Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu: Profesiju standartu reģistrs

Motorzāģa operators

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamas zināšanas priekšstata līmenī par FSC un PEFC mežsaimniecības sertificēšanas standartiem.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. meža platību noteikšana;
    2.2. griezējinstrumentu darbības principi;
    2.3. mežsaimniecība;
    2.4. motorzāģu uzbūves pamati;
    2.5. meža augšanas apstākļu tipi un meža tipi;
    2.6. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. topogrāfiskie apzīmējumi kartēs;
    3.2. koku gāšanas paņēmieni;
    3.3. kokmateriālu sortimenta kvalitātes prasības;
    3.4. krautnēšanas prasības;
    3.5. kokmateriālu uzmērīšanas standarts;
    3.6. motorzāģu lietošanas pamati;
    3.7. motorzāģu asināšanas prasības;
    3.8. vides aizsardzība;
    3.9. dabas aizsardzība;
    3.10. darba aizsardzība;
    3.11. rīcība ugunsgrēka gadījumā;
    3.12. ugunsdrošības noteikumi mežsaimniecībā;
    3.13. pirmā palīdzība;
    3.14. valsts valoda;
    3.15. viena svešvaloda saziņas līmenī;
    3.16. darba tiesiskās attiecības;
    3.17. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi.

  • Prasmes

    1. Lasīt mežaudžu karti, plānu un cirsmas izstrādes tehnoloģisko karti.
    2. Cirst pamežu.
    3. Gāzt kokus un novākt bīstamos kokus.
    4. Iezīmēt tehnoloģiskos koridorus.
    5. Atzarot stumbru un izvērtēt stumbra kvalitāti.
    6. Sazāģēt stumbrus sortimentos.
    7. Šķirot atsevišķi kraujamos kokmateriālus atbilstoši noteiktajam sortimentam.
    8. Izvērtēt augsnes nestspēju (augsnes spēja pretoties tehnikas spiedienam).
    9. Krautnēt zarus kaudzēs un izvietot zarus uz pievešanas ceļa.
    10. Uzmērīt un noteikt kokmateriāla sortimentu apjomu.
    11. Izvēlēties atbilstošu griezējinstrumentu konkrētā uzdevuma veikšanai.
    12. Pļaut krūmus un zāli.
    13. Izmantot atslēdznieka un mežizstrādes instrumentus.
    14. Izmantot asināšanas piederumus, asināt motorzāģa griezējinstrumentus.
    15. Izvēlēties degvielas veidu un pareizās degvielas sajaukšanas proporcijas ar eļļu un iepildīt to motorzāģos.
    16. Lietot eļļas un degvielas absorbējošus materiālus.
    17. Veikt motorzāģu ikdienas un periodiskās apkopes.
    18. Ievērot darba aizsardzības, elektrodrošības un ugunsdrošības normatīvo aktu prasības.
    19. Lietot individuālos un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    20. Plānot sava darba režīmu.
    21. Sniegt pirmo palīdzību.
    22. Izprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.
    23. Saglabāt bioloģiski nozīmīgus meža struktūras elementus cirsmā un ievērot dabas aizsardzības prasības.
    24. Veikt darba pienākumus saskaņā ar Mežu uzraudzības padomes (FSC – Forest Stewardship Council) un Meža sertifikācijas shēmu novērtēšanas programmas (PEFC – Programme for Endorsement of Forest Certification) mežsaimniecības sertificēšanas standartiem.
    25. Izmantot ergonomiskus paņēmienus darbā ar motorzāģi kokmateriālu pārvietošanā un kraušanā.
    26. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    27. Prast rīkoties ugunsgrēka, elektrotraumu un citu avāriju gadījumos.
    28. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    29. Pārvaldīt valsts valodu.
    30. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    31. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    32. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja noteikt cirsmas atrašanās vietu atbilstoši meža topogrāfiskajai kartei un sagatavot cirsmu darbam.
    2. Spēja izpildīt cirsmas izstrādes darbus atbilstoši norādēm cirsmas izstrādes tehnoloģiskajā kartē.
    3. Spēja izpildīt meža izstrādes darbus, izmantojot ergonomiskus un efektīvus darba paņēmienus un instrumentus.
    4. Spēja, izmantojot motorzāģi, mežā nogāzt koku, to atzarot un sagarumot kokmateriālus atbilstoši noteiktajam sortimentam.
    5. Spēja krautnēt zarus atbilstoši mežizstrādes tehnoloģiskajām prasībām.
    6. Spēja uzmērīt sagatavotos kokmateriālus atbilstoši kokmateriālu uzmērīšanas standartam.
    7. Spēja kvalitatīvi veikt kopšanas cirti vai meža kultūru kopšanu, izvēloties konkrētam uzdevumam atbilstošu motorzāģa griezējinstrumentu.
    8. Spēja sagatavot motorzāģi darbam, veikt tā apkopi un nelielu remontu darba vietā.
    9. Spēja noteikt riskus darba vietā, izmantot drošus darba paņēmienus, kā arī individuālos un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus, izpildot darba uzdevumus.
    10. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    11. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    12. Spēja izprast un ievērot darba aizsardzības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    13. Spēja noteikt saglabājamus bioloģiski nozīmīgus meža struktūras elementus un ievērot dabas aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    14. Spēja ievērot ugunsdrošības normatīvo aktu prasības, vajadzības gadījumā atbilstoši reaģēt.
    15. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    16. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    17. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1 gads

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikums

- Valmieras tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība (62)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mežsaimniecība (623)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 15.07.2020

Ievietots: 07.05.2016