Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Saldumu un šokolādes izstrādājumu ražošanas tehniķis

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Kakao produktu iegūšana no kakao pupām.
    2. Telpas mikroklimata nodrošināšana.
    Izpratnes līmenī:
    1. Atbilstības deklarācijas un kvalitātes sertifikāta saturs.
    2. Korektīvās darbības pie neatbilstību konstatēšanas izejvielām.
    3. Temperēšanas indekss.
    4. Mitrums un temperatūra ražošanas telpās.
    5. Ražošanas plūsmas, darba plāns.
    6. Produktu ražošanas tehnoloģiskie parametri.
    7. Iekārtu darbības principi.
    8. Iepakojuma materiālu tehnoloģiskās īpašības.
    9. Uzglabāšanas noteikumi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Izejvielu raksturojums.
    2. Izejvielu kvalitātes rādītāji.
    3. Izejvielu veidi, to raksturojums.
    4. Izejvielu kvalitātes sensorā novērtēšana.
    5. Pirmapstrādes procesi dažādām izejvielām, to raksturojums.
    6. Sensorās novērtēšanas metodes.
    7. Tehnoloģiskās instrukcijas.
    8. Izejvielu izmaiņas pirmapstrādes laikā.
    9. Receptūras maisījumu sagatavošanas paņēmieni – maisīšana, valcēšana, konšēšana, plastificēšana, malšana, smalcināšana, putošana.
    10. Temperēšanas process ar rokām, ar iekārtām.
    11. Formēšanas paņēmieni.
    12. Produktu apstrādes paņēmieni.
    13. Termiskās apstrādes veidi.
    14. Spēja uzraudzīt un novērtēt konkrētus produktu kvalitātes rādītājus atbilstoši tehnoloģiskām instrukcijām.
    15. Iepakošanas iekārtu veidi.
    16. Produktu marķēšanas prasības
    17. Marķēšanas procesa dokumentācija.
    18. Temperatūras un gaisa mitruma režīmi.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Veikt izejvielu sensoro pārbaudi.
    2. Salīdzināt saņemto izejvielu atbilstību atbilstības deklarācijai, kvalitātes sertifikātam.
    3. Veikt korektīvās darbības neatbilstības gadījumā.
    4. Kontrolēt kvalitātes rādītājus uzglabāšanas laikā (paraugu atlase).
    5. Veikt izejvielu pirmapstrādi saskaņā ar tehnoloģiskajām instrukcijām:
    ̶ vizuālo kontroli;
    ̶ šķirošanu;
    ̶ grauzdēšanu;
    ̶ drupināšanu;
    ̶ sijāšanu;
    ̶ malšanu;
    ̶ berzšanu;
    ̶ kausēšanu;
    ̶ sildīšanu u.c.
    6. Sagatavot receptūras maisījumu saskaņā ar receptūru un tehnoloģiskajām instrukcijām.
    7. Formēt produktus ar dažādiem paņēmieniem:
    ̶ veidot ar rokām;
    ̶ “viena gājiena” formēšana (one- shot);
    ̶ aukstais konuss;
    ̶ rotēšana;
    ̶ valcēšana;
    ̶ atliešana dažādās formās;
    ̶ ekstrudēšana;
    ̶ depozitēšana, u.c..
    8. Veikt temperēšanu ar rokām un iekārtām.
    9. Apstrādāt starpproduktus un produktus (glazēt, ripināt, pūderēt, panēt, dražēt, dekorēt, u.c.).
    10. Ražot saldumus:
    ̶ zefīrus,
    ̶ karameles,
    ̶ marcipānus,
    ̶ dražejas,
    ̶ pastilas,
    ̶ marmelādes,
    ̶ īrisus,
    ̶ panētos,
    ̶ želejkonfektes,
    ̶ austrumu saldumus,
    ̶ šerbetus,
    ̶ halvas,
    ̶ saldās uzkodas (graudaugu batoniņi), u.c.
    11. Ražot izstrādājumus no šokolādes un glazūrām uz augu tauku bāzes (tāfelītes, konfektes u.c.).
    12. Uzraudzīt produktu kvalitātes rādītājus visos ražošanas posmos.
    13. Veikt pierakstus produktu kvalitātes izsekošanai.
    14. Kontrolēt produkta svaru visos ražošanas posmos.
    15. Sagatavot iepakošanas iekārtas.
    16. Veikt produktu iesaiņošanu/iepakošanu.
    17. Veidot iepakojumu no sagatavēm atbilstoši izstrādātajiem paraugiem.
    18. Darboties ar marķēšanas iekārtām.
    19. Marķēt starpproduktus un galaproduktus.
    20. Kontrolēt produktu marķējuma atbilstību.
    21. Kontrolēt marķējuma pareizību un atbilstību normatīvajiem aktiem.
    22. Veikt kontroles rezultātu pierakstus.
    23. Uzglabāt saldumus un šokolādes izstrādājumus visos ražošanas posmos.
    24. Dokumentēt uzglabāšanas procesu.
    25. Kontrolēt uzglabāšanas apstākļus (temperatūra, gaisa relatīvais mitrums).
    26. Veikt kvalitātes pierakstus uzglabāšanas procesā.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja noteikt saldumu un šokolādes izstrādājumu izejvielu atbilstību noteiktiem kvalitātes rādītājiem.
    2. Spēja veikt saldumu un šokolādes izstrādājumu izejvielu pirmapstrādi atbilstoši tehnoloģiskajai dokumentācijai.
    3. Spēja sagatavot receptūras maisījumus, ievērojot saldumu un šokolādes izstrādājumu veida tehnoloģisko instrukciju.
    4. Spēja formēt un apstrādāt produktus, izmantojot racionālus darba paņēmienus.
    5. Spēja ražot dažāda veida un sarežģītības saldumus un šokolādes izstrādājumus.
    6. Spēja uzraudzīt un novērtēt konkrētus produktu kvalitātes rādītājus atbilstoši tehnoloģiskām instrukcijām.
    7. Spēja iesaiņot un/vai iepakot gatavos saldumus un šokolādes izstrādājumus.
    8. Spēja veikt produktu marķēšanu un marķējuma pārbaudi atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
    9. Spēja nodrošināt saldumu un šokolādes izstrādājumu, un starpproduktu uzglabāšanas prasības.

Pārtikas produktu ražošanas tehniķis

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Pārtikas kodekss (Codex Alimentarius).
    2. Nozares normatīvie akti izsekojamības nodrošināšanai.
    3. Pārtikas nekaitīguma normatīvie akti
    4. Uz apdraudējumu analīzes un kritisko kontroles punktu (HACCP) principiem balstīta paškontroles sistēma.
    5. Apdraudējumu veidi.
    6. Pārtikas produktu specifikācijas, kvalitātes sertifikāti, preču pārvietošanas pavadzīmes.
    7. Sanitārās prasības noliktavām (tīrīšana, mazgāšanas un dezinfekcija, u.c.)
    8. Preču specifikācijas.
    9. Preču drošuma datu lapas.
    10. Pirmapstrādes veidi.
    11. Plūsmu diagrammas.
    12. Receptūru sastādīšana.
    13. Marķēšanas iekārtas.
    14. Uzturvērtība, tās aprēķini.
    15. Iepakojuma nozīme produkta nekaitīguma nodrošināšanā.
    16. Uzņēmuma iekšējā transporta veidi.
    17. Marķējumā ietvertās informācijas nozīme produkta nekaitīguma un izsekojamības nodrošināšanai.
    18. Eiropas un starptautiskie svītrkodu marķējumi (EAN, IAN kodi).
    Izpratnes līmenī:
    1. Minimālās higiēnas prasības personālam pārtikas aprites uzņēmumos
    2. Nekaitīgas pārtikas produkts.
    3. Laba higiēnas prakse.
    4. Higiēnas prasību vadlīnijas pārtikas aprites uzņēmumos.
    5. Sanitārās programmas.
    6. Izsekojamības principi.
    7. Potenciālo risku novēršana.
    8. Apdraudējumu analīzes un kritisko kontroles punktu noteikšanas (HACCP) metode.
    9. Augu un dzīvnieku valsts izcelsmes produktu kvalitātes un nekaitīguma prasības.
    10. Pārtikas produktu raksturojums.
    11. Izejvielu un produktu pieņemšanas kārtība.
    12. Materiāli, kas nonāk saskarē ar pārtiku.
    13. Pārtikas produktu transportēšanas pamatprincipi.
    14. Izejvielu kategoriju saderība.
    15. Augu un dzīvnieku izcelsmes izejvielas, pārtikas piedevas, aromatizētāji, garšvielas.
    16. Produktu derīguma termiņi, to veidi.
    17. Preču partijas jēdziens.
    18. Preču pārvietošanas dokumentācija.
    19. Alergēnu vadībā, piesārņojuma riski (šķērspiesārņojums).
    20. Izejvielu zudumi pirmapstrādes laikā.
    21. Obligātās nekaitīguma prasības materiāliem un priekšmetiem, kas nonāk saskarē ar pārtiku.
    22. Piesārņojumu risku mazināšana.
    23. Dažādu izejvielu veidu pārvietošanas metodes (mehāniskā ar transportieri, pneimotransports, hidrotransports, manuālā pārvietošana, pārsūknēšana).
    24. Mehāniskā pirmapstrāde (tīrīšana, šķirošana, sijāšana, sasmalcināšana, filtrēšana u.c.).
    25. Termiskā pirmapstrāde (siltumapstrāde, aukstumapstrāde).
    26. Ķīmiskā pirmapstrāde (sulfitēšana, ūdens apstrādes u.c.).
    27. Izejvielu un produktu, t.sk. augsta riska izejvielu, pirmapstrāde.
    28. Izejvielu dabiskie zudumi pirmapstrādes procesā (tehniskie zudumi).
    29. Ražošanas atkritumi, to apsaimniekošana.
    30. Iespējamās izejvielu kvalitātes izmaiņas pirmapstrādes laikā.
    31. Iespējamie uzturvērtības zudumi izejvielu pirmapstrādes procesā.
    32. Tehniskie apzīmējumi.
    33. Pārtikas piedevas, aromatizētāji, to sagatavošana pievienošanai produktam.
    34. Palīgmateriāli produktu ražošanā.
    35. Ārējo apstākļu ietekme uz kvalitāti – gaisa mitrums, temperatūra, saules gaisma.
    36. Tehnoloģisko procesu secība.
    37. Kvalitātes noteikšanas metodes laboratorijās – mikrobioloģiskā, fizikālā, ķīmiskā.
    38. Dabiskie zudumi.
    39. Tehnoloģiskie zudumi.
    40. Zudumu samazināšanas metodes.
    41. Produkta fizikāli – ķīmiskie rādītāji: sensorie, mikrobioloģiskie, fizikālie, ķīmiskie.
    42. Neatbilstošs produkts. Iespējamās rīcības ar neatbilstošu produktu.
    43. Ārējo apstākļu ietekme uz ražošanu un produktu.
    44. Ražošanas iekārtu ražība.
    45. Pārtikas produktu marķēšanas obligātās prasības.
    46. Prasības materiāliem, kas nonāk saskarē ar pārtiku
    47. Fasēšanas veidi.
    48. Sekundārā iepakojuma veidi.
    49. Gala produktu pārvietošanas metodes (mehāniskā ar transportieriem, manuālā).
    50. Terciārais iepakojums, tā nozīme produkta saglabāšanā transportēšanas laikā.
    51. Pārtikas produktu uzglabāšanas principi, derīguma termiņi.
    52. Riski produktu uzglabāšanas laikā.
    53. Produkta ražošanas partiju un derīguma termiņu norādes marķējumā.
    Lietošanas līmenī:
    1. Personiskās higiēnas prasības.
    2. Personālhigiēnas prasības.
    3. Obligātās veselības pārbaudes.
    4. Minimālās higiēnas prasības ražošanā pārtikas rūpniecības uzņēmumā.
    5. Sanitārās procedūras (tīrīšana, mazgāšana un dezinfekcija).
    6. Izsekojamības sistēma pārtikas apritē (preču pavaddokumenti, pārtikas identifikācija un uzskaite, preču marķējums, iekšējie pieraksti).
    7. Izsekojamības nodrošināšana sava ražošanas posma ietvaros.
    8. Uzņēmuma paškontroles sistēmu prasības.
    9. Preču pieņemšana pēc daudzuma un kontrole.
    10. Marķējuma informācija.
    11. Kvalitāti raksturojošie lielumi un rādītāji.
    12. Sensorās vērtēšanas metodes.
    13. Noliktavu raksturojums.
    14. Izejvielu novietošanas nosacījumi.
    15. Paraugu atlasīšanas metodika.
    16. Neatbilstošu izejvielu vai materiālu nošķiršana.
    17. Sensorā novērtēšana.
    18. Uzglabāšanas specifiskās prasības.
    19. Produktu saderība uzglabāšanā.
    20. Rotācijas principi (FIFO, LIFO, u.c.).
    21. Izejvielu uzglabāšanas režīmi.
    22. Pirmapstrādes tehnoloģiskās iekārtas un to ekspluatācijas noteikumi.
    23. Aprīkojums, inventārs un to pielietojums.
    24. Sensorā vērtēšana.
    25. Vienkāršas izejvielu kvalitātes novērtēšanas metodes (mitruma noteikšana u.c.).
    26. Specifiskie izejvielu kvalitātes rādītāji un tiem atbilstošie pirmapstrādes veidi.
    27. Pirmapstrādes īstenošanas metodes un paņēmieni.
    28. Izejvielām raksturīgie pirmapstrādes režīmi.
    29. Ražošanas atkritumu utilizācijas paņēmieni.
    30. Kvalitātes rādītāji un to raksturojums.
    31. Iespējamie nekaitīguma apdraudējumi izejvielu pirmapstrādes laikā.
    32. Iekārtu darbības pamatprincipi.
    33. Iekārtu ekspluatācijas pamatprincipi.
    34. Mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļu izmantošana.
    35. Virsmu tīrības paraugu noņemšana.
    36. Pārtikas produktu ražošanas tehnoloģiskās instrukcijas.
    37. Pārtikas produktu ražošanas tehnoloģija.
    38. Tehnoloģiskās instrukcijas.
    39. Receptūras.
    40. Šķīdumu gatavošana.
    41. Dabiskie un tehnoloģiskie zudumi.
    42. Vienkāršas instrumentālās mērīšanas metodes produktu tehnisko parametru noteikšanai.
    43. Sensorā vērtēšana.
    44. Vienkāršas instrumentālās mērīšanas metodes ātrai produktu kvalitātes novērtēšanai.
    45. Daudzuma noteikšana pēc svara, pēc tilpuma, pēc skaita.
    46. Zudumu aprēķināšanas metodika.
    47. Vienkāršas instrumentālās metodes kvalitātes novērtēšanai.
    48. Neatbilstoša produkta nošķiršanas paņēmieni.
    49. Fasēšanas, iepakošanas aprīkojuma lietošanas noteikumi.
    50. Sekundārā iepakojuma apzīmējumu veidi.
    51. Primārā iepakojuma materiāli un to marķējums.
    52. Produkta marķēšanas obligātās prasības primārajam un sekundārajam iepakojumam.
    53. Fasēšanas prasības (piemēram, hermētiskums).
    54. Gatavo produktu izvietošanas nosacījumi noliktavā.
    55. Pārtikas produktu uzglabāšanas prasības (temperatūras, mitrums, ilgums, u.c.).
    VISPĀRĒJĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Darba vides riska faktori un novērtēšanas metodes.
    2. Darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības, dabas un vides aizsardzības normatīvie akti.
    3. Ilgtspējīgas attīstības būtība.
    4. Vidi piesārņojošo darbību kategorijas.
    5. Tiesiskās attiecības.
    6. Latvijas Republikas Satversmē ietvertās normas tiesiskas un pilsoniskas sabiedrības kontekstā.
    7. Normatīvie akti informācijas tehnoloģiju jomā.
    8. Efektīvas komunikācijas. priekšnosacījumi.
    9. Ekonomikas pamatprincipi un ekonomiskie procesi.
    10. Komercdarbības veidi.
    11. Tirgzinības procesa būtība.
    12. Sociālo attiecību dažādība.
    13. Sabiedrības sociālā un politiskā struktūra.
    14. Profesionālās izaugsmes plānošana.
    15. Plānošanas un lēmumu pieņemšanas principi.
    Izpratnes līmenī:
    1. Aizsardzības pasākumi darba vides gaisa temperatūras, trokšņa, vibrāciju un putekļu līmeņa kaitīgās ietekmes uz veselību mazināšanā.
    2. Elektrodrošība un ugunsdrošība.
    3. Ergonomikas principi.
    4. Dzeramā ūdens nekaitīguma un kvalitātes rādītāji.
    5. Indivīda tiesības, pienākumi un atbildība.
    6. Darba tiesību pamatjautājumi.
    7. Pilsoniskās sabiedrības būtība.
    8. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    9. Informācijas sistēmu drošība.
    10. Saskarsmes psiholoģija.
    11. Sadarbības veicināšanas principi.
    12. Komandas izveide.
    13. Vārdu krājums.
    14. Gramatikas un valodas funkcijas.
    15. Verbālās mijiedarbības veidi.
    16. Valodas stili un intonācijas iezīmes.
    17. Valodas un komunikācijas daudzveidība dažādos kontekstos.
    18. Profesionālās karjeras izaugsme un tās nozīme.
    19. Darbinieka motivēšanas un talantu attīstīšanas nozīme darba kvalitātes paaugstināšanā.
    Lietošanas līmenī:
    1. Darba drošības un aizsardzības prasības pārtikas nozarē un uzņēmumā.
    2. Tehnoloģisko iekārtu un aprīkojuma ekspluatācijas noteikumi.
    3. Sprādzienbīstamas iekārtas un to ekspluatācijas noteikumi.
    4. Drošības signāli un zīmes.
    5. Darba apstākļi un cilvēka veselība kā dzīves kvalitātes nosacījums.
    6. Elektrodrošības pamati.
    7. Pirmās palīdzības sniegšana.
    8. Notekūdeņu un gaisa piesārņošanas avoti.
    9. Darba vides parametri.
    10. Ķīmisko līdzekļu (mazgāšanas līdzekļu) drošs pielietojums.
    11. Lietojumprogrammas dokumentu sagatavošanā.
    12. Darbs ar biroja tehniku.
    13. Datoru drošības programmas.
    14. Biznesa plānošanas loma uzņēmējdarbībā.
    15. Rēķināšana.
    16. Mērvienības un formas.
    17. Matemātiskā terminoloģija.
    18. Matemātikas metodes un instrumenti.
    19. Darbu secības plānošana.
    20. Pozitīvas saskarsmes paņēmieni.
    21. Laika plānošanas paņēmieni.
    22. Valsts valoda B2 līmenī.
    23. Profesionālā terminoloģija.
    24. Svešvaloda/-as.
    25. Profesionālā terminoloģija.
    26. Starpkultūru mijiedarbība.
    27. Mācīšanās stratēģijas.
    28. Pašvērtējuma principi.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Ievērot personīgo higiēnu.
    2. Ievērot personālhigiēnas prasības.
    3. Atbildīgi izpildīt ražošanas higiēnas prasības, veicot darba uzdevumu.
    4. Piemērot nozares iekšējo un ārējo, uz higiēnu attiecināmo normatīvo aktu prasības uzdevumu izpildē.
    5. Veikt sanitārās apstrādes (tīrīšanu, mazgāšanu, dezinfekciju) atbilstoši sanitārajām programmām.
    6. Veikt pierakstus izsekojamības nodrošināšanai visos pārtikas ražošanas procesa posmos.
    7. Marķēt (identificēt) visus ražošanā izmantojamos materiālus, palīgmateriālus darba rīkus u.c.
    8. Nepieļaut nemarķētu (neidentificētu) izejvielu, materiālu, palīgmateriālu u.c. kustību vai pielietošanu ražošanā.
    9. Precīzi piemērot ieviestās pārtikas uzņēmuma paškontroles sistēmas prasības savā darbā.
    10. Veikt noteiktos produkta un procesa kontroles pasākumus atbilstoši paškontroles sistēmai.
    11. Savlaicīgi un precīzi veikt pierakstus par produktu ražošanu procesa posmā.
    12. Atbildīgi izvērtēt piegādāto izejvielu un materiālu sortimenta atbilstību pavaddokumentiem.
    13. Izvērtēt saņemtās izejvielas un materiālus, precīzi nolasot to marķējumu.
    14. Pārbaudīt izejvielu iepakojumu, derīguma termiņus un citus kvalitāti raksturojošos rādītājus.
    15. Veikt izejvielu un materiālu pieņemšanu pēc daudzuma.
    16. Veikt precīzus pierakstus izejvielu un materiāla pieņemšanas procesā.
    17. Novērtēt noliktavu telpu atbilstību higiēnas prasībām.
    18. Sensori novērtēt piegādātās izejvielas un materiālus.
    19. Atlasīt paraugus izejvielu un materiālu testēšanai
    20. Nošķirt neatbilstošu izejvielu vai materiālu, rīkoties neatbilstību konstatācijas gadījumā.
    21. Veikt primāro izejvielu un materiālu apstrādi pirms ievietošanas noliktavās.
    22. Izvietot izejvielas un materiālus noliktavās, ievērojot izejvielu un materiālu saderību.
    23. Savlaicīgi un precīzi veikt nepieciešamos pierakstus par preču pieņemšanu un ievietošanu noliktavā.
    24. Īstenot izejvielu un materiālu uzglabāšanu atbilstoši normatīvajiem aktiem.
    25. Veikt izejvielu un materiālu kvalitātes uzraudzību, t.sk. sensoro novērtēšanu, uzglabāšanas laikā.
    26. Veikt temperatūras un citus vienkāršus mērījumus izejvielu un materiālu uzglabāšanas laikā.
    27. Atbildīgi ievērot izejvielu uzglabāšanas režīmus un derīguma termiņus.
    28. Veikt pierakstus izejvielu un materiālu uzglabāšanā.
    29. Izsniegt no noliktavas izejvielas un materiālus ievērojot rotācijas principus.
    30. Sagatavot izsniegšanas dokumentus.
    31. Īstenot regulāru izejvielu un materiālu uzskaiti.
    32. Precīzi veikt pierakstus par izejvielu un materiālu apriti noliktavā.
    33. Novērtēt tehnoloģisko iekārtu, aprīkojuma un inventāra atbilstību pirmapstrādes veidam un specifikai.
    34. Sagatavot iekārtas un aprīkojumu darbam, atbilstoši tehnoloģiskām un iekārtu ekspluatācijas instrukcijām.
    35. Nodrošināt tehnoloģisko iekārtu, aprīkojuma un inventāra ikdienas apkopi.
    36. Lietot un uzglabāt pirmapstrādes inventāru, neradot šķērspiesārņojuma risku.
    37. Pieņemt izejvielas pirmapstrādei atbilstoši uzdevumam un tehnoloģiskai instrukcijai.
    38. Atbrīvot izejvielas no transporttaras.
    39. Sensori novērtēt pirmapstrādei saņemtās izejvielas atbilstību kvalitātes prasībām.
    40. Veikt vienkāršus mērījumus izejvielu kvalitātes novērtēšanai.
    41. Lietot atbilstošu taru sagatavoto izejvielu nogādei uz ražošanu.
    42. Noteikt nepieciešamību veikt pirmapstrādi, pamatojoties uz noteiktajiem kvalitātes rādītājiem.
    43. Novirzīt izejvielu atbilstošai pirmapstrādei atkarībā no kvalitātes rādītājiem.
    44. Īstenot izejvielām noteiktos pirmapstrādes procesus atbilstoši ražošanas uzdevumam saskaņā ar tehnoloģisko instrukciju.
    45. Nošķirt izejvielu pirmapstrādē radušos atkritumus.
    46. Uzskaitīt izejvielu zudumus pirmapstrādes procesā.
    47. Kontrolēt un reģistrēt paškontroles sistēmā noteiktos pirmapstrādes procesa tehnoloģiskos parametrus.
    48. Ievērot noteikto darba izpildes laika grafiku.
    49. Novērtēt sensori izejvielu pēc pirmapstrādes, veikt vienkāršus mērījumus.
    50. Uzraudzīt iespējamos nekaitīguma apdraudējumus pirmapstrādes procesā.
    51. Izvērtēt izejvielu kvalitātes rādītāju izmaiņas pirmapstrādes procesā
    52. Pārbaudīt tehnoloģisko iekārtu, aprīkojuma un inventāra tehnisko stāvokli un atbilstību lietošanas uzdevumam.
    53. Veikt tehnoloģisko iekārtu iestatīšanu attiecīgajā režīmā darba uzsākšanai.
    54. Uzraudzīt racionālu tehnoloģisko iekārtu, aprīkojuma un inventāra lietošanu.
    55. Sagatavot maisījumus, starpproduktus saskaņā ar receptūru un tehnoloģisko instrukciju.
    56. Iesvērt, sagatavot pārtikas piedevas (Evielas, aromatizētāji) pievienošanai produktam atbilstoši receptūrai un tehnoloģiskai instrukcijai.
    57. Nodrošināt izejvielu, materiālu un citu resursu racionālu izlietojumu.
    58. Sagatavot palīgmateriālus produktu ražošanai (dzidrināšnas materiāli, specifiski filtrēšanas palīgmateriāli).
    59. Atbildīgi ievērot plūsmas principus ražošanā.
    60. Nodrošināt ražošanas procesu nepārtrauktību.
    61. Kontrolēt un reģistrēt ražošanas procesa tehnoloģiskos parametrus (temperatūra, mitrums, laiks u.c.).
    62. Regulāri uzraudzīt ražošanas procesa tehnoloģiskos parametrus ražošanas laikā.
    63. Regulāri mērīt un izvērtēt tehnisko parametru atbilstību tehnoloģiskajās instrukcijās noteiktajiem.
    64. Ieregulēt iekārtas noteikto parametru nodrošināšanai.
    65. Veikt korektīvās darbības neatbilstošu tehnisko parametru konstatācijas gadījumos.
    66. Veikt pierakstus produktu ražošanas tehnoloģiskā procesā.
    67. Novērtēt sensori produktu ražošanas posmos.
    68. Novērtēt produktu , veicot vienkāršus instrumentālos mērījumus.
    69. Ievērot produktu gatavošanas laika grafiku.
    70. Nodrošināt procesu nepārtrauktību.
    71. Veikt izejvielu, piedevu u.c. produktu sastāvdaļu nepieciešamā izlietojuma aprēķinu.
    72. Veikt daudzuma mērījumus produktu ražošanas etapos.
    73. Uzskaitīt produktu zudumus ražošanas procesā.
    74. Sagatavot atskaites par produktu sastāvdaļu izlietojumu.
    75. Sensori novērtēt gala produkta atbilstību produkta aprakstam / specifikācijai.
    76. Veikt vienkāršus instrumentālus mērījumus gala produkta kvalitātes novērtēšanai.
    77. Atlasīt paraugus gala produktu testēšanai laboratorijā.
    78. Veikt korektīvas darbības gala produkta neatbilstību konstatācijas gadījumā.
    79. Veikt pierakstus par gala produkta novērtējumu.
    80. Rūpīgi novērtēt fasēšanas aprīkojumu un iekārtas.
    81. Iestatīt iekārtu tehniskos parametrus atbilstoši ražošanas uzdevumam, ievērojot ekspluatācijas instrukcijas.
    82. Pārbaudīt fasēšanas un iepakošanas materiālu atbilstību paredzētajam pielietojumam.
    83. Ievērot fasēšanas procesu reglamentējošās prasības attiecībā uz iepakojumu, marķējumu un iekārtu ekspluatāciju.
    84. Pieņemt produktu fasēšanai, ievietot fasēšanas iekārtās.
    85. Fasēt produktu atbilstoši tehnoloģiskai instrukcijai un iekārtu ekspluatācijas instrukcijām.
    86. Marķēt fasēto produktu, veikt pierakstus par marķējumu izsekojamības nodrošināšanai.
    87. Veikt paškontroles sistēmā noteiktos kvalitātes kontroles mērījumus fasēšanas laikā.
    88. Iepakot fasēto produktu atbilstoši ražošanas uzdevumam un iekārtu ekspluatācijas instrukcijām.
    89. Sagatavot iekārtas produktu nodošanai un izvietošanai noliktavās atbilstoši iekārtu ekspluatācijas instrukcijām.
    90. Pārvietot gala produktu uz noliktavām.
    91. Sekot produkta iepakojuma veselumam pārvietošanas laikā.
    92. Veikt produktu automatizētu paletizēšanu (terciārais iepakojums) atbilstoši darba uzdevuma un iekārtu ekspluatācijas instrukcijai
    93. Sekot gala produktu derīguma termiņiem uzglabāšanas laikā.
    94. Ievērot produkta uzglabāšanas režīmus.
    95. Veikt pierakstus par uzglabāšanas režīmiem
    96. Ievērot produktu uzglabāšanas nosacījumus (uzglabāšana pa partijām, sortimenta nesajaukšana utml).
    97. Izsniegt produktus, ievērojot FIFO principu.
    98. Veikt produktu uzskaiti noliktavā.
    99. Noformēt izsniegšanas dokumentus.
    VISPĀRĒJĀS prasmes:
    1. Pielietot noteiktos aizsargtērpus un individuālos darba aizsardzības līdzekļus.
    2. Droši ekspluatēt tehnoloģiskās iekārtas, aprīkojumu un inventāru.
    3. Sniegt pirmo palīdzību.
    4. Pielietot drošus darba paņēmienus, pārtikas produktu ražošanā.
    5. Īstenot evakuācijas plānu.
    6. Rīkoties ugunsgrēka gadījumā saskaņā ar noteikto kārtību.
    7. Pazīt drošības signālus un zīmes.
    8. Organizēt savu darba vietu atbilstoši darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un vides aizsardzības prasībām un ietekmei uz veselību.
    9. Strādāt videi draudzīgi.
    10. Racionāli izmantot resursus.
    11. Ievērot vides aizsardzības prasības.
    12. Ievērot darba likumdošanas prasības.
    13. Ievērot uzņēmuma darba iekšējās kārtības noteikumus.
    14. Ievērot vadības norādījumus un noteiktos termiņus.
    15. Lietot datoru un biroja tehniku.
    16. Sagatavot pēc parauga dokumentus izmantojot lietojumprogrammas.
    17. Atrast noteiktu informāciju interneta resursos, datu nesējos.
    18. Sazināties izmantojot informācijas tehnoloģijas.
    19. Atbildīgi apmainīties ar informāciju.
    20. Izmantot drošības programmas.
    21. Prast uzklausīt citu speciālistu viedokli.
    22. Prast piekāpties un atrast kompromisu.
    23. Lietot matemātikas pamatprincipus un paņēmienus.
    24. Sadarboties komandā.
    25. Apzināties savu atbildību kopējā uzdevuma veikšanā.
    26. Personīgi iesaistīties jaunu ideju radīšanā, izrādot iniciatīvu.
    27. Piedalīties jaunu produktu izstrādē.
    28. Argumentēti definēt prioritātes, plānojot savu darbību.
    29. Efektīvi sadarboties dažādās vidēs
    30. Kritiski un radoši domāt.
    31. Risināt konfliktsituācijas.
    32. Racionāli plānot savu un komandas laiku.
    33. Identificēt un novērst stresa rašanas cēloņus.
    34. Strādāt individuāli.
    35. Racionāli plānot darba pienākumus.
    36. Atbildēt par sava darba rezultātu.
    37. Uzklausīt citu speciālistu viedokli.
    38. Piekāpties un atrast kompromisu.
    39. Analizēt savu rīcību un darba rezultātus.
    40. Argumentēt savu viedokli un sadarboties.
    41. Sazināties valsts valodā
    42. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
    43. Sazināties mutiski un rakstiski svešvalodā/-ās savas kompetences ietvaros.
    44. Lietot profesionālo terminoloģiju divās svešvalodās.
    45. Izvērtēt profesionālo pieredzi un pielietot kolēģu pozitīvo darba pieredzi.
    46. Orientēties informācijas iegūšanas avotos par nozarē notiekošo.
    47. Novērtēt savas profesionālās darbības izaugsmes iespējas.
    48. Novērtēt savas kompetences.
    49. Kritiski novērtēt jaunu informāciju
    50. Apgūt jaunu pieredzi atbilstoši darba tirgus vajadzībām.
    51. Piedalīties kvalifikācijas pilnveidošanas pasākumos.
    52. Sekot aktualitātēm nozarē.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja ievērot minimālās higiēnas prasības, apzinoties personīgās un personāla higiēnas un veselības stāvokļa nozīmi droša pārtikas produkta ražošanā.
    2. Spēja identificēt higiēnas prasības un to nozīmi visos pārtikas produktu ražošanas posmos.
    3. Spēja īstenot izsekojamības nodrošināšanas prasības savas kompetences ietvaros.
    4. Spēja precīzi veikt pierakstus izsekojamības nodrošināšanai visos pārtikas ražošanas procesa posmos.
    5. Spēja ievērot pārtikas uzņēmuma paškontroles sistēmas prasības savas kompetences ietvaros.
    6. Spēja savlaicīgi un precīzi veikt pierakstus par produktu ražošanu procesa posmā.
    7. Spēja pieņemt un izvērtēt izejvielu un materiālu atbilstību pavaddokumentiem un normatīvajiem aktiem.
    8. Spēja veikt precīzus pierakstus izejvielu un materiālu pieņemšanas procesā.
    9. Spēja veikt piegādāto ražošanas izejvielu un materiālu pieņemšanu un ievietošanu noliktavā.
    10. Spēja savlaicīgi un precīzi veikt nepieciešamos pierakstus par preču pieņemšanu un ievietošanu noliktavā.
    11. Spēja ievērot pārtikas produktu ražošanas izejvielu un materiālu uzglabāšanas režīmus un prasības uzglabāšanas laikā.
    12. Spēja precīzi veikt pierakstus izejvielu un materiālu uzglabāšanā.
    13. Spēja piemērot rotācijas principu izejvielu un materiālu apritē.
    14. Spēja precīzi veikt pierakstus par izejvielu un materiālu apriti noliktavā.
    15. Spēja patstāvīgi sagatavot pirmapstrādei tehnoloģiskās iekārtas atbilstoši ekspluatācijas noteikumiem.
    16. Spēja sagatavot izejvielu pirmapstrādes procesam.
    17. Spēja patstāvīgi pieņemt lēmumu par izejvielas novirzīšanu pirmapstrādei atkarībā no izejvielas kvalitātes rādītājiem.
    18. Spēja veikt izejvielu pirmapstrādi.
    19. Spēja precīzi reģistrēt paškontroles sistēmā noteiktos pirmapstrādes procesa tehnoloģiskos parametrus.
    20. Spēja uzraudzīt izejvielu kvalitātes rādītājus pirmapstrādes procesā.
    21. Spēja sagatavot tehnoloģiskās iekārtas un aprīkojumu atbilstoši ražošanas procesam
    22. Spēja ražot produktu atbilstoši receptūrām un tehnoloģiskām instrukcijām un pielietojot tehnoloģiskās iekārtas atbilstoši ekspluatācijas instrukcijām.
    23. Spēja uzraudzīt produktu ražošanas tehnoloģiskos procesus atbilstoši tehnoloģiskajai instrukcijai.
    24. Spēja precīzi veikt pierakstus par produktu ražošanu tehnoloģiskā procesā.
    25. Spēja novērtēt produktu kvalitātes izmaiņas ražošanas procesā.
    26. Spēja veikt nepieciešamo uzskaiti ražošanas laikā.
    27. Spēja sagatavot atskaites par izejvielu izlietojumu.
    28. Spēja sensori novērtēt gala produktu.
    29. Spēja veikt pierakstus par gala produkta novērtējumu.
    30. Spēja sagatavot fasēšanas, iepakošanas aprīkojumu un materiālus.
    31. Spēja fasēt produktu atbilstoši tehnoloģiskai instrukcijai un iekārtu ekspluatācijas instrukcijām.
    32. Spēja iepakot fasēto produktu atbilstoši ražošanas uzdevumam un iekārtu ekspluatācijas instrukcijām.
    33. Spēja ievietot gala produktu noliktavā.
    34. Spēja ievērot gatavā produkta uzglabāšanas režīmus un derīguma termiņus.
    35. Spēja veikt produkta uzskaiti noliktavā un noformēt izsniegšanas dokumentus.
    VISPĀRĒJĀS kompetences:
    1. Spēja veikt darba uzdevumus ievērojot darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un vides aizsardzības (dabas aizsardzības, ja to nosaka attiecīgās nozares normatīvie akti) prasības, atbildīgi rīkoties ekstremālās situācijās un sniegt pirmo palīdzību.
    2. Spēja apzināties savu atbildību pilsoniskas sabiedrības kontekstā, identificēt un ievērot pilsoniskās tiesības un pildīt pilsoniskos pienākumus, nodibināt un ievērot darba tiesiskās attiecības.
    3. Spēja novērtēt profesionālās darbības problēmas no ekonomiskā un ētiskā aspekta, pārliecinoši un droši izvēlēties un lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas darba uzdevuma veikšanai un atbildēt par sava darba rezultātiem, strādājot mainīgajos apstākļos.
    4. Spēja veidot un kritiski analizēt mijiedarbību ar citiem cilvēkiem.
    5. Spēja patstāvīgi plānot laiku, veicot uzdevumu individuāli vai komandā, efektīvi iesaistīties komandas darbā un sekmīgi sadarboties daudz kultūru vidē izmantojot starp kultūru komunikāciju.
    6. Spēja izteikt un interpretēt jēdzienus, domas, faktus un viedokli gan mutiski, gan rakstiski valsts valodā, sazināties un lietot profesionālo terminoloģiju vismaz divās svešvalodās.
    7. Spēja plānot un pieņemt pamatotus lēmumus par savas karjeras plānošanu izvēlētajā profesionālajā jomā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikums"

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Ražošana un pārstrāde (54)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Pārtikas ražošanas tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (541)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Pārtikas rūpniecības nozare


Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 15.07.2020

Ievietots: 07.05.2016