Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

1

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Ir daudzveidīga mācību pieredze.
– Spēj patstāvīgi mācīties, meklējot un rodot risinājumus praktiskām problēmām.
– Prot patstāvīgi plānot un organizēt mācīšanās procesu.
– Prot mācību procesā izmantot dažādu veidu informāciju, konsultēties, atrast palīdzību.
– Prot saskatīt kopsakarības starp zinātņu sasniegumiem, tehnoloģijām un cilvēku.
– Prot lietot apgūtās zināšanas un prasmes praktiskā darbībā.
– Ir izpratne par sabiedrības uzbūvi un attīstību.
– Ir patstāvīga, loģiska, bez pretrunām, motivēta, kritiska un produktīva domāšana.
– Prot radoši izteikt savas domas tekstā un runā.
– Prot publiski uzstāties, formulēt un pamatot savu viedokli.
– Prot uzklausīt un respektēt dažādus viedokļus.
– Ir izpratne par valodas un saskarsmes kultūru, un to nozīmi starpkultūru dialoga veidošanā.
– Spēj pieņemt lēmumu un uzņemties atbildību par tā īstenošanu.
– Ir izpratne par cilvēka tiesībām uz vienlīdzību.
– Prot sadarboties ar citiem un strādāt komandā.
– Prot atbildīgi rīkoties konfliktsituācijās un ekstremālās situācijās.
– Spēj rūpēties par savu un citu cilvēku drošību, nepieciešamības gadījumā meklējot palīdzību.
– Prot atbildīgi izmantot modernās informācijas un komunikācijas tehnoloģijas informācijas iegūšanai, apstrādei un analīzei, kas pielietojamas dažādās dzīves situācijās un mācību priekšmetu apguvē.
– Prot patstāvīgi, radoši un argumentēti interpretēt pagātnes un mūsdienu notikumus sabiedrībā un pasaulē.
– Izjūt nepieciešamību atbildīgi rūpēties par vides, savas un citu cilvēku veselības kvalitātes saglabāšanu un uzlabošanu.
– Saprot un apzinās tehnoloģiju izraisītās sekas uz vidi.
– Izjūt personisku atbildību pret savas valodas kultūru un nacionālās identitātes saglabāšanu.
– Spēj pilsoniski līdzdarboties demokrātiskā sabiedrībā, sekmējot sabiedrības ilgtspējīgu attīstību.
– Spēj rīkoties ikdienas situācijās, saskaņā ar tikumiskajām vērtībām.

Mežstrādnieks

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās
    zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. FSC un PEFC mežsaimniecības sertificēšanas standarti;
    1.2. darba tiesiskās attiecības;
    1.3. kokaugu fizioloģijas pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās
    zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. mežsaimniecība;
    2.2. augu aizsardzības līdzekļu vielu īpašības un iedarbība;
    2.3. dabas aizsardzības prasības;
    2.4. vides aizsardzības prasības;
    2.5. darba aizsardzības prasības;
    2.6. kokmateriālu sortimenta kvalitātes prasības;
    2.7. ugunsdrošības prasības.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās
    zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. meža izstrādes, atjaunošanas un kopšanas instrumenti, to lietošanas
    paņēmieni, apkope un remonts;
    3.2. mežizstrādes tehnoloģijas;
    3.3. darba drošības noteikumi;
    3.4. stādu pārvadāšana un uzglabāšanas noteikumi;
    3.5. meža atjaunošanas un kopšanas prasības;
    3.6. augošu koku atzarošanas prasības;
    3.7. mežsaimniecībā izmantojamie augu aizsardzības līdzekļi;
    3.8. ugunsdrošības noteikumi un rīcība ugunsgrēka gadījumā;
    3.9. pirmā palīdzība;
    3.10. profesionālā saziņa valsts valodā un vienā svešvalodā.

  • Prasmes

    1. Strādāt ar dažādiem, darba pienākumu veikšanai nepieciešamiem, rokas
    instrumentiem un krūmgriezi, veikt to apkopes un vienkāršus remontus.
    2. Saīsināt stādāmā materiāla sakņu sistēmu.
    3. Lietot augu aizsardzības līdzekļus stādu aizsardzībai.
    4. Stādīt koku kailsakņu stādus un ietvarstādus.
    5. Noteikt stādu izvietojumu un skaitu apmežojamās platībās.
    6. Kopt meža kultūras un jaunaudzes ar krūmgriezi.
    7. Zāģēt pamežu mežaudzēs.
    8. Iezīmēt tehnoloģiskos koridorus cirsmās.
    9. Lietot koku gāšanas palīgierīces.
    10. Krautnēt zarus kaudzēs vai ieklāt pievešanas ceļā.
    11. Izvērtēt koku stumbru kvalitāti.
    12. Šķirot atsevišķi kraujamos kokmateriālu sortimentus.
    13. Zāģēt augošu koku vainagu zarus meža platībās un sēklu plantācijās,
    izmantojot rokas instrumentus.
    14. Pļaut zāli starp koku rindām.
    15. Strādāt ar darba vides riskiem saistītos apstākļos.
    16. Sēt koku sēklas.
    17. Šķirot un pārskolot sējeņus.
    18. Veikt ravēšanas darbus.
    19. Iepakot un atbilstoši uzglabāt stādāmo materiālu.
    20. Ievērot darba aizsardzības prasības.
    21. Lietot individuālos aizsardzības līdzekļus.
    22. Lietot drošus un ergonomiskus darba paņēmienus.
    23. Sniegt pirmo palīdzību.
    24. Izprast un ievērot dabas un vides aizsardzības prasības un veikt darba
    pienākumus nekaitējot videi.
    25. Veikt darba pienākumus saskaņā ar FSC un PEFC mežsaimniecības
    sertificēšanas standartiem.
    26. Ievērot ugunsdrošības noteikumus.
    27. Novērtēt ugunsgrēka izplatīšanās riska iespējas.
    28. Rīkoties ugunsgrēka gadījumā.
    29. Ievērot darba tiesisko attiecību prasības.

  • Kompetences

    1. Spēja sēt vai stādīt kokus, izmantojot atbilstoši sagatavotu sēklu vai
    stādāmo materiālu un noteikt skaitu un stādu izvietojumu apmežojamās platībās.
    2. Spēja kopt meža kultūras, jaunaudzes, atzarot augošus kokus un veidot
    koku vainagus sēklu plantācijās un meža platībās.
    3. Spēja šķirot atsevišķi kraujamos kokmateriālu sortimentus, zarus kraut
    kaudzēs vai ieklāt pievešanas ceļā.
    4. Spēja veikt darba pienākumus mežizstrādē, sēklu plantācijās un
    kokaudzētavās saskaņā ar Mežu uzraudzības padomes (FSC) un Meža
    sertifikācijas shēmu novērtēšanas programmas (PEFC) mežsaimniecības
    sertificēšanas standartiem.
    5. Spēja izmantot drošus un ergonomiskus darba paņēmienus un
    instrumentus, pildot darba uzdevumus.
    6. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    7. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    8. Spēja izprast un ievērot darba, dabas un vides aizsardzības prasības,
    veicot darba pienākumus mežistrādes darbos, sēklu plantācijās un
    kokaudzētavās.
    9. Spēja lietot mežsaimniecībā izmantojamos augu aizsardzības līdzekļus,
    ņemot vērā vielu fizikālās un ķīmiskās īpašības, kā arī izvairīties no riskiem, kas
    saistīti ar šādu vielu lietošanu.
    10. Spēja ievērot ugunsdrošības noteikumus, vajadzības gadījumā
    atbilstoši rīkoties.
    11. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba
    rezultātu.
    12. Spēja ievērot darba tiesiskās attiecības.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Bez iepriekšējās izglītības ierobežojuma
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

1

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība (62)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mežsaimniecība (623)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Pamatizglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Kokrūpniecības (mežsaimniecība, kokapstrāde) nozare

Mežstrādnieks, atbilstoši norādījumiem tehnoloģiskajā kartē, stāda vai sēj kokus un veic jaunaudžu kopšanu, speciālista uzraudzībā veic koku gāšanas un koksnes produktu sagatavošanas darbus, apkopj rokas motorinstrumentus.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Motorzāģa operators

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 21.04.2021

Ievietots: 07.05.2016