Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Zināšanas un izpratne:
– izprot un spēj demonstrēt zināšanas pedagoģijā, psiholoģijā un citās saskares zinātnēs, kas ir būtiskas, lai spētu risināt sociālpedagoģiskās problēmas;
– zina sociālās pedagoģijas vēsturisko attīstību, attīstības tendences mūsdienās, izprot sociālpedagoģiskā darba būtību un specifiku;
– prot formulēt, aprakstīt un analizēt sociālās un izglītības problēmas;
– prot identificēt un izprot sociālā riska grupu vajadzības un risku mazināšanas iespējas;
– prot izvēlēties konkrētajai situācijai atbilstošākās sociālpedagoģiskās darbības tehnoloģijas, metodikas un metodes;
– izprot uzņēmējdarbības teorētiskos aspektus un to izmantošanas iespējas profesionālajā darbībā;
– zina projektu izstrādes un īstenošanas posmus, finansējuma iegūšanas iespējas.

Spēja pielietot zināšanas:
– spēj risināt indivīda un grupu sociālpedagoģiskās problēmas;
– spēj diagnosticēt bērnu un jauniešu socializācijas grūtības, problēmas, esošo sociālo risku ietekmi uz viņu pilnvērtīgu integrēšanos sabiedrībā un dzīves prasmju apguvi,
– spēj veikt pētniecisko darbību, izmantojot gan teorētisko, gan empīrisko pētījumu metodes, apstrādāt, analizēt un prezentēt iegūtos rezultātus
– spēj iegūt, atlasīt un apstrādāt profesionālo pienākumu veikšanai nepieciešamo informāciju;
– spēj koordinēt starpinstitucionālo sadarbību sociālpedagoģisko uzdevumu risināšanā
– spēj veikt regulāru preventīvo darbu;
– spēj praksē realizēt izstrādātos projektus.

Analīze, sintēze, novērtēšana:
– var patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju un to izmantot;
– var pieņemt lēmumus un risināt problēmas sociālpedagoģiskajā jomā; var plānot sociālpedagoģisko darbību bērnu un jauniešu tiesību aizsardzības un resocializācijas jomā;
– prot izvērtēt savas profesionālās darbības ietekmi uz socializācijas vidi un sabiedrību kopumā.

Attieksmes un kompetences:
– prot darboties patstāvīgi, radoši un inovatīvi risinot sociālpedagoģiskā darba problēmas;
– prot darboties komandā, sadarbību balstot uz savstarpējas cieņas ievērošanu un viedokļu dažādības respektēšanu;
– ir motivēti tālākizglītībai un sistemātiskai profesionālās kvalifikācijas pilnveidei;
– izprot sociālā pedagoga darba nozīmību;
– prot atbilstoši komunicēt ar saviem kolēģiem, bērniem un jauniešiem un viņu vecākiem;
– izprot un ievēro sociālā pedagoga profesionālo ētiku.

Komunikācija:
– spēj formulēt un analītiski raksturot informāciju, problēmas un risinājumus sociālās pedagoģijas jomā;
– spēj izskaidrot un argumentēti diskutēt par sociālpedagoģiskām problēmām gan ar speciālistiem, gan nespeciālistiem.

Tālākā mācīšanās:
– prot patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos,
– prot rosināt savu un savu padoto tālāko izglītību un profesionālo pilnveidi.

Vispārējās prasmes:
– uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu gan individuāli, gan arī komandā vai vadot citu cilvēku darbu;
– pieņemt lēmumus un rast risinājums mainīgos vai neskaidros apstākļos.

Sociālais pedagogs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. globalizācijas procesu ietekme, to izraisīti bērnu un jauniešu socializācijas procesa riski, kā arī iespējas;
    1.2. integrācijas procesi Eiropā un Latvijā;
    1.3. statistika;
    1.4. komercdarbība;
    1.5. politika;
    1.6. andragoģija;
    1.7. patopsiholoģija;
    1.8. kriminoloģija;
    1.9. ģenētika;
    1.10. ergonomika;
    1.11. sociālā medicīna;
    1.12. sociālās drošības un aizbildnības sistēma Latvijā;
    1.13. bāriņtiesu darbības pamati;
    1.14. reliģijas attīstība Latvijā.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. sociālās pedagoģijas priekšmets un kategorijas;
    2.2. vispārējā, personības, attīstības, sociālā psiholoģija;
    2.3. pedagoģija;
    2.4. tiesību pamati;
    2.5. socioloģija;
    2.6. speciālā pedagoģija;
    2.7. alternatīvā pedagoģija;
    2.8. cilvēka attīstība un veselība;
    2.9. deviantoloģija;
    2.10. valsts pārvaldes un nevalstisko organizāciju darbības principi;
    2.11. socializācijas procesa riska faktori un to ietekme;
    2.12. bērnu un jauniešu grupu veidošanās principi un attīstības tendences;
    2.13. saskarsmes un uzvedības kultūra;
    2.14. ģimene, tās attīstības etapi;
    2.15. etniskās tradīcijas;
    2.16. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās (krievu valodā un kādā no Eiropas Savienības oficiālajām valodām).
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. sociālās pedagoģijas didaktika;
    3.2. sociālpedagoģiskās darbības plānošana, īstenošana un izvērtēšana;
    3.3. individuālās sociālās attīstības plānošana;
    3.4. socializācijas vides modelēšana, optimizēšana un pārmaiņu vadīšana;
    3.5. sociālpedagoģisko projektu īstenošana;
    3.6. komandas darba organizācija;
    3.7. sociālpedagoģiskā atbalsta grupu veidošana;
    3.8. bērnu un ģimenes tiesību aizsardzība;
    3.9. dzīves prasmju veidošanās sekmēšana;
    3.10. konflikti, to veidi un risināšanas stratēģijas;
    3.11. pašaudzināšanas sekmēšana;
    3.12. sasniegumu un mācību motivācijas attīstība un to ietekmējošie faktori;
    3.13. pirmās palīdzības sniegšana;
    3.14. informācijas tehnoloģijas un to lietošana;
    3.15. sociālpedagoģisko pētījumu metodoloģija un metodika;
    3.16. radošo un sporta aktivitāšu organizācija;
    3.17. dzimuma identitātes veidošanās, vardarbība un incests;
    3.18. atkarību prevencija un to mazināšana;
    3.19. stresa pārvaldīšana;
    3.20. profesionālā ētika;
    3.21. lietvedība;
    3.22. vides aizsardzība;
    3.23. valsts valoda;
    3.24. vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī (krievu valoda un kāda no Eiropas Savienības oficiālajām valodām);
    3.25. darba aizsardzība;
    3.26. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Prognozēt sociālo problēmu rašanos.
    2. Analizēt saņemto informāciju par bērnu un jauniešu socializācijas procesu ietekmējošiem faktoriem.
    3. Noformēt dokumentus atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām lietvedības prasībām.
    4. Lietot diagnostikas metodes bērnu un jauniešu socializācijas risku noteikšanā.
    5. Analizēt un atbilstoši situācijai piemērot normatīvos aktus bērnu un jauniešu tiesību aizsardzības jomā.
    6. Plānot un organizēt darbu, kā arī analizēt tā izpildi.
    7. Modelēt socializācijas procesa norisi bērnu un jauniešu labvēlīgas attīstības sekmēšanai.
    8. Vadīt sociālpedagoģisko grupu darbu.
    9. Darboties gan individuāli, gan komandā.
    10. Izmantot dažādas informācijas tehnoloģijas.
    11. Veikt pētniecisko darbu, analizējot un sistematizējot informāciju.
    12. Sistemātiski pilnveidot savu profesionālo kvalifikāciju.
    13. Ievērot profesionālās ētikas normas.
    14. Sniegt pirmo palīdzību.
    15. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās (krievu valodā un kādā no Eiropas Savienības oficiālajām valodām).
    16. Pārvaldīt valsts valodu.
    17. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas (krievu valodu un kādu no Eiropas Savienības oficiālajām valodām) saziņas līmenī.
    18. Ievērot darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un higiēnas normatīvo aktu prasības.
    19. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    20. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja identificēt bērnu un jauniešu socializācijas procesa riskus.
    2. Spēja analizēt un risināt identificētās problēmas.
    3. Spēja modelēt socializācijas procesu.
    4. Spēja prognozēt, plānot un organizēt darbu.
    5. Spēja sadarboties profesionālajā jomā.
    6. Spēja veikt preventīvo darbu.
    7. Spēja prognozēt sociālpedagoģiskās darbības efektivitāti.
    8. Spēja izglītot bērnu tiesību aizsardzībā gan bērnus un jauniešus, gan arī pieaugušos.
    9. Spēja veicināt bērnu un jauniešu atbildības un pašrealizācijas iespējas.
    10. Spēja veikt pētījumus ar zinātnisku vērtību sociālpedagoģiskajā jomā un analizēt un interpretēt to rezultātus.
    11. Spēja analizēt un pilnveidot savu profesionālo darbību.
    12. Spēja pārvaldīt valsts valodu un sazināties vismaz divās svešvalodās.
    13. Spēja ievērot profesionālās ētikas normas.
    14. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    15. Spēja ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    16. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Kopš 11.10.2022. 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS).

Līdz 11.10.2022. 1 Latvijas kredītpunkts atbilda 1,5 ECTS kredītpunkts.
?
160
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Pedagogu izglītība un izglītības zinātne (14)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Pedagogu izglītība (141)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2024

Pēdējie labojumi: 09.05.2023

Ievietots: 07.05.2016