Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Frizieris stilists

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. stila etiķete;
    1.2. frizūras veidošanas palīgmateriālu īpašības;
    1.3. ādas slimības;
    1.4. citu speciālistu piesaiste vizuālā tēla veidošanā;
    1.5. darba vietas izgaismošanas pamatprincipi.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. vizuālā tēla veidošanas radošā procesa pamatojums, secība, raksturojums;
    2.2. modes, stila un kultūras vēsture;
    2.3. stilu veidi un modes tendences;
    2.4. frizūru modelēšana;
    2.5. frizūras transformēšanas darbu secības plānošana;
    2.6. galvas un sejas morfoloģiskās īpašības;
    2.7. ādas un matu uzbūve;
    2.8. matu bojājumi;
    2.9. klienta individuālais matu un ādas krāsas tonis;
    2.10. matu krāsu īpašības;
    2.11. matu krāsošanas tehnoloģiskā procesa darbu secības plānošana;
    2.12. matu izstrādājumi un to lietojums;
    2.13. grims, tā veidi un uzklāšana;
    2.14. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. friziera stilista darba instrumenti, aparatūra, piederumi un to lietojums, tehnoloģiskie procesi;
    3.2. individuālā stila veidošanas, modelēšanas un uzturēšanas paņēmieni;
    3.3. individuālā krāsu kolorīta noteikšanas paņēmieni;
    3.4. frizūru dizains un kompozīcija;
    3.5. krāsu mācības pamatprincipi;
    3.6. zīmēšanas pamatprincipi;
    3.7. informācijas tehnoloģijas, datorprogrammas stila kolāžu veidošanai;
    3.8. matu un ādas tipi;
    3.9. matu struktūra un tekstūra;
    3.10. sejas un ķermeņa forma un proporcijas;
    3.11. matu mazgāšanas un galvas masāžas procesi;
    3.12. matu griešanas tehnoloģiskā procesa darbu secības plānošana;
    3.13. matu zonējums un tā tehnoloģiskās shēmas;
    3.14. matu griešanas shēmu kombinēšana;
    3.15. matu uztīšanas metodes;
    3.16. karstā un aukstā ondulācija;
    3.17. dienas un vakara frizūras;
    3.18. matu krāsošanas tehnoloģiskās shēmas;
    3.19. matu ķīmiskās apstrādes procesi;
    3.20. bārdas un ūsu apstrāde;
    3.21. matu kopšanas līdzekļi, to ķīmiskais sastāvs un iedarbība;
    3.22. iespējamās materiālu izraisītās blakusparādības un alerģiskās reakcijas;
    3.23. kalkulācijas metodes;
    3.24. lietvedība;
    3.25. profesionālās informācijas avoti;
    3.26. vadības pamatprincipi;
    3.27. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.28. lietišķā saskarsme;
    3.29. darba tiesiskās attiecības;
    3.30. darba aizsardzība (individuālie aizsardzības līdzekļi);
    3.31. elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumi;
    3.32. pirmā palīdzība;
    3.33. higiēnas noteikumi;
    3.34. dezinfekcijas tehnoloģijas, līdzekļi, instrumenti, aparatūra un to lietošana;
    3.35. vides aizsardzība;
    3.36. valsts valoda;
    3.37. viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Iekārtot friziera stilista darba vietu, nodrošināt nepieciešamo materiālu apjomu un kvalitāti, instrumentu un iekārtu klāstu, ievērot to uzglabāšanas noteikumus.
    2. Uzklausīt un izprast klienta vēlmes un vajadzības, izprast uzdevuma kopējo noskaņu.
    3. Analizēt klienta individuālo stilu.
    4. Noteikt matu struktūru un tekstūru, matu un ādas tipu, veselības stāvokli, atpazīt matu un ādas bojājumus un slimības.
    5. Noteikt figūras un sejas formu, saskatīt to harmonizēšanas un koriģēšanas iespējas ar matu sakārtojuma palīdzību.
    6. Modelēt frizūru atbilstoši individuālajam stilistiskajam tēlam, klienta personībai un matu un ādas īpatnībām.
    7. Zīmēt frizūras, lasīt un izstrādāt frizūru veidošanas tehnoloģiskās shēmas.
    8. Noformēt stila kolāžu atbilstoši individuālajam stilistiskajam tēlam.
    9. Izskaidrot friziera stilista darba uzdevuma gala rezultātu un sagatavot klientu apkalpošanas procesam.
    10. Mazgāt galvu un masēt galvas ādu.
    11. Veidot daudzveidīgas dienas un vakara frizūras un frizūru elementus no dažāda garuma matiem, izmantot mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus.
    12. Veidot frizūru variācijas, ievērojot vienotu frizūras, grima un tērpa stilu.
    13. Griezt un filēt matus atbilstoši darba uzdevumam.
    14. Sadalīt matus zonās atbilstoši griešanas shēmai.
    15. Lietot dažādus matu ieveidošanas paņēmienus: uzkasīt, gofrēt, taisnot, lokot matus, veidot karsto un auksto ondulāciju.
    16. Ieveidot matus ar fēnu, paceļot matu piesaknes, ieviļņojot matus frizūras formas izveidei.
    17. Tīt matus uz ruļļiem atbilstoši tehnoloģiskajām shēmām, izveidot frizūru.
    18. Lietot izstrādājumus no dabīgiem un mākslīgiem matiem un citiem materiāliem, piepīt, piespraust un piešūt liekos matus vai citus izstrādājumus.
    19. Noteikt klienta krāsu kolorītu, piemeklēt klienta koptēlam atbilstošāko variantu, lietojot matu krāsu paleti.
    20. Pārbaudīt galvas ādas alerģisko reakciju pirms ķīmisko procesu uzsākšanas.
    21. Veikt matu ķīmisko apstrādi (pigmentēt, krāsot, balināt, noņemt mākslīgo krāsu).
    22. Ieteikt klientam matu kopšanas līdzekļus lietošanai mājas apstākļos.
    23. Veidot grimu atbilstoši koptēlam un individuālajam krāsu kolorītam vai koriģēt seju ar dekoratīvas kosmētikas līdzekļiem.
    24. Izveidot bārdas un ūsu formu atbilstoši sejas formai un koptēlam.
    25. Plānot klienta stilistiskā tēla veidošanas laiku un darbu secību.
    26. Piesaistīt uzdevuma veikšanai nepieciešamos speciālistus, plānot un organizēt viņu darbu.
    27. Atrast, atlasīt un izmantot informāciju friziera stilista darba procesa nodrošināšanai un pilnveidei.
    28. Izstrādāt klientam izveidotā vizuālā tēla uzturēšanas sistēmu.
    29. Lietot informācijas tehnoloģijas un izmantot datorprogrammas stila kolāžu veidošanai.
    30. Veikt darbu patstāvīgi, novērtēt tā kvalitāti un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    31. Sakārtot darba vietu pirms un pēc klientu apkalpošanas.
    32. Aprēķināt individuālā stilistiskā tēla veidošanas pakalpojuma kopējās izmaksas.
    33. Sagatavot nepieciešamās atskaites.
    34. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    35. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    36. Veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu personu veselībai.
    37. Uzturēt tīru darba vietu, izmantot atbilstošus dezinfekcijas līdzekļus un aparatūru, ievērot personiskās higiēnas prasības.
    38. Ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, lietot individuālos aizsardzības līdzekļus.
    39. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    40. Sniegt pirmo palīdzību.
    41. Pārvaldīt valsts valodu.
    42. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    43. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.

  • Kompetences

    1. Spēja izprast klienta vēlmes, individualitāti, matu un ādas īpatnības.
    2. Spēja modelēt frizūras ar ideju skicēm un kolāžām atbilstoši izstrādātajam individuālajam stilistiskajam tēlam.
    3. Spēja pilnveidot individuālā stilistiskā tēla idejisko ieceri saskaņā ar klienta vēlmēm, pārzinot frizūru, grima un tērpu modes vēsturi un aktuālās tendences.
    4. Spēja zīmēt modelēto frizūru tehnoloģiskās shēmas, izstrādāt tehnoloģiskās kartes matu griešanai un ķīmiskās apstrādes procesiem.
    5. Spēja plānot individuālā stilistiskā tēla veidošanas tehnoloģiskā procesa darbu secību.
    6. Spēja izvēlēties veicamajam darbam atbilstošus materiālus, instrumentus, piederumus un iekārtas, darba apģērbu un individuālos aizsardzības līdzekļus.
    7. Spēja mazgāt matus, masējot galvas ādu un izmantojot atbilstošus profesionālos matu kopšanas līdzekļus.
    8. Spēja griezt un filēt matus atbilstoši tehnoloģiskajām shēmām un kartēm.
    9. Spēja noteikt klienta individuālo kolorītu.
    10. Spēja ieveidot, krāsot un ķīmiski apstrādāt matus, ievērojot instrukcijas un lietojot atbilstošas tehnoloģijas.
    11. Spēja radoši veidot daudzveidīgas frizūras dažāda garuma matiem, izvēloties un lietojot atbilstošus materiālus, darba tehnoloģijas un mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus.
    12. Spēja rūpīgi izgatavot dažādas sarežģītības pakāpes izstrādājumus un rotājumus no grieztajiem matiem un to aizvietotājiem, kopt tos un radoši izmantot darba procesā.
    13. Spēja pārveidot frizūras atbilstoši individuālajam stilistiskajam tēlam, lietojot profesionālos un alternatīvos frizūru veidošanas un fiksācijas līdzekļus.
    14. Spēja veidot grimu un veikt sejas korekciju ar dekoratīvās kosmētikas līdzekļiem atbilstoši individuālajam stilistiskajam tēlam.
    15. Spēja skūt galvu, bārdu un ūsas, griezt bārdu un ūsas, veidojot dažādas formas atbilstoši klienta sejas morfoloģiskajām īpatnībām un izvēlētajam vizuālajam tēlam, lietojot atbilstošas tehnoloģijas un profesionālo ādas kopšanas kosmētiku.
    16. Spēja saskaņot klienta frizūru, grimu un tērpu atbilstoši konkrētajai situācijai un novērtēt sava darba kvalitāti.
    17. Spēja ieteikt klientam atbilstošu profesionālo matu kopšanas kosmētiku un paņēmienus matu ieveidošanai mājas apstākļos.
    18. Spēja konsultēt klientu par izveidotās frizūras uzturēšanas sistēmu un transformēšanas iespējām.
    19. Spēja piesaistīt klientus, reklamējot un pārdodot savus pakalpojumus.
    20. Spēja iekārtot un uzturēt kārtībā darba vidi un darba vietu.
    21. Spēja veikt darbu patstāvīgi vai komandā, uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    22. Spēja piesaistīt nepieciešamos speciālistus individuālā stilistiskā tēla veidošanā.
    23. Spēja aprēķināt pakalpojuma kopējās izmaksas un sagatavot nepieciešamās atskaites.
    24. Spēja veidot aktuālāko frizūru kolekcijas, radoši analizēt frizūru, grima un tērpu modes tendences, jaunākās tehnoloģijas un darba metodes friziera stilista darbā, izmantojot dažādus informatīvos avotus.
    25. Spēja pilnveidot friziera stilista profesionālās prasmes un iemaņas.
    26. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    27. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, lietot individuālos aizsardzības līdzekļus un veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu personu veselībai.
    28. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    29. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.
    30. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    31. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Liepājas Valsts tehnikums"

Likvidēta/Reorganizēta/Mainīts nosaukums un/vai tips:

- Rīgas Stila un modes profesionālā vidusskola

Izdevējiestādes:

- Liepājas Valsts tehnikums

- Rīgas Stila un modes tehnikums

- Saldus tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Individuālie pakalpojumi (81)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Skaistumkopšanas pakalpojumi (815)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 12.01.2023

Ievietots: 28.08.2016