Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Vizuālā tēla stilists

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. modes, stila, frizūru un grima vēsture;
    1.2. skaņas un gaismas izmantošana vienota tēla veidošanā;
    1.3. darba vides iespējamie riski.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. modes un stila aktuālās tendences;
    2.2. vispārpieņemtās auguma un sejas proporcijas;
    2.3. sejas ādas tipi, uzbūve un kopšana;
    2.4. kopjošās un dekoratīvās kosmētikas produkti, instrumenti un piederumi;
    2.5. apģērba komplektācijas principi;
    2.6. matu kopšanas un veidošanas produkti, instrumenti un piederumi, matu krāsas un ilgviļņu sastāvi;
    2.7. dabisko un mākslīgo matu specifika;
    2.8. ķermeņa un sejas apgleznošanas krāsas, materiāli un tehnoloģijas;
    2.9. koptēla veidošanas materiālu īpašības, sastāvs un apstrāde;
    2.10. tērpu, aksesuāru un citu materiālu iegādes vietas un to specifika;
    2.11. indivīdu psiholoģiskie tipi;
    2.12. sociālās grupas un to stila specifika;
    2.13. verbālā un neverbālā saskarsme;
    2.14. kompozīcijas likumi;
    2.15. darba vietas apgaismojuma īpatnības;
    2.16. komandas veidošanas un darba principi;
    2.17. nodokļi un to veidi;
    2.18. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. stilista darba tehnoloģiskie procesi, līdzekļi, piederumi un to lietojums;
    3.2. profesionālā un vispārējā ētika;
    3.3. darba aizsardzība (ergonomika, elektrodrošības noteikumi, ugunsdrošības noteikumi, drošības zīmes un ierīces);
    3.4. vides aizsardzība;
    3.5. klienta individuālā faktūra;
    3.6. auguma mērījumu metodes un instrumenti;
    3.7. auguma un sejas formas, to proporciju saskaņošanas principi;
    3.8. asociatīvie raksturojumi – šifri;
    3.9. krāsu mācība;
    3.10. krāsu testēšanas metodes;
    3.11. telpiskuma radīšanas pamatprincipi;
    3.12. kopjošās un dekoratīvās kosmētikas produkti, instrumenti un piederumi;
    3.13. tērpa stilistika;
    3.14. figūras korekcija ar apģērba un aksesuāru palīdzību;
    3.15. drapēšanas darbu tehnoloģija un pielietojamie instrumenti;
    3.16. frizūras izveide atbilstoši sejas un galvas formai, auguma proporcijām, matu struktūrai un krāsai, vecumam, stilam;
    3.17. sejas morfoloģija un korekcija;
    3.18. grima izveide atbilstoši sejas formai, ādas tipam un krāsu kolorītam, vecumam, stilam;
    3.19. kino, foto, teātra, TV grimu specifika;
    3.20. frizūru un grimu tehnoloģijas;
    3.21. matu ķīmiskās apstrādes tehnoloģija;
    3.22. pastiža izstrādājumi;
    3.23. butaforiju veidošanas tehnoloģija, materiāli un instrumenti;
    3.24. koptēla veidošanas specefektu produkti un to pielietojums;
    3.25. dekorāciju piemērošana koptēla veidošanai;
    3.26. darbs ar klientu atbilstoši daudzveidīgajai uzdevumu specifikai;
    3.27. stilista pieredzes materiālu apkopojuma iespējas;
    3.28. elektroniskie informācijas meklēšanas un atlases līdzekļi;
    3.29. darba secības un darba laika organizācija;
    3.30. darba vides kultūra un personiskā higiēna;
    3.31. iespējamās materiālu izraisītās blakusparādības un alerģiskās reakcijas un to pamatpazīmes;
    3.32. dezinfekcijas tehnoloģijas, līdzekļi, instrumenti, aparatūra un to lietošana;
    3.33. pozitīvas saskarsmes veidošana;
    3.34. kalkulācijas metodes;
    3.35. valsts valoda;
    3.36. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Izprast klienta vēlmes un vajadzības, nosakot koptēla veidošanas specifiku.
    2. Veikt klienta sejas un auguma mērījumus, noteikt to proporcijas, noformēt klienta anketu.
    3. Noteikt klienta psiholoģisko tipu, individuālo stilu un krāsu paleti.
    4. Izvirzīt idejas, veidot iztēlē priekšstatu par veidojamo koptēlu, argumentēti prezentēt koptēla ieceri.
    5. Veidot apģērbu, frizūru, sejas un ķermeņa noformējumu skices.
    6. Izmantot asociatīvos tēlu raksturojumus – šifrus vajadzīgā koptēla veidošanai.
    7. Pieņemt lēmumu par veicamajiem darbiem, secību, metodēm un līdzekļiem koptēla veidošanā.
    8. Ievērot aktuālās modes tendences un izmantot jaunākās tehnoloģijas koptēla veidošanā.
    9. Komplektēt apģērbu koptēla veidošanai un veidot tērpu mulāžu.
    10. Veidot frizūru atbilstoši koptēla prasībām.
    11. Izmantot atbilstošas materiālu apstrādes un vizāžas darbu tehnoloģijas koptēla veidošanai.
    12. Veidot vienota stila koptēlu, piemeklējot atbilstošu vidi, butaforijas, skaņu un gaismu.
    13. Veidot savu vizuālā tēla stilista pieredzes materiālu apkopojumu.
    14. Lietot informācijas meklēšanas un atlases līdzekļus koptēla veidošanas vajadzībām.
    15. Izvēlēties koptēla veidošanai nepieciešamos materiālus un aprēķināt to izmaksas.
    16. Pieņemt lēmumu par nepieciešamo speciālistu piesaistīšanu koptēla veidošanai un strādāt komandā.
    17. Orientēties ar koptēla veidošanu saistīto uzņēmumu piedāvājumā.
    18. Iekārtot un uzturēt tīru darba vietu, izmantot atbilstošus dezinfekcijas līdzekļus un aparatūru, ievērot personisko higiēnu.
    19. Veikt darba pienākumus, nekaitējot savai, klientu un citu personu veselībai.
    20. Atpazīt izmantojamo produktu un materiālu blakusparādības un noteikt to iestāšanos.
    21. Ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    22. ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    23. Sniegt pirmo palīdzību.
    24. Pārvaldīt valsts valodu.
    25. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    26. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    27. Lietišķas sarunas laikā veidot pozitīvu saskarsmi ar klientu.
    28. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    29. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas principus.
    30. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja pozitīvas saskarsmes rezultātā mērķtiecīgi iepazīt klienta vēlmes, vajadzības un iespējas.
    2. Spēja vizualizēt asociatīvo koptēlu atbilstoši uzdevumam.
    3. Spēja prezentēt koptēla ieceri un radoši to pilnveidot sadarbībā ar klientu.
    4. Spēja pieņemt lēmumu par veicamajiem darbiem, to secību, atbilstošākajiem līdzekļiem, tehnoloģijām un materiāliem koptēla veidošanā.
    5. Spēja komplektēt tērpu un aksesuārus koptēla veidošanai.
    6. Spēja veidot frizūru un grimu koptēla veidošanai.
    7. Spēja apgleznot seju un augumu koptēla veidošanai.
    8. Spēja pieskaņot vidi vienota koptēla veidošanai.
    9. Spēja iekārtot darba vidi koptēla radīšanai.
    10. Spēja plānot koptēla izstrādes budžetu, sastādīt izmaksu tāmi un noteikt pakalpojuma cenu.
    11. Spēja sadarboties koptēla veidošanā ar nepieciešamajiem speciālistiem.
    12. Spēja sekot līdzi aktuālajām modes tendencēm un jaunākajām tehnoloģijām, izmantojot dažādus informatīvos avotus.
    13. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot savai, klientu un citu personu veselībai.
    14. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.
    15. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    16. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju.
    17. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    18. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas principus.
    19. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    20. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola"

- Rīgas Stila un modes tehnikums

- Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikums"

Likvidēta/Reorganizēta/Mainīts nosaukums un/vai tips:

- Liepājas Dizaina un mākslas vidusskola

- Profesionālā vidusskola "Perspektīva"

- Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola

Izdevējiestādes:

- Rīgas Stila un modes tehnikums

- Saldus tehnikums

- Mākslu izglītības kompetences centrs "Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola"

- Balvu profesionālā un vispārizglītojošā vidusskola

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Individuālie pakalpojumi (81)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Skaistumkopšanas pakalpojumi (815)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Skaistumkopšanas nozare


Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 02.04.2024

Ievietots: 07.05.2016