Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Datorizētās ciparu vadības (CNC) metālapstrādes darbgaldu iestatītājs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. ražošanas tehnoloģiskie procesi;
    1.2. ražošanas procesu organizācija;
    1.3. komercdarbības pamati;
    1.4. ergonomikas pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. materiālmācība;
    2.2. smērvielas, dzesēšanas šķidrumi un citi tehnoloģiskie palīgmateriāli;
    2.3. kvalitātes kontrole;
    2.4. komunikācijas pamati;
    2.5. informācijas ieguves metodes;
    2.6. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. tehniskā dokumentācija;
    3.2. materiālu apstrādes tehnoloģija;
    3.3. materiālu apstrādes instrumenti;
    3.4. darbgaldi un to tehnoloģiskās iespējas;
    3.5. instrumentu un palīgierīču stiprināšanas veidi;
    3.6. sagataves nostiprināšanas paņēmieni;
    3.7. datorizētās ciparu vadības (CNC) metālapstrādes darbgaldu darba instrumenti;
    3.8. darbgaldu apkopes un darbības pārbaudes operācijas;
    3.9. instrumentu darbspējas novērtēšana;
    3.10. informātikas pamati;
    3.11. datorizētās ciparu vadības (CNC) programmēšanas valodas;
    3.12. atslēdznieka darbi;
    3.13. mērinstrumenti;
    3.14. mērīšanas metodes;
    3.15. virsmas kvalitātes kontroles metodes;
    3.16. pielaides un sēžas;
    3.17. rasēšanas pamati;
    3.18. darba aizsardzība (darba vietas aizsardzības aprīkojums, darba drošības zīmes un signāli, individuālie aizsardzības līdzekļi un kolektīvie darba aizsardzības līdzekļi un to lietošana, darba aizsardzības prasības darbā ar instrumentiem un aprīkojumu);
    3.19. elektrodrošības noteikumi;
    3.20. ugunsdrošības noteikumi, rīcība ugunsgrēka gadījumā;
    3.21. pirmās palīdzības sniegšana;
    3.22. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.23. vides aizsardzība;
    3.24. darba tiesiskās attiecības;
    3.25. valsts valoda;
    3.26. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Lietot darba pienākumu izpildei nepieciešamo informāciju, izpildīt darbu, pamatojoties uz tehnisko dokumentāciju un sazinoties ar darba vadītāju.
    2. Lasīt rasējumus.
    3. Lasīt datorizētās ciparu vadības (CNC) apstrādes procesa programmu.
    4. Izvēlēties atbilstošu tehnoloģisko aprīkojumu.
    5. Izvēlēties darbgaldu iestatīšanai nepieciešamos instrumentus.
    6. Izvēlēties un sagatavot palīgmateriālus atbilstoši tehnoloģiskajam procesam.
    7. Izveidot apstrādes programmu, analizējot darbgalda un instrumentu veiktspēju.
    8. Ievadīt datorizētās ciparu vadības (CNC) apstrādes procesa programmu un koriģēt apstrādes režīmus.
    9. Iestatīt un piesaistīt instrumentus.
    10. Izvēlēties mērinstrumentus.
    11. Pārbaudīt izmēru un virsmas kvalitātes atbilstību tehniskās dokumentācijas prasībām.
    12. Instruēt datorizētās ciparu vadības (CNC) metālapstrādes darbgaldu operatoru par darbgalda specifiku, tehnoloģisko procesu un tā izmaiņām.
    13. Veikt darbgalda apkopi atbilstoši lietošanas instrukcijām.
    14. Veikt darbgalda vizuālo un tehnisko pārbaudi pirms darba uzsākšanas.
    15. Uzturēt kārtībā darba vietu.
    16. Izprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    17. Ievērot elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumus.
    18. Ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, lietot iekārtu un darbgaldu aizsardzības aprīkojumu, pārbaudīt instrumentu un aprīkojuma atbilstību darba aizsardzības prasībām, lietot individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    19. Sniegt pirmo palīdzību.
    20. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    21. Apgūt profesionālās kvalifikācijas pilnveidei nepieciešamās zināšanas, sekot informācijai par jaunākajām tendencēm datorizētās ciparu vadības (CNC) darbgaldu jomā.
    22. Darba uzdevuma ietvaros sadarboties ar citiem darbiniekiem, strādāt komandā un ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus un darba kārtības noteikumus.
    23. Veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu personu veselībai.
    24. Atpazīt darba vides riskus un veikt visus nepieciešamos pasākumus, lai mazinātu to ietekmi.
    25. Pārvaldīt valsts valodu.
    26. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    27. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    28. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja analizēt darba uzdevuma izpildei nepieciešamo informāciju un izpildīt darbu saskaņā ar tehnisko dokumentāciju.
    2. Spēja izveidot datorizētās ciparu vadības (CNC) apstrādes procesa programmu.
    3. Spēja izvēlēties un uzstādīt instrumentus un palīgierīces uz darbgalda atbilstoši tehnoloģiskajam procesam.
    4. Spēja ievadīt datorizētās ciparu vadības (CNC) apstrādes procesa programmu un koriģēt apstrādes režīmu, piesaistīt instrumentus un izgatavot kontroldetaļu.
    5. Spēja pārbaudīt kontroldetaļas izmērus, analizēt iegūtos mērījumu rezultātus un, ja nepieciešams, veikt izmaiņas datorizētās ciparu vadības (CNC) apstrādes procesa programmās.
    6. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, tai skaitā lietot darba apģērbu, individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus atbilstoši darba aizsardzības prasībām, lietot darbgalda aizsardzības aprīkojumu.
    7. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    8. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    9. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    10. Spēja profesionāli pilnveidoties un sekot līdzi jaunākajām tehnoloģijām datorizētās ciparu vadības (CNC) jomā.
    11. Spēja strādāt komandā, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    12. Spēja plānot un organizēt savu darbu un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    13. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    14. Spēja sazināties valsts valodā.
    15. Spēja sazināties vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1,5 gads
Papildinformācija 

Profesionālās kvalifikācijas citi nosaukumi: “Programvadības metālapstrādes darbagaldu iestatītājs”

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mehānika un metālapstrāde (521)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 04.06.2019

Ievietots: 07.05.2016