Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas, un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Pavārs

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Nozares iekšējie un ārējie normatīvie akti.
    2. Mikrobioloģiskās, fizikālās un ķīmiskās vērtēšanas metodes.
    Izpratnes līmenī:
    1. Darba uzdevuma izpildes resursi.
    2. Labas higiēnas prakses vadlīnijas.
    3. Kvalitātes standartu prasības.
    4. Nozares normatīvie akti.
    5. Noliktavu saimniecības raksturojums.
    6. Tehnoloģiskās kartes struktūra.
    7. Tehnoloģiskā procesa shēma.
    8. Nozares iekšējie un ārējie normatīvie akti.
    9. Inventarizācijas pamatnoteikumi
    10. Produkta ražošanas tehnoloģijas (bioloģiskā un konvencionālā saimniekošana).
    11. Produktu uzturvielu raksturojums.
    12. Veselīga un sabalansēta uztura raksturojums.
    13. Latvijas kulinārijas vēsture, vietējie produkti un to izcelsme, tradīcijas un gadskārtas.
    14. Novadu un reģionu ēdienu īpatnības.
    15. Materiālu un iepakojumu veidi, izvēle.
    16. Produktu uzglabāšanas principi, derīguma termiņi.
    17. Riski produktu uzglabāšanas laikā.
    18. Galda klājumos izmantojamie galda trauku, piederumu un veļas veidi.
    19. Galda trauku raksturojums un pielietojums.
    20. Galda piederumu raksturojums un pielietojums.
    21. Galda klājumu veidi.
    22. Viesu apkalpošanas veidi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Ražošanas plūsmas.
    2. Racionāla darba procesa paņēmieni.
    3. Darba plānu un grafiku veidošana.
    4. Dienas darba plāna izveide.
    5. Tehnoloģiskie procesi.
    6. Darba drošības prasības.
    7. Tehnoloģisko iekārtu ekspluatācijas noteikumi.
    8. Personīgās un personālās higiēnas prasības.
    9. Tīrīšanas un mazgāšanas līdzekļi.
    10. Minimālās higiēnas prasības pārtikas aprites uzņēmumā.
    11. Ražošanas plūsmas princips.
    12. Tehnoloģiskie un ražošanas procesi.
    13. Tehnoloģiskā dokumentācija.
    14. Pārtikas produktu izsekojamības nodrošināšanas metodes.
    15. Izsekojamības nodrošināšana.
    16. Produktu pieņemšanas nosacījumi un kārtība.
    17. Paškontroles sistēmas prasības (HACCP).
    18. Sensorās vērtēšanas metodes.
    19. Produktu pieņemšanas kontroles kritēriji.
    20. Pārtikas produktu raksturojums.
    21. Produktu kvalitātes rādītāju raksturojums.
    22. Marķējuma informācija.
    23. Izejvielu un produktu pieņemšanas kārtība.
    24. Produktu un izejvielu uzglabāšanas prasības un transportēšanas noteikumi.
    25. Izejvielu un produktu rotācijas princips noliktavās.
    26. Izejvielu un produktu grupas, veidi, to raksturojums.
    27. Tehnoloģiskais aprīkojums un inventārs.
    28. Tehnoloģiskās kartes.
    29. Noliktavu un noliktavu inventāra raksturojums.
    30. Mērinstrumentu izmantošana.
    31. Profesionālā terminoloģija.
    32. Svaru mērvienības.
    33. Izejvielu un produktu saderība.
    34. Izejvielu produktu uzglabāšanas prasības un transportēšanas noteikumi.
    35. Tehnoloģiskās kartes.
    36. Produktu un izejvielu pirmapstrādes veidi.
    37. Tehnoloģiskais aprīkojums un inventārs.
    38. Higiēnas noteikumi pirmapstrādes procesos.
    39. Izejvielu un produktu realizācijas termiņi.
    40. Produktu aprites un darba laika plānošana.
    41. Svara zudums produktiem pirmapstrādes un termiskās apstrādes laikā.
    42. Izejvielu ielikuma normas un iznākums.
    43. Tehnoloģiskajās kartēs norādāmā informācija.
    44. Profesionālā terminoloģija.
    45. Izmaiņu veikšana tehnoloģiskajās kartēs.
    46. Mērvienības un formas.
    47. Matemātikas metodes un instrumenti
    48. Kalkulācijas kartes saturs un norādāmā informācija.
    49. Kalkulācijas kartes, pārrēķini.
    50. Ēdienkartes struktūra.
    51. Ēdienkartes veidošanu ietekmējošie faktori.
    52. Ēdienkaršu veidi.
    53. Veselīga uztura pamatprincipi.
    54. Tehnoloģiskie un ražošanas procesi.
    55. Tehnoloģiskā dokumentācija.
    56. Ražošanas/materiālo vērtību procesa uzskaites un atskaites dokumentācija.
    57. Inventarizācijas veikšanas procedūra pa posmiem.
    58. Inventarizācijas dokumentācija.
    59. Gatavošanas veidi un procesi.
    60. Higiēnas noteikumi.
    61. Uzturvērtības saglabāšana starpproduktos.
    62. Ēdienu un dzērienu gatavošanas tehnoloģija.
    63. Termiskās apstrādes pamatpaņēmieni, palīgpaņēmieni un kombinētie paņēmieni.
    64. Tehnoloģisko iekārtu lietošanas instrukcijas.
    65. Higiēnas prasības ēdienu gatavošanā.
    66. Auksto un karsto dzērienu gatavošanas tehnoloģija.
    67. Auksto un karsto uzkodu un ēdienu gatavošanas tehnoloģijas.
    68. Izejvielu dabiskie zudumi un tehnoloģiskie zudumi gatavošanas laikā.
    69. Kvalitātes rādītāji un to rezultātu analīze.
    70. Izmaiņas produktos termiskās apstrādes laikā, to raksturojums.
    71. Produktu apstrādes paņēmieni maksimālai uzturvērtību saglabāšanai produktos.
    72. Veselīga dzīvesveida pamatprincipi.
    73. Ēdienreižu regularitāte.
    74. Pilnvērtīga uztura nepieciešamais uzturvielu daudzums cilvēkam.
    75. Racionālas ēdienkartes uzturvielu un kaloritātes aprēķins.
    76. Veselīga uztura ieteikumi.
    77. Ieteicamās enerģijas un uzturvielu devas.
    78. Latvijas ēdienu prezentēšana.
    79. Ēdienu pasniegšanas tradīcijas.
    80. Ēdamās savvaļas veltes.
    81. Sezonālo ēdienu cikliskā kalendāra izstrādes principi.
    82. Sezonas produktu pieejamība, lietošana uzturā un to pagatavošana.
    83. Ēdiena izkārtošanas pamatprincipi.
    84. Ēdiena noformēšanā izmantojamie trauki, piederumi, materiāli.
    85. Noformēšanas pamatelementi.
    86. Dekoratīvās griešanas pamati.
    87. Ēdienu pasniegšanas temperatūras.
    88. Ēdienu pasniegšanas metodes.
    89. Ēdienu pasniegšanas secība.
    90. Iekārtas trauku uzturēšanai siltumā.
    91. Noliktavu veidi un raksturojums.
    92. Tehnoloģisko iekārtu – aukstumiekārtu uzturēšana darba kārtībā.
    93. Uzglabāšanas režīmi un termiņi.
    94. Vakuuma iepakojumu vai speciālo iepakojumu veidi un pielietojums, izvēle.
    95. Marķējuma informācija produktu īslaicīgai un ilglaicīgai uzglabāšanai.
    96. Uzglabāšanas termiņi.
    97. Risku analīze.
    98. Noliktavu raksturojums.
    99. Uzglabāšanas taras, virtuves inventāra pielietojums.
    100. Mērījumu un kontroles prasības pārtikas produktu uzglabāšanai.
    101. Produktu uzglabāšanas kārtība.
    102. Produktu grupu saderība.
    103. Produktu uzglabāšanas prasības (temperatūras, mitrums, ilgums, u.c.).
    104. Sensorās novērtēšanas metodes.
    105. “Pirmais iekšā ̶ pirmais ārā” (FIFO) metodes principi.
    106. Pārtikas produktu uzglabāšanas režīmi. Higiēnas prasības izejvielu uzglabāšanā.
    107. Galda trauku, piederumu un ēdienu izvietošanas nosacījumi.
    108. Aktuālā piedāvājuma raksturojums.
    109. Lietišķā saskarsme.
    110. Sadarbības nodrošināšana pasūtījuma izpildē. Pasūtījuma informācijas apmaiņas nodrošināšana.
    111. Pasūtījumu izpildes soļi.
    112. Pasūtījuma dokumentācijas izveide.
    VISPĀRĒJĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Sociālo attiecību dažādība.
    2. Sabiedrības sociālā un politiskā struktūra.
    3. Darba aizsardzības sistēmas organizācija.
    4. Nozares iekšējie un ārējie normatīvie akti.
    5. Uzņēmējdarbību regulējošie normatīvie akti.
    6. Plānošanas un lēmumu pieņemšanas principi.
    Izpratnes līmenī:
    1. Vārdu krājums.
    2. Gramatikas un valodas funkcijas.
    3. Verbālās mijiedarbības veidi.
    4. Valodas stili un intonācijas iezīmes.
    5. Valodas un komunikācijas daudzveidība dažādos kontekstos.
    6. Sadarbības veicināšanas principi.
    7. Komandas izveide.
    8. Konfliktu novēršana.
    9. Normatīvie akti informācijas tehnoloģiju jomā.
    10. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    11. Darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības, dabas un vides aizsardzības normatīvie akti.
    12. Ilgtspējīgas attīstības būtība.
    13. Darba apstākļi un cilvēka veselība kā dzīves kvalitātes nosacījums.
    14. Ugunsdrošības aizsardzības līdzekļi un to pielietošana.
    15. Ergonomikas pamatprincipi.
    16. Darba vides riska faktori un novērtēšanas metodes.
    17. Atkritumu šķirošanas nepieciešamība.
    18. Ekonomiskie resursi un ekonomikas pamatproblēmas.
    19. Komercdarbības veidi.
    20. Biznesa plāna nozīme uzņēmējdarbībā.
    21. Darbinieka motivēšanas un talantu attīstīšanas nozīme darba kvalitātes paaugstināšanā.
    Lietošanas līmenī:
    1. Laika plānošana.
    2. Valsts valoda.
    3. Svešvalodas.
    4. Starpkultūru mijiedarbība.
    5. Laika plānošanas paņēmieni.
    6. Efektīvas saskarsmes un sadarbības paņēmieni.
    7. Lietišķās komunikācijas process.
    8. Lietojumprogrammas atbilstoši darba uzdevumam.
    9. Darbs ar biroja tehniku.
    10. Informācijas sistēmu drošība.
    11. Datoru drošības programmas.
    12. Darba vides riska faktoru novēršanas preventīvie pasākumi.
    13. Elektrodrošības noteikumi.
    14. Drošības signāli un zīmes.
    15. Darba aizsardzības līdzekļi un to pielietošana.
    16. Individuālo un kolektīvo aizsardzības līdzekļu lietošanas prasības.
    17. Droši un ergonomiski darba paņēmieni.
    18. Pirmā palīdzība.
    19. Rīcība ārkārtas situācijā.
    20. Uzņēmuma darba organizācija.
    21. Tirgzinības pamati.
    22. Mācīšanās stratēģijas.
    23. Pašvērtējuma principi.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Atbildīgi izvērtēt resursu pieejamību.
    2. Novērtēt darba vidi.
    3. Organizēt darba vietas virtuvē.
    4. Izstrādāt dienas/darba plānu un laika grafiku.
    5. Uzraudzīt dienas/darba plānu un laika grafiku izpildei.
    6. Uzraudzīt saistīto resursu izmantošanai.
    7. Izvēlēties un noteikt tehnoloģisko aprīkojumu un inventāru atbilstoši darba uzdevumam.
    8. Izvērtēt tehnoloģiskā aprīkojuma, inventāra tehnisko stāvokli un gatavību darbam.
    9. Piemērot personīgās higiēnas un personālhigiēnas prasības.
    10. Ievērot telpu, iekārtu un personīgās higiēnas prasības darba uzdevuma veikšanā.
    11. Atbildīgi lietot darbā individuālos aizsardzības līdzekļus, t.sk aizsargtērpu.
    12. Veikt regulāru veselības stāvokļa pārbaudi.
    13. Pielietot atbilstošus tīrīšanas un mazgāšanas līdzekļus.
    14. Ievērot uzņēmuma iekārtu un aprīkojuma tīrīšanas un dezinfekcijas plānu.
    15. Ievērot tehnoloģisko procesu izpildes prasības.
    16. Precīzi lasīt tehnoloģiskās kartes.
    17. Nodrošināt plūsmas principa ievērošanu ražošanas tehnoloģiskā procesa norises laikā
    18. Precīzi piemērot ieviestā paškontroles sistēmas prasības savā darbā.
    19. Nodrošināt produktu marķējumu atbilstoši produktu grupām.
    20. Īstenot izsekojamības principus ražošanas procesā.
    21. Veikt pierakstus izsekojamības nodrošināšanai visos produktu aprites posmos.
    22. Izvērtēt izejvielas un produktus, izmantojot sensorās vērtēšanas metodes.
    23. Piemērot kvalitātes rādītājus vērtēšanā.
    24. Atbildīgi novērtēt iepakojumu un marķējumu.
    25. Izvērtēt saņemtās izejvielas, preces un materiālus, precīzi nolasot to marķējumu.
    26. Sensori izvērtēt izejvielu kvalitātes rādītājus.
    27. Precīzi ievērot dokumentu aprites prasības uzņēmumā.
    28. Veikt izejvielu un produktu uzglabāšanas uzraudzības pasākumus.
    29. Kontrolēt produktu un izejvielu kvalitāti uzglabāšanas laikā.
    30. Sagatavot ražošanai (svērt, dozēt u.c.) izejvielas un produktus.
    31. Precīzi ievērot uzglabāšanas prasības un nosacījumus sagatavotajām izejvielām un produktiem.
    32. Novērtēt noliktavu atbilstību higiēnas prasībām.
    33. Veikt primāro izejvielu, preču un materiālu apstrādi pirms ievietošanas noliktavās.
    34. Izvietot noliktavās, ievērojot izejvielu un produktu saderību.
    35. Noteikt produktiem un izejvielām atbilstošu pirmapstrādes veidu.
    36. Sagatavot pirmapstrādes tehnoloģiskās iekārtas un aprīkojumu.
    37. Veikt produktu un izejvielu pirmapstrādi atbilstoši tehnoloģiskās kartes nosacījumiem.
    38. Ievērot higiēnas noteikumus pirmapstrādes procesos.
    39. Ievērot ražošanas plūsmas un to secību.
    40. Kontrolēt izejvielu un produktu apriti ražošanas procesā un laikā.
    41. Ievērot tehnoloģiskās kartes veidošanas struktūru.
    42. Precīzi aprēķināt nepieciešamo ēdiena vai dzēriena pagatavošanai vajadzīgo izejvielu un produktu daudzumu.
    43. Pielietot matemātiskos aprēķinus darba uzdevumu veikšanai.
    44. Precīzi aprēķināt ēdienu un dzērienu pašizmaksu.
    45. Noteikt ēdienu un dzērienu pārdošanas cenu atbilstoši uzņēmuma prasībām.
    46. Plānot ēdienkarti, ievērojot uzņēmuma specifiku u.c. ietekmējošos faktorus.
    47. Ievērot ēdienkartē ēdienu grupu secību.
    48. Veidot daudzveidīgas ēdienkartes, ievērojot veselīga uztura pamatprincipus, klientu pieprasījumu, u.c. priekšnoteikumus.
    49. Ievērot tehnoloģiskās dokumentācijas izpildi dažādu ēdienu, t.sk starpproduktu gatavošanā.
    50. Kontrolēt tehnoloģiskās dokumentācijas ievērošanu ražošanas procesā.
    51. Analizēt tehnoloģisko karšu izmaiņas produktu ielikuma normu un citu faktoru izmaiņas
    52. Izvērtēt tehnoloģiskās dokumentācijas atbilstību un atjaunot tās, ja ir nepieciešamība.
    53. Uzskaitīt apritē esošās izejvielas, produktus u.c.
    54. Veidot atskaites par izmantotajām izejvielām un produktiem.
    55. Precīzi ievērot dokumentu aprites prasības uzņēmumā.
    56. Novērtēt materiālās vērtības.
    57. Veikt izejvielu un produktu uzskaiti virtuvē.
    58. Veidot inventarizācijas dokumentāciju.
    59. Rūpīgi izvērtēt sagatavoto izejvielu un produktu kvalitātes rādītājus.
    60. Gatavot starpproduktus, ievērojot tehnoloģiskās kartes norādījumus.
    61. Izvērtēt sagatavotās izejvielas un produktus atbilstību tehnoloģiskajai kartei.
    62. Ievērot ēdienu un dzērienu tehnoloģiskās gatavošanas prasības.
    63. Novērtēt gatavo ēdienu un dzērienu kvalitātes rādītājus.
    64. Gatavot atbilstoši produkta veidam:
    – gaļas, mājputnu un subproduktu (t.sk. meža dzīvnieki un putni) ēdienus;
    – zivju (t.sk saldūdens) un jūras produktu ēdienus;
    – dārzeņu, augļu (t.sk. savvaļas) ēdienus;
    – pākšaugu, graudu un graudu pārstrādes produktu ēdienus;
    – miltu ēdienus;
    – piena, piena produktu un olu ēdienus;
    – veģetārus, diētiskus ēdienus (bezglutēna u.c.).
    65. Gatavot atbilstoši ēdiena veidam:
    – aukstās un karstās uzkodas;
    – mērces;
    – zupas;
    – otros ēdienus ( t.sk. zivju, gaļas, dārzeņu, graudu, miltu u.c.);

    – saldos ēdienus;

    – dzērienus.
    66. Ievērot tehnoloģiskajās kartēs noteikto darba izpildes secību.
    67. Nodrošināt darba izpildes laiku un termiņus.
    68. Novērtēt sensoros kvalitātes rādītājus un izmaiņas gatavošanas laikā.
    69. Nodrošināt kvalitātes rādītāju analīzi tālākās darbības pilnveidei.
    70. Piemērot veselīga uztura gatavošanas pamatprincipus ikdienā.
    71. Dažādot ēdienu gatavošanā izmantojamos produktus.
    72. Lietot ēdienu gatavošanā produktus no visām pārtikas produktu grupām.
    73. Izmantot augu valsts produktus ikdienas ēdienreizēs.
    74. Veidot ēdienkartes atbilstīgi dzīvesveidam.
    75. Popularizēt veselīgu uzturu (misija).
    76. Atbildīgi rūpēties par Latvijas, novadu un reģionālo, kulinārā mantojuma saglabāšanu.
    77. Popularizēt reģionālos ēdienus, tradīciju un gadskārtu ēdienus.
    78. Ievērot ēdienu raksturīgās gatavošanas, noformēšanas un pasniegšanas tradīcijas.
    79. Iekļaut ēdienu gatavošanā, noformēšanā un pasniegšanā Latvijā audzētus un ražotus produktus, savvaļas produktus.
    80. Gatavot daudzveidīgus ēdienus, izmantojot sezonālus (raksturīgus Latvijai) produktus.
    81. Patstāvīgi izvēlēties traukus atbilstoši ēdiena un pasniegšanas veidam.
    82. Kārtot ēdiena sastāvdaļas atbilstoši tehnoloģiskajai kartei un pasniegšanas veidam.
    83. Radoši pielietot ēdienu noformēšanai atbilstošus materiālus.
    84. Izvēlēties atbilstošu ēdiena pasniegšanas veidu.
    85. Precīzi plānot ēdienu sagatavošanu izsniegšanai.
    86. Nodrošināt ēdienu uzglabāšanu pirms pasniegšanas.
    87. Nodrošināt ēdienu pasniegšanas temperatūru.
    88. Atbildīgi novērtēt tehnoloģisko iekārtu, noliktavu, to inventāra un aprīkojuma stāvokli (higiēna u.c. rādītāji).
    89. Nodrošināt noliktavu temperatūras režīmus, uzglabāšanas prasības.
    90. Izvēlēties un pielietot iepakojuma veidu, atbilstošu temperatūru un tehnoloģiskās iekārtas uzglabāšanai.
    91. Precīzi marķēt produktus un starpproduktus atbilstoši uzņēmuma iekšējām uzglabāšanas prasībām.
    92. Ievērot produkta veidam atbilstošus uzglabāšanas režīmus.
    93. Precīzi aizpildīt mērījumu un kontroles tabulas.
    94. Izvietot produktus noliktavās, ievērojot saderību.
    95. Konsekventi ievērot produktu derīguma termiņus.
    96. Ievērot produktu aprites prasības visos posmos (pirmais iekšā ̶ pirmais ārā).
    97. Piemērot rotācijas principu produktu, izejvielu, starpproduktu un gatavo ēdienu apritē.
    98. Precīzi reģistrēt apriti produktu, izejvielu, starpproduktu un gatavo ēdienu izsekojamības pierakstos.
    99. Novērtēt galda klājumā lietojamos galda traukus, piederumus un veļu.
    100. Izvēlēties galda klājuma veidiem piemērotākos galda traukus un piederumus.
    101. Izmantot sagatavotos galda traukus un piederumus noteiktam galda klājumam.
    102. Definēt atšķirības starp pamatklājumu un paplašinātajiem klājumu veidiem.
    103. Raksturot ēdienkartē iekļautos ēdienus un dzērienus.
    104. Piemērot aktuālo piedāvājumu pasūtītāja vēlmēm un vajadzībām.
    105. Izvērtēt un apkopot saistošo informāciju par pasūtījumiem.
    106. Noteikt un deleģēt darba uzdevumus atbilstoši kompetencei.
    107. Izveidot pasūtījuma dokumentāciju.
    108. Koordinēt pasūtījumu izpildi sadarbībā ar iesaistītajiem darbiniekiem.
    109. Nodrošināt pasūtījuma analīzi tālākās darbības pilnveidei.
    VISPĀRĒJĀS prasmes:
    1. Plānot darbus atbilstoši dienas plānam.
    2. Veikt darbus, ievērojot racionālu laika sadalījumu.
    3. Sazināties valsts valodā.
    4. Lietot profesionālo terminoloģiju darba uzdevuma veikšanai.
    5. Sazināties mutiski un rakstiski svešvalodās.
    6. Lietot profesionālo terminoloģiju vismaz divās svešvalodās.
    7. Sadarboties komandā apzinoties savu atbildību kopējā uzdevuma veikšanā.
    8. Efektīvi sadarboties dažādās vidēs un situācijās, veicot profesionālos pienākumus.
    9. Kritiski un radoši domāt.
    10. Racionāli plānot savu un komandas laiku.
    11. Identificēt stresa rašanās cēloņus.
    12. Lietot datoru un biroja tehniku profesionālo darba uzdevumu veikšanai.
    13. Mērķtiecīgi apstrādāt informāciju, izvēloties piemērotāko risinājumu.
    14. Atbildīgi apmainīties ar informāciju.
    15. Patstāvīgi sagatavot profesionālos dokumentus un organizēt to plūsmu, izmantojot lietojumprogrammas.
    16. Atrast nepieciešamo informāciju interneta resursos, datu nesējos.
    17. Izvērtēt kritiski informācijas ticamību.
    18. Organizēt darba vietu atbilstoši darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un vides aizsardzības prasībām.
    19. Lietot darbā individuālos aizsardzības līdzekļus, t.sk. aizsargtērpu.
    20. Novērtēt darba vides riska faktoru ietekmi uz veselību.
    21. Ievērot darba likumdošanas prasības.
    22. Ievērot uzņēmuma darba iekšējās kārtības noteikumus.
    23. Ievērot prasības ražošanas procesā radušos atkritumu šķirošanai.
    24. Pielietot ugunsdrošības, civilās aizsardzības un elektrodrošība noteikumus, veicot konditora pienākumus.
    25. Pielietot ugunsdrošības aizsardzības līdzekļus.
    26. Piemērot ergonomikas prasības darba vietas iekārtošanā.
    27. Sagatavot darba vietu drošai darba veikšanai.
    28. Uzturēt patstāvīgā darba kartībā darba vietu un aprīkojumu.
    29. Pielietot ABC ̶ shēmu kritisko stāvokļu novēršanai, dzīvības saglabāšanai un uzturēšanai.
    30. Sniegt pirmo palīdzību aroda negadījumos.
    31. Personīgi iesaistīties jaunu ideju (t.sk. ēdienu) radīšanā, izrādot iniciatīvu.
    32. Argumentēti definēt prioritātes.
    33. Efektīvi plānot resursus.
    34. Izvērtēt ekonomiskos riskus.
    35. Pieņemt lēmumus par problēmu risinājumu konkrētās situācijās.
    36. Izstrādāt ieteikumus turpmākās darbības pilnveidošanas pasākumiem.
    37. Izvērtēt profesionālo pieredzi un savas karjeras izaugsmes iespējas.
    38. Kritiski izvērtēt un izmantot iegūto informāciju profesionālajā darbībā.
    39. Pielietot dažādas mācīšanās stratēģijas.
    40. Sekot aktualitātēm ēdināšanas sektorā.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja atbildīgi plānot darba procesus, izvērtējot visu saistīto resursu atbilstību darba uzdevumam.
    2. Spēja novērtēt tehnoloģisko iekārtu, aprīkojuma un inventāra gatavību ražošanas procesam.
    3. Spēja uzturēt kārtībā darba vietu un vidi atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
    4. Spēja precīzi ievērot un kontrolēt tehnoloģisko karšu prasību un tehnoloģisko procesu ievērošanu ražošanas plūsmā.
    5. Spēja nodrošināt izejvielu un produktu izsekojamību uzņēmumā.
    6. Spēja pieņemt izejvielas un produktus no noliktavas un piegādātājiem, novērtējot to kvalitāti.
    7. Spēja precīzi aizpildīt preču pieņemšanas un nodošanas dokumentus.
    8. Spēja ievērot un kontrolēt produktu uzglabāšanas režīmus un prasības.
    9. Spēja sagatavot izejvielas un produktus ražošanas procesam, precīzi ievērojot tehnoloģiskās kartes nosacījumus.
    10. Spēja pieņemt un novērtēt izejvielas un produktus izvietojot noliktavās.
    11. Spēja atbildīgi veikt izejvielu un produktu pirmapstrādi atbilstoši tehnoloģiskajām prasībām.
    12. Spēja ievērot izejvielu aprites secību un ražošanas plūsmas saistību ražošanas procesos.
    13. Spēja veidot dažādu ēdienu un dzērienu tehnoloģiskās kartes.
    14. Spēja pielietot matemātiskos aprēķinus tehnoloģiskās dokumentācijas veidošanā.
    15. Spēja veidot ēdienu un dzērienu kalkulācijas kartes, precīzi aprēķinot izmaksas.
    16. Spēja veidot dažādas ēdienkartes, ievērojot uzņēmuma veidu un citus priekšnoteikumus.
    17. Spēja precīzi ievērot un nodrošināt tehnoloģiskās dokumentācijas pielietošanu un to prasību izpildi ražošanas procesā.
    18. Spēja patstāvīgi veikt inventarizāciju atbilstoši uzņēmumā noteiktajām prasībām savas kompetences ietvaros.
    19. Spēja gatavot dažādas sarežģītības ēdienus, dzērienus un starpproduktus, ievērojot tehnoloģisko karšu norādījumus.
    20. Spēja uzraudzīt ēdienu kvalitātes izmaiņas ēdienu gatavošanas laikā, raksturojot tās rādītājus.
    21. Spēja piemērot veselīga uztura pamatprincipus dažādu ēdienu gatavošanā.
    22. Spēja atbildīgi rūpēties par Latvijas kulinārā mantojuma saglabāšanu, ievērojot novadu, reģionu ēdienu gatavošanas īpatnības.
    23. Spēja radoši noformēt ēdienus, izvēloties tiem atbilstošus traukus, piederumus un noformēšanas materiālus.
    24. Spēja sagatavot dažādus ēdienus pasniegšanai atbilstoši pasniegšanas metodei.
    25. Spēja nodrošināt tehnoloģisko iekārtu un noliktavu atbilstību dažādu produktu uzglabāšanas procesiem.
    26. Spēja pielietot atbilstošu produktu uzglabāšanai paredzēto iepakojumu un marķējumu.
    27. Spēja piemērot atbilstošu uzglabāšanas veidu produktiem, ēdieniem, starpproduktiem, ievērojot produktu grupu saderību un pārtikas produktu uzglabāšanas prasības.
    28. Spēja atbildīgi nodrošināt produktu, izejvielu, starpproduktu un gatavo ēdienu racionālu apriti uzņēmumā.
    29. Spēja noteikt galda klājumam atbilstošus galda traukus, piederumus un galda veļu.
    30. Spēja organizēt galdu klāšanu, piemērojot atbilstošus galda traukus, piederumus, galda veļu.
    31. Spēja pieņemt pasūtījumu, uzklausot pasūtītāja vajadzības un iespējas.
    32. Spēja atbildīgi koordinēt pasūtījuma izpildi, nodrošinot informācijas apmaiņu un sadarbību uzņēmuma ietvaros.
    VISPĀRĒJĀS kompetences:
    1. Spēja sadarboties ar kolēģiem darbu plānošanā un izpildē.
    2. Spēja izteikt un interpretēt jēdzienus, domas, faktus un viedokli gan mutiski, gan rakstiski valsts valodā.
    3. Spēja sazināties vismaz divās svešvalodās profesionālo darba uzdevumu veikšanai.
    4. Spēja efektīvi iesaistīties komandas darbā, ievērojot profesionālās ētikas un komunikācijas principus.
    5. Spēja pārliecinoši un droši izvēlēties un lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas profesionālo darba uzdevuma veikšanai.
    6. Spēja ievērot darba tiesību, darba vides, ugunsdrošības, civilās aizsardzības un elektrodrošības noteikumus, ievērojot normatīvo aktu prasības.
    7. Spēja sniegt pirmo palīdzību un rīkoties ārkārtas situācijā.
    8. Spēja radīt jaunas idejas un pieņemt pamatotus lēmumus konkrētās situācijās savas profesionālās darbības jomā.
    9. Spēja plānot un pieņemt lēmumus savas profesionālās karjeras veidošanā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1,5, 2 vai 3 gadi
Papildinformācija 

Profesionālā kvalifikācija “Pavārs” sākot ar 2018.gada 21.martu tiek īstenota atbilstoši 4 LKI līmenim.

Profesionālās kvalifikācijas “Pavārs” specializācijas:

  • Kuģa pavārs
  • Restorāna pavārs

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Liepājas Valsts tehnikums"

- Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums

Vispārējās izglītības iestāde:

- Bebrenes vispārizglītojošā un profesionālā vidusskola

Izdevējiestādes:

- Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums

- Liepājas Valsts tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Individuālie pakalpojumi (81)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Viesnīcu un restorānu serviss (811)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 02.04.2024

Ievietots: 21.11.2019