Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas, un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Mašīnbūves tehniķis

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Izpratnes līmenī:
    1. Saskarsmes psiholoģijas pamatprincipi.
    2. Profesionālā ētika.
    3. Kinemātiskās, hidrauliskās, pneimatiskās un elektriskās shēmas.
    4. Tehniskā uzdevuma formulēšanas metodes.
    5. Termiskās apstrādes iekārtu veidi.
    6. Mašīnu elementu klasifikācija.
    7. Metālapstrādes iekārtu tehnoloģiskās iespējas.
    8. Materiālu katalogu lietošanas principi.
    9. Darba uzdevumu novērtēšanas metodes.
    10. Iekārtu tehnisko instrukciju pielietošana.
    11. Kvalitātes vadības sistēmas.
    12. Metālapstrādes procesā radušos defektu cēloņi, to veidi.
    13. Iespējamā darbinieku kvalifikācijas ietekme uz defektu rašanos.
    14. Prezentācijas izveides principi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Individuālo aizsardzības līdzekļu izvēles un lietošanas kārtība.
    2. Kolektīvo aizsardzības līdzekļu izmantošanas nosacījumi.
    3. Instrumentu lietošanas noteikumi.
    4. Darba iekārtu un aprīkojuma lietošanas noteikumi.
    5. Saskarsmes paņēmieni.
    6. Konfliktsituāciju risināšanas paņēmieni.
    7. Klienta vajadzību noskaidrošanas metodes.
    8. Metālapstrādes ar griešanu metodes.
    9. Metālapstrādes ar spiedienu metodes.
    10. Atslēdznieka darbu tehnoloģija.
    11. Detaļu montāžas tehnoloģija.
    12. Metināšanas paņēmieni.
    13. Termiskā apstrādes paņēmieni.
    14. Virsmas apstrādes paņēmieni.
    15. Materiālu uzskaites metodes uzņēmumā.
    16. Instrumentu uzskaites metodes uzņēmumā.
    17. Mērinstrumentu uzskaites metodes uzņēmumā.
    18. Lokšņu materiālu apstrādes tehnoloģijas.
    19. Elektrotehnikas pamatprincipi.
    20. Hidraulikas un pneimatikas pamatprincipi.
    21. Ekonomiskās analīzes metodes.
    22. Materiālu īpašības metālapstrādē.
    23. Materiālu apzīmējumi mašīnbūvē.
    24. Tehniskā terminoloģija svešvalodā.
    25. Rasēšanas pamatprincipi.
    26. Apzīmējumi mašīnbūves rasējumos.
    27. Pielaides un sēžas.
    28. Metālapstrādes darba galdu veidi.
    29. Spiediena apstrādes darba galdu veidi.
    30. Metināšanas iekārtu veidi.
    31. Virsmas apstrādes iekārtu (ar metālu un nemetālu) veidi.
    32. Rokas instrumentu pielietošana mašīnbūvē.
    33. Griezējinstrumentu veidi un to pielietošana metālapstrādē.
    34. Ierīces metālapstrādes darba galdiem.
    35. Mērinstrumentu lietošanas metodes.
    36. Lokšņu apstrādes iekārtas.
    37. Programmvadības iekārtas un to iestatīšana.
    38. Darba spēka kvalifikācijas novērtēšanas metodes.
    39. Pamatmateriālu pieprasījuma aprēķini.
    40. Darba normēšanas pamati.
    41. Operāciju darbietilpības aprēķini.
    42. Laika grafika izstrādes pamatprincipi.
    43. Konstrukciju stiprības novērtēšanas paņēmieni.
    44. Metālapstrādes tehnoloģiskie procesi.
    45. Tehnoloģisko procesu secība.
    46. Aprīkojuma izvēles principi metālapstrādes iekārtām.
    47. Mērinstrumentu izvēles kritēriji kontrolei.
    48. Iekārtu tehnoloģisko darba režīmu noteikšanas pamatprincipi.
    49. Detaļu bāzēšanas pamatprincipi.
    50. Materiālu sortimenta analīzes metodes.
    51. Efektīvas materiālu izmantošanas metodes.
    52. Palīgmateriālu sortimenta analīzes metodes.
    53. Palīgmateriālu izlietošanas normas.
    54. Materiālu pieprasījuma noformēšanas nosacījumi.
    55. Instrumentu sortimenta analīzes metodes.
    56. Instrumentu tehnisko parametru analīzes metodes.
    57. Instrumentu katalogu lietošanas principi.
    58. Rokas instrumentu veidi.
    59. Rokas instrumentu tehniskās iespējas.
    60. Rokas instrumentu pasūtījuma noformēšanas nosacījumi.
    61. Tehniskā uzdevuma sastādīšanas principi nestandarta instrumenta pasūtīšanai.
    62. Komplektējošo izstrādājumu katalogu analīzes metodes.
    63. Komplektējošo izstrādājumu pasūtījuma noformēšanas nosacījumi.
    64. Maršruta tehnoloģijas detaļām.
    65. Maršruta tehnoloģijas montāžai.
    66. Darba uzdevumu noformēšanas principi.
    67. Izstrādājuma izgatavošanas laika grafika izstrādes kārtība.
    68. Iekārtu ekspluatācijas noteikumu prasības.
    69. Iekārtu ekspluatācijas drošības noteikumu prasības.
    70. Iekārtu iestatīšanas principi atbilstoši tehnoloģiskajam procesam.
    71. Instrumentu, rezerves daļu un palīgmateriālu uzskaites principi.
    72. Noliktavu saimniecības uzturēšanas kārtība.
    73. Iekārtu apkopes tehnoloģijas.
    74. Iekārtu tehniskās apkopes organizēšana.
    75. Darba drošības dokumentu aizpildīšanas prasības.
    76. Operācijas veikšanas instruktāžas struktūra.
    77. Darba kvalitātes nodrošināšanas principi.
    78. Tehnoloģisko procesu koriģēšanas paņēmieni.
    79. Tehniskā mērīšana.
    80. Defektu identificēšanas metodes.
    81. Izstrādājumu funkcionālās pārbaudes metodes.
    82. Izstrādājuma atbilstības tehniskajam uzdevumam pārbaudes metodes.
    83. Defektu novēršanas tehnoloģijas.
    84. Defektu labošanas organizēšanas pamatprincipi.
    85. Defektu novēršanas efektivitātes analīzes principi.
    86. Iespējamās darbgalda un aprīkojuma ietekmes uz defektu rašanos.
    87. Iespējamā pamatmateriālu un palīgmateriālu kvalitātes ietekme uz defektu rašanos.
    88. Nodošanas dokumentācijas sagatavošana.
    89. Izstrādājuma tehnisko/ekspluatācijas aprakstu izstrāde.
    VISPĀRĒJĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Verbālās un neverbālās mijiedarbības veidi.
    2. Sociālo attiecību dažādība.
    3. Sabiedrības sociālā un politiskā struktūra.
    Izpratnes līmenī:
    1. Ievadinstrukcijas prasības.
    2. Ķīmisko vielu drošības datu lapu prasības.
    3. Paaugstinātas bīstamības darbu veikšanas procedūras.
    4. Vides aizsardzības prasības.
    5. Atkritumu šķirošanas nozīme un ieguvumi.
    6. Darba tiesiskās attiecības regulējošo likumu normas.
    7. Pilsoniskās sabiedrības būtība.
    8. Apkārtējās darba vides riska faktori.
    9. Gramatikas un valodas funkcijas.
    10. Starpkultūru mijiedarbības veidi.
    11. Valodas stili un intonācijas.
    12. Valodas un komunikācijas daudzveidība dažādos kontekstos.
    13. Sadarbības veicināšanas principi.
    14. Interneta iespējas un potenciālie riski.
    15. Normatīvi tehniskās dokumentācijas veidi mašīnbūvē.
    16. Aktuālās informācijas avoti.
    17. Profesionālās karjeras izaugsme, tās nozīme.
    18. Mācīšanās stratēģijas.
    19. Informācijas sistēmu drošība.
    20. Mašīnbūves iekārtu ražotāju mācību programmas.
    21. Lietojumprogrammu veidi.
    22. Uzņēmuma darba organizācija.
    Lietošanas līmenī:
    1. Rīcība ārkārtas situācijās.
    2. Pirmās palīdzības ABC.
    3. Darba aizsardzības instrukcijas darba vietā prasības.
    4. Darba aizsardzības drošības zīmes un signāli.
    5. Elektrodrošības noteikumi.
    6. Ugunsdrošības noteikumi.
    7. Rīcības plāns ugunsgrēka gadījumā.
    8. Bīstamo atkritumu apsaimniekošanas prasības.
    9. Ergonomikas pamatprincipi.
    10. Darba vietas organizācijas principi.
    11. Vārdu krājums.
    12. Profesionālā terminoloģija valsts valodā un divās svešvalodās.
    13. Laika plānošanas paņēmieni.
    14. Efektīvas saskarsmes un sadarbības paņēmieni.
    15. Laika un darbu secības plānošanas paņēmieni.
    16. Matemātiskās un fizikālās mērvienības.
    17. Laukumu un tilpumu rēķināšana.
    18. Matemātiskie aprēķini.
    19. Fizikālo parametru aprēķināšana.
    20. Jaunākās mašīnbūves tehnoloģijas.
    21. Pašvērtējuma pamati.
    22. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    23. Datoru drošības programmas.
    24. Ideju ģenerēšanas metodes.
    25. Tirgzinības pamati.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Atbilstoši pielietot individuālos aizsardzības līdzekļus, veicot metālapstrādes darbus.
    2. Pielietot kolektīvos aizsardzības līdzekļus, veicot profesionālos darba uzdevumus.
    3. Pārbaudīt instrumentu atbilstību darba drošības prasībām.
    4. Pārbaudīt aprīkojuma atbilstību darba drošības prasībām.
    5. Uzklausīt klienta vēlmes.
    6. Sadarboties ar klientu, ievērojot pozitīvas saskarsmes principus.
    7. Risināt konfliktsituācijas, argumentējot savu viedokli.
    8. Veikt metālapstrādes un mašīnbūves tehnoloģisko procesu ekonomisko analīzi.
    9. Veikt tehnoloģisko iekārtu atbilstības analīzi uzdevuma veikšanai.
    10. Novērtēt mašīnbūves izejmateriālu un palīgmateriālu pieejamību uzdevuma veikšanai.
    11. Novērtēt mašīnbūves darba instrumentu pieejamību.
    12. Novērtēt mērinstrumentu pieejamību un atbilstību uzdevuma veikšanai.
    13. Lasīt tehnisko un tehnoloģisko dokumentāciju.
    14. Izstrādāt vienkāršus rasējumus un/vai skices.
    15. Izstrādāt tehnisko uzdevumu pasūtījuma izpildei.
    16. Izvēlēties tehnoloģiskās iekārtas pasūtījuma izpildei.
    17. Izvēlēties darba instrumentus pasūtījuma izpildei.
    18. Izvēlēties pamatmateriālus un palīgmateriālus pasūtījuma izpildei.
    19. Izvēlēties mērinstrumentus pasūtījuma izpildei un kvalitātes kontrolei.
    20. Novērtēt nepieciešamo darba spēka apjomu.
    21. Novērtēt nepieciešamo pamatmateriālu apjomu.
    22. Noteikt veicamā darba apjomu.
    23. Aprēķināt pasūtījuma izpildei nepieciešamo laiku.
    24. Izvēlēties metālapstrādes operāciju secību.
    25. Noteikt darbgaldus konkrētu metālapstrādes operāciju veikšanai.
    26. Noteikt aprīkojumu konkrētu metālapstrādes operāciju veikšanai.
    27. Noteikt mērinstrumentus veicamo darbu kontrolei.
    28. Noteikt metālapstrādes darbgaldu darba režīmus.
    29. Aprēķināt nepieciešamo pamatmateriāla apjomu.
    30. Aprēķināt nepieciešamo palīgmateriālu apjomu.
    31. Noformēt nepieciešamo materiālu pieprasījumu.
    32. Noteikt nepieciešamo darba instrumentu daudzumu pasūtījuma izpildei.
    33. Pasūtīt nepieciešamos darba instrumentus pasūtījuma izpildei.
    34. Noteikt nepieciešamo rokas instrumentu veidu un daudzumu pasūtījuma izpildei.
    35. Pasūtīt nepieciešamos rokas instrumentus pasūtījuma izpildei.
    36. Noteikt pasūtījuma nepieciešamos komplektējošos izstrādājumus.
    37. Pasūtīt nepieciešamos komplektējošos izstrādājumus.
    38. Izveidot operācijas aprakstus izpildītājiem.
    39. Sadalīt darba operācijas izpildītājiem.
    40. Noteikt izpildītāju darba apjomu.
    41. Novērtēt iekārtu tehnisko stāvokli.
    42. Novērtēt iekārtu atbilstību drošības tehnikas prasībām.
    43. Pārbaudīt iekārtu iestatījumus.
    44. Izstrādāt biežāk lietojamo instrumentu, rezerves daļu un palīgmateriālu sarakstu.
    45. Regulāri papildināt biežāk lietojamo instrumentu, rezerves daļu un palīgmateriālu krājumu.
    46. Lasīt tehnoloģisko iekārtu un aprīkojuma tehnisko dokumentāciju.
    47. Noteikt tehnoloģisko iekārtu un aprīkojuma apkopes periodiskumu.
    48. Sadarboties ar darbu izpildītājiem.
    49. Instruēt darbu izpildītājus par veicamo darbu.
    50. Instruēt par darba drošību konkrētas operācijas izpildē.
    51. Periodiski pārbaudīt veicamās operācijas izpildes kvalitāti.
    52. Ieviest nepieciešamās korekcijas tehnoloģiskajā procesā.
    53. Sekot tehnoloģiskā procesa secības ievērošanai.
    54. Pārbaudīt apstrādes precizitātes (detaļu izmēru, formas un savienojumu) atbilstību tehniskajam rasējumam.
    55. Identificēt operācijas izpildē pieļautos defektus un to cēloņus.
    56. Pārbaudīt izstrādājuma funkcionalitāti.
    57. Pārbaudīt izstrādājuma atbilstību tehniskajam uzdevumam.
    58. Izvērtēt defekta labošanas iespējamību.
    59. Izstrādāt defekta labošanas tehnoloģiju.
    60. Organizēt defektu labošanas procesu.
    61. Novērtēt veiktos labojumus pēc defekta novēršanas.
    62. Novērtēt darbgaldu un aprīkojuma ietekmi uz defekta rašanos.
    63. Novērt darbinieka kvalifikācijas ietekmi uz defekta rašanos.
    64. Novērtēt pamatmateriāla kvalitātes ietekmi uz defekta rašanos.
    65. Prezentēt izstrādājuma funkcionalitāti pasūtītājam.
    66. Sagatavot pasūtījuma nodošanas dokumentāciju.
    67. Instruēt pasūtītāju par izstrādājuma ekspluatācijas īpatnībām.
    VISPĀRĒJĀS prasmes:
    1. Rīkoties ārkārtas situācijās.
    2. Sniegt pirmo palīdzību nelaimes gadījumos.
    3. Atpazīt darba aizsardzības drošības zīmes un signālus.
    4. Precīzi ievērot darba aizsardzības drošības zīmes un signālus.
    5. Kontrolēt darba aizsardzības instrukciju prasību ievērošanu darba vietā.
    6. Ievērot elektrodrošības noteikumus.
    7. Ievērot ugunsdrošības noteikumus.
    8. Vizuāli novērtēt iekārtu atbilstību elektrodrošības noteikumiem.
    9. Ievērot vides aizsardzības prasības, veicot darba pienākumus.
    10. Organizēt metālapstrādes procesā radīto atkritumu šķirošanu un utilizēšanu.
    11. Atbildīgi vērtēt darba tiesisko attiecību prasības saistībā ar normatīvajiem aktiem.
    12. Ievērot darba tiesisko attiecību prasības.
    13. Pildīt pilsoniskos pienākumus.
    14. Lietot nekaitīgus un drošus darba paņēmienus metālapstrādes procesu nodrošināšanai.
    15. Ievērot ergonomikas pamatprincipus.
    16. Organizēt darba vietas uzturēšanu kārtībā.
    17. Skaidri definēt savu domu valsts valodā un svešvalodās mutiski un rakstiski, sazinoties ar kolēģiem un citiem cilvēkiem.
    18. Mutiski un rakstiski lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās darbu nodrošināšanai.
    19. Sadarboties komandā, veicot profesionālos darba pienākumus.
    20. Definēt prioritātes, plānojot savu profesionālo darbību.
    21. Racionāli plānot savu laiku un darba pienākumus.
    22. Efektīvi sadarboties dažādās vidēs.
    23. Kritiski un radoši domāt.
    24. Identificēt un novērst stresa rašanās cēloņus.
    25. Risināt konfliktsituācijas, argumentējot savu viedokli.
    26. Ievērot konfidencialitāti attiecībās ar pasūtītāju.
    27. Aprēķināt izmēru ķēdes.
    28. Aprēķināt darba izmaksas.
    29. Pārrēķināt lielumus dažādās mērvienību sistēmās.
    30. Aprēķināt elektriskās ķēdes parametrus.
    31. Modelēt plānotā uzdevuma risinājuma gaitu.
    32. Paaugstināt profesionālās kvalifikācijas līmeni mašīnbūves tehnoloģijās.
    33. Apgūt jaunāko informāciju par darba galdu konstrukcijām.
    34. Apgūt jaunākās tehnoloģijas mašīnbūvē.
    35. Apgūt kompetences speciālo pielaižu un sertifikātu iegūšanai.
    36. Iepazīt jaunākās informācijas tehnoloģijas.
    37. Apgūt jaunāko CAD/CAM/CAE programmatūru.
    38. Apgūt jaunākās darba galdu ražotāja apmācību programmas.
    39. Lietot datoru un biroja tehniku darba pienākumu veikšanai.
    40. Atrast noteiktu informāciju interneta resursos, datu nesējos.
    41. Veikt darba vadītāja uzdotos uzdevumus.
    42. Aktīvi iesaistīties jaunu ideju radīšanā, izrādot iniciatīvu.
    43. Patstāvīgi pieņemt lēmumus par problēmu risinājumiem konkrētās darba situācijās.
    44. Iesaistīties uzņēmuma kultūrvidē.
    45. Racionāli izmantot resursus.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja atbildīgi organizēt un nodrošināt individuālo un kolektīvo aizsardzības līdzekļu lietošanu, atbilstoši darba apstākļiem.
    2. Spēja novērtēt aprīkojuma un instrumentu atbilstību darba uzdevumam un darba drošības prasībām.
    3. Spēja komunicēt ar klientu, identificējot klienta vajadzības un ievērojot pozitīvas saskarsmes principus.
    4. Spēja operatīvi izvērtēt ražošanas iecirkņa tehnoloģiskās iespējas, novērtējot pieejamās iekārtas, materiālus un aprīkojumu.
    5. Spēja uzmanīgi strādāt ar tehnisko dokumentāciju, izstrādājot tehnisko uzdevumu.
    6. Spēja novērtēt mašīnbūves un metālapstrādes materiāli tehnisko bāzi un aprēķināt nepieciešamos darba resursus pasūtījuma izpildei.
    7. Spēja izstrādāt izpildes laika grafiku, nosakot veicamā darba apjomu.
    8. Spēja izstrādāt metālapstrādes tehnoloģiskā procesa operāciju secību..
    9. Spēja noformēt nepieciešamo materiālu, instrumentu, rokas instrumentu un komplektējošo izstrādājumu pasūtījumu.
    10. Spēja izveidot darba uzdevumus izpildītājiem.
    11. Spēja pārbaudīt iekārtu gatavību darbam, novērtējot iekārtu tehnisko stāvokli un atbilstību drošības noteikumiem.
    12. Spēja nodrošināt nepieciešamo instrumentu, rezerves daļu un palīgmateriālu krājumus.
    13. Spēja organizēt tehnoloģisko iekārtu un aprīkojuma tehnisko apkopi.
    14. Spēja definēt un nodot darba uzdevumus izpildītājiem, veicot instruktāžu un noformējot darba drošības dokumentāciju.
    15. Spēja kontrolēt tehnoloģiskā procesa ievērošanu, ieviešot nepieciešamās korekcijas tehnoloģiskajā procesā.
    16. Spēja pieņemt operācijas izpildītāja darbu, ievērojot darba uzdevuma prasības.
    17. Spēja pārbaudīt izstrādājuma atbilstību tehniskajai un tehnoloģiskajai dokumentācijai.
    18. Spēja izvērtēt defekta labošanas iespējamību un organizēt defektu labošanas procesu.
    19. Spēja analizēt defektu rašanās cēloņus, novērtējot darbgaldu un aprīkojuma, pamatmateriāla kvalitātes un darbinieku kvalifikācijas ietekmi uz defekta rašanos.
    20. Spēja nodot izstrādājumu pasūtītājam, sagatavojot pasūtījuma nodošanas dokumentāciju un instruēt pasūtītāju par izstrādājuma ekspluatācijas īpatnībām.
    VISPĀRĒJĀS kompetences:
    1. Spēja sniegt pirmo palīdzību un rīkoties ārkārtas situācijās
    2. Spēja organizēt darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un vides aizsardzības prasību ievērošanu.
    3. Spēja veidot darba tiesiskās attiecības atbilstoši normatīvajiem aktiem.
    4. Spēja pielietot darba procesā nekaitīgus un drošus darba paņēmienus.
    5. Spēja sazināties mutiski un rakstiski valsts valodā, lietot profesionālo terminoloģiju darba uzdevumu veikšanai
    6. Spēja efektīvi sadarboties komandā, veicot profesionālos darba pienākumus.
    7. Spēja pielietot matemātikas un fizikas pamatprincipus profesionālajā darbībā.
    8. Spēja novērtēt savas personīgās prasmes, noteikt savas izglītības pilnveides vajadzības un plānot profesionālo izaugsmi.
    9. Spēja lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas darba uzdevuma veikšanai.
    10. Spēja aktīvi iesaistīties uzņēmuma darbības attīstībā, piedāvājot jaunas, racionālas idejas darba uzdevuma veikšanai.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Daugavpils tehnikums

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

- Valmieras tehnikums

- Ventspils tehnikums

Izdevējiestādes:

- Latgales Industriālais tehnikums

- Rīgas Valsts tehnikums

- Saldus tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mehānika un metālapstrāde (521)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Metālapstrādes, mašīnbūves un mašīnzinību nozare (tai skaitā mehānika)

Mašīnbūves tehniķis profesionālo kvalifikāciju var iegūt tikai pēc atslēdznieka profesionālās kvalifikācijas iegūšanas.Mašīnbūves tehniķis īsteno mašīnbūves un/ vai metālapstrādes ražošanas darbus, izstrādā operāciju kartes, sagatavo tehnoloģiskās līnijas ražošanas procesam, izgatavo nestandarta un sarežģītas palīgierīces un instrumentus un iestata iekārtu parametrus.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Virpotājs , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Frēzētājs , ATESTĀTS PAR ARODIZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Atslēdznieks* , ATESTĀTS PAR ARODIZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Autoatslēdznieks , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Atslēdznieks , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Atslēdznieks , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Rūpniecisko iekārtu mehāniķis , PIRMĀ LĪMEŅA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Mašīnbūves speciālists

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 02.04.2024

Ievietots: 07.05.2016