Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Šai kvalifikācijai 2018. gadā izstrādāts jauns profesijas standarts.

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas, un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Mašīnbūves tehniķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. uzņēmuma struktūrvienības, to pamatfunkcijas;
    1.2. iekārtu izvietošanas principi;
    1.3. elektrisko shēmu uzbūve;
    1.4. darba vides risku vērtēšana;
    1.5. saskarsmes pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. metālapstrādes iekārtu uzbūve un darbība;
    2.2. mezglu uzbūve un darbības principi iekārtā;
    2.3. materiālu un iekārtu pielietošana ražošanā;
    2.4. automatizētās programmēšanas sistēmas;
    2.5. iekārtu apkopes veidi un apkopē pielietojamie materiāli;
    2.6. izstrādes normu sastādīšanas principi;
    2.7. iekārtu un mezglu remonts;
    2.8. detaļu izgatavošanas un montāžas pamatprincipi un tehnoloģija;
    2.9. palīgierīču un instrumentu tehniskās iespējas;
    2.10. metālgriešanas veidi un paņēmieni;
    2.11. standartizācijas pamatprincipi;
    2.12. specifiskās simbolikas pielietošana dokumentācijas noformēšanā;
    2.13. darbagaldu rezerves daļu specifikācija un instrumentu nodiluma intensitāte;
    2.14. detaļu, instrumentu un materiālu utilizācijas noteikumi;
    2.15. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. tehnoloģiskā procesa izstrādes principi;
    3.2. tehnoloģiskās kartes;
    3.3. materiālu pielietojamība un apstrādes tehnoloģiskās īpašības;
    3.4. darbagaldu un griezējinstrumentu pielietojamības iespējas;
    3.5. materiālu mehāniskās un fizikālās īpašības;
    3.6. salāgošanas sistēmas un precizitātes klases;
    3.7. darba laika uzskaite;
    3.8. tehnoloģiskā procesa izpildes kontrole;
    3.9. mērinstrumentu lietošana un to iespējas;
    3.10. valsts valoda;
    3.11. darba aizsardzība un darba drošības prasības darbā ar metālapstrādes darbagaldiem;
    3.12. elektrodrošības noteikumi;
    3.13. ugunsdrošības noteikumi;
    3.14. pirmā palīdzība;
    3.15. viena svešvaloda saziņas līmenī.;
    3.16. darba tiesiskās attiecības;
    3.17. vides aizsardzība.

  • Prasmes

    1. Izstrādāt metālapstrādes tehnoloģiskā procesa secību.
    2. Noformēt tehnoloģisko dokumentāciju.
    3. Lasīt mehāniskās, pneimatiskās, hidrauliskās un elektriskās shēmas.
    4. Lasīt kopsalikuma rasējumus un tehnoloģiskās kartes.
    5. Veikt tehnoloģisko iekārtu tehniski ekonomisko analīzi.
    6. Veikt izmaiņas tehnoloģiskajā dokumentācijā atbilstoši izmaiņām ražošanas procesā.
    7. Sagatavot nepieciešamo materiālu un iekārtu specifikācijas.
    8. Pārraudzīt tehnoloģiskā procesa ievērošanu un iekārtu ekspluatācijas noteikumus.
    9. Lietot vadības programmas operatīvo pulti un ārējo programmas nesēju.
    10. Aprēķināt griešanas režīmus.
    11. Izmainīt instrumentu un detaļu stāvokli darbagaldā.
    12. Pielietot metālapstrādes darbagaldus un griezējinstrumentus.
    13. Izvēlēties un sagatavot darbam mērinstrumentus, ierīces un sagataves.
    14. Pārbaudīt materiālu kvalitāti un atbilstību ražošanas procesam.
    15. Atpazīt un pielietot metāliskos materiālus: tēraudu, čugunu un krāsainos metālus.
    16. Atpazīt un izmantot lietojamos materiālus remontdarbos, palīgražošanā un pamatražošanā.
    17. Pamatot izejmateriālu, instrumentu un enerģijas patēriņu atbilstoši ražošanas procesam.
    18. Sagatavot iekārtu un mezglu remonta un apkopes dokumentāciju.
    19. Sagatavot pasūtījumu sagatavju izgatavošanai, norādot pamatizmērus un materiālu.
    20. Izstrādāt detaļu un mezglu skices.
    21. Veikt materiālu uzskaiti.
    22. Sagatavot pārskatus par izmantotajiem ražošanas resursiem.
    23. Aprēķināt nepieciešamo rezerves detaļu daudzumu un noformēt pasūtījumu.
    24. Sagatavot materiālu norakstīšanas dokumentus.
    25. Ievērot drošības instrukciju prasības darba vietā un lietot individuālos aizsardzības līdzekļus.
    26. Ievērot darba aizsardzības, elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumus.
    27. Sniegt pirmo palīdzību.
    28. Veikt darba pienākumus atbilstoši vides aizsardzības prasībām.
    29. Orientēties darba vides riska izvērtēšanā.
    30. Izmantot informāciju tehnoloģiju iespējas un tehniskos katalogus.
    31. Pārvaldīt valsts valodu.
    32. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    33. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    34. Izvērtēt izstrādes normu ekonomiskumu.
    35. Sadarboties komandā.
    36. Sadarboties ar citu struktūrvienību speciālistiem.
    37. Izprast struktūrvienības plānojuma dokumentāciju.
    38. Aizpildīt darba laika uzskaites lapas.

  • Kompetences

    1. Spēja noteikt nepieciešamo resursu apjomu un racionāli saplānot metālapstrādes procesu.
    2. Spēja uzņemties atbildību par sava darba norisi un rezultātiem.
    3. Spēja novērtēt tehnoloģisko iekārtu tehnisko stāvokli.
    4. Spēja novērtēt instrumentu un palīgierīču atbilstību tehnoloģiskajam procesam.
    5. Spēja novērtēt izejvielu un palīgmateriālu atbilstību kvalitātes prasībām.
    6. Spēja novērtēt ražošanas līdzekļu atbilstību darba drošības prasībām.
    7. Spēja lasīt rasējumus, tehnoloģiskās kartes un izprast vadības programmas.
    8. Spēja izstrādāt tehnoloģiskā procesa secību un tehnoloģisko dokumentāciju ražošanas procesa nodrošināšanai.
    9. Spēja pielietot tehnoloģiskās iekārtas atbilstoši to funkcijām ražošanas procesā.
    10. Spēja kontrolēt tehnoloģiskā procesa ievērošanu.
    11. Spēja laikus un operatīvi koriģēt ražošanas procesu un veikt korekcijas tehnoloģiskajā dokumentācijā.
    12. Spēja veikt uzskaiti ražošanas procesa nodrošināšanai ar rezerves detaļām, instrumentiem un materiāliem, izmantojot informāciju tehnoloģijas.
    13. Spēja strādāt komandā un sadarboties ar citiem speciālistiem ražošanas procesa nodrošināšanai.
    14. Spēja nodrošināt iekārtu darbību, pielietojot atbilstošus materiālus, instrumentus un palīgierīces, atbilstoši iekārtu ekspluatācijas un apkopes noteikumiem.
    15. Spēja praktiski pielietot elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumu prasības darba vidē.
    16. Spēja veikt darba pienākumus tehnoloģiskā procesa sagatavošanā un realizēšanā, ievērojot vides aizsardzības prasības.
    17. Spēja patstāvīgi pilnveidot savas profesionālās zināšanas un prasmes.
    18. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Ventspils Tehnikums

- Valmieras tehnikums

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mehānika un metālapstrāde (521)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Metālapstrādes, mašīnbūves un mašīnzinību nozare (tai skaitā mehānika)


Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 05.12.2019

Ievietots: 05.12.2019