Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Mēbeļu galdnieks

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Kompozīcija.
    2. Interjera priekšmetu dizains.
    3. Mēbeļu stili.
    4. Mēbeļu tapsējumu veidi.
    5. Objektu modelēšanas paņēmieni (veidošana, maketēšana, 3D printēšana).
    6. Elektrotehnikas pamati.
    7. Kokgriezumu veidi, to izgatavošanas paņēmieni.
    8. Mēbeļu kokvirpojumu veidi.
    9. Koka virpošanas tehnoloģijas un paņēmieni.
    Izpratnes līmenī:
    1. Mēbeles izgatavošanas tehniskā dokumentācija.
    2. Mēbeļu ergonomika.
    3. Mēbeļu izgatavošanas tehnoloģija.
    4. Koksnes materiāli, to apstrādes tehnoloģiskās metodes un darba paņēmieni.
    5. Apdares materiāli, to apstrādes tehnoloģiskās metodes un darba paņēmieni.
    6. Efektīva darba organizācija.
    7. Tehnoloģiskās plūsmas jēdziens.
    8. Kokapstrādē lietotās tehnoloģiskās līnijas.
    9. Koksnes griešanas teorijas pamati.
    10. Kokapstrādes darbmašīnu uzbūves un darbības pamati.
    11. Mēbeļu izgatavošanā izmantojamo koksnes (masīvkoksne, koksnes plātnes un koksnes kompozītmateriāli) un nekoksnes materiālu (metāls, stikls, polimērmateriāli u.c.) veidi, īpašības un iedalījums pēc materiāla kvalitātes.
    12. Kokmateriālu kvalitātes standarti.
    13. Mēbeļu izgatavošanā izmantojamo nekoksnes materiālu veidi.
    14. Dažādu veidu un konstrukciju mēbeļu izgatavošanas tehnoloģiskās prasības.
    15. Datorizēto ciparu vadības (CNC) kokapstrādes darbmašīnu darbības pamati.
    16. Intarsiju, inkrustāciju izgatavošanas tehnikas un paņēmieni.
    17. Koka virsmu apdares tehnoloģija.
    18. Koka virsmu dekoratīvās apdares veidi.
    19. Apdares ķīmija – apdares materiālu savstarpējā saderība un saderība ar pamatmateriāliem.
    20. Mēbeļu defektu veidi un to cēloņi.
    21. Koksnes bojājumu veidi.
    22. Marķēšana.
    23. Mēbeļu detaļu savienojumu veidi un to montāžas specifika.
    24. Mēbeļu furnitūra (stiprinājumi, viras, vadotnes, šarnīri, rokturi u.c.) un to iestrādes metodes. Iebūvētās tehnikas veidi.
    25. Elektroinstalācijas un kanalizācijas instalācijas ierīkošanas un nomaiņas pamati.
    26. Furnitūru mehānismu uzstādīšanas un regulēšanas instrukcijas.
    Lietošanas līmenī:
    1. Rasējumu lasīšana.
    2. Mēbeļu veidi, tajā skaitā iebūvētas mēbeles un tapsēšanai paredzētas mēbeles.
    3. Mēbeļu izgatavošanā izmantojamie materiāli un konstrukcijas.
    4. Mēbeļu tehniskā dokumentācija.
    5. Rasējumos izmantotie apzīmējumi.
    6. Mēbeļu detaļu apzīmējumi un terminoloģija.
    7. Rasēšanas pamatprincipi.
    8. Datorprojektēšana.
    9. Aprēķinu veikšana.
    10. Izgatavošanas laika plānošana.
    11. Tehnoloģiskā procesa secības plānošana.
    12. Tehnoloģiskā procesa kartes izstrāde.
    13. Mēbeļu izgatavošanas tehnoloģiskās metodes.
    14. Kokapstrādes darbmašīnu veidi, to uzbūve, griezējinstrumenti, aprīkojums, palīgierīces, efektīvi un droši darba paņēmieni.
    15. Kokapstrādes elektrisko rokas instrumentu veidi, to griezējinstrumenti, papildaprīkojums, efektīvi un droši darba paņēmieni.
    16. Galdnieku nemehanizēto rokas instrumentu veidi, to asināšana, efektīvi un droši darba paņēmieni.
    17. Koksnes sugu tehniskās, tehnoloģiskās un estētiskās īpašības, to piemērotība dažādām mēbeļu konstrukcijām un apdares materiāliem.
    18. Kokmateriālu apstrādes tehnoloģijas.
    19. Dažādu koksnes vainu ietekme uz mēbeles konstruktīvo un estētisko kvalitāti.
    20. Palīglīdzekļu veidi to nozīme un darbības principi.
    21. Palīglīdzekļu izgatavošanas metodes.
    22. Palīgmateriālu veidi.
    23. Palīgmateriālu īpašības.
    24. Mēbeļu stiprinājumi un furnitūra.
    25. Dažādu sugu masīvoksnes tehnisko īpašību un tekstūras atšķirības dažādos stumbra griezumos.
    26. Koksnes plātņu materiālu tehniskās īpašības.
    27. Zāģmateriālu apstrādes principi.
    28. Kokapstrādes darbmašīnas, griezējinstrumenti, aprīkojums, palīgierīces un darba paņēmieni.
    29. Līmes un līmēšanas tehnoloģija.
    30. Kokapstrādes elektriskie rokas instrumenti, to griezējinstrumenti, papildaprīkojums un darba paņēmieni.
    31. Galdnieku nemehanizētie rokas griezējinstrumenti, to asināšana un darba paņēmieni.
    32. Galdnieku mērinstrumenti un aizzīmēšanas instrumenti.
    33. Finieru ģeometrisko salikumu veidi un sagatavošanas kārtība.
    34. Finierēšanas paņēmieni dažādu veidu sagatavēm ar taisnām un liektām virsmām.
    35. Abrazīvo materiālu veidi.
    36. Koksnes liekšanas paņēmieni.
    37. Liekti līmētu detaļu un nepieciešamo šablonu izgatavošanas paņēmieni.
    38. Dažādu savienojumu un stiprinājumu atbilstība mēbeles materiāliem un konstrukcijas specifikai.
    39. Mēbeļu konstrukcijās izmantojamo savienojumu un mezglu uzbūve, to optimālie parametri, konstruktīvie un iestrādes principi.
    40. Mēbeļu detaļu maliņu apdares materiālu veidi.
    41. Mēbeļu detaļu maliņu apdares stiprināšanas paņēmieni.
    42. Galdniecībā izmantojami paņēmieni mēbeles dekoratīvo elementu izgatavošanai.
    43. Kokapstrādes darbmašīnas, rokas elektroinstrumenti un rokas nemehanizētie instrumenti.
    44. Griezējinstrumentu, šablonu, palīgierīču veidi un droši darba paņēmieni mēbeles dekoratīvo elementu izgatavošanai.
    45. Dažādu koku sugu un veidu nažfinieru specifika, to apstrādes un līmēšanas tehnoloģija.
    46. Mēbeļu finierējumu ģeometriskie salikumi.
    47. Finierēšanas darba paņēmieni.
    48. Kokgrieztu elementu iestrādes paņēmieni.
    49. Virpošanai paredzētu sagatavju izgatavošanas paņēmieni.
    50. Būvizstrādājumu montāžas tehnoloģiskās prasības.
    51. Montāžas instrumenti, palīgierīces un to lietošana.
    52. Prasības virsmu sagatavošanai dažādiem apdares veidiem.
    53. Virsmu sagatavošanas paņēmieni, iekārtas un materiāli.
    54. Apdares materiālu veidi un to uzklāšanas paņēmieni.
    55. Apdares uzklāšanai paredzētās iekārtas, darba rīki, instrumenti un palīgmateriāli.
    56. Darba vietas atbilstība attiecīgajam apdares veidam.
    57. Koksnes aizsardzības līdzekļu veidi un to lietošana.
    58. Nekoksnes materiālu veidi (metāls, stikls, polimērie materiāli, tekstilmateriāli) to pielietojums un iestrādes paņēmieni.
    59. Nekoksnes materiālu mehāniskās un fizikālās īpašības.
    60. Furnitūru veidi un to pielietošana.
    61. Polsterēšanas metodes.
    62. Mēbeļu montāžas tehnoloģiskās prasības.
    63. Līmes un līmēšanas tehnoloģijas.
    64. Mēbeļu detaļu savienojumu veidi un to montāžas specifika.
    65. Montāžas instrumenti un palīglīdzekļi.
    66. Mēbeļu furnitūra (stiprinājumi, viras, vadotnes, šarnīri, rokturi u.c.) un to iestrādes metodes.
    67. Mēbeļu remonta paņēmieni.
    68. Iepakošanas materiālu veidi un iepakošanas metodes.
    69. Telpas uzmērīšanas metodes un instrumenti.
    70. Mobilās kokapstrādes iekārtas, rokas elektroinstrumenti un rokas nemehanizētie instrumenti.
    71. Montāžas instrumenti, ierīces un palīgmateriāli.
    72. Mēbeļu konstrukcijas uzstādīšana objektā.
    73. Iebūvētās tehnikas uzstādīšanas nosacījumi.
    74. Mēbeļu mehānismu regulēšanas paņēmieni.
    75. Telpu uzkopšanas tehnika.
    VISPĀRĒJĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Starpkultūru mijiedarbība.
    2. Mērvienības un formas.
    3. Matemātiskā terminoloģija.
    4. Matemātikas metodes un instrumenti.
    5. Ergonomikas principi.
    6. Ergonomiskie faktori.
    7. Darba vides riska faktori un novērtēšanas metodes.
    8. Darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības normatīvie akti.
    9. Darba apstākļi un cilvēka veselība kā dzīves kvalitātes nosacījums.
    10. Darba tiesiskās attiecības.
    11. Indivīda tiesības, pienākumi un atbildība.
    12. Informācijas sistēmu drošība.
    13. Autortiesību pamati.
    14. Lēmumu pieņemšanas principi.
    15. Profesionālās karjeras izaugsme un tās nozīme.
    16. Mācīšanās stratēģijas.
    17. Pašvērtējuma principi.
    18. Tirgzinības pamati.
    Izpratnes līmenī:
    1. Vārdu krājums.
    2. Gramatikas un valodas funkcijas.
    3. Verbālās mijiedarbības veidi.
    4. Tehnoloģisko iekārtu, instrumentu un aprīkojuma ekspluatācijas noteikumi un atbilstība darba drošības prasībām.
    5. Riska situāciju veidošanās, strādājot ar kokapstrādes iekārtām, darbmašīnām, to griezējinstrumentiem, aprīkojumu un palīgierīcēm.
    6. Riska situāciju veidošanās, strādājot ar rokas elektroinstrumentiem un rokas nemehanizētajiem instrumentiem.
    7. Individuālās rīcības un lēmumu ietekmi uz savu personīgo un citu cilvēku drošību.
    8. Darba procesā izmantojamo ķīmisko vielu veidi un to īpašības.
    9. Fizikas pamatlikumi darbā ar instrumentiem un darbmašīnām.
    10. Darba līguma un koplīguma sastāvs.
    11. Efektīvas komunikācijas. priekšnosacījumi.
    12. Saskarsmes psiholoģija un ētika.
    13. Sadarbības veicināšanas principi.
    14. Pārdošanas stratēģijas.
    Lietošanas līmenī:
    1. Valsts valoda.
    2. Profesionālā terminoloģija.
    3. Svešvaloda.
    4. Rēķināšana.
    5. Ergonomiski darba paņēmieni.
    6. Prasības darba apģērbam.
    7. Individuālo aizsardzības līdzekļu veidi.
    8. Drošības signāli un zīmes.
    9. Pirmās palīdzības sniegšana.
    10. Darba aizsardzības pasākumi, strādājot ar ķīmiskām vielām.
    11. Lietojumprogrammas dokumentu sagatavošanā.
    12. Pozitīvas saskarsmes paņēmieni.
    13. Laika plānošanas paņēmieni.
    14. Koksnes aizsardzības līdzekļu veidi un to izmantošanas paņēmieni.
    15. Koksnes aizsardzības līdzekļu utilizēšanas pasākumi.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Lasīt mēbeles izgatavošanas tehnisko dokumentāciju.
    2. Izstrādāt mēbeles funkcionālo skici.
    3. Izstrādāt mēbeles rasējuma detalizāciju un mēbeles specifikāciju.
    4. Nepieciešamības gadījumā veidot mēbeles maketu.
    5. Veikt materiālu patēriņa aprēķinus mēbeles izgatavošanai, ņemot vērā materiālu kvalitāti un tehnoloģiskā procesa prasības.
    6. Veikt mēbeles izgatavošanas izpildes laika aprēķinus.
    7. Izvērtēt mēbeles izgatavošanas tehnoloģiskās metodes.
    8. Izvēlēties konkrētus kokapstrādes darba paņēmienus.
    9. Plānot tehnoloģiskā procesa secīgu izpildi.
    10. Sagatavot tehnoloģiskā procesa kartes.
    11. Izvēlēties darba uzdevumam atbilstošas darbmašīnas, iekārtas, rokas elektroinstrumentus un nemehanizētos rokas instrumentus.
    12. Izvēlēties darba uzdevumam atbilstošus kokapstrādes griezējinstrumentus.
    13. Novērtēt griezējinstrumentu tehnisko stāvokli, pareizi tos kopt un uzglabāt.
    14. Asināt galdnieku rokas instrumentus.
    15. Sagatavot kokapstrādes darbmašīnas darba uzdevuma veikšanai.
    16. Pārbaudīt darbmašīnu atbilstību tehnoloģiskā procesa un darba aizsardzības prasībām.
    17. Atpazīt koksnes sugas.
    18. Orientēties citos no koka atvasinātos materiālos.
    19. Izstrādāt priekšlikumus materiālu izvēlei.
    20. Pasūtīt materiālus mēbeles izgatavošanai atbilstoši pasūtījuma specifikai.
    21. Novērtēt materiālu kvalitātes atbilstību standartiem.
    22. Pārbaudīt materiālu kvalitātes atbilstību tehnoloģiskā risinājuma, konstrukcijas un estētiskajām prasībām.
    23. Izvēlēties piemērotākos palīglīdzekļus.
    24. Izgatavot nepieciešamos palīglīdzekļus.
    25. Komplektēt nepieciešamās palīgierīces.
    26. Izvēlēties piemērotākos palīgmateriālus, paredzot iespējamos apdares veidus.
    27. Komplektēt nepieciešamos stiprinājumus un furnitūru.
    28. Atlasīt kokmateriālus atbilstoši izstrādājuma specifikai, konstruktīvajām, tehnoloģiskajām un estētiskajām prasībām.
    29. Veikt zāģmateriālu garināšanu un platumošanu, nepieciešamības gadījumā – arī izturēšanu (kondicionēšanu).
    30. Veikt zāģmateriālu apstrādes darbus (taisnošanu, biezumošanu).
    31. Līmēt koksnes sagataves.
    32. Piegriezt, apstrādāt un aplīstēt plātņu materiālus.
    33. Izgatavot līklīniju formas sagataves.
    34. Izgatavot liektas un liekti līmētas sagataves.
    35. Kalibrēt mēbeļu sagataves.
    36. Finierēt mēbeļu sagataves.
    37. Izmantot mērinstrumentus un aizzīmēšanas instrumentus materiālu sagatavošanas procesā.
    38. Veikt mehāniskajām apstrādēm nepieciešamos aizzīmējumus uz sagatavēm, izmantojot mērinstrumentus un aizzīmēšanas instrumentus.
    39. Apstrādāt mehāniski mēbeļu sagataves (zāģēt, frēzēt, ēvelēt, urbt, dobt).
    40. Izgatavot detaļu savienojumus.
    41. Izmantot kokapstrādes iekārtas, darbmašīnas, atbilstošus griezējinstrumentus, elektriskos rokas instrumentus, nemehanizētos rokas instrumentus, dažādu veidu aprīkojumu un palīgierīces, izvērtējot procesa efektivitāti.
    42. Pastāvīgi kontrolēt mēbeļu sagatavju atbilstību izvirzītajām tehnoloģiskajām un kvalitātes prasībām.
    43. Sagatavot līmi līmēšanas procesam.
    44. Aplīmēt/iestrādāt mēbeles detaļu malu apdari.
    45. Veikt aplīmēto detaļu maliņu pēcapstrādes.
    46. Veikt taisnu un līklīniju detaļu profilēšanu.
    47. Veikt citas dekoratīvo un funkcionālo elementu apstrādes ar darbmašīnām, rokas elektroinstrumentiem vai nemehanizētiem instrumentiem.
    48. Veidot visu veidu mēbeļu finierējuma ģeometriskos salikumus, izmantojot dažādu koku sugu un dažādu veidu nažfinieri.
    49. Veikt mēbeļu virsmu dekoratīvo finierēšanu.
    50. Izgatavot sagataves kokgrieztu elementu izgatavošanai.
    51. Iestrādāt gatavus kokgriezumus mēbeles konstrukcijā.
    52. Izgatavot sagataves virpotu detaļu izgatavošanai.
    53. Iestrādāt gatavas virpotas detaļas mēbeles konstrukcijā.
    54. Veikt secīgu mēbeles kontrolmontāžu.
    55. Pārbaudīt savienojumu vietas.
    56. Pārbaudīt mēbeles atbilstību rasējumam.
    57. Slīpēt mēbeles detaļu virsmas.
    58. Atsveķot, attaukot un balināt mēbeļu detaļu virsmas.
    59. Mitrināt virsmas plūksnu noņemšanai.
    60. Novērst mēbeles detaļu bojājumus (zaru vietas, plaisas, sveķu kabatas).
    61. Veikt krāsošanas, lakošanas, eļļošanas, vaskošanas, tonēšanas un starpslīpēšanas darbus.
    62. Pārbaudīt apdares klājuma kvalitāti.
    63. Iestrādāt mēbelē tur paredzētos nekoksnes materiālus un detaļas.
    64. Orientēties mēbeļu furnitūras klāstā.
    65. Iestrādāt kvalitatīvi furnitūru mēbelē.
    66. Veikt detaļu polsterēšanu un apvilkšanu ar audumu, nepieciešamības gadījumā.
    67. Izvēlēties montāžas paņēmienus.
    68. Sagatavot atbilstošus palīglīdzekļus, ņemot vērā darba uzdevumu/pasūtījuma specifiku.
    69. Savienot mēbeles detaļas, izmantojot izjaucamus savienojumu veidus.
    70. Savienot mēbeles detaļas, izmantojot neizjaucamus savienojumu veidus.
    71. Konstatēt mēbeles defektus.
    72. Izvēlēties atbilstošus remonta paņēmienus un materiālus.
    73. Veikt bojāto detaļu atjaunošanu vai nomaiņu.
    74. Sagatavot mēbeles iepakošanai.
    75. Izgatavot transportējamās kastes, paletes, statīvus.
    76. Iepakot mēbeli, atbilstoši montāžas shēmai.
    77. Konstatēt mēbeles un uzstādīšanas vietas savstarpēju atbilstību.
    78. Piedāvāt klientam iespējamo risinājumu variantus, neatbilstību gadījumā.
    79. Veikt secīgu mēbeles montāžu vai iebūvi.
    80. Veikt ar iebūvēto tehniku un instalācijām saistītos darbus.
    81. Pārbaudīt mēbeles mehānismu darbību un kustīgo daļu funkcionalitāti.
    82. Regulēt uzstādītās mēbeles mehānismus un furnitūras.
    83. Uzkopt mēbeles montāžas vietu.
    VISPĀRĒJĀS prasmes:
    1. Sazināties valsts valodā.
    2. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
    3. Sazināties mutiski un rakstiski svešvalodā.
    4. Lietot profesionālo terminoloģiju vienā svešvalodā.
    5. Aprēķināt darba uzdevuma veikšanai nepieciešamo materiālu daudzumu un izmaksas.
    6. Plānot darba uzdevuma risinājuma gaitu.
    7. Kontrolēt darba paņēmienus.
    8. Atbildīgi izvēlēties sev atbilstošu darba inventāru.
    9. Pastāvīgi izvērtēt darba vides riskus.
    10. Droši ekspluatēt tehnoloģiskās iekārtas un aprīkojumu.
    11. Nodrošināt drošu materiālu uzglabāšanu un transportēšanu.
    12. Veidot drošas materiālu, sagatavju vai detaļu krautnes darba procesā.
    13. Orientēties būvizstrādājumu izgatavošanas procesā izmantojamo ķīmisko vielu glabāšanā un lietošanā.
    14. Lietot individuālos aizsardzības līdzekļus pēc vajadzības vai saskaņā ar instrukciju.
    15. Sniegt pirmo palīdzību.
    16. Rīkoties ugunsgrēka gadījumā saskaņā ar noteikto kārtību.
    17. Organizēt savu darbu atbilstoši darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un vides aizsardzības prasībām un ietekmei uz veselību.
    18. Novērtēt individuālās rīcības un lēmumu ietekmi uz savu personīgo un citu cilvēku drošību.
    19. Ievērot tīrību un kārtību darba vietā.
    20. Pildīt darba tiesisko attiecību prasības.
    21. Pildīt uzņēmuma darba iekšējās kārtības noteikumus.
    22. Pildīt uzticētos pienākumus un ievērot līgumā noteiktos termiņus.
    23. Sagatavot pēc parauga dokumentus vai atskaites, izmantojot lietojumprogrammas.
    24. Sazināties izmantojot informācijas tehnoloģijas.
    25. Strādāt individuāli.
    26. Sadarboties komandā.
    27. Apzināties savu atbildību kopējā uzdevuma veikšanā.
    28. Personīgi iesaistīties jaunu ideju radīšanā, izrādot iniciatīvu.
    29. Kritiski un radoši domāt.
    30. Risināt konfliktsituācijas.
    31. Plānot darba uzdevuma izpildes secību.
    32. Argumentēt savu viedokli.
    33. Izkopt profesionālo darba kultūru.
    34. Lietot koksnes aizsardzības līdzekļus atbilstoši instrukcijām.
    35. Utilizēt koksnes aizsardzības līdzekļu pārpalikumus.
    36. Izvērtēt savas profesionālās prasmes un izaugsmes iespējas.
    37. Apgūt jaunas prasmes atbilstoši darba tirgus vajadzībām.
    38. Orientēties informācijas iegūšanas avotos par nozarē notiekošo.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja patstāvīgi izvērtēt un izprast mēbeles izgatavošanas darba uzdevumu, kā arī plānot secīgu tehnoloģiskā procesa izpildi.
    2. Spēja piedalīties mēbeles projekta izstrādē, izstrādājot mēbeles funkcionālo skici.
    3. Spēja pēc mēbeles dizaina idejas izstrādāt tās detaļu rasējumus un mēbeles specifikāciju.
    4. Spēja aprēķināt mēbeles izgatavošanai nepieciešamo materiālu patēriņu un tā izmaksas.
    5. Spēja izveidot mēbeles izgatavošanas laika grafiku.
    6. Spēja secīgi plānot tehnoloģiskā procesa izpildi atbilstoši mēbeles izgatavošanas darba uzdevumam.
    7. Spēja racionāli organizēt mēbeles izgatavošanas darba procesu.
    8. Spēja izvēlēties un sagatavot atbilstošas kokapstrādes darbmašīnas un griezējinstrumentus, rokas elektroinstrumentus un nemehanizētos rokas instrumentus.
    9. Spēja orientēties mēbeļu izgatavošanā izmantojamo koksnes un nekoksnes materiālu veidos.
    10. Spēja pamatoti izvēlēties mēbeles izgatavošanai piemērotus materiālus un pasūtīt tos.
    11. Spēja izvērtēt materiālu kvalitātes atbilstību tehnoloģiskā risinājuma, mēbeles konstrukcijas un estētiskajām prasībām.
    12. Spēja izvēlēties un izgatavot nepieciešamos palīglīdzekļus, kā arī izvēlēties palīgmateriālus, atbilstoši projekta un mēbeles izgatavošanas tehnoloģiskajām prasībām.
    13. Spēja izgatavot mēbeļu detaļu sagataves atbilstoši tehnoloģiskā procesa prasībām.
    14. Spēja izgatavot mēbeles detaļas atbilstoši rasējumam.
    15. Spēja veikt mēbeles detaļu maliņu apdari atbilstoši rasējumam, tehnoloģiskajām un kvalitātes prasībām.
    16. Spēja ar galdniecībā izmantojamiem paņēmieniem izgatavot dekoratīvos un funkcionālos elementus mēbelēm.
    17. Spēja izveidot dekoratīvus finiera salikumus un finierēt dažādas mēbeļu virsmas.
    18. Spēja izgatavot sagataves atbilstoši kokgriezumu specifikai un iestrādāt kokgrieztas detaļas un elementus mēbeles konstrukcijā.
    19. Spēja izgatavot sagataves atbilstoši virpojuma specifikai un iestrādāt gatavus kokvirpojumus mēbeles konstrukcijā.
    20. Spēja veikt mēbeles detaļu savstarpēju savietojamības pārbaudi kopsalikumā.
    21. Spēja sagatavot mēbeles virsmu apdarei atbilstoši plānotajiem mēbeles virsmas apdares darbiem.
    22. Spēja veikt mēbeles virsmas apdari pielietojot dažādus apdares materiālus un to uzklāšanas metodes.
    23. Spēja kvalitatīvi iestrādāt mēbeles konstrukcijā furnitūru un nekoksnes materiālus.
    24. Spēja samontēt mēbeli saskaņā ar darba uzdevumu.
    25. Spēja novērtēt mēbeles defektus un iespējas veikt bojāto detaļu atjaunošanu, atkarībā no bojājumu pakāpes.
    26. Spēja sagatavot mēbeli transportēšanai, atbilstoši tās specifikai un izvēlētajam transportēšanas veidam.
    27. Spēja izvērtēt montāžas vietas atbilstību mēbeles uzstādīšanai.
    28. Spēja piedāvāt risinājumus neatbilstību gadījumā.
    29. Spēja veikt mēbeles gala montāžu vai iebūvi, un iebūvētās tehnikas uzstādīšanu norādītajā vietā.
    30. Spēja veikt mēbeles un tās mehānismu regulēšanu.
    31. Spēja nodrošināt objektā tīrību un kārtību pēc darba pabeigšanas.
    VISPĀRĒJĀS kompetences:
    1. Spēja izteikt domas, faktus un viedokli gan mutiski, gan rakstiski valsts valodā.
    2. Spēja sazināties un lietot profesionālo terminoloģiju vienā svešvalodā.
    3. Spēja matemātiski pamatot darba uzdevuma risinājumu.
    4. Spēja atbildīgi lietot ergonomiskus darba paņēmienus un atbilstošu inventāru.
    5. Spēja veikt darba uzdevumus ievērojot darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības prasības un sniegt pirmo palīdzību.
    6. Spēja ievērot uzņēmuma darba tiesiskās attiecības un darba iekšējās kārtības noteikumus.
    7. Spēja lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas darba uzdevuma veikšanai.
    8. Spēja patstāvīgi plānot laiku veicot uzdevumu individuāli vai komandā, efektīvi iesaistīties komandas darbā un sekmīgi sadarboties darba kolektīvā.
    9. Spēja ievērot vides aizsardzības prasības, atbildīgi strādājot ar koksnes aizsardzības līdzekļiem.
    10. Spēja pieņemt pamatotus lēmumus par savas karjeras plānošanu izvēlētajā profesionālajā jomā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Koledža:

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

Likvidēta/Reorganizēta/Mainīts nosaukums un/vai tips:

- Mālpils Profesionālā vidusskola

- Cēsu Tehnoloģiju un Dizaina vidusskola

Izdevējiestādes:

- Jelgavas tehnikums

- Rīgas Valsts tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Ražošana un pārstrāde (54)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Kokapstrādes tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (543)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Kokrūpniecības (mežsaimniecība, kokapstrāde) nozare

Mēbeļu galdnieks izgatavo, montē, iebūvē un remontē dažāda veida un konstrukciju mēbeles, iestrādā koksnes izstrādājumos furnitūru un citus materiālus, izvēlas darbiem piemērotus materiālus u.c. resursus, veido rasējumus, komunicē ar klientiem, sagatavo tāmes.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: PIRMĀ LĪMEŅA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Kokapstrādes tehnologs , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Kokapstrādes iekārtu operators , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Datorizētu kokapstrādes iekārtu operators , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Būvizstrādājumu galdnieks , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Būvizstrādājumu galdnieks

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 06.02.2024

Ievietots: 07.05.2016