Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– apgūt teorētiskās zināšanas psiholoģijas pamatnozarēs un citās nozarēs, kas ir svarīgas psihologa asistenta profesionālajā darbībā, un attīstīt prasmi iegūtās zināšanas sekmīgi pielietot praktiskajā darbā;
– attīstīt zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas profesionālajā darbā atbilstoši psihologa asistenta profesijas standartam, akcentējot darbu klīnikā, lai varētu strādāt psihologa pārraudzībā;
– veikt prakses supervizora pārraudzībā (26 kredītpunktu apjomā);
– veikt patstāvīgu pētījumu psiholoģijā, rezultātus apkopojot bakalaura darbā, atbilstoši zinātnisko publikāciju prasībām.

 

Psihologa asistents

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. komercdarbības pamati;
    1.2. loģika.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. filozofija;
    2.2. socioloģija;
    2.3. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. psiholoģijas vēsture;
    3.2. vispārīgā psiholoģija;
    3.3. psihofizioloģija;
    3.4. neiropsiholoģija;
    3.5. kognitīvā psiholoģija;
    3.6. sociālā psiholoģija;
    3.7. personības psiholoģija;
    3.8. attīstības psiholoģija;
    3.9. organizāciju psiholoģija;
    3.10. diferenciālā psiholoģija;
    3.11. patopsiholoģija;
    3.12. veselības psiholoģija;
    3.13. pedagoģiskā psiholoģija;
    3.14. psiholoģiskās pētniecības metodes;
    3.15 psihometrika;
    3.16. statistiskās datu apstrādes metodes;
    3.17. psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) metodes;
    3.18. psihoterapijas un psiholoģiskās konsultēšanas teoriju un metožu pamatprincipi;
    3.19. profesionālās ētikas un uzvedības normas;
    3.20. informācijas tehnoloģijas;
    3.21. zinātniskās pētniecības metodes;
    3.22. valsts valoda;
    3.23. vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī, no kurām vismaz viena ir Eiropas Savienības dalībvalsts valsts valoda;
    3.24. darba tiesiskās attiecības;
    3.25. vides aizsardzība;
    3.26. darba aizsardzība.

  • Prasmes

    1. Izprast, analizēt un piemērot profesionālajā darbībā psiholoģijas zinātnes teorētiskos un empīriski pamatotos principus.
    2. Noskaidrot un izvērtēt klienta vajadzības un analizēt tās kopā ar klientu un psihologu, lai plānotu turpmāko profesionālo darbību ar klientu.
    3. Izvirzīt klienta vajadzībām atbilstošus un sasniedzamus mērķus, saskaņojot tos ar klientu un psihologu un nosakot mērķu sasniegšanas kritērijus.
    4. Veikt indivīda, grupas un organizācijas psiholoģisko izpēti (novērtēšanu) psihologa pārraudzībā, izmantojot specifiskai situācijai atbilstošas intervēšanas, testēšanas, aptauju un novērošanas metodes.
    5. Atbilstoši klienta vajadzībām un esošai situācijai psihologa pārraudzībā izstrādāt darbības plānu ar konkrētām metodēm un pieejām.
    6. Veikt psiholoģisko konsultēšanu psihologa pārraudzībā vai pielietot citas psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes (piemēram, vecāku mācību seminārus) atbilstoši klienta vajadzībām un izvirzītajiem mērķiem.
    7. Izmantot psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes, kas palīdz indivīdiem vai grupām apgūt patstāvīgas problēmu risināšanas pieejas.
    8. Psihologa vadībā novērtēt psiholoģiskās palīdzības sniegšanas efektivitāti, rezultātus un izdarīt secinājumus.
    9. Psihologa vadībā sniegt klientam atgriezenisko saiti par psiholoģisko izpēti un psiholoģiskās palīdzības sniegšanas procesu.
    10. Psihologa vadībā izstrādāt profesionālus, precīzus un argumentētus atzinumus un citus psiholoģiskās darbības aprakstus.
    11. Analizēt zinātnisko literatūru un izstrādāt psiholoģiskā pētījuma teorētisko pamatojumu.
    12. Izvirzīt atbilstošas psiholoģiskā pētījuma hipotēzes vai pētījuma jautājumus.
    13. Izvēlēties psiholoģiskā pētījuma veikšanai piemērotas pētījuma metodes.
    14. Veikt psiholoģiskā pētījuma datu vai informācijas ievākšanu un to kvantitatīvo vai kvalitatīvo analīzi.
    15. Veikt psiholoģiskajā pētījumā iegūtās informācijas iztirzājumu un izdarīt secinājumus.
    16. Izstrādāt psiholoģiskā pētījuma aprakstu atbilstoši zinātnisku rakstu pamatprincipiem.
    17. Ievērot profesionālās ētikas un vispārpieņemtās uzvedības normas.
    18. Lietot psiholoģiskiem pētījumiem un citai profesionālai darbībai nepieciešamās datorprogrammas.
    19. Pārvaldīt valsts valodu.
    20. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī, no kurām vismaz viena ir Eiropas Savienības dalībvalsts valsts valoda.
    21. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    22. Ievērot vides aizsardzības noteikumus.
    23. Ievērot darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un higiēnas prasības.
    24. Ievērot darba tiesisko attiecību noteikumus.

  • Kompetences

    1. Spēja izprast, analizēt un piemērot profesionālajā darbībā psiholoģijas zinātnes teorētiskos un empīriski pamatotos principus.
    2. Spēja izvirzīt un saskaņot ar klientu un psihologu psiholoģiskās palīdzības sniegšanas mērķus atbilstoši klienta vajadzībām un psiholoģijas zinātnes pamatprincipiem.
    3. Spēja veidot un izvēlēties psiholoģiskās palīdzības sniegšanas stratēģiju atbilstoši izvirzītajiem mērķiem un psiholoģijas zinātnes pamatprincipiem.
    4. Spēja psihologa pārraudzībā veikt indivīda, grupas un organizāciju psiholoģisko izpēti (novērtēšanu), izmantojot atbilstošas metodes (intervijas, testus, aptaujas un novērošanu).
    5. Spēja veikt atbalsta psiholoģisko konsultēšanu un lietot citas zinātniski pamatotas psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes atbilstoši izvirzītajiem mērķiem.
    6. Spēja psihologa vadībā novērtēt psiholoģiskās palīdzības sniegšanas efektivitāti atbilstoši izvirzītajiem mērķiem un intervences plānam.
    7. Spēja psihologa vadībā rakstīt un sniegt atzinumus un profesionālās darbības aprakstus.
    8. Spēja sniegt atgriezenisko saiti klientam atbilstoši izvirzītajiem mērķiem.
    9. Spēja kritiski analizēt un novērtēt savu profesionālo darbību un uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem.
    10. Spēja sadarboties un strādāt psihologa pārraudzībā.
    11. Spēja veikt pētījumus ar zinātnisku vērtību psiholoģijas jomā.
    12. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    13. Spēja nodrošināt darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasību izpildi.
    14. Spēja nodrošināt darba tiesisko attiecību normu ievērošanu.
    15. Spēja lietot informācijas tehnoloģijas savas darbības veikšanai.
    16. Spēja pildīt un nodrošināt profesionālās ētikas un vispārpieņemto uzvedības normu ievērošanu.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
160
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Sociālās un cilvēkrīcības zinātnes (31)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Sociālās un cilvēkrīcības zinātnes (310)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2015-2021

Pēdējie labojumi: 08.02.2019

Ievietots: 29.08.2016