Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Grāmatvedis / uzskaites grāmatvedis 3PKL

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Gada pārskata uzbūves pamatprincipi.
    Izpratnes līmenī:
    1. Uzņēmuma grāmatvedības organizācijas pamatprincipi.
    2. Ekonomisko darījumu novērtēšana.
    3. Saimniecisko darījumu veidi.
    4. Izmaksu atzīšanas kritēriji.
    5. Krājumu iegādes izmaksu noteikšanas principi.
    6. Debitoru veidi. Parādu veidi.
    7. Pircēju un pasūtītāju parādu kustības grāmatošanas principi.
    8. Nākamo periodu izmaksu atzīšanas kritēriji.
    9. Ieņēmumu atzīšanas kritēriji.
    10. Ilgtermiņa ieguldījumu atzīšanas kritēriji.
    11. Ilgtermiņa ieguldījumu izmaiņu atspoguļošanas īpatnības
    12. Nemateriālo aktīvu atzīšanas kritēriji.
    13. Nomāto pamatlīdzekļu atzīšanas kritēriji.
    14. Pamatlīdzekļu atzīšanas kritēriji. Pamatlīdzekļu kustības grāmatošanas principi.
    15. Ilgtermiņa finanšu aizdevumu veidi.
    16. Uzņēmuma dibināšanas pamatnosacījumi un reģistrācijas dokumenti.
    17. Pašu kapitāla sastāvs.
    18. Uzņēmuma organizācija un struktūra.
    19. Ilgtermiņa aizņēmumu atzīšanas kritēriji.
    20. Īstermiņa aizņēmumu atzīšanas kritēriji.
    21. Parādu piegādātājiem kustības grāmatošanas principi.
    22. Nodokļu veidi un likmes.
    23. Pamatlīdzekļu uzskaite.
    24. Inventarizācijas saraksta sagatavošanas noteikumi.
    25. Mērinstrumenti.
    26. Naudas vienību atpazīšana.
    27. Saimniecisko darījumu pārzināšana. Ārpusbilances kontu ekonomiskā būtība.
    28. Taksācijas perioda ieņēmumus no ieņēmumiem, kas attiecas ar nākamajiem periodiem identificēšana.
    29. Ieņēmumu atzīšanas kritēriji.
    30. Izmaksu atzīšanas kritēriji. Taksācijas perioda ieņēmumus no ieņēmumiem, kas attiecas ar nākamajiem periodiem identificēšana.
    31. Bilances un operāciju kontu sakarības.
    32. Peļņas vai zaudējuma aprēķina sastāvs.
    33. Sintētisko un analītisko kontu sakarības.
    34. Sintētisko kontu būtība.
    35. Analītisko kontu būtība.
    36. Tiešo un netiešo nodokļu veidi. Nodokļu pārskatu veidi.
    37. Pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķināšanas principi.
    38. Grāmatvedības reģistru informācijas saturs.
    39. Bilances uzbūves pamatprincipi. Grāmatvedības kontu un bilances kontu savstarpējās sakarības.
    40. Finanšu pārskatu elementi un kvalitatīvie rādītāji.
    Lietošanas līmenī:
    1. LR normatīvie akti grāmatvedības jomā.
    2. Grāmatvedības reģistru veidi. Saņemto un izsniegto dokumentu reģistrēšanas hronoloģiskajos reģistros un kontos principi.
    3. Uzskaites objektu reģistrācijas žurnālu aizpildīšanas pamatprincipi.
    4. Grāmatvedības kontu sistēma. Attaisnojuma dokumentu apstrādes principi.
    5. Speciālās datorprogrammas.
    6. Skaidras naudas dokumentu noformēšana.
    7. Attaisnojuma dokumentu informācijas atbilstības pārbaudes principi. Avansu norēķinu dokumentu noformēšanas prasības.
    8. Kases ordera aizpildīšanas prasības.
    9. Nodokļu veidi.
    10. Skaidras naudas kustības reģistrācijas dokumentācija, tās aizpildīšanas prasības.
    11. Elektroniskā kases aparāta vai kases sistēmas finanšu atskaites pārbaudes principi.
    12. Bankas konta pārskata pārbaudes principi pirmdokumentu atbilstībai.
    13. Apmaksas kontroles metodes.
    14. Krājumu uzskaites un novērtēšanas metodes.
    15. Krājumu grāmatošana grāmatvedības kontos.
    16. Krājumu pārvietošanas dokumentēšanas metodes.
    17. Krājumu nomenklatūras sastādīšana. Krājumu cenu izveidošanas principi.
    18. Debitoru parādu rašanās kritēriji. Debitoru parādu analītisko kontu pārskatu veidi.
    19. Debitoru kustības grāmatošana grāmatvedības kontos. Debitoru analītisko pārskatu sastādīšana.
    20. Nedrošo (šaubīgo) debitoru noteikšanas metodes.
    21. Izmaksu norakstīšanas metodes un dokumentācijas veidi.
    22. Nākamo periodu izmaksu kustības grāmatošana.
    23. Uzkrāto ieņēmumu reģistrēšana grāmatvedības reģistros. Uzkrāto ieņēmumu kustības grāmatošanas principi.
    24. Kases aparātu un sistēmu atskaites. Skaidras un bezskaidras naudas uzskaites principi.
    25. Skaidras un bezskaidras naudas grāmatošanas principi.
    26. Nemateriālo aktīvu dokumentācijas sagatavošana.
    27. Nolietojuma normas aprēķināšanas metodes un principi.
    28. Nemateriālo aktīvu reģistrēšanas un grāmatošanas principi.
    29. Nodokļi un nodevas.
    30. Nomātajos līdzekļos ieguldīto izmaksu reģistrēšana.
    31. Ieguldīto izmaksu norakstīšanas dokumentācija.
    32. Pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķināšanas metodes.
    33. Pamatlīdzekļa objekta dokumentācijas sagatavošanas metodes un principi. Pamatlīdzekļu pārvērtēšanas dokumentācija.
    34. Finanšu aizdevumu pārskatu sagatavošanas principi.
    35. Finanšu aizdevumu grāmatošanas principi.
    36. Ilgtermiņa finanšu aizdevumu uzskaites metodes
    37. Dokumentu pārvaldība.
    38. Pamatkapitāla palielinājuma vai samazinājuma grāmatošana. Rezervju grāmatošana.
    39. Peļņas sadales principi, metodes.
    40. Publisko datu bāzu lietošana.
    41. Grāmatojumu veidošana.
    42. Ilgtermiņa aizņēmumu reģistrēšanas un grāmatošanas kārtība. Analītisko kontu pārskatu sagatavošanas metodes.
    43. Saistību salīdzināšanas un kontroles metodes.
    44. Kreditoru atpazīšana pēc to ekonomiskās būtības.
    45. Kreditoru reģistri.
    46. Īstermiņa aizņēmumu grāmatošana.
    47. Kreditoru atzīšanas kritēriji. piegādātājiem analītisko kontu pārskatu veidi.
    48. Kreditoru klasificēšana pēc to ekonomiskās būtības.
    49. Kreditoru reģistru kārtošana. Parādu piegādātājiem un darbuzņēmējiem grāmatošana. Kreditoru salīdzināšanas aktos norādītās informācijas pārbaudīšana kreditoru reģistros.
    50. Darba samaksas aprēķināšanas principi. Darba spēka nodokļu aprēķināšana.
    51. Aprēķinātās darba samaksas pārskatu gatavošana.
    52. Norēķinu par darba samaksu un budžetu grāmatošana.
    53. Darba laika uzskaites tabeļu veidošana.
    54. Darba algas saraksta veidošana. Avansu sarakstu veidošana. Aprēķinātās darba samaksas iegrāmatošana.
    55. Aprēķināto un ieturēto nodokļu iegrāmatošana.
    56. Inventarizācijas veikšanas metodes. Pamatlīdzekļu un krājumu inventarizācijas gaita, izvirzītās prasības.
    57. Inventarizācijas sarakstu veidošana. Pamatlīdzekļu un krājumu inventarizācijas plāns.
    58. Iegrāmatot pamatlīdzekļu un krājumu inventarizācijas rezultātu.
    59. Debitoru parādu inventarizācijas plāna sastādīšanas principi.
    60. Debitoru parādu inventarizācijas paņēmieni.
    61. Uzkrājumu veidošana nedrošajiem debitoru parādiem. Bezcerīgo debitoru parādu norakstīšana. Salīdzināšanas aktu sagatavošana.
    62. Debitoru inventarizācijas rezultātu grāmatošana.
    63. Kreditoru inventarizācijas noteikumi. Kreditoru inventarizācijas rezultātu grāmatošana.
    64. Kreditoru parādu inventarizācijas rezultātu atspoguļošana salīdzinājuma aktos.
    65. Inventarizācijas rezultātā radušos kreditoru parādu atšķirību precizēšana. Bezcerīgo kreditoru parādu norakstīšanas kritēriji un kārtība.
    66. Skaidras naudas valūtu veidi.
    67. Kases operāciju uzskaite.
    68. Inventarizācijas rezultātu novērtēšana. Skaidras naudas inventarizācijas instrukcijas un nolikuma nosacījumi. Inventarizācijas rezultātu par veikto skaidrās naudas inventarizāciju atspoguļošana inventarizācijas sarakstos un salīdzināšanas sarakstos. Skaidrās naudas inventarizācijas rezultātu iegrāmatošana.
    69. Ārpusbilances kontu reģistru veidi. Ārpusbilances kontu inventarizācijas veikšanas gaita un instrukcijas. Ārpusbilances kontu inventarizācijas veikšanas plāns.
    70. Ārpusbilances kontu inventarizācijas veikšanas rezultātu atspoguļošana inventarizācijas sarakstos un salīdzināšanas sarakstos.
    71. Ārpusbilances kontu inventarizācijas rezultātu iegrāmatošana.
    72. Ieņēmumu klasificēšana pēc to ekonomiskās būtības.
    73. Ieņēmumu grāmatošana atbilstoši ieņēmumu ekonomiskai būtībai.
    74. Ieņēmumu reģistru sagatavošana.
    75. Izmaksu klasificēšana atbilstoši izmaksu veidiem.
    76. Izmaksu grāmatošana atbilstošajos grāmatvedības kontos.
    77. Izmaksu reģistru sagatavošana. Grāmatošana atbilstošajos grāmatvedības kontos.
    78. Operāciju kontu sistēma.
    79. Kontu slēgšanas secība.
    80. Operāciju kontu slēgšanas procedūras veikšana
    81. Izmaksu analītisko kontu pārskatu sagatavošana.
    82. Ieņēmumu analītisko kontu pārskatu sagatavošana.
    83. Sintētisko un analītisko kontu atlikumu (saldo) aprēķināšanas metodika
    84. Nodokļu aprēķinu veikšana.
    85. PVN īpašās piemērošanas kārtība.
    86. Pamatlīdzekļu kustības pārskati.
    87. Pamatlīdzekļu veidi.
    88. Nolietojuma aprēķina veikšana.
    89. Finanšu atskaišu veidošanas principi.
    VISPĀRĒJĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Tiesiskās attiecības.
    2. Normatīvie akti komunikāciju tehnoloģiju jomā.
    3. Sociālo attiecību dažādība. Sabiedrības sociālā un politiskā struktūra
    4. Ekonomikas pamatprincipi un ekonomiskie procesi.
    5. Komercdarbības veidi.
    6. Tirgzinības procesa būtība.
    Izpratnes līmenī:
    1. Darba aizsardzības, elektrodrošības un vides aizsardzības normatīvie akti.
    2. Ergonomikas pamatprasības.
    3. Veselības riska faktori.
    4. Cilvēka veselība kā dzīves kvalitātes nosacījums.
    5. Ilgtspējīgas attīstības būtība.
    6. Indivīda tiesības, pienākumi un atbildība.
    7. Vārdu krājums.
    8. Gramatikas un valodas funkcijas. Verbālās un neverbālās mijiedarbības veidi. Valodas stili un intonācijas iezīmes. Valodas un komunikācijas daudzveidība dažādos kontekstos.
    9. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    10. Sadarbības veicināšanas principi.
    11. Komandas veidošana. Konfliktu novēršana.
    12. Biznesa plāna loma uzņēmējdarbībā.
    13. Profesionālās karjeras izaugsme un tās nozīme.
    Lietošanas līmenī:
    1. Darba vides riska faktoru novērtēšanas preventīvie pasākumi.
    2. Droši darba paņēmieni.
    3. Rīcība ārkārtas situācijā.
    4. Pirmās palīdzības sniegšana.
    5. Darba tiesību normas.
    6. Iekšējās kārtības noteikumi.
    7. Darba higiēna un kultūra.
    8. Valsts valoda.
    9. Svešvalodas.
    10. Starpkultūru mijiedarbība.
    11. Matemātikas metodes un instrumenti.
    12. Formulu veidošanas pamatprincipi.
    13. Lietojumprogrammas dokumentu sagatavošanā.
    14. Darbs ar biroja tehniku. Datoru drošības programmas. Informācijas sistēmu drošība.
    15. Efektīvas saskarsmes un sadarbības paņēmieni. Stresa vadība.
    16. Konfliktu pazīmes, risināšanas metodes. Vispārējās un profesionālās ētikas normas.
    17. Darbu secības plānošana.
    18. Laika plānošanas paņēmieni.
    19. Mācīšanās stratēģijas.
    20. Pašvērtējuma principi.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Identificēt likumdošanā noteiktos rekvizītus.
    2. Pārbaudīt darījuma partneru datu atbilstību.
    3. Pārbaudīt dokumentā norādīto nodokļu atbilstību darījuma būtībai.
    4. Novērtēt dokumentos ietvertās informācijas atbilstību normatīvo aktu prasībām.
    5. Klasificēt dokumentā noteikto darījuma veidu.
    6. Pārbaudīt dokumenta statusu.
    7. Aizpildīt uzskaites objektu reģistrācijas žurnālus atbilstoši to specifikai.
    8. Lietot speciālās datorprogrammas.
    9. Identificēt attaisnojuma dokumenta veidu.
    10. Noteikt attaisnojuma dokumentā norādīto darījumu pēc būtības.
    11. Novērtēt attaisnojuma dokumentos ietvertās informācijas atbilstību normatīvo aktu prasībām.
    12. Pārbaudīt darījuma partneru datu atbilstību.
    13. Noformēt avansu norēķina dokumentāciju.
    14. Sagatavot kases orderus ar nepieciešamajiem rekvizītiem.
    15. Norādīt darījumam atbilstošos nodokļus.
    16. Aizpildīt skaidras naudas kustības reģistrācijas dokumentāciju.
    17. Aizpildīt stingrās uzskaites darījumu kvītis.
    18. Pārbaudīt elektroniskā kases aparāta vai kases sistēmas finanšu atskaiti.
    19. Sagatavot maksājumu uzdevumus ar atbilstošiem rekvizītiem.
    20. Pārbaudīt bankas konta pārskata informācijas atbilstību pirmdokumentiem, norādot apmaksas kontroli.
    21. Sagatavot bezskaidras naudas avansu norēķina dokumentus.
    22. Apstrādāt saņemto un izejošo krājumu dokumentāciju.
    23. Reģistrēt krājumus naturālajās mērvienībās un naudas izteiksmē.
    24. Aizpildīt krājumu pārdošanas dokumentus naturālajās mērvienībās un naudas izteiksmē.
    25. Aizpildīt iekšējās nozīmes krājumu pārvietošanas dokumentus.
    26. Aizpildīt krājumu norakstīšanasdokumentus.
    27. Sagatavot krājumu nomenklatūras sarakstus.
    28. Izveidot un papildināt krājumu cenu katalogu.
    29. Izveidot un papildināt cenu atlaižu katalogu.
    30. Grāmatot krājumu kustību grāmatvedības kontos.
    31. Reģistrēt pircēju un pasūtītāju parādus grāmatvedības reģistros.
    32. Grāmatot pircēju un pasūtītāju parādu kustību grāmatvedības kontos.
    33. Sagatavot debitoru parādu analītisko kontu pārskatus.
    34. Noteikt nedrošo (šaubīgo) debitoru apjomu.
    35. Kontrolēt parādu atmaksas grafika izpildi.
    36. Reģistrēt radniecīgo sabiedrību parādus.
    37. Reģistrēt asociēto sabiedrību parādus.
    38. Reģistrēt akcionāru, dalībnieku un vadības īstermiņa parādus.
    39. Grāmatot debitoru kustību grāmatvedības kontos.
    40. Sagatavot debitoru parādu analītisko kontu pārskatus.
    41. Kontrolēt parādu atmaksas grafika izpildi.
    42. Identificēt nākamo periodu izmaksas.
    43. Sagatavot analītisko kontu pārskatus pa izmaksu veidiem.
    44. Sagatavot izmaksu norakstīšanas dokumentāciju.
    45. Grāmatot nākamo periodu izmaksu kustību.
    46. Identificēt uzkrātos ieņēmumus.
    47. Reģistrēt uzkrātos ieņēmumus grāmatvedības reģistros.
    48. Kontrolēt uzkrāto ieņēmumu samaksas grafiku.
    49. Grāmatot uzkrāto ieņēmumu kustību.
    50. Reģistrēt skaidras un bezskaidras naudas līdzekļu kustību grāmatvedības reģistros.
    51. Grāmatot skaidras un bezskaidras naudas līdzekļu kustību.
    52. Sagatavot pārskatus par skaidrās vai bezskaidrās naudas avansu izlietojumu.
    53. Veikt elektroniskā kases aparāta vai kases sistēmas finanšu atskaites grāmatojumu.
    54. Identificēt nemateriālos aktīvus.
    55. Identificēt pamatlīdzekļus.
    56. Identificēt ilgtermiņa finanšu ieguldījumus.
    57. Identificēt nemateriālos aktīvus pēc to veidiem.
    58. Sagatavot nemateriālo aktīvu pieņemšanas un norakstīšanas aktus.
    59. Reģistrēt nemateriālos aktīvus grāmatvedības reģistros.
    60. Sagatavot katra nemateriālā aktīva dokumentāciju.
    61. Aprēķināt nolietojuma normas pārskata periodā.
    62. Grāmatot ar nemateriāliem aktīviem saistītās darbības.
    63. Identificēt nomātos pamatlīdzekļus.
    64. Reģistrēt ieguldītās izmaksas nomātajos pamatlīdzekļos.
    65. Sagatavot dokumentāciju par ieguldīto izmaksu norakstīšanu.
    66. Sagatavot katra pamatlīdzekļa objekta dokumentāciju.
    67. Sagatavot pamatlīdzekļu pieņemšanas un norakstīšanas aktus.
    68. Aprēķināt nolietojuma normas pārskata periodā.
    69. Sagatavot pamatlīdzekļu pārvērtēšanas dokumentāciju.
    70. Grāmatot pamatlīdzekļu kustību.
    71. Reģistrēt aizdevumus akcionāriem, dalībniekiem un vadībai.
    72. Sagatavot pārskatus par izsniegto aizdevumu summām sadalījumā pa amatu grupām.
    73. Reģistrēt aizdevumus radniecīgajām un asociētajām sabiedrībām.
    74. Sagatavot pārskatus par aizdevuma atmaksas termiņiem un noteiktiem procentiem.
    75. Kontrolēt atmaksas grafika izpildi.
    76. Grāmatot aizdevumu kustību.
    77. Reģistrēt sabiedrības pamatkapitālu grāmatvedības reģistros.
    78. Kārtot daļu apliecību reģistru.
    79. Grāmatot pamatkapitāla palielinājumu vai samazinājumu.
    80. Grāmatot rezerves.
    81. Grāmatot peļņas sadali.
    82. Reģistrēt ilgtermiņa aizņēmumus grāmatvedības reģistros.
    83. Grāmatot ilgtermiņa aizņēmumu kustību grāmatvedības kontos.
    84. Sagatavot ilgtermiņa aizņēmumu analītisko kontu pārskatus.
    85. Pārbaudīt saistību salīdzināšanas aktus ar grāmatvedības reģistra informāciju.
    86. Kontrolēt saistību atmaksas grafika izpildi.
    87. Reģistrēt saistības pret piegādātājiem un darbuzņēmējiem grāmatvedības reģistros.
    88. Grāmatot saistību kustību grāmatvedības kontos.
    89. Sagatavot piegādātāju un darbuzņēmēju analītisko kontu pārskatus.
    90. Pārbaudīt saistību salīdzināšanas aktus ar grāmatvedības reģistra informāciju.
    91. Kontrolēt saistību atmaksas grafika izpildi.
    92. Aprēķināt darba samaksu.
    93. Ieturēt darba ņēmēja nodokļus.
    94. Aprēķināt darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI).
    95. Sagatavot darba samaksas aprēķina kopsavilkumus (pārskatus).
    96. Izmantot darba laika uzskaites dokumentāciju.
    97. Grāmatot aprēķināto darba samaksu.
    98. Grāmatot ar darba samaksu saistītos nodokļus.
    99. Patstāvīgi sagatavot pamatlīdzekļu inventarizācijas sarakstus pa kategorijām.
    100. Inventarizēt pamatlīdzekļus naturālajās mērvienībās.
    101. Salīdzināt inventarizācijas rezultātus ar grāmatvedības uzskaites reģistru datiem.
    102. Sagatavot krājumu inventarizācijas sarakstus.
    103. Inventarizēt krājumus naturālajās mērvienībās.
    104. Salīdzināt inventarizācijas rezultātus ar grāmatvedības uzskaites reģistru datiem.
    105. Sagatavot debitoru parādu inventarizācijas sarakstus.
    106. Inventarizēt debitoru parādus.
    107. Salīdzināt debitoru inventarizācijas rezultātus ar grāmatvedības uzskaites reģistru datiem.
    108. Sagatavot debitoru parādu salīdzināšanas aktus.
    109. Sagatavot kreditoru parādu inventarizācijas sarakstus.
    110. Inventarizēt kreditoru parādus.
    111. Salīdzināt kreditoru parādu inventarizācijas rezultātus ar grāmatvedības uzskaites reģistru datiem.
    112. Sagatavot naudas līdzekļu inventarizācijas sarakstus.
    113. Inventarizēt naudas līdzekļus pa valūtas veidiem.
    114. Reģistrēt banknošu skaitu sadalījumā pa nomināliem.
    115. Salīdzināt skaidras naudas inventarizācijas rezultātus ar grāmatvedības uzskaites reģistru datiem.
    116. Sagatavot ārpusbilances kontu inventarizācijas sarakstus.
    117. Reģistrēt ārpusbilances kontu inventarizācijas rezultātus.
    118. Salīdzināt ārpusbilances kontu inventarizācijas rezultātus ar grāmatvedības reģistru datiem.
    119. Identificēt saimnieciskās darbības ieņēmumus.
    120. Klasificēt ieņēmumus pa to veidiem.
    121. Identificēt cita veida ieņēmumus.
    122. Identificēt saimnieciskās darbības izmaksas pēc to ekonomiskās būtības.
    123. Klasificēt izmaksas pa to veidiem.
    124. Identificēt cita veida izmaksas.
    125. Grāmatot ieņēmumus.
    126. Grāmatot izmaksas.
    127. Sagatavot pārskatus par saimnieciskās darbības rezultātiem.
    128. Slēgt operāciju kontus.
    129. Sagatavot analītisko kontu pārskatus pa ieņēmumu veidiem.
    130. Sagatavot analītisko kontu pārskatus pa izmaksu veidiem.
    131. Veidot darba tabulas.
    132. Aprēķināt kontu atlikumus.
    133. Sagatavot grāmatvedības izziņas.
    134. Sagatavot nodokļu pārskatus pa nodokļu veidiem.
    135. Strādāt ar liela apjoma datiem
    136. Izmantot pamatlīdzekļu objekta individuālo dokumentāciju.
    137. Izmantot pamatlīdzekļu pieņemšanas un norakstīšanas aktus.
    138. Apkopot aprēķinātā nolietojuma summas pārskata periodā.
    139. Aizpildīt pamatlīdzekļu kustības pārskata veidlapu.
    140. Sameklēt grāmatvedības reģistros nepieciešamo informāciju.
    141. Sagatavot dažādas finanšu atskaites (pārskatus).
    142. Apstrādāt bilances un operāciju kontos uzkrāto informāciju.
    143. Sadarboties ar kolēģiem un vadību.
    VISPĀRĒJĀS prasmes:
    1. Novērtēt darba riska faktoru ietekmi uz veselību.
    2. Organizēt savu darba vietu un darbu, atbilstoši darba aizsardzības un drošības prasībām.
    3. Ievērot vides aizsardzības jomu reglamentējošos normatīvos aktus.
    4. Ievērot ugunsdrošības noteikumus.
    5. Rīkoties ārkārtas situācijās.
    6. Sniegt pirmo palīdzību.
    7. Piemērot Darba likumu un citus normatīvos aktus, kas regulē darba tiesiskās attiecības.
    8. Ievērot darba devēja un darbinieka pienākumus un tiesības.
    9. Ievērot iekšējās kārtības noteikumus.
    10. Informēt tiešo vadītāju par sasniegtajiem rezultātiem.
    11. Izpildīt uzņēmuma/organizācijas iekšējo kārtību.
    12. Ievērot darba higiēnas prasības.
    13. Ievērot konfidencialitāti.
    14. Sazināties valsts valodā.
    15. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
    16. Sazināties mutiski un rakstiski vismaz divās svešvalodā.
    17. Lietot profesionālo terminoloģiju vismaz divās svešvalodās.
    18. Lietot matemātikas pamatprincipus un paņēmienus.
    19. Modelēt finanšu uzdevuma risinājuma gaitu.
    20. Veidot formulas grāmatvedības datu analīzei.
    21. Lietot datoru un biroja tehniku.
    22. Sagatavot grāmatvedības dokumentus, izmantojot lietojumprogrammas.
    23. Patstāvīgi atrast nepieciešamo informācijuinterneta resursos un datu nesējos.
    24. Sazināties izmantojot komunikāciju tehnoloģijas.
    25. Sistēmiski strādāt ar liela apjoma informāciju.
    26. Ievērot IT drošības un personas datu aizsardzības prasības.
    27. Sadarboties komandā, apzinoties savu atbildību kopējā darba veikšanā.
    28. Ievērot vispārējās un profesionālās ētikas principus.
    29. Kritiski un radoši domāt.
    30. Identificēt stresa rašanās cēloņus.
    31. Risināt konfliktsituācijas.
    32. Personīgi iesaistīties jaunu ideju radīšanā, izrādot iniciatīvu.
    33. Racionāli izmantot resursus.
    34. Racionāli plānot savu laiku, nosakot prioritātes.
    35. Izvērtēt ekonomiskos riskus.
    36. Novērtēt savu profesionālo pieredzi un savas karjeras izaugsmes iespējas.
    37. Piedalīties kvalifikācijas pilnveidošanas pasākumos.
    38. Sekot nozares aktualitātēm un izmaiņām nozares normatīvajos aktos.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja atbildīgi strādāt ar darījumu apliecinošiem dokumentiem, pārbaudot to atbilstību normatīvo aktu prasībām.
    2. Spēja atbildīgi reģistrēt saņemtos un izsniegtos saimniecisko darījumu dokumentus hronoloģiskajos un sintētiskajos grāmatvedības reģistros un kontos naudas izteiksmē, lietojot speciālās datorprogrammas.
    3. Spēja patstāvīgi reģistrēt attaisnojuma dokumentu plūsmu saimniecisko darījumu sistēmās.
    4. Spēja precīzi sagatavot un apstrādāt skaidras un bezskaidras naudas dokumentus atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
    5. Spēja uzskaitīt un grāmatot krājumu kustību grāmatvedības kontos, veidojot krājumu nomenklatūru.
    6. Spēja atbildīgi uzskaitīt debitorus un debitoru parādus, analizējot un nosakot nedrošo (šaubīgo) debitoru apjomu.
    7. Spēja uzskaitīt nākamo periodu izmaksas un sagatavot analītisko kontu pārskatu pa izmaksu veidiem.
    8. Spēja uzskaitīt uzkrātos ieņēmumus, kontrolēt uzkrāto ieņēmumu samaksas grafiku, grāmatot tos, pielietojot divkāršā ieraksta sistēmu.
    9. Spēja uzskaitīt naudas līdzekļus, grāmatot skaidras un bezskaidras naudas līdzekļu kustību, sagatavot pārskatus par skaidras vai bezskaidras naudas avansu izlietojumu.
    10. Spēja klasificēt ilgtermiņa ieguldījumus pēc to būtības.
    11. Spēja uzskaitīt nemateriālos aktīvus, sagatavot nemateriālā aktīva dokumentāciju.
    12. Spēja uzskaitīt ilgtermiņa ieguldījumus nomātajos pamatlīdzekļos, sagatavot dokumentāciju par ieguldīto izmaksu norakstīšanu.
    13. Spēja uzskaitīt pamatlīdzekļus, grāmatot pamatlīdzekļu kustību.
    14. Spēja uzskaitīt finanšu aizdevumus, kontrolējot atmaksas grafika izpildi, grāmatot aizdevumu kustību.
    15. Spēja patstāvīgi uzskaitīt pašu kapitālu grāmatvedības reģistros.
    16. Spēja uzskaitīt ilgtermiņa un īstermiņa aizņēmumus.
    17. Spēja uzskaitīt parādus piegādātājiem un darbuzņēmējiem.
    18. Spēja patstāvīgi aprēķināt darba samaksu un atbilstošos nodokļus, sagatavojot nepieciešamos pārskatus, un grāmatot tos.
    19. Spēja patstāvīgi sagatavot pamatlīdzekļu un krājumu inventarizācijas sarakstus un veikt to inventarizāciju pa kategorijām.
    20. Spēja sagatavot debitoru un kreditoru inventarizācijas sarakstus un veikt to dokumentālo inventarizāciju, analizējot darījumu partneru līgumu nosacījumus.
    21. Spēja sagatavot naudas līdzekļu inventarizācijas sarakstus, inventarizēt naudas līdzekļus dažādās valūtās.
    22. Spēja veikt ārpusbilances kontu inventarizāciju, salīdzināt ārpusbilances kontu inventarizācijas rezultātus ar grāmatvedības reģistru datiem.
    23. Spēja reģistrēt pa veidiem klasificētos ieņēmumus un izmaksas operāciju kontos.
    24. Spēja aprēķināt saimnieciskās darbības rezultātus, sagatavot pārskatus par tiem un slēgt operāciju kontus.
    25. Spēja sagatavot ieņēmumu un izmaksu kontu apgrozījumu pārskatus.
    26. Spēja sagatavot sintētisko un analītisko kontu apgrozījumu pārskatu, izmantojot grāmatvedības reģistros uzkrāto informāciju.
    27. Spēja sagatavot nodokļu pārskatus pa nodokļu veidiem.
    28. Spēja sagatavot pamatlīdzekļu kustības pārskatu, apkopojot aprēķinātā nolietojuma summas pārskata periodā, un dokumentēt tās.
    29. Spēja sagatavot dažādus finanšu informācijas pārskatus uzņēmuma vadībai, izmantojot grāmatvedības reģistru informāciju.
    30. Spēja atbildīgi un precīzi sagatavot uzņēmuma finanšu pārskatu, kas sastāv no bilances, peļņas vai zaudējumu aprēķina un finanšu pārskata pielikuma, izmantojot bilances un operāciju kontos uzkrāto informāciju.
    VISPĀRĒJĀS kompetences:
    1. Spēja organizēt darba vietu un darbu, ievērojot darba un vides aizsardzības prasības.
    2. Spēja rīkoties ārkārtas situācijās un sniegt pirmo palīdzību.
    3. Spēja veikt darba uzdevumus, ievērojot prasības darba tiesisko attiecību jomā un konfidencialitāti.
    4. Spēja izteikt un interpretēt jēdzienus, domas, faktus un viedokli gan mutiski, gan rakstiski valsts valodā.
    5. Spēja sazināties un lietot profesionālo terminoloģiju vismaz divās svešvalodās.
    6. Spēja piemērot matemātisko domāšanu, modelējot darba situācijas un plānojot darba uzdevuma izpildi.
    7. Spēja pārliecinoši un droši lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas darba uzdevuma veikšanai.
    8. Spēja efektīvi sadarboties komandā, ievērojot vispārējās un profesionālās ētikas normas.
    9. Spēja elastīgi risināt konfliktsituācijas.
    10. Spēja radīt jaunas idejas, efektīvai darba veikšanai.
    11. Spēja plānot un pieņemt lēmumus savas profesionālās karjeras veidošanā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Koledža:

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Liepājas Valsts tehnikums"

- Daugavpils tehnikums

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

- Valmieras tehnikums

- Ogres tehnikums

- Ogres tehnikums

- Valmieras tehnikums

Izdevējiestādes:

- Liepājas Valsts tehnikums

- Rīgas Valsts tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Komerczinības un administrēšana (34)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Grāmatvedība un nodokļi (344)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Uzņēmējdarbības, finanšu, grāmatvedības, administrēšanas (vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība un komerczinības) nozare

Grāmatvedis patstāvīgi vai vadošā grāmatveža uzraudzībā izpilda tehniskos finanšu plūsmas izstrādes darbus, uzskaita vienkāršākās finanšu darbības, aprēķina pašizmaksas, algas un izmaksā tās, veic saimnieciskās darbības uzskaiti un grāmatvedības operācijas.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Finanšu darbinieks , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Finanšu darbinieks , PIRMĀ LĪMEŅA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Grāmatvedis

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 02.04.2024

Ievietots: 07.05.2016