• Latviešu
  • English

Latvijas kvalifikāciju datubāze

Informācija par Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā (LKI) iekļautajām kvalifikācijām

  • Par datubāzi
  • Izglītības sistēma
  • Jēdzieni
  • Saites
  • Notikumi
  • Jautājumi / atbildes
Meklēt kvalifikāciju Statistika

Latvijas kvalifikāciju datubāze

Izvēlne
  • Par datubāzi
  • Izglītības sistēma
  • Jēdzieni
  • Saites
  • Notikumi
  • Jautājumi / atbildes
  • Meklēt kvalifikāciju Statistika
  • Latviešu
  • English

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūra

Saskaņā ar MK noteikumiem „Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju” un Profesionālās izglītības likumu:

PAMATIZGLĪTĪBAS PAKĀPE
IzglītībaKvalifikācija

LKI līmenis

Vispārējā pamatizglītība (speciālā)

Apliecība par vispārējo pamatizglītību (speciālās izglītības programmas skolēniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem)

Apliecība par vispārējo pamatizglītību (speciālās izglītības programmas skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem)

1

 

1

Vispārējā pamatizglītībaApliecība par vispārējo pamatizglītību

2

2

2

Profesionālā pamatizglītībaApliecība par profesionālo pamatizglītību
Profesionālā tālākizglītībaProfesionālās kvalifikācijas apliecība (1.PKL)
VIDĒJĀS IZGLĪTĪBAS PAKĀPE
IzglītībaKvalifikācija

LKI līmenis

ArodizglītībaAtestāts par arodizglītību

3

3

Profesionālā tālākizglītībaProfesionālās kvalifikācijas apliecība (2.PKL)
Vispārējā vidējā izglītībaAtestāts par vispārējo vidējo izglītību

4

4

4

Profesionālā vidējā izglītībaDiploms par profesionālo vidējo izglītību
Profesionālā tālākizglītībaProfesionālās kvalifikācijas apliecība (3.PKL)
AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS PAKĀPE
IzglītībaKvalifikācija

LKI līmenis

1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība (koledža)Pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības diploms5
Bakalaura studijasBakalaura diploms

6

6

 6

2.līmeņa profesionālā augstākā izglītība (profesionālais bakalaurs, profesionālā augstākā izglītība)

Profesionālā bakalaura diploms

Profesionālās augstākās izglītības diploms

Maģistra studijasMaģistra diploms

 7

7

7

2.līmeņa profesionālā augstākā izglītība (profesionālais maģistrs, profesionālā augstākā izglītība)

Profesionālā maģistra diploms

Profesionālās augstākās izglītības diploms

Doktora studijasDoktora diploms8

Vispārīgs izglītības sistēmas apraksts

Latvijas izglītības sistēmā ir četras izglītības pakāpes – pirmskolas izglītība, pamatizglītība, vidējā izglītība un augstākā izglītība, – kas ietver organizētu un secīgi īstenotu izglītības ieguvi. Pirmsskolas izglītības noslēgumā netiek izsniegts izglītības dokuments, kas apliecinātu iegūtās zināšanas, prasmes un kompetences, tāpēc tā nav ietverta Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā un līdz ar to – Latvijas kvalifikāciju datubāzē.

Latvijā ir vispārējā, profesionālā un akadēmiskā izglītība, kuras īsteno dažādās izglītības pakāpēs:

  • Vispārējās izglītības programmas īsteno pirmsskolas izglītības, pamatizglītības un vidējās izglītības pakāpē;
  • Profesionālās izglītības programmas īsteno pamatizglītības, vidējās izglītības un augstākās izglītības pakāpē;
  • Akadēmiskās izglītības programmas īsteno augstākās izglītības pakāpē.

Izglītības obligāto saturu un programmu atbilstību LKI līmeņiem nosaka valsts izglītības standartu saturs:

  • Vispārējā izglītībā – pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības standarts;
  • Profesionālajā izglītībā – profesionālās vidējās izglītības standarts un arodizglītības standarts, un profesijas standarts, profesionālās kvalifikācijas prasības (ja profesijai neapstiprina profesijas standartu) un nozares kvalifikāciju struktūras izstrādes kārtība;
  • Augstākajā izglītībā – 1. līmeņa profesionālās augstākās izglītības standarts un 2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības standarts, akadēmiskās izglītības standarts un profesionālās augstākās izglītības valsts standarts doktora grāda iegūšanai un kārtība, kādā piešķir profesionālo doktora grādu mākslās.

Pamatizglītības pakāpe (LKI 1.-2. līmenis)

Pamatizglītības pakāpē iespējams apgūt kvalifikācijas, kas atbilst LKI 1.-2. līmenim. Atbilstošo līmeņu kvalifikācijas apgūst vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības un profesionālās tālākizglītības programmās. Latvijā pamatizglītība ir obligāta.

LKI 1. līmenis

LKI 1. līmenim atbilst vispārējās izglītības speciālās pamatizglītības programmas, kas paredzētas izglītības guvējiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem garīgās attīstības traucējumiem un ar garīgās attīstības traucējumiem. Izglītības programmas īsteno speciālās izglītības iestādes, piemēram, speciālās internātskolas. Pamatizglītības apguve šajās programmās notiek 9-12 gadus. Mācības uzsāk gadā, kad bērnam aprit 7 pilni gadi, pamatojoties uz valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu, kas nosaka izglītības ieguvi šādās programmās. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – apliecību par vispārējo pamatizglītību (personām ar smagiem garīgās veselības traucējumiem vai personām ar garīgās veselības traucējumiem). Iegūtās kvalifikācijas nedod tiesības turpināt izglītību vidējās izglītības programmās.

LKI un EKI 1. līmeņa apraksti (mācīšanās rezultāti)

ZināšanasPrasmesKompetences
LKI 1
Spēj parādīt elementāras zināšanas, kuras izpaužas atpazīstot vai atceroties

■ Spēj izmantot elementāras praktiskas un kognitīvas iemaņas, kuras var izpildīt tiešā uzraudzībā, izmantojot vienkāršus instrumentus

■ Spēj veikt vienkāršus uzdevumus, kas saturiski atkārtojas un ir paredzami

■ Spēj veikt uzdevumus strukturētā vidē, darboties ierobežotā kontekstā

■ Pēc parauga spēj izpildīt elementārus uzdevumus, apgūt pašapkalpošanās iemaņu pamatus

EKI 1
Vispārīgas pamatzināšanasPamata prasmes, kas vajadzīgas, lai veiktu vienkāršus uzdevumusDarbs vai mācības, ko veic tiešā pārraudzībā strukturētā kontekstā

 

LKI 2. līmenis

LKI 2. līmenim pielīdzinātas kvalifikācijas, kuras iegūst vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības un profesionālās tālākizglītības programmās.

Vispārējo pamatizglītību speciālās pamatizglītības programmās (ilgums 9-11 gadi) īsteno speciālās izglītības iestādes, piemēram, speciālajās internātskolas vai speciālās skolas, kā arī vispārējās izglītības iestādes (pamatskolas un vidusskolas) speciālajai izglītībai piemērotās klasēs vai pēc speciālās izglītības programmas integrētās klasēs. Mācības uzsāk gadā, kad bērnam aprit 7 pilni gadi, pamatojoties uz valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu, kas nosaka nepieciešamību pamatizglītību apgūt speciālās pamatizglītības programmā. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – apliecību par vispārējo pamatizglītību. Iegūtā kvalifikācija dod tiesības turpināt izglītību vidējās izglītības programmās.

Vispārējās izglītības pamatizglītības programmas (ilgums 9 gadi) īsteno vispārējās izglītības iestādes (pamatskolas, vidusskolas, ģimnāzijas, vakara (maiņu) vidusskolas). Mācības uzsāk no 6 vai 7 gadu vecuma ar sagatavotību (zināšanas, prasmes un kompetences), kas atbilst obligātās pirmsskolas izglītības (paredzēta 5-7 gadus veciem bērniem) apguves plānotajiem rezultātiem. Ģimnāzijas piedāvā uzsākt pamatizglītības apguvi no pamatizglītības 2.posma jeb 7.klases (pamatskolās un vidusskolās piedāvā 1. un 2.posma pamatizglītību kopā). Vakara (maiņu) vidusskolās pamatizglītību tradicionāli pabeidz apgūt pieaugušie, kuri nav ieguvuši pamatizglītību līdz 18 gadu vecumam. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – apliecību par vispārējo pamatizglītību. Iegūtā kvalifikācija dod tiesības turpināt izglītību vidējās izglītības programmās.

Profesionālās pamatizglītības programmas (ilgums 2-3 gadi) īsteno profesionālās izglītības iestādes (profesionālās vidusskolas, tehnikumi). Mācības uzsāk no 15 gadu vecuma, ar daļēji apgūtu pamatizglītību, ko apliecina sekmju izraksts. Izglītības programma paredz apgūt vispārējo pamatizglītību un 1. PKL atbilstošu profesiju. Profesionālās pamatizglītības programmas (ilgums 1 gads) īsteno arī speciālās izglītības iestādes (speciālās internātskolas). Šīs programmas paredzētas bērniem un jauniešiem, kuri speciālās izglītības programmā ir ieguvuši apliecību par vispārējo pamatizglītību. Programmas ietvaros apgūst vienkāršu profesiju, kas atbilst 1. profesionālās kvalifikācijas līmenim. Abu programmu noslēgumā iegūst kvalifikāciju – apliecību par profesionālo pamatizglītību (ar 1. PKL profesionālo kvalifikāciju). Kvalifikācija ir orientēta uz personu iekļaušanos darba tirgū, bet dod arī tiesības turpināt izglītību vidējās izglītības programmās.

Profesionālās tālākizglītības programmas (ilgums vismaz 480 stundas) pieejamas bez iepriekšējās izglītības ierobežojuma vienkāršu profesiju apguvei. Izglītību apgūst pieaugušo profesionālās tālākizglītības iestādēs. Programmas noslēgumā apguves iegūst kvalifikāciju – profesionālās kvalifikācijas apliecība (1. PKL). Iegūtā kvalifikācija nedod tiesības turpināt izglītību vidējās izglītības programmās.

LKI un EKI 2. līmeņa apraksti (mācīšanās rezultāti)

ZināšanasPrasmesKompetences
LKI 2
Spēj parādīt konkrētas mācību priekšmetu programmās noteiktās pamatzināšanas

■ Spēj izmantot pamata kognitīvās un praktiskās prasmes, kas nepieciešamas, lai, izmantojot attiecīgu informāciju, veiktu uzdevumus un, izmantojot vienkāršus noteikumus un līdzekļus, risinātu ikdienas problēmas

■ Spēj izprast savas darbības sekas attiecībā uz sevi un citiem

■ Spēj veikt uzdevumus individuāli vai grupā pārraudzībā, vai daļēji patstāvīgi

■ Spēj piedalīties atsevišķu mācību uzdevumu mērķu izvirzīšanā un darbības procesa plānošanā

EKI 2
Darba vai mācību jomas pamatfaktu zināšanasPamata kognitīvās un praktiskās prasmes, kas vajadzīgas, lai izmantotu attiecīgu informāciju, pildītu uzdevumus un, izmantojot vienkāršus noteikumus un līdzekļus, risinātu kārtējās problēmasDarbs vai mācības, ko veic pārraudzībā, ar zināmu autonomiju

Vidējās izglītības pakāpe (LKI 3. un 4. līmenis)

Vidējā izglītības pakāpē ir kvalifikācijas, kas atbilst LKI 3. un 4. līmenim un kuras apgūst dažādu veidu arodizglītības, profesionālās vidējās izglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās tālākizglītības programmās.

LKI 3. līmenis

Arodizglītības programmas (ilgums 1 gads) pēc pamatizglītības dod iespēju salīdzinoši īsā laikā apgūt profesijas, kas atbilst 2.profesionālās kvalifikācijas līmenim. Programmas īsteno profesionālās izglītības iestādes (profesionālās vidusskolas, tehnikumi, koledžas). Programmas noslēgumā saņem kvalifikāciju – profesionālās kvalifikācijas apliecību (2. PKL).

Arodizglītības programmas (ilgums 3 gadi) pēc nepabeigtas pamatizglītības piedāvā iespēju iegūt obligāto pamatizglītību un 2. PKL atbilstošu profesiju. Programmas īsteno profesionālās izglītības iestādēs (profesionālās vidusskolas, tehnikumi, koledžas). Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – apliecību par pamatizglītību (ar 2. PKL profesionālo kvalifikāciju). Kvalifikācija ir orientēta uz iekļaušanos darba tirgū, bet dod arī tiesības turpināt izglītību vidējās izglītības programmās.

Arodizglītības programmās (ilgums 3 gadi) pēc pamatizglītības apgūst daļēju vispārējās vidējās izglītības programmu un 2. PKL atbilstošu profesiju. Programmas īsteno profesionālās izglītības iestādēs (profesionālās vidusskolas, tehnikumi, koledžas). Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – apliecību par arodizglītību (ar 2. PKL profesionālo kvalifikāciju). Iegūtā kvalifikācija nedod tiesības uzreiz turpināt izglītību augstākās izglītības programmās. Lai turpinātu augstākajā izglītībā, iespējams apgūt vienu gadu ilgu vispārējās vidējās izglītības izlīdzinošo programmu.

Profesionālās tālākizglītības programmas (ilgums vismaz 480 vai 640 stundas) pieejamas sākot no 15 gadu vecuma personām ar daļēji apgūtu pamatizglītību vai pamatizglītību. Izglītību apgūst pieaugušo profesionālās tālākizglītības iestādēs, pieaugušo izglītības nodaļās vai struktūrvienībās, kas izveidotas profesionālās un augstākās izglītības iestādēs. Programmas noslēgumā apguves iegūst kvalifikāciju – profesionālās kvalifikācijas apliecība (2. PKL). Iegūtā kvalifikācija nedod tiesības turpināt izglītību vidējās izglītības programmās.

LKI un EKI 3. līmeņa apraksti (mācīšanās rezultāti)

ZināšanasPrasmesKompetences
LKI 3 

■ Spēj parādīt faktu, principu, procesu un vispārējo jēdzienu zināšanas un izmanto tās mācību un profesionālās darbības jomā

■ Spēj izprast dažādu veidu informāciju par materiāliem, aprīkojumu, tehnoloģijām atbilstošā mācību jomā vai noteiktā profesijā

Spēj izmantot dažādas kognitīvās un praktiskās prasmes, kas nepieciešamas, lai veiktu uzdevumus un risinātu vienkāršas problēmas, izvēloties un piemērojot pamata metodes, līdzekļus, materiālus, informāciju un tehnoloģijas■ Spēj apzināties un uzņemties atbildību par darba vai mācību uzdevumu veikšanu nemainīgā un stabilā vidē nozares speciālista uzraudzībā
■ Risinot uzdevumus, spēj pielāgot savu rīcību apstākļiem un atbildēt par darba rezultātu
EKI 3
Faktu, principu, procesu un vispārējo jēdzienu zināšana darba vai mācību jomā mācību uzdevumuDažādas kognitīvas un praktiskas prasmes, kas vajadzīgas, lai veiktu uzdevumus un risinātu problēmas, izvēloties un piemērojot pamata metodes, līdzekļus, materiālus un informāciju■ Uzņemties atbildību par darba vai mācību uzdevumu veikšanu
■ Uzdevumu risināšanas laikā pielāgot savu rīcību apstākļiem

 

LKI 4. līmenis

Profesionālās vidējās izglītības programmās (ilgums 4 gadi) pēc pamatizglītības apgūst vispārējo vidējo izglītību un 3. PKL atbilstošu profesiju. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – diplomu par profesionālo vidējo izglītību (ar 3. PKL profesionālo kvalifikāciju), kas dod tiesības stāties augstākās izglītības programmās.

Profesionālās vidējās izglītības programmās (ilgums 1,5 gadi ) pēc vidējās izglītības apgūst 3. PKL atbilstošu profesiju. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – diplomu par profesionālo vidējo izglītību (ar 3. PKL profesionālo kvalifikāciju). Abu veidu profesionālās vidējās izglītības programmas īsteno profesionālās izglītības iestādes (profesionālās vidusskolas, tehnikumi, koledžas). Diploms par profesionālo vidējo izglītību dod tiesības stāties augtākās izglītības programmās.

Profesionālās tālākizglītības programmās pēc pamatizglītības vai vidējās izglītības, ja ilgums vismaz 640 stundas, apgūst 2. PKL atbilstošu profesiju vai, ja ilgums vismaz 960 stundas, apgūst 3. PKL atbilstošu profesiju. Programmas īsteno pieaugušo profesionālās tālākizglītības iestādes, pieaugušo izglītības nodaļas vai struktūrvienības, kas izveidotas profesionālās un augstākās izglītības iestādēs. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – profesionālās kvalifikācijas apliecību (2. vai 3. PKL). Kvalifikācija ir orientēta uz iekļaušanos darba tirgū un nedod tiesības stāties augstākās izglītības programmās.

Vispārējās vidējās izglītības programmas (ilgums 3 gadi) pēc pamatizglītības apgūst vispārējās izglītības iestādēs (vidusskolās, ģimnāzijās, vakara (maiņu) vidusskolās). Vakara (maiņu) vidusskolās vispārējo vidējo izglītību apgūst pieaugušie, kuri atbilstošā vecumposmā nav apguvuši vispārējo vidējo izglītību. Lai gan Latvijā vispārējās vidējās izglītības ieguve nav obligāta, valsts vakara maiņu vidusskolas arī pieaugušajiem to piedāvā apgūt bez maksas. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – atestātu par vispārējo vidējo izglītību. Iegūtā kvalifikācija dod tiesības turpināt izglītību augstākās izglītības programmās.

Vispārējā vidējā izglītība tiek piedāvāta arī speciālās vispārējās vidējās izglītības programmās (ilgums 3 gadi), kuras īsteno speciālās izglītības iestādēs (speciālās internātvidusskolās, speciālās vidusskolās) un vispārējās izglītības iestādēs (vidusskolās vai vakara (maiņu) vidusskolās) speciālajai izglītībai piemērotās klasēs vai pēc speciālās izglītības programmas integrētās klasēs. Mācības var uzsākt pēc pamatizglītības, pamatojoties uz valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – atestātu par vispārējo vidējo izglītību. Iegūtā izglītība dod tiesības turpināt izglītību augstākajās izglītības programmās.

Vispārējā vidējā izglītība apgūstama arī vispārējās vidējās izglītības izlīdzinošajās programmās (ilgums 1 gads), kas ir turpinājums arodizglītības programmām (ilgums 3 gadi pēc pamatizglītības). Programmas īsteno profesionālās izglītības iestādes (profesionālās vidusskolas, tehnikumi) un vispārējās izglītības iestādes (vakara (maiņu) vidusskolas). Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – atestātu par vispārējo vidējo izglītību, kas dod tiesības turpināt izglītību augstākā izglītības programmās.

LKI un EKI 4. līmeņa apraksti (mācīšanās rezultāti)

ZināšanasPrasmesKompetences
LKI 4
■ Spēj parādīt vispusīgas faktu, teoriju un likumsakarību zināšanas, kas ir nepieciešamas personiskai izaugsmei un attīstībai, pilsoniskai līdzdalībai, sociālajai integrācijai un izglītības turpināšanai

■ Spēj detalizēti izprast un parādīt daudzveidīgu specifisku faktu, principu, procesu un jēdzienu zināšanas noteiktā mācību vai profesionālās darbības jomā standarta un nestandarta situācijās

■ Pārzina tehnoloģijas un metodes mācību uzdevumu vai darba uzdevumu veikšanai profesijā

■ Spēj plānot un organizēt darbu, izmantot dažādas metodes, tehnoloģijas (tai skaitā informācijas un komunikācijas tehnoloģijas), ierīces, instrumentus un materiālus uzdevumu veikšanai. Spēj atrast, izvērtēt un radoši izmantot informāciju mācību vai profesionālo darba uzdevumu izpildei un problēmu risinājumiem

■ Spēj sazināties vismaz divās valodās rakstiski un mutiski gan pazīstamā, gan nepazīstamā kontekstā

■ Spēj patstāvīgi strādāt profesijā, mācīties un pilnveidoties

Spēj sadarboties

■ Ir motivēts turpmākās karjeras veidošanai, izglītības turpināšanai, mūžizglītībai uz zināšanām orientētā demokrātiskā, daudzvalodu un daudzkultūru sabiedrībā Eiropā un pasaulē

■ Spēj plānot un veikt mācību vai darba uzdevumus profesijā individuāli, komandā vai vadot komandas darbu

■ Spēj uzņemties atbildību par mācību vai profesionālās darbības rezultātu kvalitāti un kvantitāti

EKI 4
Faktu un teorētiskas zināšanas darba vai mācību jomas plašā izpratnēDažādas kognitīvas un praktiskas prasmes, kas vajadzīgas, lai rastu risinājumus īpašām problēmām darba vai mācību jomā

■ Prast virzīt savu darbību atbilstīgi pamatnostādnēm darba vai mācību situācijās, kas parasti ir paredzamas, bet var arī mainīties

■ Pārraudzīt citu cilvēku ikdienas darbu, uzņemoties konkrētu atbildību par darba vai mācību vērtēšanu un uzlabošanu

Augstākās izglītības pakāpe (LKI 5.-8. līmenis)

Līdz ar LKI pielīdzināšanu EKI, Boloņas procesa ietvaros augstākās izglītības kvalifikācijas tika pielīdzinātas Eiropas augstākās izglītības telpas (EAIT) kvalifikāciju ietvarstruktūrai. EAIT kvalifikāciju ietvarstruktūrā katru kvalifikāciju raksturo līmenis, mācīšanās rezultāti un mācīšanās rezultātu sasniegšanai nepieciešamais darba apjoms (kredītpunktos).

EKI, LKI un Boloņas procesa cikli augstākajā izglītībā

limeni

Augstākajā izglītībā iegūst kvalifikācijas, kas atbilst LKI 5.-8. līmenim. Augstākajā izglītībā (LKI 6.-7. līmenis) tiek īstenotas gan akadēmiskās, gan profesionālās studiju programmas. LKI 5. līmenī ir tikai profesionālās augstākās izglītības programmas, savukārt LKI 8. līmenī – tikai akadēmiskās izglītības programmas. Bakalaura grādu ieguvējiem ir tiesības studēt maģistrantūrā, bet maģistra grādu ieguvējiem – doktorantūrā. Ar medicīnas, zobārstniecības un farmācijas profesionālajās studijās iegūto grādu (5-6 gadu studiju programmas) var turpināt studijas doktorantūrā.

Akadēmiskās augstākās izglītības uzdevums ir sagatavot patstāvīgai pētniecības darbībai, kā arī sniegt teorētisko pamatu profesionālajai darbībai. Pēc sekmīgas akadēmisko studiju programmas apguves studējošais iegūst akadēmisko bakalaura vai maģistra grādu.

Profesionālās augstākā izglītības uzdevums ir īstenot padziļinātu zināšanu, prasmju un kompetenču apguvi konkrētā nozarē, nodrošinot izglītības guvēja spēju izstrādāt vai pilnveidot sistēmas, produktus, tehnoloģijas un sagatavo jaunrades, pētnieciskajam un pedagoģiskajam darbam nozarē.

Latvijā ir profesionālā augstākā izglītība tiek iedalīta divos līmeņos:

  1. Pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības (koledžas) programmas, kuru noslēgumā iegūst pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības diplomu (ar 5. PKL profesionālo kvalifikāciju);
  2. Otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas, kuru noslēgumā iegūst profesionālā bakalaura, profesionālā maģistra diplomu vai profesionālās augstākās izglītības diplomu (ar 5. PKL profesionālo kvalifikāciju).

LKI 5. līmenis

LKI 5. līmenim ir pielīdzinātas kvalifikācijas, kuras iegūst 1. līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmās (koledžas izglītība), kas ir īsā cikla izglītība.

Programmas (ilgums pilna laika studijās 2-3 gadi, 120-180 ECTS) īsteno koledžas, augstskolas, akadēmijas un universitātes. Iestāšanās nosacījums ir vidējā izglītība. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības diploms (ar 4. PKL profesionālo kvalifikāciju). Kvalifikācija dod tiesības turpināt izglītību bakalaura, profesionālā bakalaura vai otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmās vai arī strādāt nozarē.

LKI un EKI 5. līmeņa apraksti (mācīšanās rezultāti)

ZināšanasPrasmesKompetences
LKI 5
Spēj parādīt vispusīgas un specializētas attiecīgajai profesionālajai jomai atbilstošas faktu, teoriju, likumsakarību un tehnoloģiju zināšanas un izpratni

■ Spēj, balstoties uz analītisku pieeju, veikt praktiskus uzdevumus attiecīgajā profesijā, parādīt prasmes, kas profesionālajām problēmām ļauj rast radošus risinājumus, pārrunāt un argumentēti apspriest praktiskus jautājumus un risinājumus attiecīgajā profesijā ar kolēģiem, klientiem un vadību, ar attiecīgu patstāvības pakāpi mācīties tālāk, pilnveidojot savas kompetences

■ Spēj izvērtēt un pilnveidot savu un citu cilvēku darbību, strādāt sadarbībā ar citiem, plānot un organizēt darbu, lai veiktu konkrētus uzdevumus savā profesijā, veikt vai pārraudzīt tādas darba aktivitātes, kurās iespējamas neprognozējamas izmaiņas

Spēj formulēt, aprakstīt un analizēt praktiskas problēmas savā profesijā, atlasīt nepieciešamo informāciju un izmantot to skaidri definētu problēmu risināšanai, piedalīties attiecīgās profesionālās jomas attīstībā, parādīt, ka izprot attiecīgās profesijas vietu plašākā sociālā kontekstā
EKI 5
Visaptverošas, specializētas faktu un teorētiskas zināšanas darba vai mācību jomā un šo zināšanu robežu apzināšanāsVisaptverošs tādu kognitīvu un praktisku prasmju kopums, kas vajadzīgs, lai izveidotu radošus risinājumus abstraktām problēmām

■ Veikt vadību un pārraudzību saistībā ar tādām darba vai/un mācību aktivitātēm, kur iespējamas neprognozējamas izmaiņas

■ Izvērtēt un pilnveidot savu un citu cilvēku darbību

LKI 6. līmenis

LKI 6. līmenim pielīdzinātas bakalaura programmas un trīs veidu 2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas (t.i., profesionālais bakalaurs, profesionālā augstākā izglītība). Programmas īsteno augstākās izglītības iestādes (augstskolas, akadēmijas, universitātes). Iegūtā augstākās izglītības kvalifikācija atbilst 5. PKL, kas ir nozares speciālista augstākā līmeņa kvalifikācija, kas dod iespēju plānot darbu, un arī veikt zinātnisko pētniecību darbu atbilstošajā nozarē.

Akadēmiskā bakalaura programmas (ilgums pilna laika studijās 3-4 gadi, 180-240 ECTS) apgūst pēc vidējās izglītības. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – bakalaura diploms, kura dod tiesības turpināt izglītību maģistra, profesionālā maģistra vai otrā līmeņa augstākās profesionālās izglītības programmās vai strādāt nozarē.

2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas (ilgums pilna laika studijās vismaz 4 gadi, vismaz 240 ECTS) pēc vidējās izglītības dod iespēju iegūt kvalifikāciju – profesionālā bakalaura diplomu un augstākās profesionālās kvalifikācijas diplomu vai profesionālās augstākās izglītības diplomu. Kvalifikācija dod tiesības turpināt izglītību maģistra programmās vai strādāt nozarē.

2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas (ilgums pilna laika studijās 1-2 gadi, vismaz 60-120 ECTS kopējais augstākās izglītības studiju ilgums vismaz 4 gadi) var būt kā turpinājums koledžas izglītībai, lai iegūtu kvalifikāciju – profesionālās augstākās izglītības diplomu un augstākās profesionālās kvalifikācijas diplomu.

2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmās (ilgums pilna laika studijās 1 gads, vismaz 60 ECTS kopējais augstākās izglītības studiju ilgums vismaz 4 gadi) pēc LKI 6. līmeņa kvalifikācijas apguves var iegūt kvalifikāciju – profesionālās augstākās izglītības diplomu un augstākās profesionālās kvalifikācijas diplomu. Šīs augstākās izglītības programmas sniedz iespēju iegūt papildu profesionālās augstākās izglītības kvalifikāciju, kas dod tiesības turpināt izglītību maģistra programmās vai strādāt nozarē.

LKI un EKI 6. līmeņa apraksti (mācīšanās rezultāti)

ZināšanasPrasmesKompetences
LKI 6

■ Spēj parādīt attiecīgajai zinātnes nozarei vai profesijai raksturīgās pamata un specializētas zināšanas un šo zināšanu kritisku izpratni, turklāt daļa zināšanu atbilst attiecīgās zinātnes nozares vai profesijas augstāko sasniegumu līmenim

■ Spēj parādīt attiecīgās zinātnes nozares vai profesionālās jomas svarīgāko jēdzienu un likumsakarību izpratni

■ Spēj, izmantojot apgūtos teorētiskos pamatus un prasmes, veikt profesionālu, māksliniecisku, inovatīvu vai pētniecisku darbību, formulēt un analītiski aprakstīt informāciju, problēmas un risinājumus savā zinātnes nozarē vai profesijā, tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem gan ar un analītiski aprakstīt informāciju, problēmas un risinājumus savā zinātnes nozarē vai profesijā, tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem gan ar speciālistiem, gan ar nespeciālistiem

■ Spēj patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos, virzīt savu un padoto tālāku mācīšanos un profesionālo pilnveidi, parādīt zinātnisku pieeju problēmu risināšanā, uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu individuāli, komandā vai vadot citu cilvēku darbu, pieņemt lēmumus un rast radošus risinājumus mainīgos vai neskaidros apstākļos

Spēj patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju un to izmantot, pieņemt lēmumus un risināt problēmas attiecīgajā zinātnes nozarē vai profesijā, parādīt, ka izprot profesionālo ētiku, izvērtēt savas profesionālās darbības ietekmi uz vidi un sabiedrību un piedalīties attiecīgās profesionālās jomas attīstībā
EKI 6
Dziļas zināšanas darba vai mācību jomā, ietverot teoriju un principu kritisku izpratniAugsta līmeņa prasmes, kas liecina par meistarību un inovāciju un kas vajadzīgas, lai risinātu sarežģītas un neprognozējamas problēmas specializētā darba vai mācību jomā

■ Vadīt sarežģītas tehniskas vai profesionālas darbības vai projektus, uzņemoties atbildību par lēmumu pieņemšanu neprognozējamos darba vai mācību apstākļos

■ Uzņemties atbildību par indivīdu vai grupu profesionālās attīstības vadību

LKI 7. līmenis

LKI 7. līmenim ir pielīdzinātas kvalifikācijas, kuras iegūst akadēmiskā maģistra programmās un divu veidu 2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmās (t.i., profesionālais maģistrs, profesionālā augstākā izglītība ar kopējo augstākās izglītības studiju ilgumu vismaz 5 gadi).

Akadēmiskā maģistra programmas (ilgums pilna laika studijās 1-2 gadi, vismaz 60 ECTS; kopējais augstākās izglītības studiju ilgums vismaz 5 gadi) apgūst pēc bakalaura vai profesionālās augstākās izglītības studijām. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – maģistra diplomu. Kvalifikācija dod tiesības turpināt studijas doktorantūrā vai strādāt nozarē.

Profesionālā maģistra programmas (ilgums pilna laika studijās vismaz 1 gads, vismaz 60 ECTS; kopējais augstākās izglītības studiju ilgums vismaz 5 gadi) apgūst pēc bakalaura vai profesionālās augstākās izglītības studijām, kuru ilgums ir vismaz 4 gadi. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – profesionālā maģistra diplomu un augstākās profesionālās kvalifikācijas diplomu, kas dod tiesības turpināt studijas doktorantūrā vai strādāt nozarē.

2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas (ilgums pilna laika studijās vismaz 5 gadi, vismaz 300 ECTS) apgūst pēc vidējās izglītības. Programmas noslēgumā iegūst kvalifikāciju – profesionālās augstākās izglītības diplomu un augstākās profesionālās kvalifikācijas diplomu (piemēram, ārsti, farmaceiti, veterinārārsti), kas dod tiesības turpināt studijas doktorantūrā vai strādāt nozarē.

LKI un EKI 7. līmeņa apraksti (mācīšanās rezultāti)

ZināšanasPrasmesKompetences
LKI 7
Spēj parādīt padziļinātas vai paplašinātas zināšanas un izpratni, no kurām daļa atbilst attiecīgās zinātnes nozares vai profesionālās jomas jaunākajiem atklājumiem un kuras nodrošina pamatu radošai domāšanai vai pētniecībai, tajā skaitā darbojoties dažādu jomu saskarē■ Spēj patstāvīgi izmantot teoriju, metodes un problēmu risināšanas prasmes, lai veiktu pētniecisku vai māksliniecisku darbību, vai augsti kvalificētas profesionālas funkcijas

■ Spēj argumentēti izskaidrot un diskutēt par sarežģītiem vai sistēmiskiem attiecīgās zinātnes nozares vai profesionālās jomas aspektiem gan ar speciālistiem, gan ar nespeciālistiem

■ Spēj patstāvīgi virzīt savu kompetenču pilnveidi un specializāciju, uzņemties atbildību par personāla grupu darba rezultātiem un to analīzi, veikt uzņēmējdarbību, inovācijas attiecīgajā zinātnes nozarē vai profesijā, veikt darbu, pētniecību vai tālāku mācīšanos sarežģītos un neprognozējamos apstākļos un, ja nepieciešams, tos pārveidot, lietojot jaunas pieejas

■ Spēj patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas zinātniskas un profesionālas problēmas, pamatot lēmumus, un, ja nepieciešams, veikt papildu analīzi

■ Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas, dot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā, pētniecības vai profesionālās darbības metožu attīstībā, parādīt izpratni un ētisko atbildību par zinātnes rezultātu vai profesionālās darbības iespējamo ietekmi uz vidi un sabiedrību

EKI 7

■ Ļoti specifiskas zināšanas, kuras daļēji ir darba vai mācību jomas zināšanu avangardā un kuras ir pamats oriģinālai domāšanai un/vai izpētei

■ Kritiska izpratne par jautājumiem saistībā ar zināšanu problēmām konkrētā jomā un dažādu jomu saskarē

Specifiskas problēmu risināšanas prasmes, kas vajadzīgas pētījumiem un/vai inovācijai, lai radītu jaunas zināšanas un procedūras un integrētu zināšanas no dažādām jomām

■ Vadīt un pārveidot sarežģītus un neprognozējamus darba vai mācību apstākļus, kas prasa jaunas stratēģiskas pieejas

■ Uzņemties atbildību par ieguldījumu profesionālajās zināšanās un praksē un/vai par grupu stratēģisko rezultātu pārskatīšanu

LKI 8. līmenis

LKI 8. līmenim ir pielīdzinātas kvalifikācijas, kuras var iegūt doktora studijās.

Doktorantūras programmas (ilgums pilna laika studijās 3-4 gadi, 180-240 ECTS) var apgūt pēc LKI. 7. līmeņa kvalifikāciju apguves. Doktorantūrā studē tajā pašā vai saderīgā akadēmisko zinātņu virzienā, ar noteikta veida akadēmisko un profesionālo pieredzi, ko nosaka augstskola. Nokārtojot gala pārbaudījumus (valsts pārbaudījumi un promocijas darbs), iegūst kvalifikāciju – doktora diplomu.

Piebilde: No 2019. gada tiek īstenota profesionālā doktora studiju programma mākslās (ilgums pilna laika studijās 3 gadi, vismaz 198 ECTS).

LKI un EKI 8. līmeņa apraksti (mācīšanās rezultāti)

ZināšanasPrasmesKompetences
LKI 8
Spēj parādīt, ka pārzina un izprot aktuālākās zinātniskās teorijas un atziņas, pārvalda pētniecības metodoloģiju un mūsdienu pētniecības metodes attiecīgajā zinātnes nozarē vai profesionālajā jomā un dažādu jomu saskarē■ Spēj patstāvīgi izvērtēt un izvēlēties zinātniskiem pētījumiem atbilstošas metodes, ir veicis ieguldījumu zināšanu robežu paplašināšanā vai devis jaunu izpratni esošām zināšanām un to pielietojumiem praksē, īstenojot būtiska apjoma oriģinālu pētījumu, no kura daļa ir starptautiski citējamu publikāciju līmenī

■ Spēj gan mutiski, gan rakstiski komunicēt par savu zinātniskās darbības jomu (savu nozari) ar plašākām zinātniskajām aprindām un sabiedrību kopumā

■ Spēj patstāvīgi paaugstināt savu zinātnisko kvalifikāciju, īstenot zinātniskus projektus, gūstot zinātnes nozares starptautiskiem kritērijiem atbilstošus sasniegumus, vadīt pētnieciskus vai attīstības uzdevumus uzņēmumos, iestādēs un organizācijās, kur nepieciešamas plašas pētnieciskas zināšanas un prasmes

Spēj, veicot patstāvīgu, kritisku analīzi, sintēzi un izvērtēšanu, risināt nozīmīgus pētnieciskus vai inovāciju uzdevumus, patstāvīgi izvirzīt pētījuma ideju, plānot, strukturēt un vadīt liela apjoma zinātniskus projektus, tajā skaitā starptautiskā kontekstā
EKI 8
Zināšanu augšējā robeža darba vai mācību jomā un dažādu jomu saskarē

Vistālāk attīstītās un visspecifiskākās prasmes un darba tehnikas, tostarp sintēze un izvērtēšana, kas vajadzīgas, lai risinātu pētniecības un/vai inovācijas kritiskas problēmas un paplašinātu un dotu jaunu izpratni esošām zināšanām un profesionālai praksei

Parādīt vērā ņemamu autoritāti, inovāciju, autonomiju, zinātnisko un profesionālo patstāvību un patstāvīgu nodošanos jaunu ideju un procesu attīstībai darba un mācību jomas avangardā, tostarp pētniecībā

Latvijas kvalifikāciju datubāze

©2019 www.latvijaskvalifikacijas.lv

Kontakti