Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Sauszemes transportlīdzekļu tehniskais vērtētājs

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Izpratnes līmenī:
    1. Saskarsmes paņēmieni.
    2. Psiholoģijas pamati.
    Lietošanas līmenī:
    1. Profesionālā ētika.
    2. Konfliktsituāciju risināšanas paņēmieni.
    3. Pasūtītāja vajadzību noskaidrošanas metodes.
    4. Servisa dokumentācijas analīzes principi.
    5. Transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates dokumentācijas analīzes principi.
    6. Trūkumu un bojājumu novērtēšanas principi.
    7. Transportlīdzekļa novērtēšanai nepieciešamo apstākļu faktori (apgaismojums, meteoroloģiskie apstākļi utt.).
    8. Transportlīdzekļa novērtēšanai nepieciešamo iekārtu un instrumentu lietošanas paņēmieni.
    9. Mērierīču lietošanas paņēmieni.
    10. Darījuma līgumu sastādīšanas principi.
    11. Lietvedības organizēšanas principi.
    12. Transportlīdzekļu novērtēšanai nepieciešamās informācijas fiksēšanas metodes veidlapās.
    13. Novērtētāju sertificēšanas principi.
    14. Ar transportlīdzekļu tehnisko vērtēšanu saistīto LR un ES normatīvo dokumentu izmantošana.
    15. Fotografēšanas pamatprincipi.
    16. Transportlīdzekļa fotogrāfiskās fiksēšanas principi novērtēšanas dokumentācijā.
    17. Informācijas glabāšanas juridiskie pamatprincipi. Informācijas glabāšanas tehnoloģijas.
    18. Informācijas pieprasījuma nodrošināšanas principi.
    19. Personas datu aizsardzības principi.
    20. Datu bāzu uzbūves pamatprincipi.
    21. Transporta līdzekļu identificēšanas datu bāzu principi.
    22. Virsbūves ārējā tehniskā stāvokļa novērtēšanas principi (deformācijas, korozijas un virsmas pārklājumu bojājumi utt.).
    23. Transportlīdzekļa motortelpas novērtēšanas principi (komplektācija, šļūteņu un cauruļvadu tehniskais stāvoklis, eļļas noplūdes pēdas, elektrisko vadu un savienojumu stāvoklis, motortelpas tīrība utt.).
    24. Transportlīdzekļa salona novērtēšanas principi (tīrība, sēdekļu un atzveltņu stāvoklis, tapsējuma stāvoklis, drošības jostu stāvoklis, mērinstrumentu panelis, izslēgšanas- ieslēgšanas ierīces, stiklu stāvoklis utt.).
    25. Transportlīdzekļu pēc pielietojuma klasifikācija.
    26. Transportlīdzekļu komplektēšanas principi.
    27. Aktīvās un pasīvās drošības sistēmas.
    28. Mikroklimata nodrošināšanas sistēmas.
    29. Salona apdares materiāli.
    30. Aizsardzības sistēmu darbības principi un veidi.
    31. Sakaru sistēmu darbības principi un veidi.
    32. Apriepojuma novērtēšanas principi.
    33. Transportlīdzekļu darba iekārtu veidi.
    34. Specializētās tehnikas veidi.
    35. Mazizmēra kuģošanas līdzekļu uzbūve.
    36. Transportlīdzekļa modeļa tirgus izpētes principi, izmantojot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas.
    37. Transportlīdzekļa modeļa dzīves cikla izpētes metodes.
    38. Transportlīdzekļa modeļa Latvijas tirgus novērtējuma metodes.
    39. Transportlīdzekļa modeļa starptautiskā tirgus novērtējuma metodes.
    40. Ekonomisko aprēķinu pamatprincipi.
    41. LR Civillikuma izmantošana principi tirgus vērtības noteikšanā.
    42. Transportlīdzekļu novērtēšanas pamatprincipi (balstoties, piemēram, uz Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja izstrādāto dokumentu
    43. “Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodika”).
    44. Faktus fiksējošo dokumentu sagatavošanas pamatprincipi.
    45. Informācijas sistematizēšanas metodes.
    46. Transportlīdzekļu tehniskā specifikācija un aprīkojums.
    47. Iekšdedzes motora tehniskā stāvokļa novērtēšanas pamatprincipi.
    48. Transportlīdzekļu iekšdedzes motoru konstrukciju veidi.
    49. Transportlīdzekļu iekšdedzes motoru vadības (iedarbināšana, izslēgšana un darbināšana dažādos režīmos) pamatprincipi.
    50. Transmisijas tehniskā stāvokļa novērtēšanas pamatprincipi.
    51. Transportlīdzekļu transmisiju konstrukcijas.
    52. Transportlīdzekļu transmisiju ekspluatācijas (darbināšana dažādos režīmos) principi.
    53. Balstiekārtas un vadības ierīču tehniskā stāvokļa novērtēšanas pamatprincipi. Transportlīdzekļu balstiekārtas un vadības ierīču konstrukcijas.
    54. Transportlīdzekļu balstiekārtas un vadības ierīču ekspluatācijas (darbināšana dažādos režīmos) principi.
    55. Hidraulisko un pneimatisko sistēmu tehniskā stāvokļa novērtēšanas pamatprincipi.
    56. Hidraulisko un pneimatisko sistēmu konstrukcijas.
    57. Hidraulisko un pneimatisko sistēmu ekspluatācijas (darbināšana) principi.
    58. Elektroiekārtu tehniskā stāvokļa novērtēšanas pamatprincipi.
    59. Elektroiekārtu konstrukcijas, darbības principi.
    60. Elektroiekārtu ekspluatācijas (darbināšanas) novērtēšanas principi.
    61. Elektronisko vadības sistēmu tehniskā stāvokļa novērtēšanas pamatprincipi. Elektronisko vadības sistēmu konstrukcijas, tās darbības principi.
    62. Elektronisko vadības sistēmu ekspluatācijas (darbināšanas) novērtēšanas principi.
    63. Virsbūves, rāmja vai fermas tehniskā stāvokļa novērtēšanas pamatprincipi. Virsbūves, rāmja vai fermas konstrukcijas.
    64. Alternatīvo barošanas sistēmu tehniskā stāvokļa novērtēšanas pamatprincipi.
    65. Alternatīvo barošanas sistēmu konstrukcijas, tās darbības principi.
    66. Alternatīvo barošanas sistēmu ekspluatācijas (darbināšanas) novērtēšanas principi.
    67. Speciālā krāsojuma uzrakstu un apzīmējumu izmantošanas noteikumu prasības.
    68. Speciālo gaismas ierīču izmantošanas noteikumu prasības.
    69. Speciālo skaņas signālu izmantošanas noteikumu prasības.
    70. Spēkratu darba iekārtu un specializētās tehnikas tehniskā stāvokļa novērtēšanas pamatprincipi.
    71. Spēkratu darba iekārtu un specializētās tehnikas konstrukcijas, to darbības principi.
    72. Spēkratu darba iekārtu un specializētās tehnikas ekspluatācijas (darbināšanas) novērtēšanas principi.
    73. Mazizmēra kuģošanas līdzekļu tehniskā stāvokļa novērtēšanas pamatprincipi.
    74. Mazizmēra kuģošanas līdzekļu konstrukciju veidi.
    75. Mazizmēra kuģošanas līdzekļu ekspluatācijas (darbināšana) principi.
    76. Transporta līdzekļa tehnisko stāvokli reglamentējošie normatīvie dokumenti.
    77. Transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa noteikšanas protokola aizpildīšanas kārtība.
    78. Transportlīdzekļa izgatavotāja remonta tehnoloģija un izmaksu aprēķināšanas metodes virsbūvei, rāmim vai fermai.
    79. Neatkarīgi izstrādātās un transportlīdzekļa izgatavotāja akceptētās remonta tehnoloģijas un izmaksu aprēķināšanas metodika virsbūvei, rāmim vai fermai.
    80. Datorizētās un nedatorizētās zaudējuma aprēķina metodes virsbūvei, rāmim vai fermai.
    81. Transportlīdzekļa izgatavotāja remonta tehnoloģija un izmaksu aprēķins motoram.
    82. Neatkarīgi izstrādātās un transportlīdzekļa izgatavotāja akceptētās remonta tehnoloģijas un izmaksu aprēķināšanas metodes motoram.
    83. Datorizētās un nedatorizētās zaudējuma aprēķina metodes motoram.
    84. Transportlīdzekļa izgatavotāja remonta tehnoloģija un izmaksu aprēķināšanas metodes balstiekārtai un vadības ierīcēm.
    85. Neatkarīgi izstrādātās un transportlīdzekļa izgatavotāja akceptētās remonta tehnoloģijas un izmaksu aprēķins balstiekārtai un vadības ierīcēm.
    86. Datorizētās un nedatorizētās zaudējuma aprēķina metodes balstiekārtai un vadības ierīcēm.
    87. Transportlīdzekļa izgatavotāja remonta tehnoloģija un izmaksu aprēķināšanas metodes transmisijai.
    88. Neatkarīgi izstrādātās un transportlīdzekļa izgatavotāja akceptētās remonta tehnoloģijas un izmaksu aprēķināšanas metodes transmisijai.
    89. Datorizētās un nedatorizētās zaudējuma aprēķina metodes transmisijai.
    90. Transportlīdzekļa izgatavotāja remonta tehnoloģija un izmaksu aprēķināšanas metodes drošības iekārtām.
    91. Neatkarīgi izstrādātās un transportlīdzekļa izgatavotāja akceptētās remonta tehnoloģijas un izmaksu aprēķināšanas metodes drošības iekārtām.
    92. Datorizētās un nedatorizētās zaudējuma aprēķina metodes drošības iekārtām.
    93. Transportlīdzekļa izgatavotāja remonta tehnoloģija un izmaksu aprēķināšanas metodes elektroiekārtām.
    94. Neatkarīgi izstrādātās un transportlīdzekļa izgatavotāja akceptētās remonta tehnoloģijas un izmaksu aprēķināšanas metodes elektroiekārtām.
    95. Datorizētās un nedatorizētās zaudējuma aprēķina metodes elektroiekārtām.
    96. Transportlīdzekļa izgatavotāja remonta tehnoloģija un izmaksu aprēķināšanas metodes elektroniskajām vadības iekārtām.
    97. Neatkarīgi izstrādātās un transportlīdzekļa izgatavotāja akceptētās remonta tehnoloģijas un izmaksu aprēķināšanas metodes elektroniskajām vadības iekārtām.
    98. Datorizētās un nedatorizētās zaudējuma aprēķina metodes elektroniskajām vadības iekārtām.
    99. Transportlīdzekļa izgatavotāja remonta tehnoloģija un izmaksu aprēķināšanas metodes hidrauliskajām un pneimatiskajām sistēmām.
    100. Neatkarīgi izstrādātās un transportlīdzekļa izgatavotāja akceptētās remonta tehnoloģijas un izmaksu aprēķināšanas metodes hidrauliskajām un pneimatiskajām sistēmām.
    101. Datorizētās un nedatorizētās zaudējuma aprēķina metodes hidrauliskajām un pneimatiskajām sistēmām.
    102. Transportlīdzekļa izgatavotāja remonta tehnoloģija un izmaksu aprēķināšanas metodes darba iekārtām un specializētajai tehnikai.
    103. Neatkarīgi izstrādātās un transportlīdzekļa izgatavotāja akceptētās remonta tehnoloģijas un izmaksu aprēķināšanas metodes darba iekārtām un specializētajai tehnikai.
    104. Datorizētās un nedatorizētās zaudējuma aprēķina metodes darba iekārtām un specializētajai tehnikai.
    105. Izmaksu aprēķināšanas metodes riteņu un kāpurķēžu remontam/atjaunošanai.
    106. Izmaksu aprēķināšanas metodes mazizmēra kuģošanas līdzekļa remontam/atjaunošanai.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Uzklausīt klienta vēlmes.
    2. Sadarboties, ievērojot pozitīvas saskarsmes principus.
    3. Risināt konfliktsituācijas, argumentējot savu viedokli.
    4. Analizēt transportlīdzekļa remonta vēsturi.
    5. Analizēt transportlīdzekļa ekspluatācijas vēsturi.
    6. Izvēlēties darba vietu transportlīdzekļa vērtēšanai.
    7. Izvērtēt apgaismojuma un meteoroloģisko faktoru ietekmi uz darbu.
    8. Sagatavot darījuma līgumu.
    9. Sagatavot nepieciešamās dokumentu veidlapas.
    10. Izvērtēt veicamā darba atbildību un pienākumus.
    11. Strādāt ar foto tehniku, veicot tehniskā vērtētāja profesionālos darba pienākumus.
    12. Fotografēt kopskatu un identifikācijai nepieciešamo informāciju.
    13. Precīzi fotografēt bojājumus un vērtību ietekmējošos faktorus veidojošās vietas.
    14. Nodrošināt transportlīdzekļu vērtējuma dokumentācijas elektronisku saglabāšanu.
    15. Nodrošināt transportlīdzekļu vērtējuma dokumentācijas papīra formāta saglabāšanu.
    16. Nodrošināt kopiju uzrādīšanu pēc pieprasījuma.
    17. Strādāt ar CSDD (Ceļu Satiksmes
    18. Drošības Direkcija) un LTAB (Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojs) datu bāzēm.
    19. Strādāt ar ārējām transportlīdzekļu datu bāzēm.
    20. Noteikt transporta līdzekļa autentiskumu.
    21. Vizuāli novērtēt transporta līdzekļa virsbūves stāvokli.
    22. Vizuāli novērtēt transporta līdzekļa motortelpu.
    23. Vizuāli novērtēt transporta līdzekļa salonu.
    24. Fiksēt transportlīdzekļa modeļa tehniskos parametrus.
    25. Noteikt transportlīdzekļa modeļa virsbūves komplektāciju.
    26. Fiksēt transportlīdzekļa modeļa drošības aprīkojumu.
    27. Fiksēt transportlīdzekļa modeļa multimēdiju sistēmu aprīkojumu.
    28. Fiksēt transportlīdzekļa modeļa mikroklimata uzturēšanas aprīkojumu.
    29. Novērtēt transportlīdzekļa modeļa salona apdares stāvokli.
    30. Fiksēt transportlīdzekļa modeļa aizsardzības sistēmas aprīkojumu.
    31. Fiksēt transportlīdzekļa modeļa sakaru sistēmas aprīkojumu.
    32. Fiksēt transportlīdzekļa modeļa apriepojumu un kāpurķēdes.
    33. Fiksēt transportlīdzekļa modeļa darba iekārtas.
    34. Fiksēt specializētās tehnikas aprīkojumu.
    35. Fiksēt mazizmēra kuģošanas līdzekļu aprīkojumu.
    36. Veikt publisko vietņu un katalogu izpēti.
    37. Izpētīt konkrētā transportlīdzekļu modeļa dzīves ciklu.
    38. Veikt transportlīdzekļa modeļa Latvijas tirgus novērtējumu.
    39. Veikt modeļa starptautiskā tirgus novērtējumu.
    40. Patstāvīgi aprēķināt transportlīdzekļa vidējo vērtību.
    41. Noteikt transportlīdzekļa vērtību palielinošos faktorus.
    42. Noteikt transportlīdzekļa vērtību samazinošos faktorus.
    43. Sagatavot transportlīdzekļa vērtības noteikšanas protokolu.
    44. Apkopot iegūto informāciju vērtējuma atzinumā.
    45. Novērtēt iekšdedzes motora komplektācijas atbilstību oriģinālajai konstrukcijai.
    46. Novērtēt iekšdedzes motora iedarbināšanu un darbību.
    47. Novērtēt iekšdedzes motora degvielas, eļļas un tehnisko šķidrumu noplūžu esamību.
    48. Novērtēt transmisijas komplektācijas atbilstību oriģinālajai konstrukcijai.
    49. Novērtēt transmisijas darbību.
    50. Novērtēt transmisijas eļļas, gaisa un tehnisko šķidrumu noplūžu esamību.
    51. Novērtēt balstiekārtas un vadības ierīču komplektācijas atbilstību oriģinālajai konstrukcijai.
    52. Novērtēt balstiekārtas un vadības ierīču darbību.
    53. Novērtēt balstiekārtas un vadības ierīču eļļas, gaisa un tehnisko šķidrumu noplūžu esamību.
    54. Novērtēt hidraulisko un pneimatisko sistēmu komplektācijas atbilstību oriģinālajai konstrukcijai.
    55. Novērtēt hidraulisko un pneimatisko sistēmu darbību.
    56. Novērtēt hidraulisko un pneimatisko sistēmu eļļas un tehnisko šķidrumu noplūžu esamību.
    57. Novērtēt elektroiekārtas komplektācijas atbilstību oriģinālajai konstrukcijai.
    58. Novērtēt elektroiekārtas darbību.
    59. Novērtēt elektronisko vadības sistēmu komplektācijas atbilstību oriģinālajai konstrukcijai.
    60. Novērtēt elektronisko vadības sistēmu darbību.
    61. Novērtēt virsbūves, rāmja vai fermas komplektācijas atbilstību oriģinālajai konstrukcijai.
    62. Novērtēt virsbūves, rāmja vai fermas krāsojuma kvalitāti, korozijas un defektu esamību.
    63. Novērtēt alternatīvo barošanas sistēmu komplektācijas atbilstību oriģinālajai konstrukcijai.
    64. Novērtēt alternatīvo barošanas sistēmu darbību.
    65. Novērtēt alternatīvo barošanas sistēmu gāzes un tehnisko šķidrumu noplūžu esamību.
    66. Novērtēt spēkratu darba iekārtas un specializētās tehnikas komplektācijas atbilstību oriģinālajai konstrukcijai.
    67. Novērtēt spēkratu darba iekārtas un specializētās tehnikas darbību.
    68. Novērtēt spēkratu darba iekārtas un specializētās tehnikas eļļas, gaisa un tehnisko šķidrumu noplūžu esamību.
    69. Novērtēt mazizmēra kuģošanas līdzekļa komplektāciju.
    70. Novērtēt mazizmēra kuģošanas līdzekļa korpusa stāvokli.
    71. Novērtēt mazizmēra kuģošanas līdzekļa darbību.
    72. Aizpildīt transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa noteikšanas protokolu.
    73. Apkopot iegūto informāciju vērtētāja atzinumā par tehnisko stāvokli.
    74. Izvēlēties atbilstošu virsbūves, rāmja vai fermas remonttehnoloģiju atbilstoši transportlīdzekļa ražotāja prasībām.
    75. Aprēķināt virsbūves, rāmja vai fermas remonta izmaksas, izmantojot nedatorizēto aprēķina metodi.
    76. Aprēķināt virsbūves, rāmja vai fermas remonta izmaksas, izmantojot autoražotāja akceptētu programmatūru.
    77. Izvēlēties motora remonttehnoloģiju atbilstoši transportlīdzekļa ražotāja prasībām.
    78. Aprēķināt motora remonta izmaksas, izmantojot nedatorizēto aprēķina metodi.
    79. Aprēķināt motora remonta izmaksas izmantojot autoražotāja akceptētu programmatūru.
    80. Izvēlēties balstiekārtas un vadības ierīču remonttehnoloģiju atbilstoši transportlīdzekļa ražotāja prasībām.
    81. Aprēķināt balstiekārtas un vadības ierīču remonta izmaksas, izmantojot nedatorizēto aprēķina metodi.
    82. Aprēķināt balstiekārtas un vadības ierīču remonta izmaksas, izmantojot autoražotāja akceptētu programmatūru.
    83. Izvēlēties transmisijas remonttehnoloģiju atbilstoši transportlīdzekļa ražotāja prasībām.
    84. Aprēķināt transmisijas remonta izmaksas, izmantojot nedatorizēto aprēķina metodi.
    85. Aprēķināt transmisijas remonta izmaksas, izmantojot autoražotāja akceptētu programmatūru.
    86. Izvēlēties drošības iekārtu remonttehnoloģiju atbilstoši transportlīdzekļa ražotāja prasībām.
    87. Aprēķināt drošības iekārtu remonta izmaksas, izmantojot nedatorizēto aprēķina metodi.
    88. Aprēķināt drošības iekārtu remonta izmaksas, izmantojot autoražotāja akceptētu programmatūru.
    89. Izvēlēties elektroiekārtu remonttehnoloģiju atbilstoši transportlīdzekļa ražotāja prasībām.
    90. Aprēķināt elektroiekārtu remonta izmaksas, izmantojot nedatorizēto aprēķina metodi.
    91. Aprēķināt elektroiekārtu remonta izmaksas, izmantojot autoražotāja akceptētu programmatūru.
    92. Izvēlēties elektronisko vadības iekārtu remonttehnoloģiju atbilstoši transportlīdzekļa ražotāja prasībām.
    93. Aprēķināt elektronisko vadības iekārtu remonta izmaksas, izmantojot nedatorizēto aprēķina metodi.
    94. Aprēķināt elektronisko vadības iekārtu remonta izmaksas, izmantojot autoražotāja akceptētu programmatūru.
    95. Izvēlēties hidrauliskās un pneimatiskās sistēmas remonttehnoloģiju atbilstoši transportlīdzekļa ražotāja prasībām.
    96. Aprēķināt hidrauliskās un pneimatiskās sistēmas remonta izmaksas, izmantojot nedatorizēto aprēķina metodi.
    97. Aprēķināt hidrauliskās un pneimatiskās sistēmas remonta izmaksas izmantojot autoražotāja akceptētu programmatūru.
    98. Izvēlēties darba iekārtas un specializētās tehnikas remonttehnoloģiju atbilstoši transportlīdzekļa ražotāja prasībām.
    99. Aprēķināt darba iekārtas un specializētās tehnikas remonta izmaksas izmantojot nedatorizēto aprēķina metodi.
    100. Aprēķināt darba iekārtas un specializētās tehnikas remonta izmaksas izmantojot autoražotāja akceptētu programmatūru.
    101. Izvēlēties riteņu vai kāpurķēžu atjaunošanas remonttehnoloģiju atbilstoši transportlīdzekļa ražotāja prasībām.
    102. Aprēķināt riteņu vai kāpurķēžu atjaunošanas remonta izmaksas, izmantojot nedatorizēto aprēķina metodi.
    103. Aprēķināt riteņu vai kāpurķēžu atjaunošanas remonta izmaksas, izmantojot ražotāja akceptētu programmatūru.
    104. Izvēlēties mazizmēra kuģošanas līdzekļa remonttehnoloģiju atbilstoši transportlīdzekļa ražotāja prasībām.
    105. Aprēķināt mazizmēra kuģošanas līdzekļa remonta izmaksas, izmantojot nedatorizēto aprēķina metodi.
    106. Aprēķināt mazizmēra kuģošanas līdzekļa remonta izmaksas, izmantojot ražotāja akceptētu programmatūru.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja komunicēt ar pasūtītāju, ievērojot pozitīvas saskarsmes principus.
    2. Spēja strādāt ar transportlīdzekļa tehnisko un servisa dokumentāciju, analizējot transportlīdzekļa remonta un ekspluatācijas vēsturi.
    3. Spēja patstāvīgi sagatavot transportlīdzekļa novērtēšanai nepieciešamo dokumentāciju (darījuma līgumu, veidlapas utt.) un organizēt darba vietu.
    4. Spēja precīzi fotografēt bojājumus un vērtību ietekmējošo faktorus veidojošās vietas.
    5. Spēja arhivēt dokumentu kopijas un foto dokumentus atbilstoši normatīvajiem aktiem.
    6. Spēja identificēt transporta līdzekli, strādājot ar CSDD (Ceļu Satiksmes Drošības Direkcija) un ārējām datu bāzēm.
    7. Spēja vizuāli novērtēt transportlīdzekli un fiksēt tā komplektāciju un aprīkojumu.
    8. Spēja patstāvīgi veikt vērtējamā transportlīdzekļa tirgus izpēti un aprēķināt tā tirgus vērtību.
    9. Spēja patstāvīgi sagatavot tehniskā vērtētāja atzinumu par transportlīdzekļa vērtību.
    10. Spēja pārbaudīt un novērtēt iekšdedzes motora, transmisijas, balstiekārtas un vadības ierīču, hidraulisko un pneimatisko sistēmu, elektroiekārtas, elektronisko vadības sistēmu, virsbūves, rāmja vai fermas, alternatīvo barošanas sistēmu, spēkratu darba iekārtas un specializētās tehnikas fermas tehnisko stāvokli.
    11. Spēja patstāvīgi pārbaudīt un novērtēt mazizmēra kuģošanas līdzekļa tehnisko stāvokli.
    12. Spēja patstāvīgi sagatavot tehniskā vērtētāja atzinumu par transportlīdzekļa tehnisko stāvokli.
    13. Spēja aprēķināt virsbūves, rāmja vai fermas, motora, balstiekārtas un vadības ierīču, transmisijas, pasīvo un aktīvo drošības iekārtu, elektroiekārtu, elektronisko vadības iekārtu, hidrauliskās un pneimatiskās sistēmas, darba iekārtas un specializētās tehnikas, riteņu un kāpurķēžu atjaunošanas un/vai remonta izmaksas.
    14. Spēja patstāvīgi aprēķināt mazizmēra kuģošanas līdzekļa remonta/atjaunošanas izmaksas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
ne mazāk kā 640 vai ne mazāk kā 960 stundas (640 st. nozīmē 2. PKL, 960 st. atbilst 3. PKL)

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās tālākizglītības un pilnveides izglītības iestāde:

- Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Profesionālās izglītības, tālākizglītības un eksaminācijas centrs"

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mašīnzinības (525)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija (tālākizglītība)

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Metālapstrādes, mašīnbūves un mašīnzinību nozare (tai skaitā mehānika)

Sauszemes transportlīdzekļa tehniskais vērtētājs plāno un veic transportlīdzekļu defektāciju, vērtības un tehniskā stāvokļa noteikšanu, pielietojot atbilstošus instrumentus, iekārtas un vērtēšanas metodes. Nosaka transportlīdzekļu bojājumu iemeslus, novērtē atjaunošanas izdevumus un nosaka nepieciešamos atjaunošanas darbus. Veic nelietota vai ekspluatācijā esoša transportlīdzekļa, tā sastāvdaļu darbspējas atteices un pielietoto materiālu tehnisko vai kvalitatīvo parametru ekspertīzi.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācijas specializācija:
Saistīta ar: ATESTĀTS PAR ARODIZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Autoatslēdznieks , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Autoatslēdznieks , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Autoatslēdznieks , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Transportlīdzekļu krāsotājs , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Transportlīdzekļu krāsotājs* , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Autovirsbūvju remontatslēdznieks , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Autodiagnostiķis , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Autodiagnostiķis* , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Autodiagnostiķis , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Autodiagnostiķis , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Automehāniķis , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Automehāniķis , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Automehāniķis , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Sauszemes transportlīdzekļu tehniskais vērtētājs*

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 14.07.2020

Ievietots: 07.05.2016