Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu: Profesiju standartu reģistrs

Mazumtirdzniecības veikala pārdevējs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. tirgzinība;
    1.2. informācijas meklēšanas un atlases līdzekļi;
    1.3. tirgus pētījumu metodes.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. profesionālā etiķete;
    2.2. preču pieprasījuma analīzes un prognozēšanas metodes;
    2.3. preču pasūtīšanas kārtība;
    2.4. preču kategoriju vadīšana (pārdošanas veicināšana);
    2.5. piegādes principi un noteikumi;
    2.6. tirdzniecības zāles plānošanas principi;
    2.7. mazumtirdzniecības jomu regulējošie normatīvie akti;
    2.8. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. preču un tirdzniecības iekārtu kopšanai atbilstošu līdzekļu izvēle;
    3.2. tirdzniecības iekārtu un inventāra ekspluatācijas noteikumi;
    3.3. ģērbšanās stili;
    3.4. sanitārās normas un higiēnas prasības;
    3.5. lietvedība;
    3.6. preču pieņemšanas kārtība;
    3.7. preču uzglabāšanas noteikumi;
    3.8. preču kvalitāte, derīguma termiņi, uzglabāšanas noteikumi;
    3.9. preču saderība;
    3.10. cilvēku psiholoģija;
    3.11. preču demonstrēšana;
    3.12. pirkšanas motivācija;
    3.13. preču iegāde un ar to saistītie noteikumi;
    3.14. kases aparāta lietošana;
    3.15. naudas saņemšanas un izsniegšanas kārtība;
    3.16. bezskaidras naudas norēķini;
    3.17. mērinstrumenti un iekārtas preču sagatavošanai tirdzniecībai;
    3.18. iesaiņojamie materiāli;
    3.19. apkalpošanas standarti;
    3.20. materiālo vērtību saglabāšana;
    3.21. pretenziju veidi un risināšanas kārtība;
    3.22. preču un materiālo vērtību uzskaite;
    3.23. lietišķie aprēķini;
    3.24. preču un materiālu izsekojamība;
    3.25. efektīva darba laika izmantošana;
    3.26. pirmās palīdzības sniegšana;
    3.27. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.28. informācijas tehnoloģijas;
    3.29. valsts valoda;
    3.30. viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī;
    3.31. darba aizsardzības un ugunsdrošības noteikumi;
    3.32. vides aizsardzība;
    3.33. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Veikt tirdzniecības iekārtu un inventāra sagatavošanu darbam atbilstoši ekspluatācijas noteikumiem.
    2. Uzturēt kārtībā savu darba vietu, preces un tirdzniecības iekārtas.
    3. Lietot tirdzniecības iekārtas un inventāru atbilstoši ekspluatācijas noteikumiem.
    4. Ievērot personīgās higiēnas prasības.
    5. Ievērot iekšējās kārtības noteikumus.
    6. Izvēlēties darba pienākumu veikšanai atbilstošu darba apģērbu.
    7. Kontrolēt preču pieprasījumu un apriti.
    8. Pārzināt uzņēmuma preču sortimentu.
    9. Noformēt un veikt preču pasūtījumu.
    10. Pārzināt preču pavaddokumentus.
    11. Noteikt preču kvalitāti.
    12. Noteikt pieņemamo preču atbilstību pavaddokumentiem un pārvadāšanas noteikumiem.
    13. Veikt preču sadali un novietošanu uzglabāšanas vietās.
    14. Lietot mērinstrumentus un iekārtas preču sagatavošanai tirdzniecībai.
    15. Izvietot preces tirdzniecības zālē.
    16. Ievērot preču uzglabāšanas termiņus un glabāt preces atbilstoši kvalitātes saglabāšanas prasībām.
    17. Veidot pozitīvu saskarsmi ar pircēju, nosakot pircēja psiholoģisko tipu.
    18. Jautāt un aktīvi klausīties, veidot dialogu ar pircēju.
    19. Konsultēt pircēju par preču izvēli, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    20. Sniegt informāciju par preces īpašībām un, ja nepieciešams, demonstrēt tās.
    21. Informēt pircēju par preču iegādes noteikumiem.
    22. Rīkoties ar kases aparātu un naudas līdzekļiem.
    23. Noformēt bezskaidras naudas norēķinus.
    24. Noformēt pirkuma dokumentāciju.
    25. Sagatavot preces pārdošanai.
    26. Iesaiņot preci.
    27. Noformēt dāvanu iesaiņojumu.
    28. Ja nepieciešams, organizēt preču piegādi, sagatavojot atbilstošo dokumentāciju.
    29. Organizēt pircēju plūsmu tirdzniecības zālē, novēršot rindu veidošanos.
    30. Paredzēt un izprast pircēju rīcību.
    31. Izmantot apsardzes iekārtas.
    32. Lietot saskarsmes un komunikācijas prasmes.
    33. Novērst un risināt konfliktus.
    34. Ja nepieciešams, sniegt pirmo palīdzību.
    35. Noformēt preču uzskaites dokumentus.
    36. Piedalīties inventarizācijā.
    37. Noformēt un lietot iekšējo preču aprites dokumentāciju.
    38. Izmantot preču uzskaites datorprogrammas.
    39. Aizpildīt kases žurnālus un citus ar naudas norēķiniem saistītos dokumentus.
    40. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    41. Strādāt komandā un patstāvīgi, uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    42. Pārvaldīt valsts valodu.
    43. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    44. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    45. Ievērot darba aizsardzības un ugunsdrošības normatīvo aktu prasības.
    46. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.

  • Kompetences

    1. Spēja atbilstoši ekspluatācijas noteikumiem sagatavot un uzturēt kārtībā savu darba vietu, tirdzniecības iekārtas un inventāru.
    2. Spēja ievērot iekšējās kārtības noteikumus un personīgās higiēnas prasības.
    3. Spēja veikt preču pieprasījuma analīzi, preču pasūtīšanu un pieņemšanu nepieciešamajā daudzumā un kvalitātē.
    4. Spēja izvietot preces glabāšanai vai tirdzniecībai, ievērojot preču uzglabāšanas un tirdzniecības noteikumus.
    5. Spēja lietot mērinstrumentus un iekārtas preču sagatavošanai tirdzniecībai.
    6. Spēja izzināt pircēju vēlmes un veidot dialogu, ņemot vērā pircēju psiholoģisko tipu dažādību.
    7. Spēja ieteikt un demonstrēt preci, informēt par preces iegādes noteikumiem, izvērtējot pircēja vajadzības un ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    8. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    9. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    10. Spēja sagatavot preci pārdošanai, pārdot un vajadzības gadījumā nodrošināt pārdotas preces piegādi.
    11. Spēja patstāvīgi strādāt ar kases aparātu un naudas līdzekļiem.
    12. Spēja veikt bezskaidras naudas norēķinus.
    13. Spēja iesaiņot preci un, ja nepieciešams, nodrošināt dāvanu iesaiņošanu.
    14. Spēja novērst vai risināt ārkārtas situācijas apkalpošanas procesā un, pamatojoties uz iekšējās kārtības noteikumiem, vadīt pircēju plūsmu.
    15. Spēja paredzēt pircēju rīcību un, ja nepieciešams, izmantot apsardzes iekārtas.
    16. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    17. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    18. Spēja dokumentēt saimniecisko darbību atbilstoši grāmatvedības un dokumentu pārvaldības prasībām.
    19. Spēja uzņemties atbildību par materiālajām vērtībām.
    20. Spēja izmantot preču uzskaites datorprogrammas.
    21. Spēja aizpildīt kases žurnālus un citus ar naudas norēķiniem saistītos dokumentus.
    22. Spēja racionāli izmantot darba laiku.
    23. Spēja darbu veikt patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    24. Spēja strādāt komandā un sadarboties ar kolēģiem, lietojot saskarsmes prasmes un ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    25. Spēja ievērot darba aizsardzības un ugunsdrošības normatīvo aktu prasības.
    26. Spēja izprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1 gads

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Daugavpils Tirdzniecības profesionālā vidusskola

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Komerczinības un administrēšana (34)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība (341)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 31.08.2021

Ievietots: 07.05.2016