Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Programmas mērķis ir nodrošināt studējošajiem kvalitatīvu, valsts vajadzībām atbilstošu un ar profesijas standarta prasībām saskaņotu izglītību, nodrošinot iespēju apgūt teorētiskās un praktiskās zināšanas, papildināt pētnieciskā darba iemaņas un prasmes, tādā veidā sagatavojot studējošos darbam vides pārvaldībā un iespēju sekmīgi turpināt studijas doktorantūrā.

Programmas ietvaros ir apgūti LR un ES vides normatīvie akti un institucionālā sistēma, uzņēmuma (iestādes) administratīvās vadības principi;

– ir izveidojusies izpratne par mijiedarbību starp ekonomisko, sociālo un dabas vidi sabiedrības attīstības gaitā;

– ir apgūtas vides kvalitātes novērtēšanas metodes (saskaņā ar LR un ES normatīvajos aktos noteiktiem vides kvalitātes parametriem un indikatoriem);

– ir apgūtas datu matemātiskās analīzes metodes un attīstītas prasmes iegūt vides plānošanai nepieciešamo informāciju ar ģeogrāfiskās pozicionēšanas iekārtām un ģeogrāfiskās informācijas sistēmām, kartēm.

Ir prasmes pielietot studiju laikā iegūtās praktiskās iemaņas un teorētiskās zināšanas lēmumu izstrādē un pieņemšanā;

– noteikt galvenos uzdevumus un pasākumus vides pārvaldībai, kā arī izvēlēties optimālākās vides pārvaldības metodes;

– izstrādāt un ieviest vides projektus.

 

Vides pārvaldības speciālists

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. ģeoloģija un ģeodēzija;
    1.2. ekonomikas teorija;
    1.3. riska analīze;
    1.4. globālās vides problēmas;
    1.5. vides saziņas metodes.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. ķīmijas zinātnes;
    2.2. fizikas zinātnes;
    2.3. bioloģijas zinātnes;
    2.4. ģeogrāfija;
    2.5. vadības teorija;
    2.6. personālvadība;
    2.7. grāmatvedība;
    2.8. attīstības plānošana;
    2.9. vides filozofija un ētika;
    2.10. vides monitorings;
    2.11. kartogrāfija un nekustamo īpašumu kadastrs;
    2.12. dabas resursu apsaimniekošana;
    2.13. ekotoksikoloģija;
    2.14. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. matemātika vides zinātnē;
    3.2. vides ķīmija;
    3.3. vides bioloģija;
    3.4. vides fizika;
    3.5. vides ekonomika;
    3.6. projektu vadība;
    3.7. vides politika;
    3.8. vides pārvaldība;
    3.9. ietekmes uz vidi novērtējums;
    3.10. saskarsmes psiholoģija;
    3.11. vides normatīvie akti;
    3.12. ilgtspējīgas attīstības teorija;
    3.13. vides tehnoloģijas;
    3.14. ģeogrāfiskās informācijas sistēmas;
    3.15. gaisa, ūdens un augsnes attīrīšanas tehnoloģijas un sanācija;
    3.16. īpaši aizsargājamo dabas teritoriju un citu aizsargājamo teritoriju (piemēram, aizsargjoslas, ūdens ņemšanas vietas, urbumi, atradnes u.c.) pārvaldība;
    3.17. degradēto teritoriju rekultivācija;
    3.18. ūdenssaimniecība;
    3.19. atkritumsaimniecība;
    3.20. valsts valoda;
    3.21. vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.22. darba aizsardzība;
    3.23. vides aizsardzība;
    3.24. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Izprast mijiedarbību starp ekonomisko, sociālo un vides attīstību un ilgtspējīgas attīstības koncepciju kā pamatu vides pārvaldībai.
    2. Pielietot praktiskās iemaņas un teorētiskās zināšanas lēmumu izstrādē un pieņemšanā.
    3. Identificēt galvenās vides kvalitātes problēmas, organizēt vides kvalitātes un piesārņojuma kontroles pasākumus un veikt nepieciešamos mērījumus, novērtēt tos un izstrādāt priekšlikumus iespējamiem risinājumiem vides aizsardzībā.
    4. Sagatavot un izmantot informāciju vides aizsardzības jomā.
    5. Izprast vides tehnoloģiju lietojuma jomas vides pārvaldības jautājumu risināšanā.
    6. Pārzināt vides normatīvos aktus un vides aizsardzības sistēmas institucionālo struktūru.
    7. Pārzināt administratīvās vadības principus.
    8. Prast novērtēt vides kvalitāti, pielietojot vides monitoringa rezultātus, pieejamās datu bāzes vides jomā un vides kvalitātes normatīvus.
    9. Izstrādāt un pielietot kritērijus vides novērtēšanai.
    10. Interpretēt vides informāciju, to analizēt un apkopot.
    11. Prast sniegt sabiedrībai informāciju par vides stāvokli un tās nepieciešamajiem uzlabojumiem.
    12. Piedalīties vides projektu izstrādē, izpildē un vadībā.
    13. Darboties un domāt patstāvīgi.
    14. Plānot un organizēt savu un struktūrvienības darbību.
    15. Uzstāties, argumentēti izteikt savu viedokli.
    16. Organizēt darbu, izmantojot biroja tehniku.
    17. Pielietot datorprogrammas un datu bāzes, datu analīzes un rezultātu attēlošanas programmatūru.
    18. Ievērot darba aizsardzības un ugunsdrošības noteikumus.
    19. Ievērot saskarsmes kultūras principus un ētikas normas.
    20. Pārvaldīt valsts valodu.
    21. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    22. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    23. Pašizglītoties, apgūt jaunas zināšanas un prasmes.
    24. Pielietot praksē iegūtās zināšanas un prasmes.

  • Kompetences

    1. Spēja piemērot Latvijas Republikas, starptautiskos un Eiropas Savienības vides un vispārējos normatīvos aktus un izmantot vides aizsardzības institucionālās sistēmas iespējas vides pārvaldības uzdevumu risināšanai.
    2. Spēja apkopot, sistematizēt un analizēt informāciju par vides aizsardzību un pārvaldi.
    3. Spēja sastādīt datu bāžu struktūru un sagatavot informatīvus un analītiskus pārskatus vides pārvaldības uzdevumu izpildei.
    4. Spēja izmantot uzņēmuma administratīvos vadības principus un lietvedības sistēmu dokumentu (līgumi, vienošanās, iesniegumi, vēstules u.c.) sagatavošanā, personāla vadības uzdevumu izstrādē.
    5. Spēja analizēt un novērtēt vides kvalitāti, plānot vides pārvaldības pasākumus, nosakot nepieciešamo materiāli tehnisko bāzi un cilvēkresursus un veicot pasākumu ekonomiskās efektivitātes aprēķinus.
    6. Spēja organizēt vides kvalitātes kontroli, veikt iegūto rezultātu analīzi, izstrādāt priekšlikumus vides kvalitātes saglabāšanai, uzlabošanai vai atjaunošanai, izmantojot speciālās datorprogrammas vides kvalitātes novērtēšanai, prognozei un modelēšanai.
    7. Spēja līdzdarboties ietekmes uz vidi novērtējuma procesā.
    8. Spēja sagatavot vides projektu tehniskos uzdevumus un veikt projektu saskaņošanu, kā arī sagatavot iesniegumus dabas resursu izmantošanas un citu atļauju saņemšanai.
    9. Spēja veikt vides saziņas uzdevumus, sagatavojot sabiedrībai informāciju par vidi, tās kvalitāti un problēmām, izzinot sabiedrības viedokli un iesaistot to vides jautājumu risināšanā, izmantojot vides izglītības metodes.
    10. Spēja sagatavot vides projektu iesniegumus un piedalīties to izvērtēšanā.
    11. Spēja veicināt sabiedrības līdzdalību ilgtspējīgas attīstības veidošanā.
    12. Spēja noteikt pētniecības mērķus un uzdevumus vides pārvaldības jomā, sastādīt eksperimentālo pētījumu plānus, veikt iegūto eksperimentālo datu matemātisko apstrādi, izmantojot datorprogrammas un matemātiskās analīzes metodes.
    13. Spēja noteikt galvenos pētījumu zinātniskos un praktiskos rezultātus un sniegt rekomendācijas vides aizsardzības, tehnoloģiju un dabas resursu izmantošanas jomā.
    14. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    15. Spēja vadīt personāla darbu, pastāvīgi paaugstināt savu kvalifikāciju.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
LKI 6. līmeņa augstākās izglītības kvalifikācija (bakalaurs profesionālais bakalaurs vai profesionālās augstākās izglītības kvalifikācija) tajā pašā vai radniecīgā zinātnes nozarē vai profesionālajā jomā, kā arī noteikta veida profesionālā pieredze, ko nosaka augstskola
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
80
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

7

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Vides aizsardzība (85)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Vides aizsardzība (ISCED 2011) (850)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Ķīmiskā rūpniecība un tās saskarnozares - ķīmija, farmācija, biotehnoloģija, vide

Vides pārvaldības speciālists plāno, organizē un īsteno vides aizsardzības plānus un vides aizsardzības, atkritumu apsaimniekošanas un ūdens un notekūdeņu attīrīšanas tehnoloģiskos procesus. Organizē un uzrauga vides aizsardzības pasākumu īstenošanu uzņēmumā, izstrādā vides aizsardzības plānu.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: Profesionālā bakalaura grāds vides saimniecībā un vides inženierzinātnē, Vides inženieris (LLU) , Profesionālā bakalaura grāds vides zinātnē, Vides inženieris (RTA) , Profesionālā bakalaura grāds vides zinībās, Vides inženieris (LiepU) , Profesionālā maģistra grāds vides zinātnē, Vides inženieris (RA)

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2024

Pēdējie labojumi: 16.10.2023

Ievietots: 29.08.2016