datu aizsardzība.
    122. Cilvēktiesības.
    123. Pacienta drošība.
    124. Atkritumu veidi un to šķirošana.
    125. Atkritumu utilizācijas noteikumi.
    126. Telpu iedalījums tīrības zonās.
    127. Telpu mazgāšanas un dezinfekcijas pasākumi ārstniecības iestādēs.
    128. Telpu uzkopšanas kārtība.
    129. Droša vide.
    130. Drošas palātas iekārtojums.
    131. Roku apstrādes pamatprincipi.
    132. Izolācijas kārtība dažādu infekciju gadījumos.
    133. Ārstniecības iestādes higiēniskā un pretepidēmiskā režīma plāns.
    134. Medicīnas ierīču un materiālu uzglabāšana.
    135. Infekciju kontrole drošai pacientu aprūpei.
    136. Infekciju profilakses pasākumi drošai pacientu aprūpei.
    137. Izolācijas pasākumi infekciju Ugunsdrošības noteikumi.
    138. Rīcība aizdegšanās un piedūmojuma gadījumā.
    139. Ugunsdzēsības līdzekļi.
    140. Rīcība ārkārtas situācijās.
    VISPĀRĒJĀS zināšanas:
    Priekštata līmenī:
    1. Māszinību aprūpes teorijas.
    2. Māszinību nozares attīstība.
    Izpratnes līmenī:
    1. Valodas stili un intonācijas iezīmes.
    2. Saskarsmes kultūra.
    3. Valodas kultūra.
    4. Starpkultūru saskarsme.
    5. Komunikācijas šķēršļi.
    6. Informācijas tehnoloģiju iespējas un potenciālie riski.
    7. Informācijas sistēmu drošība.
    8. Darbinieka tiesības, pienākumi un atbildība.
    9. Lietišķās saskarsmes pamati.
    10. Savstarpējās saziņas īpatnības dažādās paaudzēs.
    11. Kritiskā domāšana.
    12. Informācijas nodošanas/saņemšanas principi, atbilstoši ārstniecības iestādes organizatoriskajai struktūrai un darbības principiem.
    13. Efektīvas darba plānošanas principi.
    14. Pienākumu deleģēšana, strādājot komandā.
    15. Subkultūra un tās atšķirības.
    16. Verbālā un neverbālā komunikācija.
    17. Pieaugušo mācīšanās stratēģijas.
    18. Pašvērtējuma principi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Pareizrakstības normas.
    2. Literārās valodas normas.
    3. Profesionālā terminoloģija valsts valodā.
    4. Svešvalodas lietojums.
    5. Profesionālā terminoloģija.
    6. Datorprasmes.
    7. Dokumentu sagatavošana.
    8. Biroja tehnika.
    9. Personu datu aizsardzība.
    10. Datoru programmas (teksta apstrāde, elektroniskās tabulas, informācijas uzglabāšana).
    11. Komunikācijas ierīces, to veidi un pielietojums.
    12. Darba tiesiskās attiecības.
    13. Darba līgums, amata apraksts un koplīgums.
    14. Darba devēja un darba ņēmēja tiesiskās attiecības.
    15. Sadarbības un argumentācijas prasmes.
    16. Komandas darba principi.
    17. Laika plānošana.
    18. Darba (aprūpes) plāns, tā izveide un izpilde.
    19. Konflikti un to risinājumu veidi.
    20. Stresa menedžments.
    21. Motivācijas teorija.
    22. Starpkultūru komunikācija.
    23. Ģērbšanās stils un etiķete veselības aprūpes iestādē.
    24. Profesionālā un vispārējā ētika.
    25. Profesionālās saskarsmes kultūra.
    26. Komunikācijas prasmes.
    27. Profesionālās karjeras izaugsmes plānošana.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Noskaidrot aprūpes darbības izpildes nosacījumus.
    2. Izvēlēties aprūpes veikšanai atbilstošus aprūpes līdzekļus.
    3. Pārbaudīt aprūpes veikšanai nepieciešamo tehnisko aprīkojumu un iekārtu tehnisko stāvokli.
    4. Pārbaudīt aprūpes līdzekļu pietiekamību, to derīguma termiņu un gatavību darbam.
    5. Sagatavot darba izpildei nepieciešamos aprūpes līdzekļus.
    6. Racionāli izmantot tehnisko aprīkojumu un aprūpes līdzekļus.
    7. Saudzīgi izturēties pret medicīnas ierīcēm, tehnisko aprīkojumu un iekārtām.
    8. Izvērtēt aprūpes procesā iespējamos sarežģījumus.
    9. Saskaņot aprūpes darbības ar ārstniecības personu.
    10. Paskaidrot pacientam plānoto aprūpes darbību būtību un to nepieciešamību.
    11. Sniegt pacientam saprotamu informāciju par plānotās aprūpes darbības sagaidāmo rezultātu.
    12. Novērot pacienta veselības stāvokli un tā izmaiņas.
    13. Noteikt pacienta antropometriskos rādītājus.
    14. Veikt pulsa palpāciju.
    15. Noteikt elpošanas frekvenci.
    16. Mērīt neinvazīvo arteriālo asinsspiedienu.
    17. Mērīt ķermeņa temperatūru.
    18. Atšķirt fizioloģisku stāvokli no patoloģiska saskaņā ar vitālo rādītāju normām un dzīvībai svarīgām pazīmēm.
    19. Nekavējoties ziņot ārstniecības personai par pacienta veselības stāvokļa izmaiņām.
    20. Veikt atzīmes/dokumentēt datus par pacienta veselības stāvokli un tā izmaiņām.
    21. Atbalstīt visu vecuma grupu pacientus pamatvajadzību īstenošanā/nodrošināšanā un pašaprūpes procesā kopumā.
    22. Novērot pacienta fizioloģiskās, garīgās, psihiskās un sociālās funkcijas.
    23. Noteikt pacienta fizioloģisko, garīgo, psihisko un sociālo funkciju traucējumus pamatvajadzību nodrošināšanai.
    24. Novērtēt pacienta pašaprūpes spējas un aprūpes vajadzības.
    25. Nodrošināt pacientu ar nepieciešamajiem pārvietošanās tehniskajiem palīglīdzekļiem.
    26. Atbalstīt pacientu ikdienas aktivitāšu veikšanā (nokļūšana uz izmeklējumiem, citu telpu, tualeti u.c.).
    27. Pārvietot pacientu uz/no gultas, krēsla u.c. Ievērot pacienta drošības pasākumus pārvietošanas laikā.
    28. Veikt kvalitatīvu aprūpi dažādu saslimšanu gadījumos visos aprūpes līmeņos visām pacientu vecuma grupām.
    29. Aprūpēt pacientu pirms un pēc ārstnieciskajām procedūrām.
    30. Aprūpēt pacientu pirms un pēc ķirurģiskām procedūrām.
    31. Aprūpēt pacientu pirms un pēc diagnostiskajām procedūrām.
    32. Aprūpēt pacientu pirms un pēc izmeklējumu veikšanas.
    33. Veikt pacienta izgulējumu profilaksi.
    34. Pozicionēt pacientu atbilstoši aprūpes komandas norādījumiem.
    35. Palīdzēt ārstniecības personai pacienta imobilitātes nodrošināšanas gadījumā.
    36. Veikt imobilizēta pacienta aprūpi.
    37. Sniegt kvalitatīvu aprūpi pacientiem funkciju traucējumu gadījumos.
    38. Identificēt šķidruma un uztura uzņemšanas traucējumus.
    39. Izvērtēt pacienta uzņemto barības vielu pietiekamību.
    40. Izvērtēt pacienta uzņemtā šķidruma daudzuma pietiekamību.
    41. Nodrošināt pacientam pietiekamu šķidruma uzņemšanu atbilstoši pacienta vecumam un aprūpes līmenim.
    42. Nodrošināt pacientam pietiekamu barības uzņemšanu atbilstoši pacienta vecumam un aprūpes līmenim.
    43. Sekmēt pacienta elpošanas un atklepošanas veicināšanu.
    44. Veikt skābekļa padevi pacientam atbilstoši ārstniecības personas norādījumiem.
    45. Izvēlēties skābekļa padeves veidu atbilstoši ārstniecības personas norādījumiem.
    46. Regulēt skābekļa plūsmas ātrumu atbilstoši ārstniecības personas norādījumiem.
    47. Noskaidrot pacienta nepieciešamību veikt elimināciju.
    48. Noskaidrot pacienta nepieciešamību veikt urināciju.
    49. Veikt starpenes higiēnisko aprūpi.
    50. Aprūpēt pacientu ar urīnpūšļa ilgkatetru.
    51. Aprūpēt pacientu ar inkontinenci.
    52. Savākt urīnu un izkārnījumus guļošiem pacientiem, pacientiem ratiņkrēslā, zīdaiņiem, maziem bērniem u.c. Veikt klizmas.
    53. Identificēt patoloģiskus procesus pēc vēdera izejas/urinācijas: melēna, asins piejaukums fēcēs/urīnā u.c.
    54. Savākt bioloģisko materiālu laboratoriskiem izmeklējumiem.
    55. Apstrādāt aprūpes līdzekļus pēc urīna, fēču izvadīšanas.
    56. Noteikt pacienta ķermeņa temperatūru ar dažādām metodēm (aksilāri, rektāli u.c.) saskaņā ar ārstniecības personas norādījumu.
    57. Veikt pacientam ordinētos pasākumus paaugstinātas ķermeņa temperatūras gadījumā.
    58. Veikt pacientam ordinētos pasākumus pazeminātas ķermeņa temperatūras gadījumā.
    59. Veikt pacientam ordinētos pasākumus ķermeņa pārkaršanas gadījumā.
    60. Veikt pacientam ordinētos pasākumus ķermeņa atdzišanas gadījumā.
    61. Veikt pasākumus pacienta pilnvērtīga miega nodrošināšanai visās vecuma grupās.
    62. Veikt pasākumus pacienta atpūtas nodrošināšanai.
    63. Veikt aprūpes darbības pacienta dienas režīma ievērošanai ārstniecības iestādē.
    64. Veikt aprūpes darbības pacienta dienas aktivitāšu nodrošināšanai.
    65. Veikt pasākumus pacienta komforta nodrošināšanai.
    66. Nodrošināt pozitīvu saskarsmi ar pacientu aprūpes procesa laikā.
    67. Nodrošināt empātisku pieeju pacientam aprūpes procesa laikā.
    68. Uzturēt drošu un sakārtotu vidi pacienta psihoemocionālās labklājības nodrošināšanai.
    69. Sniegt pacientam psihosociālu atbalstu.
    70. Veikt aprūpes darbības, kas veicina pacientam psihosociālas neatkarības saglabāšanu.
    71. Sniegt atbalstu pacientam veselības stāvokļa uzlabošanā.
    72. Sniegt atbalstu pacientam esošā veselības stāvokļa saglabāšanā.
    73. Novērtēt pacienta spējas apģērbties un noģērbties.
    74. Izvērtēt pacienta funkcionālos un kognitīvos traucējumus.
    75. Ievērot pacienta īpašās vajadzības ģērbšanas procesā.
    76. Ievērot tīrās un netīrās veļas plūsmu ārstniecības iestādē.
    77. Novērtēt pacienta veselības stāvokli un vecumam atbilstošas sadarbības prasmes higiēnas procedūru veikšanā.
    78. Novērtēt pacienta pašaprūpes spējas un nepieciešamo palīdzību.
    79. Izvēlēties pacientam atbilstošos higiēnas līdzekļus.
    80. Izvēlēties pacientam atbilstošos kosmētiskos līdzekļus higiēnas procedūru veikšanai.
    81. Izvēlēties nepieciešamo inventāru pacienta higiēnas procedūru veikšanai.
    82. Izvēlēties nepieciešamos tehniskos palīglīdzekļus pacienta ikdienas higiēnas procedūru nodrošināšanai.
    83. Izvēlēties nepieciešamo darba apģērbu un apavus.
    84. Izvēlēties nepieciešamos mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus.
    85. Noskaidrot pielietojamo gultas klāšanas veidu.
    86. Izvēlēties aprīkojumu atbilstoši gultas klāšanas veidam.
    87. Veikt pacienta gultas gultasveļas nomaiņu.
    88. Novērtēt pacienta sadarbošanās spējas.
    89. Izskaidrot pacientam plānotās higiēnas procedūras un to nepieciešamību.
    90. Sakārtot darba vidi atbilstoši pacienta ikdienas higiēnas procedūrai.
    91. Izvēlēties nepieciešamos līdzekļus (higiēnas, kosmētiskie, ārstnieciskie) atbilstoši pacienta vecumam un aprūpes līmenim.
    92. Izmantot pacientam nepieciešamo inventāru un tehniskos palīglīdzekļus higiēnas procedūru nodrošināšanai.
    93. Veikt pacienta sejas (acu, ausu un deguna) higiēnisko aprūpi.
    94. Veikt pacienta mutes dobuma un zobu protēžu kopšanu.
    95. Veikt pacienta sejas apmatojuma kopšanu (bārdas skūšana).
    96. Veikt pacienta galvas ādas kopšanu, matu mazgāšanu un sakārtošanu.
    97. Veikt pacienta roku un nagu kopšanu.
    98. Veikt pacienta pēdu un nagu kopšanu.
    99. Veikt pacienta starpenes higiēnisko aprūpi.
    100. Veikt pacienta ķermeņa mazgāšanu.
    101. Veikt pacienta perineālo aprūpi.
    102. Veikt inkontinenta pacienta aprūpi.
    103. Veikt inkontinences higiēnas līdzekļu utilizāciju.
    104. Veikt inventāra un tehnisko palīglīdzekļu mazgāšanu, dezinfekciju.
    105. Novērtēt pacienta ādu.
    106. Novērtēt pacienta galvas ādas un apmatojuma stāvokli.
    107. Identificēt pedikulozes vai kašķa pazīmes.
    108. Izskaidrot pacientam veicamās procedūras norisi un nepieciešamību.
    109. Izvēlēties atbilstošus ārstniecības līdzekļus specifiskas ādas infekcijas saslimšanas gadījumā.
    110. Izvērtēt pedikulozes, kašķa un citu infekcijas slimību izplatības riskus.
    111. Apstrādāt pacienta ādu kašķa gadījumā.
    112. Apstrādāt pacienta galvas ādu un apmatojumu pedikulozes gadījumā.
    113. Lietot individuālos aizsardzības līdzekļus pacienta ādas, galvas ādas un apmatojuma apstrādei specifisku ādas infekciju gadījumos.
    114. Izvērtēt inficēšanās risku pacienta izdalījumu savākšanas laikā.
    115. Izvēlēties atbilstošu aprīkojumu un inventāru pacienta izdalījumu savākšanai.
    116. Lietot individuālos aizsardzības līdzekļus pacienta izdalījumu savākšanas laikā.
    117. Ievērot pacienta izdalījumu savākšanas secību (ķermenis, apģērbs, apkārtējā vide).
    118. Veikt pacienta izdalījumu, izlietoto higiēnas un individuālo aizsardzības līdzekļu utilizāciju.
    119. Veikt apkārtējās vides uzkopšanu un dezinfekciju pēc pacienta izdalījumu savākšanas.
    120. Veikt telpu vēdināšanu pēc pacienta izdalījumu savākšanas.
    121. Novērtēt pacienta kustību spējas.
    122. Novērtēt pacienta ķermeņa pozu.
    123. Lietot tehniskos palīglīdzekļus un aprīkojumu pacienta pozicionēšanai.
    124. Saglabāt ādas veselumu pacienta pozicionēšanas laikā.
    125. Iekārtot pacientu viņam ērtā pozā pozicionēšanas laikā.
    126. Atpazīt dzīvībai bīstamus stāvokļus.
    127. Pielietot ABC atdzīvināšanas algoritmu.
    128. Asistēt ārstniecības personai neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanā.
    129. Pielietot Heimliha paņēmienu aizrīšanās gadījumā visa vecuma grupu pacientiem.
    130. Sniegt pirmo palīdzību traumu gadījumos.
    131. Veikt pacientam imobilizāciju traumu gadījumos.
    132. Sniegt pacientam pirmo palīdzību toksisku vielu ietekmes gadījumā.
    133. Sniegt pacientam pirmo palīdzību radioloģiskas ietekmes gadījumā.
    134. Atpazīt pacienta veselības patoloģijas.
    135. Dokumentēt pacienta veselības stāvokļa novērojumus.
    136. Nodrošināt nepieciešamo starpdisciplināro sadarbību.
    137. Veikt pacienta informēšanu un nepieciešamo aprūpi pirms laboratorisko izmeklējumu savākšanas.
    138. Asistēt ārstniecības personai pacienta urīna, fēču un krēpu paraugu savākšanā.
    139. Transportēt urīna, fēču un krēpu paraugus.
    140. Nodrošināt pacientu sagatavošanu diagnostiskajām un ārstnieciskajām procedūrām.
    141. Asistēt ārstniecības personai gremošanas trakta izmeklējumu diagnostiskajās un ārstnieciskajās procedūrās.
    142. Asistēt ārstniecības personai uroloģiskās sistēmas izmeklējumu diagnostiskajās un ārstnieciskajās procedūrās.
    143. Asistēt ārstniecības personai acu, ausu un deguna izmeklējumu diagnostiskajās un ārstnieciskajās procedūrās.
    144. Asistēt ārstniecības personai ar asinsrites sistēmas izmeklējumiem saistītajās procedūrās.
    145. Novērtēt pacienta stāvokli pēc diagnostiskajām un ārstnieciskajām procedūrām.
    146. Veikt pacienta aprūpi pēc diagnostiskajām un ārstnieciskajām procedūrām.
    147. Veikt pacienta aprūpi pēc izmeklējumu veikšanas diagnostisko un ārstniecisko procedūru laikā.
    148. Nodrošināt pacienta uzņemtā un izdalītā šķidruma mērīšanu.
    149. Dokumentēt iegūtos mērījumu rezultātus.
    150. Asistēt ārstniecības personai veselības profilakses veicināšanā un nodrošināšanā.
    151. Asistēt ārstniecības personai pacienta rehabilitācijas pasākumos.
    152. Iesaistīt pacientu veselības saglabāšanas, uzlabošanas un dzīves kvalitātes uzturēšanas pasākumos.
    153. Iesaistīt pacientu ārstēšanas procesā un aprūpes mērķu sasniegšanā.
    154. Palīdzēt pacientam apgūt pašaprūpei nepieciešamās zināšanas, prasmes un iemaņas.
    155. Veikt ķirurģisko instrumentu pirmssterilizācijas apstrādi.
    156. Sagatavot ķirurģisko pārsienamo materiālu sterilizācijai.
    157. Sterilizēt ķirurģiskos instrumentus un pārsienamo materiālu.
    158. Veikt ķirurģisko instrumentu un sterilā materiāla atbilstošu uzglabāšanu.
    159. Lietot sterilu halātu un cimdus operāciju blokā.
    160. Nodrošināt pacientiem atbilstošu veļu operatīvu manipulāciju veikšanai.
    161. Veikt operācijas lauka sagatavošanu pirms operācijām.
    162. Nodrošināt pacienta aprūpi pēcoperācijas periodā.
    163. Īstenot aprūpes procesu atbilstoši ārstniecības personu norādījumiem pacientiem visas vecuma grupās.
    164. Nodrošināt aprūpes procesa nepārtrauktību savas kompetences ietvaros.
    165. Nodrošināt mātes un bērna veselības aprūpi savas kompetences ietvaros.
    166. Nodrošināt pieauguša cilvēka aprūpi.
    167. Nodrošināt geriatrisku pacientu (senioru) aprūpi.
    168. Piedalīties onkoloģisku pacientu aprūpē.
    169. Prognozēt sniegtās aprūpes sasniedzamo rezultātu.
    170. Veikt aprūpes procesa un sasniedzamo rezultātu plānošanu.
    171. Veikt nepieciešamo resursu plānošanu kvalitatīvas aprūpes nodrošināšanai.
    172. Identificēt aprūpes procesa problēmas.
    173. Dokumentēt aprūpes gaitā veiktās darbības.
    174. Informēt ārstniecības personas par veiktajām darbībām un sasniegtajiem rezultātiem.
    175. Asistēt paliatīva pacienta aprūpē.
    176. Veikt mirstoša cilvēka aprūpi.
    177. Veikt miruša cilvēka ķermeņa higiēnisku apkopi.
    178. Veikt specifiskas darbības pirms miruša cilvēka nogādāšanas uz morgu.
    179. Ievērot pacienta tiesības uz drošu un kvalitatīvu aprūpi.
    180. Ievērot konfidencialitāti veselības aprūpes darbā.
    181. Veidot visa vecuma pacientam drošu veselības aprūpes vidi.
    182. Ievērot nozares normatīvos aktus drošā pacientu aprūpē.
    183. Ievērot ārstniecības iestādes iekšējās kārtības noteikumus.
    184. Nodrošināt kvalitatīvu aprūpi savas profesionālās kompetences ietvaros.
    185. Izmantot dažādus atkritumu savākšanai un utilizācijai paredzētos līdzekļus.
    186. Veikt atkritumu šķirošanu.
    187. Ievērot bīstamo atkritumu savākšanas un uzglabāšanas prasības.
    188. Nodrošināt bīstamo atkritumu tūlītēju utilizāciju.
    189. Pārraudzīt drošu atkritumu transportēšanu.
    190. Nodrošināt laicīgu atkritumu, bioloģisko u.c. materiālu utilizāciju.
    191. Veikt ikdienas dezinfekcijas pasākumus.
    192. Veikt telpu uzkopšanu negaidīta piesārņojuma gadījumā.
    193. Lietot mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus telpu uzkopšanai.
    194. Lietot inventāru atbilstoši uzkopjamās telpas specifikai.
    195. Ievērot tīrības zonas.
    196. Piedalīties medicīnisko iekārtu un instrumentu sagatavošanā apstrādei.
    197. Veikt telpu mitro uzkopšanu.
    198. Veikt telpu uzkopšanu pēc inficēta pacienta izrakstīšanas.
    199. Ievērot pacienta drošību telpu uzkopšanā.
    200. Sakārtot palātu pirms un pēc pacienta izrakstīšanās.
    201. Veikt telpu ģenerāltīrīšanu.
    202. Sagatavot telpas pirms un pēc ķirurģiskajām procedūrām un operācijām savas kompetences ietvaros.
    203. Veikt infekciju kontroles un profilakses pasākumus drošai pacienta aprūpei.
    204. Ievērot tīrības zonas, kā noteikts higiēniskā un pretepidēmiskā režīma plānā.
    205. Tīrīt transportēšanas piederumus.
    206. Lietot individuālos darba aizsardzības līdzekļus.
    207. Piedalīties medicīnisko instrumentu apstrādē.
    208. Lietot atbilstošu darba apģērbu.
    209. Ievērot personīgās higiēnas prasības.
    210. Veikt higiēnisko roku apstrādi.
    211. Ievērot pacientu izolācijas pasākumus dažādu infekciju gadījumos.
    212. Ievērot drošības normas darbā ar tehnisko aprīkojumu.
    213. Sazināties ar drošības dienestiem nepieciešamības gadījumā.
    214. Sadarboties ar darba drošības speciālistiem.
    215. Veikt obligāto veselības pārbaudi.
    216. Ievērot piesardzību darbā ar toksiskiem līdzekļiem.
    217. Ievērot procedūru/aizsardzības pasākumus pēc saskarsmes ar bioloģisko materiālu.
    218. Rīkoties atbilstoši instrukcijai pacienta veselības un apkārtējās vides apdraudējuma gadījumā.
    219. Rīkoties ar ugunsdzēsības līdzekļiem.
    220. Informēt pacientu par ugunsdrošības noteikumiem.
    221. Informēt pacientu par evakuācijas kārtību.
    222. Rīkoties ugunsgrēka gadījumā atbilstoši instrukcijai un evakuācijas plānam.
    223. Piedalīties pacientu evakuācijā.
    224. Precīzi izpildīt atbildīgās personas norādījumus ārkārtas situāciju gadījumos.
    225. Sadarboties ar drošības dienestiem.
    226. Informēt atbildīgās personas un dienestus par rīcību ārkārtas situācijās.
    VISPĀRĒJĀS prasmes:
    1. Sazināties valsts valodā.
    2. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
    3. Sazināties mutiski un rakstiski vienā svešvalodā.
    4. Lietot profesionālo terminoloģiju vienā svešvalodā.
    5. Aizpildīt atskaites u.c. dokumentāciju.
    6. Atrast darbam nepieciešamo informāciju.
    7. Izmantot informācijas tehnoloģijas.
    8. Ievērot informācijas tehnoloģiju drošības prasības.
    9. Ievērot personas datu aizsardzības prasības internetvidē.
    10. Ievērot darba likuma prasības.
    11. Ievērot uzņēmuma darba iekšējās kārtības noteikumus.
    12. Ievērot darbinieka pienākumus un tiesības.
    13. Būt lojālam pret ārstniecības iestādi.
    14. Konsultēties ar aprūpes procesā iesaistītajām ārstniecības personām.
    15. Veikt deleģētos pienākumus.
    16. Ievērot subordināciju.
    17. Atbildīgi novērtēt darba uzdevumus.
    18. Sekot darba uzdevumu izpildei.
    19. Plānot darbības atbilstoši to prioritātēm.
    20. Izvirzīt konkrētus mērķus.
    21. Piedalīties multidisciplinārā komandas darbā.
    22. Novērtēt savas profesionālās prasmes multidisciplinārā komandas darbā.
    23. Apkopot visu nepieciešamo ikdienas informāciju.
    24. Izmantot dažādus saziņas līdzekļus ārstniecības personai nepieciešamās informācijas nodošanai.
    25. Veikt citu deleģētos uzdevumus saskaņā ar darba organizāciju savas kompetences ietvaros.
    26. Izvēlēties atbilstošu un saprotamu komunikācijas veidu.
    27. Ievērot lietišķās sarakstes pamatprincipus.
    28. Ievērot darba videi atbilstošu ģērbšanās stilu.
    29. Izvairīties no konfliktsituācijām.
    30. Ievērot profesionālo ētiku.
    31. Cienīt nacionālās un citu tautu kultūras vērtības.
    32. Novērtēt savu profesionālo kompetenci.
    33. Piedalīties kvalifikācijas uzturēšanas un pilnveidošanas pasākumos.
    34. Ievērot savas profesionālās kompetences robežas.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja kvalitatīvi veikt uzticēto aprūpes darbu, izvēloties piemērotus aprūpes līdzekļus, tehnisko aprīkojumu un iekārtas.
    2. Spēja sagatavot pacientu aprūpes darbībām, kas saskaņotas ar ārstniecības personu un aprūpes komandu.
    3. Spēja sniegt pacientam saprotamu informāciju par plānotajām un veiktajām darbībām.
    4. Spēja novērtēt pacienta fizioloģisko stāvokli.
    5. Spēja novērtēt pacienta veselības patoloģiskos stāvokļus, kuri ietekmē vitālos rādītājus.
    6. Spēja noteikt pacienta vecuma grupai atbilstošus antropometriskos rādītājus.
    7. Spēja atbalstīt un iesaistīties pacienta pamatvajadzību īstenošanā/pašaprūpes procesos un palīdzēt pacientam veikt ikdienas aktivitātes.
    8. Spēja veikt drošu pacienta pārvietošanu, novērtējot savu risku veselībai smagu pacientu pārvietošanā un ievērojot ergonomikas pamatprincipus.
    9. Spēja atpazīt pacienta aprūpes problēmas un tās koriģēt visos aprūpes līmeņos saskaņā ar pacienta saslimšanu.
    10. Spēja veikt pacienta aprūpi dažādu slimību gadījumos saskaņā ar ārstniecības personas norādījumiem, ievērojot higiēnas prasības.
    11. Spēja nodrošināt pietiekamu šķidruma un sabalansēta uztura uzņemšanu atbilstoši pacienta veselības un fizioloģiskajam stāvoklim.
    12. Spēja nodrošināt pacientam skābekļa padevi atbilstoši ārstniecības personas norādījumiem.
    13. Spēja veikt aprūpes darbības pacienta urinācijas un eliminācijas nodrošināšanai.
    14. Spēja veikt pacienta ar inkontinenci aprūpi.
    15. Spēja nodrošināt infekciju kontroli un pretepidemioloģiskos pasākumus.
    16. Spēja veikt aprūpes darbības normālas ķermeņa temperatūras nodrošināšanai.
    17. Spēja veikt aprūpes darbības pilnvērtīga miega un atpūtas nodrošināšanai pacientam.
    18. Spēja sniegt pacientam korektu psihoemocionālu atbalstu aprūpes procesa ietvaros.
    19. Spēja palīdzēt pacientam apģērbties vai noģērbties, ievērojot pacienta īpašās vajadzības, funkcionālos un kognitīvos traucējumus.
    20. Spēja patstāvīgi nodrošināt pacientam ikdienas higiēnas prasību ievērošanu.
    21. Spēja pielietot inventāru un tehniskos palīglīdzekļus pacienta higiēnas procedūru nodrošināšanai.
    22. Spēja veikt gultasveļas maiņu un gultas klāšanu.
    23. Spēja veikt pacientam ikdienas higiēnas procedūras, pielietojot higiēnas, kosmētiskos līdzekļus, inventāru un tehniskos palīglīdzekļus.
    24. Spēja nodrošināt pacientam intimitāti un komfortu higiēnas procedūru veikšanas laikā.
    25. Spēja veikt pacienta perineālo aprūpi atbilstoši aprūpes līmenim (gultā, vannā, dušā).
    26. Spēja veikt pacienta novērtēšanu, specifisku ādas infekciju simptomu atpazīšanu un infekciju kontroli.
    27. Spēja veikt pacientam higiēnas procedūras specifisku ādas infekciju gadījumos, pielietojot atbilstošus ārstniecības līdzekļus.
    28. Spēja novērot un novērtēt pacienta patoloģisko stāvokli un pacienta izdalījumus, veicot drošu pacienta izdalījumu savākšanu atbilstoši izdalījumu veidam.
    29. Spēja ierobežot infekcijas izplatīšanos saistībā ar pacienta izdalījumiem (infekcijas slimību gadījumā), nodrošinot apkārtējās vides uzkopšanu un dezinfekciju pēc pacienta izdalījumu savākšanas.
    30. Spēja veikt drošu pacienta pārvietošanu un pozicionēšanu, ievērojot ergonomikas principus un lietojot tehniskos palīglīdzekļus un aprīkojumu.
    31. Spēja atpazīt dzīvībai bīstamus stāvokļus, to simptomus.
    32. Spēja sniegt pacientam pirmo palīdzību.
    33. Spēja asistēt ārstniecības personai neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanas laikā.
    34. Spēja atpazīt patoloģiskus stāvokļus saistībā ar pacienta saslimšanu.
    35. Spēja veikt pacienta sagatavošanu pirms laboratorisko izmeklējumu veikšanas.
    36. Spēja asistēt ārstniecības personai laboratoriski izmeklējamā materiāla savākšanā un transportēt urīna, fēču un krēpu paraugus.
    37. Spēja sagatavot pacientu diagnostisko un ārstniecisko procedūru un izmeklējumu veikšanai.
    38. Spēja asistēt ārstniecības personai diagnostisko un ārstniecisko procedūru un izmeklējumu veikšanā.
    39. Spēja veikt pacientu aprūpi pēc izmeklējumu veikšanas diagnostisko un ārstniecisko procedūru laikā.
    40. Spēja veikt šķidruma līdzsvara mērījumus.
    41. Spēja asistēt profilakses un rehabilitācijas pasākumos visu vecuma grupu pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai.
    42. Spēja veikt pacienta izglītošanu par aprūpes procesu, pašaprūpes nodrošināšanu veselības profilakses un rehabilitācijas laikā.
    43. Spēja veikt infekciju kontroles un profilakses pasākumus, sagatavojot ķirurģiskos instrumentus un materiālus sterilizācijai.
    44. Spēja veikt operācijas lauka sagatavošanu un apstrādi atbilstoši ārstniecības personas norādījumiem.
    45. Spēja nodrošināt sterilitāti operāciju blokā.
    46. Spēja asistēt ārstniecības personai pacienta imobilizācijas veikšanā operācijas laikā.
    47. Spēja veikt pirmsoperācijas un pēcoperācijas aprūpi visu vecuma grupu pacientiem.
    48. Spēja nodrošināt aprūpes procesa nepārtrauktību pacientiem akūtu un hronisku saslimšanu gadījumos.
    49. Spēja veikt resursu un laika plānošanu aprūpes procesa nodrošināšanai.
    50. Spēja prognozēt veiktās aprūpes gaitu, kvalitāti un sasniedzamos rezultātus.
    51. Spēja veikt paliatīva pacienta un mirstoša cilvēka aprūpi.
    52. Spēja veikt specifiskas darbības miruša cilvēka pēcnāves aprūpes nodrošināšanā pirms nogādāšanas uz morgu.
    53. Spēja ievērot pacienta tiesības, sekojot līdzi aktualitātēm nozares saistošajos normatīvajos aktos.
    54. Spēja ievērot pacienta tiesības, nodrošinot konfidencialitāti, komfortablus apstākļus un drošu vidi.
    55. Spēja izpildīt darba drošības pasākumus pacientu aprūpes procesā.
    56. Spēja nodrošināt atkritumu savākšanu, šķirošanu un utilizāciju, ievērojot drošības pasākumus saskaņā ar ārstniecības iestādes higiēniskā un pretepidēmiskā režīma plānu.
    57. Spēja veikt telpu ikdienas uzkopšanu un ģenerāltīrīšanu saskaņā ar higiēnas un pretepidēmiskā režīma prasībām.
    58. Spēja lietot inventāru, mazgāšanas undezinfekcijas līdzekļus atbilstoši telpu un telpu tīrības zonu iedalījumam.
    59. Spēja nodrošināt infekciju kontroli un pacientu izolāciju infekciju slimību izplatības un epidēmiju laikā.
    60. Spēja nodrošināt nepieciešamās procedūras un pasākumus pēcsaskarsmes ar potenciāli infekcioziem bioloģiskiem materiāliem.
    61. Spēja atbilstoši rīkoties ārkārtas situācijās, ievērojot darba drošības un aizsardzības, ugunsdrošības noteikumus.
    62. Spēja izvērtēt riskus savai veselībai, kas saistīti ar toksisku vielu, mikrobioloģisku faktoru, radioloģisko izotopu un radioaktīvo starojumu un stresogēno faktoru ietekmi.
    VISPĀRĒJĀS kompetences:
    1. Spēja sazināties valsts valodā ar kolēģiem, pacientiem un to piederīgajiem mutvārdos un rakstiski.
    2. Spēja sazināties svešvalodā ar pacientiem un to piederīgajiem, korekti lietojot profesionālo terminoloģiju.
    3. Spēja lietot informācijas tehnoloģijas sekmīgai darba uzdevuma izpildei.
    4. Spēja ievērot ārstniecības iestādes darba iekšējās kārtības noteikumus.
    5. Spēja sadarboties, jēgpilni iekļaujoties komandas darbā kopēja mērķa sasniegšanai.
    6. Spēja veikt darba uzdevumus atbilstoši aprūpes principiem, dokumentēt novērojumus un veiktās darbības, kā arī patstāvīgi plānot nepieciešamo laiku darba uzdevumu izpildei.
    7. Spēja ievērot saziņas kultūru, un profesionālās ētikas normas amata pienākumu veikšanā.
    8. Spēja novērtēt savu profesionālo kvalifikāciju un uzturēt profesionālo kompetenci.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1 gads

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Veselības aprūpe (72)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Māszinības (723)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 14.02.2022

Ievietots: 07.05.2016