Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Datorizētu kokapstrādes iekārtu operators

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. elektrotehnikas pamati;
    1.2. saskarsmes pamati;
    1.3. ergonomika;
    1.4. mehatronika.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. kokapstrādes tehniskie apzīmējumi;
    2.2. kokizstrādājumu rasējumi;
    2.3. koku sugas;
    2.4. kokapstrādes izejmateriālu veidi, to īpašības un apzīmējumi;
    2.5. matemātikas pamati;
    2.6. tehniskā dokumentācija;
    2.7. kokapstrādes tehnoloģiskais process;
    2.8. koksnes griezējinstrumentu un atslēdznieka instrumentu lietošanas veidi un iespējas; 
    2.9. ar datorizētām kokapstrādes iekārtām saistīto tehnoloģisko ierīču darbība;
    2.10. CAD datorizētā rasēšana;
    2.11. fizikas pamati;
    2.12. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. tehniskā mērīšana kokapstrādes nozarē;
    3.2. koksnes apstrādes pamati;
    3.3. kokapstrādes iekārtu uzbūve un darbības principi;
    3.4. specializētās kokapstrādes programmvadības darbība;
    3.5. koksnes uzbūve un vainas;
    3.6. koksnes sagataves bāzes virsmu noteikšana un uzstādīšanas veidi;
    3.7. informācijas tehnoloģijas;
    3.8. darba vietas uzkopšanas paņēmieni un secība;
    3.9. darba aizsardzība (individuālie aizsardzības līdzekļi, drošības zīmes un signāli);
    3.10. ugunsdrošības noteikumi (rīcība ugunsgrēka gadījumā);
    3.11. elektrodrošības noteikumi;
    3.12. pirmā palīdzība;
    3.13. vides aizsardzība;
    3.14. profesionālās un vispārējās ētikas principi;
    3.15. darba tiesiskās attiecības;
    3.16. valsts valoda;
    3.17. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Atšķirt koku sugas, kokmateriālu veidus un koka plātņu materiālus, noteikt to lietošanas iespējas.
    2. Noteikt koksnes izejmateriālu atbilstību darba uzdevuma veikšanai.
    3. Izvērtēt koksnes materiālu kvalitātes atbilstību apstrādei ar datorizētām kokapstrādes iekārtām.
    4. Noteikt pasūtījuma izpildei nepieciešamo koksnes izejmateriāla daudzumu un darba apjomu.
    5. Novērtēt datorizētu kokapstrādes iekārtu tehnisko stāvokli.
    6. Izmantot datorizētas kokapstrādes iekārtas.
    7. Salīdzināt esošos un nepieciešamos datorizētu kokapstrādes iekārtu iestatījumus.
    8. Lietot šablonus darbā ar datorizētām kokapstrādes iekārtām.
    9. Izvēlēties un lietot mērinstrumentus datorizētu kokapstrādes iekārtu griezējinstrumentu kontrolmērījumu veikšanai.
    10. Veikt korekcijas datorizētu kokapstrādes iekārtu vadības programmā atbilstoši produkcijas kontroles mērījumiem.
    11. Izvēlēties, uzstādīt un izmantot atbilstošus kokapstrādes iekārtu griezējinstrumentus.
    12. Lietot datorizētu kokapstrādes iekārtu specializētās programmas.
    13. Lasīt kokapstrādes tehnoloģiskā procesa programmu, kokizstrādājumu rasējumus un tehnisko dokumentāciju.
    14. Veikt saražotās produkcijas uzskaiti un noformēt dokumentāciju.
    15. Uztvert, izprast un pielietot datorizētu kokapstrādes iekārtu skaņas, vizuālos un tekstveida signālus − paziņojumus.
    16. Veikt koksnes un koksnes plātņu materiālu mehānisko apstrādi ar datorizētām kokapstrādes iekārtām.
    17. Novērtēt kokapstrādes iekārtu, palīgierīču un aizsargierīču tehnisko stāvokli.
    18. Ievērot darba aizsardzības prasības.
    19. Ievērot vides aizsardzības prasības.
    20. Sniegt pirmo palīdzību.
    21. Strādāt kolektīvā, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas principus.
    22. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    23. Pārvaldīt valsts valodu.
    24. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    25. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    26. Ievērot darba tiesisko attiecību prasības.

  • Kompetences

    1. Spēja vizuāli novērtēt datorizētu kokapstrādes iekārtu tehnisko stāvokli, iespējamos riskus.
    2. Spēja lietot datorizētu kokapstrādes iekārtu vadības programmas.
    3. Spēja noteikt darba uzdevumam piemērotu kokapstrādes izejmateriālu.
    4. Spēja noteikt un izvēlēties apstrādājamajam materiālam atbilstošu koksnes griezējinstrumentu darba uzdevuma izpildei.
    5. Spēja noteikt datorizētu kokapstrādes iekārtu gatavību darbam.
    6. Spēja lietot datorizētu kokapstrādes iekārtu specializētās programmas un ieviest korekcijas apstrādes programmās atbilstoši veiktajiem kontrolmērījumiem.
    7. Spēja noteikt un novērtēt kokapstrādes izejmateriālu atbilstību darba uzdevumam, sagatavot darba vietu atbilstoši tehnoloģiskajam procesam.
    8. Spēja vadīt datorizētu kokapstrādes iekārtu darbību, nodrošināt tās pārraudzību un veikt ikdienas tehnisko apkopi.
    9. Spēja izvēlēties un uzstādīt darba uzdevumam atbilstošas nepieciešamās palīgierīces un aizsargierīces.
    10. Spēja izvēlēties atbilstošus mērinstrumentus un citus tehniskos līdzekļus kontrolmērījumu veikšanai.
    11. Spēja lasīt kokizstrādājumu rasējumus un tehnisko dokumentāciju.
    12. Spēja pastāvīgi novērtēt datorizētu kokapstrādes iekārtu palīgierīču, aizsargierīču un griezējinstrumentu tehnisko stāvokli un nolietojumu.
    13. Spēja izmantot datubāzes, tehnisko dokumentāciju un citus informācijas avotus un iepazīties ar jaunākajām tehnoloģijām, instrumentiem un specializēto kokapstrādes programmu nodrošinājumiem.
    14. Spēja izprast un ievērot darba aizsardzības prasības, veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu personu veselībai, izvēlēties un lietot piemērotu darba apģērbu un individuālos aizsardzības līdzekļus, atpazīt un atbilstoši reaģēt uz drošības signāliem un zīmēm.
    15. Spēja ievērot ugunsdrošības un vides aizsardzības prasības.
    16. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    17. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas principus.
    18. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    19. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    20. Spēja ievērot darba tiesiskās attiecības.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1,5 gads
Papildinformācija 

Profesionālās kvalifikācijas citi nosaukumi “CNC operators kokapstrādē”

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Ražošana un pārstrāde (54)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Kokapstrādes tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (543)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 04.04.2023

Ievietots: 28.08.2016