Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Sausās būves montētājs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. būvtehnika;
    1.2. akustiskais projekts;
    1.3. ugunsdrošības projekts;
    1.4. tehniskā rasēšana;
    1.5. būvniecības normatīvie dokumenti;
    1.6. ilgtspējīgas būvniecības jēdziens;
    1.7. darba laiku reglamentējošie normatīvie akti;
    1.8. ergonomika.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. būvdarbi;
    2.2. projekta dokumentācija, dizaina projekts;
    2.3. būvfizika;
    2.4. tīkla grafiks vai kalendāra plāns;
    2.5. apmetuma funkcijas;
    2.6. būvmateriālu tehniskās īpašības;
    2.7. tehnoloģiskie procesi un prasības;
    2.8. kvalitātes prasības;
    2.9. būvgružu veidi;
    2.10. būvgružu šķirošanas kārtība;
    2.11. pielaides normas;
    2.12. inženiertehniskās komunikācijas;
    2.13. darba (izstrādes) normas;
    2.14. arhitektūras un dizaina stilu vēsture;
    2.15. saskarsmes pamati;
    2.16. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. būvlaukuma darba organizēšana;
    3.2. ēku būvkonstrukcijas (starpsienas, ārsienas, piekārtie griesti, dizaina griestu sistēmas, sienu un šahtu apšūšana, vienkāršo, dobjo un dubultgrīdu sistēmas);
    3.3. sausās būves tehnoloģijas un izmantojamie materiāli;
    3.4. apdares darbi un izmantojamie materiāli;
    3.5. mērinstrumenti;
    3.6. sausās būves un apmetuma mašīnas, darbgaldi un instrumenti (t.sk. sausās būves instrumenti, darbagaldi un mašīnas, apmetuma un frēzēšanas mašīnas);
    3.7. smagumu pārvietošana, kravu pārvietošanas tehnika;
    3.8. siltināšanas darbi;
    3.9. izolācijas materiāli, to stiprināšanas paņēmieni un līdzekļi;
    3.10. dekoratīvie elementi;
    3.11. darba aizsardzība (darba aizsardzības normatīvie akti, droši darba paņēmieni, individuālie un kolektīvie darba aizsardzības līdzekļi, pirmā palīdzība);
    3.12. elektrodrošība un ugunsdrošība, ugunsdzēsības līdzekļi un to lietošana;
    3.13. informācijas tehnoloģijas;
    3.14. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.15. vides aizsardzība;
    3.16. valsts valoda;
    3.17. viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī;
    3.18. darba tiesisko attiecību normas.

  • Prasmes

    1. Noteikt un norobežot savu darba zonu.
    2. Pārvietot būvmateriālus sava darba veikšanai.
    3. Uzstādīt un jaukt sastatnes.
    4. Veikt elektrības un ūdens pieslēgumu tiešai darba organizēšanai.
    5. Lasīt tehnisko un dizaina projektu, kā arī citu tehnisko dokumentāciju.
    6. Aprēķināt nepieciešamo materiālu patēriņu un darbietilpību.
    7. Informēt struktūrvienības vadītāju vai sausās būves tehniķi par nepieciešamajiem resursiem un termiņiem.
    8. Novērtēt situācijas bīstamību un veikt preventīvos pasākumus.
    9. Ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, lietot individuālos un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    10. Iekārtot drošu un ergonomiski ērtu darba vietu.
    11. Lietot drošus darba paņēmienus.
    12. Pārbaudīt un novērtēt darba virsmu (vizuāli, mehāniski, ar instrumentiem, ar speciāliem mērinstrumentiem).
    13. Izvēlēties un sagatavot materiālus lietošanai atbilstoši darba uzdevumam.
    14. Veikt materiālu griešanas, frēzēšanas, urbšanas un līmēšanas darbus.
    15. Veidot konstruktīvo karkasu.
    16. Veikt konstrukciju apšūšanu ar būvmateriāliem.
    17. Veikt logu, durvju bloku un traversu montāžu.
    18. Iestrādāt izolācijas materiālus.
    19. Veikt apmešanas darbus atbilstoši noteiktai kvalitātes pakāpei.
    20. Slīpēt un gruntēt virsmas.
    21. Veikt virsmu un ģipškartona šuvju špaktelēšanu atbilstoši virsmas kvalitātes prasībām.
    22. Veikt virsmas korekciju atbilstoši dizaina projekta prasībām.
    23. Lietot stiprināšanas paņēmienus un līdzekļus.
    24. Izgatavot un montēt dekoratīvos dizaina un akustiskos elementus (ģipša, poliuretāna u.c. izstrādājumus).
    25. Lietot sausās būves un apmetuma mašīnas.
    26. Novērtēt sausajā būvē izmantojamo mašīnu un instrumentu tehnisko stāvokli.
    27. Veikt sausajā būvē izmantojamo mašīnu un instrumentu tehnisko apkopi.
    28. Organizēt savu darba laiku un ievērot izpildes grafiku.
    29. Novērtēt laikapstākļus un ievērot tehniskos noteikumus.
    30. Strādāt ar kravu pārvietošanas tehniku.
    31. Novērtēt materiālu atlikumu izmantojamību.
    32. Identificēt bīstamos atkritumus.
    33. Izvēlēties un lietot nepieciešamos mērinstrumentus (līmeņrādi, mērlenti, nivelieri u.c.).
    34. Izvēlēties tehnoloģisko procesu, ievērojot būvniecības norisi.
    35. Aprēķināt paveiktā darba apjomu un vērtību.
    36. Patstāvīgi organizēt savu darbu, analizēt darba gaitu, uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    37. Veikt jauno darbinieku apmācību, apgūt un lietot jaunas tehnoloģijas, instrumentus un materiālus.
    38. Sniegt pirmo palīdzību.
    39. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    40. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    41. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    42. Pārvaldīt valsts valodu.
    43. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    44. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.

  • Kompetences

    1. Spēja organizēt ergonomiski ērtu un drošu darba vietu, nosakot un norobežojot savu darba zonu.
    2. Spēja pārvietot būvmateriālus, uzstādīt un jaukt sastatnes, veikt elektrības un ūdens pieslēgumu tiešai darba organizēšanai.
    3. Spēja lietot individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus un sniegt pirmo palīdzību.
    4. Spēja atbilstoši kompetencei plānot nepieciešamos resursus, aprēķināt materiālu patēriņu un darbietilpību.
    5. Spēja ievērot darba vadītāja noteiktos termiņus, organizēt savu darba laiku, ievērot izpildes grafiku un darba tiesisko attiecību normas.
    6. Spēja paaugstināt kvalifikāciju un apmācīt jaunos darbiniekus.
    7. Spēja pārbaudīt un novērtēt darba virsmu (vizuāli, mehāniski, ar instrumentiem, ar speciāliem mērinstrumentiem), veikt virsmas apstrādi (slīpēšana, gruntēšana).
    8. Spēja izvēlēties materiālus darba uzdevumam un strādāt ar tiem atbilstoši laikapstākļiem un tehniskajiem noteikumiem.
    9. Spēja sagatavot (piegriezt, uzklāt, sajaukt u.tml.) izolācijas materiālus iestrādāšanai un iestrādāt izolācijas materiālus atbilstoši noteiktai kvalitātes pakāpei.
    10. Spēja sagatavot sausās būves un apmetuma mašīnas, darbgaldus un instrumentus lietošanai, kā arī uzturēt tos darba kārtībā.
    11. Spēja lietot sausās būves un apmetuma mašīnas, darbagaldus un instrumentus atbilstoši tehniskajai dokumentācijai un praktiskajam uzdevumam.
    12. Spēja veikt dažādu materiālu griešanas, frēzēšanas, urbšanas, līmēšanas un montāžas darbus.
    13. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, lietojot sausās būves un apmetuma mašīnas, darbagaldus un instrumentus, iekārtot drošu un ergonomiski ērtu darba vietu, lietot drošus darba paņēmienus, kā arī individuālos un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    14. Spēja novietot, uzglabāt un pārvietot būvmateriālus, iekārtas un sastatnes, veikt elektrības un ūdens pieslēgumu, plānot materiālu un instrumentu izmantošanu individuālajā darbā.
    15. Spēja veikt uzmērījumus un marķēšanu atbilstoši tehniskā un dizaina projekta prasībām, izvēlēties un lietot atbilstošus mērinstrumentus.
    16. Spēja veidot konstruktīvo karkasu, konstrukciju apšūšanu ar būvmateriāliem, iestrādāt izolācijas materiālus, veikt logu, durvju bloku un traversu montāžu, lietot stiprināšanas paņēmienus un līdzekļus.
    17. Spēja sagatavot nepieciešamos materiālus, veikt virsmu apmešanas, špaktelēšanas darbus, veikt virsmas korekciju atbilstoši noteiktai kvalitātes pakāpei un dizaina projekta prasībām.
    18. Spēja uzmērīt un novērtēt paveikto darbu.
    19. Spēja savākt, šķirot un pārvietot būvgružus, novērtēt materiālu atlikumu izmantojamību.
    20. Spēja izprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, kā arī veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.
    21. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    22. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    23. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1 gads

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Latgales industriālais tehnikums

Izdevējiestādes:

- Latgales Industriālais tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Arhitektūra un būvniecība (58)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Būvniecība un civilā celtniecība (582)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Būvniecības nozare

Sausās būves montētājs veic ārējo un iekšējo sienu apšuvuma, starpsienu konstrukciju, piekārto griestu, grīdu konstrukciju, logu, durvju un citu konstrukciju montāžas darbus ar sausās būves tehnoloģijām saskaņā ar darba uzdevumu.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: APLIECĪBA PAR PROFESIONĀLO PAMATIZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Būvstrādnieks , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Būvstrādnieks*

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 02.04.2024

Ievietots: 07.05.2016