Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu: Profesiju standartu reģistrs

Sekretārs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. tiesību pamati;
    1.2. ekonomikas pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. uzņēmuma struktūrvienības, to pamatfunkcijas;
    2.2. personāla lietvedība;
    2.3. profesionālie termini valsts valodā un divās svešvalodās;
    2.4. vides aizsardzība.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. sekretāra darba organizācija;
    3.2. dokumentu pārvaldība;
    3.3. praktiskā stilistika un rediģēšana;
    3.4. valsts valoda;
    3.5. divas svešvalodas;
    3.6. darba un personīgā higiēna;
    3.7. ergonomika;
    3.8. lietišķā etiķete;
    3.9. saskarsmes pamati;
    3.10. informācijas tehnoloģijas;
    3.11. biroja tehnika;
    3.12. darba tiesiskās attiecības;
    3.13. darba aizsardzība;
    3.14. ugunsdrošība un rīcība ārkārtas situācijā.

  • Prasmes

    1. Pārzināt uzņēmuma struktūru un procesus.
    2. Pārzināt un izmantot darba pienākumu izpildei nepieciešamos normatīvos aktus.
    3. Izstrādāt uzņēmuma dokumentus saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
    4. Noformēt pārvaldes dokumentus (organizatoriskie, rīkojuma, izziņu un pārskatu, sarakstes un personāla).
    5. Veikt dokumentu saņemšanu, reģistrāciju un nosūtīšanu.
    6. Veikt nepieciešamās dienesta atzīmes uz dokumentiem.
    7. Kontrolēt dokumentu izpildes termiņus.
    8. Sagatavot un apliecināt dokumenta atvasinājumus.
    9. Sistematizēt un ievietot dokumentus lietā atbilstoši uzņēmuma lietu nomenklatūrai un nodrošināt to saglabāšanu līdz nodošanai uzņēmuma arhīvā.
    10. Organizēt komandējuma braucienus un noformēt komandējuma dokumentus.
    11. Organizēt apmeklētāju pieņemšanu, lietišķas tikšanās, prezentācijas un citus pasākumus.
    12. Veikt sēžu, sapulču, sanāksmju un citu pasākumu sagatavošanu un protokolēšanu.
    13. Pārvaldīt lietišķās rakstības stilu.
    14. Iegūt un izmantot informāciju, lietojot jaunākās informācijas tehnoloģijas.
    15. Pārzināt uzņēmuma amatpersonu kompetenci informācijas izmantošanā, sniegšanā un aizsardzībā, savā darbā ievērot informācijas aizsardzību un konfidencialitāti.
    16. Pārzināt un izmantot biroja tehniku.
    17. Pārzināt ergonomiku, izveidojot drošu un ērtu darba vidi.
    18. Ievērot higiēnas prasības.
    19. Ievērot profesionālās ētikas principus.
    20. Pārzināt lietišķo etiķeti un vispārpieņemtās pieklājības normas.
    21. Sazināties, sadarboties un veidot pozitīvu saskarsmi ar klientu un darba kolēģiem.
    22. Plānot un organizēt savu darbu.
    23. Veikt darbu patstāvīgi un komandā.
    24. Pieņemt lēmumus atbilstoši savai kompetencei.
    25. Uzņemties atbildību par pieņemtajiem lēmumiem un sava darba rezultātiem.
    26. Rast problēmsituācijas risinājumu atbilstoši savai kompetencei.
    27. Pārvaldīt valsts valodu.
    28. Pārvaldīt divas svešvalodas lietošanas līmenī.
    29. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un divās svešvalodās.
    30. Pārzināt darba tiesisko attiecību regulējumu.
    31. Veikt darba pienākumus atbilstoši darba aizsardzības, vides aizsardzības, ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumu prasībām.

  • Kompetences

    1. Spēja patstāvīgi un atbilstoši normatīvajiem aktiem izstrādāt un noformēt dokumentus, izmantojot lietišķās rakstības stilu.
    2. Spēja izprast uzņēmuma struktūru un darbības procesus, lai nodrošinātu uzņēmuma dokumentācijas sekmīgu apriti.
    3. Spēja veikt dokumentu saņemšanu, reģistrāciju un nosūtīšanu atbilstoši uzņēmuma noteiktajai kārtībai.
    4. Spēja ievērot un kontrolēt dokumentu izpildes termiņus.
    5. Spēja plānot laiku un noteikt prioritātes.
    6. Spēja atbildēt par sava darba rezultātiem, racionālu darba laika un resursu izmantošanu.
    7. Spēja patstāvīgi veikt darba pienākumus, izmantojot informācijas tehnoloģijas un biroja tehniku.
    8. Spēja organizēt dažādu veidu tikšanās un pasākumus.
    9. Spēja protokolēt dažādu līmeņu sēdes, sanāksmes un lietišķās tikšanās.
    10. Spēja saglabāt dokumentus atbilstoši uzņēmuma lietu nomenklatūrai.
    11. Spēja atbilstoši grāmatvedības prasībām noformēt un precīzi aizpildīt finanšu dokumentus.
    12. Spēja iegūt, izvērtēt un apkopot informāciju, lai nodrošinātu informatīvā procesa norisi uzņēmumā.
    13. Spēja izprast un ievērot informācijas konfidencialitāti.
    14. Spēja izmantot informācijas datubāzes un datorprogrammas.
    15. Spēja pašizglītoties un nepārtraukti sekot tehnoloģiju attīstībai savā profesionālajā jomā, izmantot iegūtās zināšanas praksē.
    16. Spēja patstāvīgi sekot līdzi jauninājumiem savā un radniecīgās jomās.
    17. Spēja strādāt individuāli un komandā, ievērojot ētikas principus.
    18. Spēja pārzināt un ievērot lietišķo etiķeti.
    19. Spēja saskaņot savu darbību ar dažādu līmeņu speciālistiem.
    20. Spēja objektīvi izvērtēt situāciju, uzklausīt un respektēt citu viedokli.
    21. Spēja sadarboties, veidot pozitīvu saskarsmi un iegūt personisku autoritāti, motivējot un mobilizējot citus rezultāta sasniegšanai.
    21. Spēja pārvaldīt valsts valodu.
    22. Spēja sazināties divās svešvalodās.
    23. Spēja pilnveidot savas zināšanas un prasmes.
    24. Spēja izprast un ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumu prasības, veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
ne mazāk kā 640 vai ne mazāk kā 960 stundas (640 st. nozīmē 2. PKL, 960 st. atbilst 3. PKL)

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

- Profesionālās tālākizglītības centrs "LATINSOFT"

- Profesionālās tālākizglītības centrs "PURE Academy"

Augstskola:

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Ogres tehnikums

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

Profesionālās tālākizglītības un pilnveides izglītības iestāde:

- Mācību centrs "LatInSoft"

- Mācību centrs "FIBRA"

- Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Profesionālās izglītības, tālākizglītības un eksaminācijas centrs"

- Profesionālās tālākizglītības un pilnveides izglītības iestāde "Mācību centrs SA"

- "Komplekss Citadele" SIA Profesionālo Studiju Skola "Citadele"

- Sabiedrība ar ierobežotu atbildību mācību centrs "AUSTRUMVIDZEME"

- SIA "Dialogs AB" Mācību centrs

- Profesionālās izglītības iestāde PROFESIJUSKOLA.LV

- Profesionālās tālākizglītības iestāde "PURE Academy"

- Profesionālās izglītības centrs "IDEJA"

Likvidēta/Reorganizēta/Mainīts nosaukums un/vai tips:

- Profesionālās izaugsmes centrs

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Komerczinības un administrēšana (34)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Sekretariāta un biroja darbs (346)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija (tālākizglītība)

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Uzņēmējdarbības, finanšu, grāmatvedības, administrēšanas (vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība un komerczinības) nozare

Sekretārs plāno un vada dokumentu pārvaldības procesu organizācijā, savu darbu veic patstāvīgi, atbilstīgi pilnvarām, strādā dokumentēšanas sistēmā (DPS, CRM u.c.). Izstrādā, noformē un aktualizē iekšējos dokumentu pārvaldības normatīvos aktus, noformē dokumentus, nodrošinot to juridisko spēku. Veic dokumentu apstrādi, arhivēšanu. Komunicē ar klientiem, organizē un nodrošina sanāksmju norisi un protokolēšanu, lietišķās tikšanās un darījuma braucienus. Koordinē organizācijas informācijas apmaiņas plūsmu. Veido vakanču reģistru, plāno un veic iekšējo un ārējo personāla atlasi, vada biroja personāla darbu, strādā ar grāmatvedības pirmdokumentiem. Ievēro personas datu aizsardzības likumu.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Klientu apkalpošanas speciālists , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Klientu apkalpošanas speciālists , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Klientu apkalpošanas speciālists , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Lietvedis , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Lietvedis , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Lietvedis , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Lietvedis

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 21.11.2022

Ievietots: 07.05.2016